Bent Larsen “Prea multa pregatire teoretica strica!”

Gligoric a spus odata “Toata pregatirea asta teoretica, si toata vorbaraia asta despre noutati teoretice, este un nonsens total. Este suficient sa Iti cunosti sistemele pe care le joci, iar daca adversarul face o mutare surprinzatoare, pur si simplu incepi sa te gandesti pentru a gasi raspunsul corect!” Poate ca Gligorici s-a razgandit mai tarziu. In ziua de azi sunt multe materiale teoretice pe care un jucator crede ca trebuie sa le digereze. Ftacnik a spus odata intr-un interviu: “Problema mea este ca stiu la fel de mult ca altii.” Da, si de aceea acesti tineri maestri se pregatesc in seara dinaintea partidei! Ei anticipeaza ca adversarul va juca ‘deschiderile obisnuite’ asa ca este bine sa-si reamprospateze cunostintele, sau chiar sa gaseasca vreo idee noua la mutarea 17. La ritmul rapid de joc din ziua de azi, le plac aceste variante teoretice lungi. Murray nu a avut de ales. A fost nevoit sa se pregateasca contra mea. Jucasem 1.c4 impotriva lui Short in runda 1, poate urma sa incerc 1.Nf3 .El a gasit ceva care i-a placut in Informatorul 43, pagina 21, partida 6, Dizdarevic-P.Nikolic, Sarajevo 1987, cu comentariile invingatorului. Invingatorul avea piesele negre. Murray era gata pentru partida cu mine:

http://lh5.ggpht.com/_AqSrLFhiCkI/Se513egVYiI/AAAAAAAAAGQ/9cfAN4xKUqM/s640/bent-larsen-16.jpg

Larsen,Bent (2570) – Chandler,Murray G (2575) [A09]

Hastings 8788 Hastings (3), 1987

[Larsen]

1.Nf3 d5 2.c4 d4!? Foarte puternica! Nimeni nu mai jucase asta impotriva mea in ultimele 3 decenii si nu cred ca Albul are vreo initiativa dupa continuari precum 3.e3 Nc6. Inca din copilarie am incercat sa gasesc ceva dupa 3.b4 f6, dar interesantele variante sunt bune pentru Negru. Asa ca, am ales o continuare linistita. O deschidere la ‘negru’ cu un tempo in plus. Si ce daca? Nu l-a batut Kortchnoi pe Timman in acest mod? 3.g3 g6 Nu tuturora le place vechiul Benoni cu culori inversate: 3…Nc6 4.Bg2 e5. 4.Bg2 Bg7 5.d3 e5 6.0–0 Ne7 7.b4 0–0 8.Nbd2 a5?


Pe urmele pasilor lui Nikolic. In opinia mea o greseala pozitionala, care face mai usor pentru Alb sa obtina joc pe flancul damei. 8…c6 sau 8…h6 cu siguranta sunt mai bune. 9.b5 c5 10.bxc6 Nexc6 11.Ba3


Sunete de trompeta! Ta-na! Noutate Teoretica! Ei bine, nu chiar. Nikolic mentioneaza 11.Ba3 Nb4 12.Bxb4 axb4 13.Qb3 Qe7. Este dificil de inteles de ce ar trebui Albul sa rezolve problemele Negrului cu 12.Bxb4. Dizdarevic a jucat 11.Rb1 si dupa 11…Na6 pozitia a fost egala, conform lui Nikolic. 11…Nb4 12.Qb3! N8a6 [Diferenta este 12…Qe7 13.Ne1! urmat de Nc2. Fara nici un sacrificiu de pion Albul obtine presiune pe flancul damei, precum in gambitul Benko.] 13.Bxb4 axb4 Nu stiu daca 13.Nxb4 era mai buna. Presiunea de-a lungul coloanei b va cauza dificultati Negrului, si Negrul unde ar putea sa atace? Este una dintre acele pozitii solide, in care singurul punct slab al Albului este e2! 14.a3 bxa3 15.Qxa3 Re8 16.Rfb1 f5 17.Ne1 Nc7


Sacrificul de dama este tentant si din motive psihologice, nu numai din motive ce tin de pozitia in sine. In primul rand, Chandler este un jucator agresiv si probabil nu-i place sa apere o pozitie dificila. In al doilea rand sacrificiul pare o continuare ‘logica’. Pare ca Albul dicteaza evenimentele. Dar sacrificiul trebuie imbunatatit! Ideea continuarii din partida este faptul ca se creeaza Negrului probleme pe ultima linie. 18.Bd5+! Kh8 [Dupa 18…Nxd5 19.Qxa8 Nc3 20.Rxb7! Nxe2+ 21.Kf1 Nc3 22.Raa7 Bxb7 23.Qxb7 Qf6 24.c5 Albul are avantaj] 19.Qxa8 Nxa8 20.Rxa8 Bh6 [in timpul partidei ma asteptam la 20…Qe7 21.Bxb7! Bd7 (21…Bxb7 22.Rxb7! este mai rau pentru Negru, si deja se vede importanta mutarii intermediare 18.Bd5+) 22.Rxe8+ etc. De fapt aceasta varianta aproape ca m-a facut sa abandonez sacrificiul de dama. Vroiam sa pastrez ambele turnuri si sa ma dublez pe linia a 7-a. In orice caz, pozitia este in favoarea Albului. el are turn, piesa usoara si un puternic pion trecut pentru dama, si un aspect important, pe care deja l-am indicat, este lipsa de joc activ pentru Negru. O alta posibilitate era 20…b6, dar Albul joaca pur si simplu 21.Rb8] 21.Ndf3 Qe7 22.Bxb7 Bd7 23.Rxe8+ Bxe8 24.Bd5 Qd6 25.Rb7


Partial o mutare psihologica, reamintindu-i Negrului despre pozitia nefericita a regelui sau. 25.h4 era destul de buna. 25…g5 26.h4! gxh4 [Dupa 26…g4 27.Ng5 Bxg5 28.hxg5 o pozitie foarte amuzanta ar fi aparut: Negrul nu poate sa faca nimic, in timp ce calul Albului se pregateste sa plece spre h4. Spre exemplu 28…h6 29.gxh6 Qxh6 30.Rb8 Qg6 31.Ng2 Kg7 32.Nh4 Qh5 33.Nxf5+ cu victorie usor de obtinut de catre Alb.] 27.Nxh4 Bd7 28.Nef3 f4 [Intr-o pozitie rea uneori este dificil sa gasesti mutari bune. 28…Bc8 29.Rf7; 28…Be6 29.Bxe6 Qxe6 30.Rb5 (30.Rb8+ Kg7 31.Rb5 si Negrul pierde cativa pioni) ] 29.Be4 fxg3 30.fxg3 Be3+ 31.Kg2


Acum 30 de ani vizitam uneori Willie’s Place, chiar in centrul orasului Copenhaga. Eram un client atat de respectat incat aveam propria mea ceasca de ceai, cu inscriptia ‘Marele Maestru’. Se juca sah, dar doar la 3 mese. Willie agreea sahul, dar sahistii sunt clienti rai si mananca putine sandwichuri. Restul clientelei consta in oameni de afaceri, actori cunoscuti si modele frumoase. (Nu mergeti sa-l cautati, acum este un restaurant spaniol pe locul respectiv). Ole era un tanar afacerist caruia-i placea sahul, si cand m-a auzit spunand ca doua turnuri pot fi mai puternice decat o dama, pur si simplu nu a crezut. I-am aratat, in cateva partide. Trebuie sa fi atent in deschidere, ia ceva timp sa mobilizezi turnurile. Nu stiu prea multe despre progresul lui Ole in sah. Ultima oara cand l-am vazut locuia in Paris si afacerile-i mergeau OK. Ar fi frumos daca ar vedea aceasta diagrama: turn, piesa usoara si pion impotriva damei, Negrul nu are absolut nici o sansa. Albul ameninta c5. 31…Bg4 32.Rxh7+ Partida s-a incheiat, dar adversarul meu era in criza de timp si nu avea timp sa cedeze. [32.Bxh7 Bh5 33.g4 era de asemenea foarte bine.] 32…Kg8 33.Rb7 Qa6 34.Nxe5 Be6 35.Re7


Nu exista aparare impotriva 36.Rxe6 35…Kf8 36.Nhg6+ Kg8 37.Rxe6 Qa2 38.Re8+ Kg7 39.Re7+ Kh6 40.Ng4+ Kh5 41.Re5+ Bg5 42.Nf4+ Kxg4 43.Bf3#


Mat 1–0

ALTE POSTARI RELEVANTE