Sahul in scoala in 2014 – discutie si comentarii de pe facebook

Interesante sunt de revazut linkurile ce au aparut pe www.gsp.ro
Am participat la o discutie cat se poate de interesanta pe facebook, impreuna cu cativa sahisti cunoscuti sau iubitori ai sahului romanesc, dornici sa isi expuna parerea, despre una dintre cele mai arzatoare si actuale provocari intampinate de sahul nostru in 2014- Sahul in scoala. Puteti participa si aici si pe facebook, cu parerile dumneavoastra.
chess in school1

Sah in scoala!

Antrenorii nu au voie sa predea sah in scoli, am discutat aici (la Caciulata unde e superliga) cu o maestra a sportului la sah ,inginer, nici ea nu are sanse sa predea sahul, raman profesorii de sport, dar situatia s-a rezolvat cred, am aflat ca a sosit la Constanta un vapor din China cu 5000 de sahuri pentru scoli!!!!

  • Bădău Iancu Daniel Inca o idee buna, pusa prost in practica…
  • Egmond-Gabriel Dulman Nici șahiștii nu au voie să predea șah în școli, din păcate…pe când un profesor (de orice disciplină) are..
  • Dan Rat o aplicare tipic romaneasca !
  • Radu Mircea Capota trebuie sa isi dea cineva seama pana la urma de greseala…
  • Bădău Iancu Daniel Ma tem ca esti naiv…
  • Ceausescu Iulian …credeam ca au venit si 5000 de profesori chinezi cu ele, ca sa ne predea in scoli sahul! Culmea este ca antrenorul echipei Germaniei, Dieter Nisipeanu, cel mai titrat jucator din istoria sahului romanesc, NU POATE PREDA SAH IN SCOALA!!! La fel si Costica Lupulescu, pentru ca amandoi si-au dedicat viata sahului si nu si-au definitivat studiile, dupa principiul: Decat mediocru intr-un domeniu in care sa nu fiu pasionat, mai bine excelenta in sah! Existau 1000 de planuri si pregatiri, negocieri pentru a putea profita la maximum de singura sansa ce i s-a dat sahului, sa ajunga in scoala. Sa speram ca nu o sa fie un fiasco, acolo unde s-a implementat acum cu profesorii de sport, iar peste un timp sa nu i se dea cu piciorul, pe usa din dos a scolii. Lasa ma ca merge asa…Sa speram ca sahurile au venit fara chinezi dupa ele, desi era bine sa fi fost profesori chinezi, ne mobilizau noua generatie! Alta generatie de sacrificiu, dupa a noastra?
  • Ovidiu Nicolau Era de asteptat o asemenea mizerie…Daca s-ar fi introdus jocul de table (ca in Danemarca) profesorii de matematica l-ar fi inhatat ca doar acolo trebuie sa aduni,sa scazi, sa faci inmultiri etc…
  • Csaba Andras Czira Deci un profesor, care habar nu are de sah, poate sa predea sah ! Si antrenorii nu au voie! ))))) Mare e prostia omeneasca )))
  • Moldovan Corina Pe mine m-au chemat cei de la Inspectorat sa fac un curs de pregatire cu profesorii de sport, cum ar veni sa le explic cateva strategii de aplicabilitate practica a manualului, care se pare ca exista. Singura problema e ca profesorii de sport dornici sa predea sah….nu prea stiu sah, nici macar la nivel elementar. Daca as vrea eu sa predau sah in scoala nu as putea, mi se pare cam penibil. Nu zic, e bine sa existe cat mai multi astfel de profesori, dar una e sa faci ceva de mantuiala, alta e serios. Sau poate nu e bine definit scopul introducerii sahului in scoala, caci la orice alta materie exista obiective. La sah nu exista, si nici nu ar putea fi, daca nu aducem persoane “calificate” vom ajunge in situatia ca ora de sah sa fie ora de pierdere de vreme la programul si asa incarcat al copiilor.
  • Csaba Andras Czira E ca sistemul de invatamant – bagi prostii in capul copiilar, cantitate, cantitate, si nu stie sa scrie corect, nema matematica , etc –si de aici porneste o mentalitate sanatoasa, acasa si scoala ; aici nu exista asa ceva!
  • Ceausescu Iulian Touche Corina! Intr-o lume anormala, normalitatea este o stare de nebunie. O materie, sport nu poate fi predata si asimilata, daca nu este iubita de cel care o preda. Un cantec ca sa fie iubit de oameni, trebuie sa fie iubit intai de cel care-l face!
  • Ovidiu Nicolau Cum era vorba aia? “Cine stie trebuie sa taca,cine Nu stie trebuie sa invete pe altii”
  • Codrut Florescu e o porcarie,tovarasi!un maestru trebuie sa se incline in fata unora care nu stiu regulile…ce mai, n-avem nevoie de copii inteligenti, sigur sunt mai usor de condus cei “nevinovati”, adica saracii cu duhul…!nu ramane asa, pana la urma parintii vor inteSee More
  • Sorin Marcel Pop foarte bine.nu tin asa de mult,ca orice chinezarii dar sunt ieftine,si vin pe axa Ponta-presedinte. Oricum e un inceput…..
  • Radu Andrei Nu ne putem mira. Implementam absolut orice pe dos, iar datul cu parerea e sport national. Cei care au drept decizional, habar nu au ca la sah rocada nu o fac “la misto” iar acele patratele nu sunt pentru barbut. De idicative din enciclopedie, e deja S.F. ! Rusine!

ALTE POSTARI RELEVANTE

  • rocadamare

    Scoala este scoala si pot preda numai persoanele calificate! Chiar daca pare usor sa predai sah unor copii, activitatea didactica este strict reglementata si presupune multe responsabilitati ale cadrului didactic dar si ale scolii.

    noiembrie 17, 2014 - 9:15 am Raspunde
  • dancostea64

    Antrenorii nu au voie sa predea sah in scoli?! Este vorba ca li se interzice acest lucru sau ca nu sunt acceptati din oficiu ca profesori de sah?

    Profesorul de sah trebuie sa aiba in primul rand calitati pedagogice, sa stie sa vorbeasca si sa scrie corect, sa aiba rabdare cu copiii, sa aiba prestanta si sa impuna respect in clasa, ceea ce nu este cazul unuia care a iesit foarte devreme din scoala – exemplu: Bobby Fischer, cel mai… din toate timpurile…, plecat dintre noi cu o barba uriasa care numai la clasele primare nu este buna…etc. Notiunile elementare de sah pentru clasele primare se pot asimila nu foarte greu, aici nu discutam ca un profesor sa cunoasca deschiderile pana la mutarea 20.

    noiembrie 17, 2014 - 9:15 am Raspunde
  • Egmond-Gabriel Dulman

    Eu înțeleg și sunt de acord că trebuie urmate anumite cursuri de specializare, chiar dacă ești jucător de șah. Pentru moment însă, nu pot urma aceste cursuri decât persoanele încadrate în sistemul educațional, adică profesorii, indiferent de disciplina lor. Bineînțeles, s-a ales varianta asta deoarece presiunea bugetară ar fi probabil destul de mare. Nu e puțin lucru să mai încadrezi câteva sute (cel puțin) de profesori, plătiți în mod oficial de către Ministerul Educației Naționale (deci nu la negru). Nu am idee care va fi soluția și ce bani vor fi realocați, mai ales că acum situația politică este destul de tulbure.

    noiembrie 18, 2014 - 6:18 pm Raspunde
  • Un parinte de sahist

    Care este scopul discuției? Doar de dragul de a ne da cu părerea? Nu era mai logic să încercați obținerea unui interviu cu cei responsabili din FRSah și apoi să ne dăm cu părerea? Din ceea ce cunosc implementarea șahului în școli nu o face direct federația cum vrea ea, ci Ministerul Educației după regulile sale. Iar Ministerul Educației nu va accepta plata unor persoane care nu fac parte din corpul didactic.
    Văd că unii i-au în bășcălie până și achiziționarea pieselor de șah pentru școli. Fără a fi un apărător al conducerii federației nu am cum să nu văd că unii sunt Gică Contra indiferent de ceea ce se face. Cum trebuia demarat în opinia d-voastă? Prin angajarea unor GM-uri să predea șah la tablă cu creta?

    noiembrie 18, 2014 - 7:21 pm Raspunde
  • Fugulyan Gergely

    Antrenorii au tot dreptul de a preda sah in scoli, dar au modulul pedagogic, chiar Ministru educatiei a semnat un protocol cu federatia de sah, in care sunt mentionati antrenorii si sahistii.
    Dupa un timp sau razgandit cei din minister ,raman profesorii, (Federatia de sah era de acord,)
    Sahul in scoli necesita bani in plus indiferent cine preda ,dar nu au vrut sa paraseasca sistemul..(profesorii primesc bani pentru predarea sahului,aceeasi bani puteau sa ajunga la antrenori sau sahisti,dar nu se vrea performanta)
    Ce trebuia facut, cursuri pentru jucatori de sah ,sa faca modulul pedagogic (am auzit ca .un curs costa 2000 de lei,care a aberant) si cursuri de sah pentru profesori
    Nu numai in sah e problema ,tot sportul scolar sufara, un fost coleg de tenis de masa ,cand a aflat ca nu ajunge sa fie antrenor sa dus in Ungaria, (unde ajunge) iar fata lui a jucat in nationala Croatiei(Vaida Cornelia)
    Ma uitam nu de mult la un campionat de handbal fete, la Galati era o echipa a Clubului sportiv scolar ,unde sunt bani ,conditii dar profesoara mi sa parut rigida, si tot in Galati un om a facut un club particular , avea un tricou pe care era trecut numele fetelor si mesajul “va iubim” si normal ca a devansat echipa Ministerului educatiei

    noiembrie 18, 2014 - 8:21 pm Raspunde
  • nicu valahu

    Pentru un “parinte de sahist”: As fi vrut sa apreciez mai mult ironia domniei voastre.
    Din fericire, matematica nu este predata de catre un profesor de arte plastice, iar istoria nu este predata de catre un profesor de rezistenta materialelor. Va intreb si eu acum, ca de la parinte la parinte: Care este scopul educatiei, daca materia nu este predata de catre cei cu o pregatire specifica in domeniul respectiv?

    noiembrie 18, 2014 - 8:54 pm Raspunde
  • Egmond-Gabriel Dulman

    Domnule (sau doamnă) părinte, bineînțeles că este util să dezbatem și între noi pentru că altfel, cine știe, putem avea fiecare versiuni diferite ale fenomenului și e bine să mai punem lucrurile cap la cap. Cât despre responsabilii F.R.Ș., s-a vorbit și cu aceștia și știu și ei că varianta actuală (cea care implică doar cadrele didactice) nu este satisfăcătoare decât într-o foarte mică măsură.

    Într-adevăr, modulul pedagogic costă în jur de 1700 de lei (cel puțin acesta este prețul în Iași).

    În rest, personal nu sunt Gică Contra, chiar apreciez o inițiativă de acest fel, de care era mare nevoie; cum trebuia să se facă? despre asta putem discuta mult și bine. Bineînțeles că nu depinde doar de F.R.Ș., ci de întreaga încrengătură birocratică, instituțională și chiar legislativă, de aici probabil lentoarea și incertitudinea.
    Încerc să înțeleg referirea la GM-ul cu creta..când a fost vorba de așa ceva?

    noiembrie 18, 2014 - 8:57 pm Raspunde
  • Mamaia2014

    Ma iertati ca intervin dar ipotetic vorbind daca eu prin absurd sunt cadru didactic pot preda sahul in scoli ? ADICA UN SAHIST SLAB CA MINE ar avea voie sa predea sahul la copii si GM puternici ca Nisipeanu ,Lupulescu,Szabo,Jianu etc nu au voie pre ca nu sunt cadre didactice ?? pai e o tampenie ,ce sah sa le predau eu elevilor ??…parerea mea este ca trebuie la catedra sa predea sahul sahisti profesionisti care au ce sa arate copiilor din experienta si pregatirea sahista a dumnealor ,eruditia este importanta ,e ca si cum la materia fizica in locul lui Iohannis il punem pe Ponta sa predea ,sunt zeci de antrenori meseriasi care pot preda sahul in scoli ,amatorii sa stea deoparte ,vorba celui de la Targu Ocna ,ori facem treaba ori numai facem ,corect ? 🙂

    Cat despre vaporul din China ,mai degraba e un container,de fapt un sfert de container,cred ca e si mai putin ,cateva baxuri cu piese ,nu stiu cat costa un set de sah din China dar am vazut pe ebay ca sunt piese Staunton cu tot cu tabla in jur de 10 euro(la reduceri si piese de plastic) si daca tot suntem patrioti cred ca se putea da de lucru si la mesterii romani cu 5 euro se vand la tarabe piese frumoase de lemn ,ecologice etc 🙂

    noiembrie 18, 2014 - 9:48 pm Raspunde
  • Egmond-Gabriel Dulman

    Bineînțeles că și GM-ii ar trebui să fie bineveniți, dar probabil că nu e chiar în interesul lor să predea în școli. Sigur, dacă ar dori, ar trebui să li se permită, sunt supra-calificați chiar. 🙂 Problema e că ei sunt prea puțini și este nevoie și de șahiști ceva mai slabi decât ei. 🙂
    Mamaia2014, dacă sunteți cadru didactic, aveți voie să predați șahul în școală, după ce urmați cursul de la Casa Corpului Didactic. Nu e dificil. Cam în acest stadiu suntem, în momentul de față.

    noiembrie 18, 2014 - 11:06 pm Raspunde
  • Finutzu

    @Mamaia2014: nu orice profesionist poate fi un bun pedagog, la fel de adevarata si reciproca. Tinand cont ca discutam de sah in contextul invatamantului scolar de stat, consider absolut necesar sa existe pedagogi specializati in materia scolara sah. Altfel, vorbim de forme private de pregatire exclusiv sahista (gen cluburi de sah). Sahul in scoala trebuie sa reprezinte o disciplina de educare a intelectului aflat la inceput de drum, si nu un laborator de pregatire de mari maestri. Sahistii de performanta se formeaza in cadru privat specializat. La scoala se invata muzica pentru cultura generala necesara unui om in decursul vietii sau pentru a crea o baza de selectie pentru compozitori,cantareti si dirijori ?

    noiembrie 18, 2014 - 11:25 pm Raspunde
  • Radu Deseu

    Subscriu la mamaia2014.

    Nu-l poti pune pe Ponta sa predea fizica, cata vreme ai alternativa.
    Nu e vorba de sah de performanta. Doar de persoane calificate. Mai degraba Ministerul sa gaseasca o forma de colaborare cu sahistii calificati, decat sa pregateasca inutil niste cadre didactice al caror profil e, sa spunem, saritura cu prajina.
    Desi, conducatorii de cluburi ar trebui sa respire usurati: cata vreme sahul in scoala va fi la nivel de Zambia, parintii isi vor aduce odraslele la cluburi.

    noiembrie 19, 2014 - 2:59 pm Raspunde
  • Un parinte de sahist

    Referirea la ”predarea șahului cu creta la tabla de GM-uri” a fost replica mea la cei care iau în bășcălie achiziționarea celor 5000 de seturi. Pentru că achiziționarea de piese de șah pt scoli o găsesc ca fiind primul pas, cel mai logic pas cu putință.

    Acum strict la subiect opinia mea este: in interesul dezvoltării fenomenului șahist in România cel mai important este să înceapă predarea într-un număr cât mai mare de școli. Este mult mai important să se predea șah în cât mai multe școli din cele 11700 care există în România decât faptul că șahiști cu experiență nu au voie să predea în aceste școli.

    @Mamaia2014: ”zeci de antrenori meseriasi care pot preda șahul in scoli” Păi cum vor preda zeci de antrenori la 11700 (unsprezecemii șaptesute) școli? Și apoi e vorba de a învăța copii să așeze piesele și să le mute. Ce credeți că se poate invăța într-o ora pe săptămână în clasa 1 și a 2-a? Pentru ce e nevoie de ”Nisipeanu ,Lupulescu,Szabo,Jianu” ca să invețe niște copii cum se mută calul? D-voastră aveți cunoștințe de șah mai mult decat suficiente pentru niște copii care invață sahul de la 0, asa cum sunt 90% dintre copii de clasa 1.

    noiembrie 19, 2014 - 3:00 pm Raspunde
  • Mamaia2014

    Domnule Parinte ,orele de religie sunt predate de preoti sau de catre cadre didactice ? Intrebare retorica ,desigur.
    Umila mea parere este ca inainte de introducerea sahului in scoli ca si materie optionala trebuia pusa la punct metodologia ,cine sa predea sahul ,manualele de sah ,si la urma de tot piesele de sah aduse din China , babeste vorbind hai sa introducem sahul in scoli dar sa ne interesam cine il poate preda ,acum ce se intampla sunt 5000 de seturi de sah si nu are cine sa il predea ,corect ?
    11.700 scoli ? pai e program pilot sau deja este implementat in fiecare scoala din Romania?

    noiembrie 19, 2014 - 3:16 pm Raspunde
  • Egmond-Gabriel Dulman

    Nu aş vrea să ajungem să ne certăm pe tema asta, când de fapt noi toţi trebuie să cooperăm. Am înţeles că nu e nevoie de mari maeştri, dar de şahişti e nevoie. Am văzut şi eu unele dintre manuale şi am observat că, spre exemplu, nu aveau rezolvări. Ori, dacă tu, ca profesor, abia ştii şah, poate vei avea tu însuţi dificultăţi cu respectiva problemă. Sau, cum ar fi ca un copil din clasa 0, dar care frecventează un club de şah, să râdă de profesor că nu găseşte un mat într-o mutare? Cred că ar apărea doar nişte situaţii penibile, care nu ar ajuta niciuna din părţi.

    noiembrie 19, 2014 - 3:41 pm Raspunde
  • Finutzu

    @Mamaia2014: vei fi surprins afland ca exista clase unde religia e predata de absolventi de teologie(preoti fara parohie probabil), si clase unde religia e predata de cadre didactice (femei, ca sa fie limpede). Dar asta n-are legatura cu subiectul. Eu sustin ideea ca cei care vor preda sahul trebuie sa aiba cursuri pe pedagogie si psihologie scolara, si cunostiinte medii de sah. Materia scolara sah as introduce-o numai in ciclul primar, intr-un proiect pilot de cel mult cateva zeci de clase (in nici un caz in 200 clase *25 elevi = 5000 table de sah, va las pe d-voastra sa comentati asupra numarului de table de sah importate), in marile orase pe o perioada de 2-3 ani, dupa care se vor trage niste concluzii de catre cei abilitati si vom mai vedea. Discutiile despre Nisipeanu si compania nu isi au rostul la acest nivel. Poate doar daca manualele scolare de sah vor avea poze.

    noiembrie 19, 2014 - 3:52 pm Raspunde
  • rocadamare

    normal ca intii trebuie aduse sahurile ca sa nu li se povesteasca doar despre sah. si 5000 de sahuri (mie nu imi vine sa cred acest numar) nu sunt astazi in toata Tara Romaneasca! adica bravos!
    apoi cind numeri “zecile de antrenori” vezi ca ii ai doar in marile orase si ocupati. ocupati cu antrenoratul nu cu jocuri si “tzup-tzup cum sare calul copii” ca asa este la clasa I-a. adica ar trebui sa existe 3-4.000 de antrenori, de parca scolile de antrenori ar fi seminariile teologice si popi in fiecare comuna. logica?!
    dar asa este la noi la sah, sunt mai multe adevaruri si niciodata nu este bine.
    in scoli trebuie sa predea persoane calificate sa predea, indiferent ce. exceptie este sahul, ca sahistii sint geniali, sociabili, pedagogi, psihologi, stiu sa predea, sa se poarte cu copii s.a.m.d.

    noiembrie 19, 2014 - 5:30 pm Raspunde
  • Mamaia2014

    @Finutzu ,nu stiu in alte orase cum este dar eu stiu ca in Constanta exista de foarte multi ani sahul predat in scoli ( parca CSS1 si era predat de un domn Neagu Dumitru care si in anii 80 preda sahul la Parcul Pionierilor ,Clubul Copiilor zilelor noastre ) la fel ca si Claudiu Iordache actualmente arbitru , nu cred ca dansii au fost sau sunt cadre didactice dar cel putin stiu ca dl.Neagu a fost antrenorul lui MI Nemeth Francisc ,parerea mea sincera este ca cei care vor preda sahul sa aibe idee cu ce se mananca,cum am inteles dl Fugulyan care este antrenor de zeci de ani persoane care chiar daca nu sunt mari sahisti se pricep la acest sport de masa.
    Parerea mea la fel de sincera este ca daca sahul in scoli va fii predat de orice Gheorghe ,o sa ne intoarcem la anii 50 cand orice colhozar si activist era mare instructor ,sa lasam sahul ptr sahisti ,si sa se dea o derogare in care orice antrenor recunoscut care are si rezultate sa poata sa predea sahul in scoli fara ca el sa fie cadru didactic.
    Asta e parerea mea si nu dorect sa ofensez pe nimeni cu nimic.

    noiembrie 19, 2014 - 5:34 pm Raspunde
  • Finutzu

    Sahul in cluburi sportive scolare exista si in Bucuresti, caz concret CSS 1 Pajura, unde activ(-a)eaza MI Aurel Urzica, campion national in 1974. Dar inscrierea la un CSS implica si o legitimare, si o apartenenta de un club, se urmaresc rezultate si performante, nu poate fi asimilat unei materii scolare. Dar ca punct de plecare, exemplul de profesor de sah pentru copii, luat din cadrul unor forme de organizare sahista (CSS, cluburi particulare de sah), este bun, de astfel de persoane ar fi nevoie ca dascali de sah in invatamant. Totul in conditiile unei diplome de pedagogie scolara. Si as vrea sa mai subliniez ceva: sahul in scoala ar trebui sa urmareasca pregatirea copiilor pentru viata, formarea exercitiului gandirii, satisfactia obtinerii unor rezultate la probleme ce solicita intelectul, evaluarea unei situatii si luarea unor decizii in perspectiva, si mai putin incarcarea memoriei copiilor cu zeci de deschideri si finaluri, combinatii nemuritoare, samd. Acestea se fac la pasul urmator, cand se cauta performanta sahista. Va rog sa nu porniti judecata de la pozitia unor impatimiti ai sahului (asa cum suntem toti de pe aici), ci de la intrebarea legitima a unui parinte de copil ce abia intra la scoala si pentru care deja abecedarul si aritmetica ii ocupa tot timpul: “La ce foloseste materia asta in viata copilului meu, de ce trebuie sa-si incarce timpul si memoria cu ea ?”

    noiembrie 19, 2014 - 6:14 pm Raspunde
  • Mamaia2014

    @Finutzu ,pai sahul este din cate am inteles o materie optionala si nicidecum obligatorie

    noiembrie 19, 2014 - 7:09 pm Raspunde
  • Finutzu

    Si atunci de ce se pune problema includerii orelor de sah in programa scolara ? Cine vrea sa invete gratuit sah in timpul scolii are posibilitatea si acum. Incerc sa inteleg ce inseamna sahul in cadrul oferit de MEN: educatie sau performanta ? Eu am mers pe ideea MEN= educatie la nivel national. Poate ar fi bine ca cei care au propus introducerea sahului in scoli sa ne spuna si noua care este scopul urmarit si cum s-au gandt ca se va implementa in scoli.

    noiembrie 19, 2014 - 8:11 pm Raspunde
  • Mamaia2014

    Eu asa am inteles ca este materie optionala ,daca copilul vrea sa mearga la ore de sah sau de altceva este optiunea lui , nu mai e ca pe timpuri cand toate materiile erau obligatorii ,studiai o mie de materii si tot de pomana 🙂 ,apropo mai tineti minte materia matematica in care rupeam culegerile de Gheba si revista sau cartea din fosta URSS numita Kvant ? 🙂

    noiembrie 19, 2014 - 8:21 pm Raspunde
  • Finutzu

    Am citit inca o data interviul cu dl. Dobronauteanu si am ajuns la concluzia ca nici dansul nu stie exact unde se va ajunge cu sahul in scoli. Nu este materie obligatorie, dar nici optionala, asa cum este acum definita o materie optionala in scoli. Sahul se va face numai dupa incheierea orelor (religia poate fi si la ora a doua sau a treia), nu exista note (ca la religie sau alta materie optionala), probabil ca se va face cu copii adunati de la mai multe clase la un loc (datorita numarului mic de cereri), va aduce mai mult cu un cerc sau club, asemanator cu cele de origami, pictura pe sticla si chineza incepatori. Deci nimic nou sub soare, cu exceptia sintagmei de efect “sahul in scoli”. Sper sa ma insel totusi, tinand cont ca sunt nemijlocit implicate FRSah si MEN. Sau…. ?

    noiembrie 19, 2014 - 10:52 pm Raspunde
  • Egmond-Gabriel Dulman

    Probabil că nu e încă nimic sigur. Văd că pe aici se agreează în general ideea de a avea ca profesori de șah și șahiști/antrenori, nu numai cadre didactice de diferite alte materii. Sincer să fiu, e greu să convingi pe cineva să facă șah, chiar dacă noi cei de aici știm că e foarte util. Probabil că va rămâne doar opțional. Însă noi trebuie să știm bine ce vrem…nu de alta, dar dacă vor mai fi câteva tentative eșuate sau nefinalizate, interesul pentru introducerea șahului în școli va dispărea încetul cu încetul și va fi greu să recuperăm terenul pierdut. Acum era momentul propice, dar dacă MEN a refuzat oamenii din exterior, atunci ce alte șanse mai există?

    noiembrie 19, 2014 - 11:05 pm Raspunde
  • CID

    MEN are probleme mari cu proprii oameni care nu mai au norme sau catedre intregi din cauza continuei scaderi a populatiei scolare.Pentru MEN asta este doar inca un mijloc de a-si salva proprii oameni de la somaj total sau partial.Nu va faceti iluzii,daca nu sunteti profesori veti intra foarte greu in sistem…daca veti intra.

    noiembrie 21, 2014 - 12:51 am Raspunde
  • Alin_P

    2 lucruri sunt necesare:modulul psihopedagogic si CV de sahist(minim categ 1 si 1800 ELO). Asa vom fi siguri ca persoana respectiva e cea competenta.Nu e nevoie de MI-uri la clase,nici nu cred ca sunt interesati.

    noiembrie 21, 2014 - 1:50 am Raspunde
  • EO

    off-topic (cu scuzele de rigoare): caut un ceas de sah, am tot dat pe internet si nu m’au multumit rezultatele cautarii… ma puteti ajuta cu ceva sfaturi (in bucuresti)?

    noiembrie 21, 2014 - 2:23 pm Raspunde

Dă-i un răspuns lui Finutzu Anulează răspunsul

Adresa dvs de email nu va fi publicata.