Claudiu Prunescu comenteaza din Elvetia o partida cu final neasteptat de fericit!(1))

Meijers,Viesturs Prunescu_Claudiu

(1) Meijers,Viesturs (2470) – Prunescu,Claudiu (2263) [A30]

Geneva Open A (8), 29.06.2013

[Claudiu]

Deschiderea Engleza 1.c4 Nf6 2.Nf3 c5 3.b3

3a

    Un sistem mai rar.Cele mai uzuale mutari sunt aici: 3.Cc3,d4 sau g3 3…g6 4.Bb2 Bg7 5.g3 b6 rocada este mutarea cea mai fireasca 6.Bg2 Bb7 7.0–0 0–0 8.Nc3 Nc6 9.e3

9a

Aici nu stiam ce sa joc.Vroiam sa joc …d5,insa imi era cam teama.Am pierdut cateva bune partide din cauza ca am fost putin prea indraznet. Asa ca mi-am adus aminte de Petrosian care spunea :atunci cand nu sti ce sa muti,amelioreaza pozitia propriilor figuri,deci trebuie sa mut Ta8.Mutarea evidenta este Tc8, insa in sistemele de dublu fianchetto Nb7 este adesea o slabiciune si ca o mutare profilactica à la Nimzovich Tb8 consider ca este o mutare utila. [9.d4 e mutarea cea mai activa.Insa adversarul meu practica un joc de asteptare, refuza sa ia decizii radicale.Asa se recomanda,zic mai marii, ca ar trebui jucat impotriva jucatorilor mai slabi: sa joci mai linistit si sa astepti greseala.Eu nu sunt de acord cu aceasta conceptie. Pentru a castiga nu e suficient sa te faci doar ca joci asteptand greseala ”sa cada din cer”. Pentru a castiga,adesea trebuie sa te bati,trebuie sa-i pui adversarului probleme,trebuie sa iei decizii care pot schimba caracterul pozitiei,trebuie sa-ti asumi anumite riscuri… Norocul este de partea celor curajosi! Asta nu inseamna ca, eu condamn jocul psihologic de tatonare,asta e alceva.Vom vedea aceasta cu o alta ocazie.] 9…Rb8 10.Rc1 Diagramme #

10a

10…d5! Conform principiilor clasice dupa ce am terminat dezvoltarea si am facut rocada,putem juca activ in centru. Fie vorba intre noi,un pion in ”patratul de aur” nu poate fi un rau 11.Nxd5 mai bine decat reluarea cu pionul pentru ca pregateste schimbul Ng7 dupa care albul sta- principial-ceva mai bine datorita slabiciunilor din jurul Rg8 11…Nxd5 12.Bxg7 Nxe3! [12…Kxg7 13.cxd5 Nb4 14.a3 Nxd5 15.d4² xKg7] 13.fxe3! Rezulta o pozitie asimetrica,care lasa jocul mai viu cu mult mai multe posibilitati de castig [13.dxe3 Kxg7 aproximativ egal, pozitie simetrica] 13…Kxg7 [%csl Rd2] 14.d4 [%csl Yd4] Diagramme #

14a

Mutare normala.Pionul d2 este slab(se gaseste pe o coloana semideschisa si este innapoiat,la d4 devine foarte puternic(caci se afla in patratul de aur). Mai pe intelesul copiilor: E bine sa faci din magar,armasar! 14…f6 mutare indoielnica,pentru ca slabeste campurile albe,in special e6.Insa in acelasi timp o mutare buna pentru ca am jucat-o cu o idee anume:slabirea intentionata a campului e6 il va incita pe alb sa joace d5 pentru a-l controla cu pionul, insa pionul d5 care va trebui sustinut de pionul e4 ,se pun pe culoarea alba, culoarea Ng2 si de aici ideea mea: 1)sa schimb Nb7-c8-g4 pe Cf3 2) sa joc e7-e5 pentru a scapa de slabiciunea pionului e7 ,pentru a bloca pionii pe culoarea Ng2 si pentru a nu mai permite spargerea tipica e4-e5 3)Sa aduc Cc6-a5-b7-d6 pe postul ideal de blocada à la Nimzovich 4)Bineinteles pentru ca un visul sa se termine frumos,sa schimb toate piesele, cu exceptia calul alb bun mai valoros decat nebun rau negru Cd6 > Ng2 si sa castig finalul. Vom vedea pas cu pas realizarea lui. Planul nu este rau si este unul tipic in astfel de pozitii,insa problema este ca albul poate la un moment dat sa impiedice realizarea lui si sa joace mutarea tematica e4-e5!. Cineva mare,Lasker ori Korchnoi, spunea ca mai bine e sa joci o mutare gresita dar cu o idee,un plan de joc,decat sa joci mutari bune,dar haotice fara legatura cu pozitia. [14…e6 15.Qd2 f5= corect era sa joc pe campuri albe,slabirea campurilor negre nu e asa de grava,pentru ca adversarului ii lipseste Un nebun de campuri negre] 15.d5! [%csl Re6] xe6 15…Na5 16.e4 Bc8! [%cal Gc8g4,Gg4f3] Punctul 1) .Albul ,trebuie sa ia o decizie! si sa impiedice ideea negrului,trebuie sa joace mutarea tipica e4-e5 dupa care sta mult mai bine- Pe langa masa de joc a trecut in acest moment, aruncandu-si o privire bunul meu prieten Alexandru Manea si avea o figura ”pietrificata”, stia el de ce.Evident vazu-se mutarea e4-e5! 17.Ne1?! Jucat in ideea de a evita schimbul Nc8 pe Cf3 [17.e5! Bg4 18.Qc2 Bxf3 19.Rxf3 f5 20.Qc3 Nb7 21.Rcf1 si pozitia negrului este greu de tinut] 17…e5! punctul 2) 18.Nd3 [%csl Gd6][%cal Ga5b7,Gb7d6] 18…Nb7 19.a3 Nd6 Punctul 3) Diagramme #

19n

Negrul a obtinut ceea ce a dorit cu mutarea f6. Pozitia este acum aproximativegala 20.b4 Qc7 [20…Bd7 pare mai natural 21.bxc5 bxc5= Pionul c5 nu poate fi luat 22.Nxc5? Qb6–+ [%csl Rc5,Rg1][%cal Gb6g1]] 21.Qa4 Bd7 22.Qb3 Rfc8 23.Rf2 Qd8? [%csl Yb8,Yc8,Yd6,Yd7,Yd8, Rg7] Ca pe o corabie, atunci cand toate piesele se duc intr-o parte, corabia risca sa sescufunde [23…cxb4 24.axb4 a5„; 23…Rf8=] 24.Rb2? Adversarul meu,presupun ca nefiind intr-o buna dispozitie de joc in ziua respectiva, din comoditate ori datorita generalitatii ca doua turnuri sunt mai puternice decat o dama ,nu sesizeaza greseala si in loc sa atace acolo unde am doar regele (xf6 rana),ataca acolo unde sunt mai tare,unde am toate piesele pe flancul damei. [24.Rcf1! Nf7 25.Rxf6 Qxf6 26.Rxf6 Kxf6±] 24…Rb7 25.b5?! Diagramme #

25a

Inchiderea unui front de lupta ma avantajeaza,mi-a luat o grija de pe cap ”amenintarea mai tare ca executia”-Nimzovisch 25…Bxb5!? Mi-a placut aceasta mutare,cu toate ca nu eram obligat sa o fac. Insa a avut un efect psihologic imens asupra adversarului meu,asemanator unui uppercut din box. Dupa aceasta adversarul meu incepe sa joace nesigur si repede(probabil pentru a masca faptul ca nu a vazut mutarea si a-mi arata ca el a prevazut totul. O greseala care nu trebuie urmata! Daca ai fost surprins de o greseala, nu muta imediat(repede)pentru a masca faptul ca nu ai vazut-o ci ”baga capu’ intre maini si nu te misca si o jumatate de ora daca e nevoie” asa cum spunea Ovidiu Foisor,pana intelegi pozitia,posibil ca si adversarului tau sa-i fi scapat ceva. Tu ai in plus fata de el,la calcul ma refer, o mutare facuta pe tabla,deci esti mai avantajat la calcul fata de el. [25…Ra8 cu ideea de a juca //\a6 pare un plan rezonabil] 26.Nxe5?! [26.cxb5 c4 27.Qb4 cxd3 28.Rc6! tematic 28…Rd7 29.Rd2÷] 26…fxe5 27.cxb5 Qg5 [27…Rf7] 28.Qc3 [28.Rf1 e firesc] 28…Rf7 [ori 28…Rf8 ] 29.h4?! ”Fiecare mutare de pion slabeste pozitia” ne spunea ”batranul” Steinitz [29.a4 Pentru a elibera Tb2 de la apararea Pb5 si pentru a pregati ocuparea <->f cu Turnurile] 29…Qe7 30.Bh3 [30.Rf1 Rxf1+ 31.Kxf1 Rf8+ 32.Kg1³ g5 (32…Rf7) ] 30…Rcf8 31.Be6??

31a

Incredibil,dar adevarat! Si Marii Maestri pot gresi,doar sunt si ei oameni. [31.Bg2 g5ƒ] 31…Rf3! 32.Qxe5+ Qf6 33.Qxf6+ Kxf6! [%csl Re5][%cal Gf6e5] Regele este o piesa activa in final si se indreapta catre campul de blocada e5. [33…R8xf6? 34.e5] 34.Rf2 [34.e5+! Albul rateaza aceasta mutare tipica 34…Kxe5 35.Re2+ Kd4 36.Rd2+ Ke4 si asa par tida era pierduta,insa albul mai incerca sa se agate,Re4 era mai expus atacului,dupa disparitia ”scutului Pe4”] 34…Ke5 35.Rxf3 Rxf3–+ Diagramme #

35n

Pozitia este castigata usor. Cd6 si Re5 ocupa o pozitie ideala de ”blokada” de care si Nimzovici ar fi fost mandru sa ovada 36.g4 h6? impins de emotie,de nu stiu exact de ce,poate de principiului: ”pune pionii pe culoarea contrara nebunului”(uneori principiile pot fi daunatoare,”din cauza principiilor nu vedem copacii”)incep sa joc prost faza finala si putin a lipsit sa ratez castigul. Norocul meu a fost ca avantajul a fost foarte mare. [36…Rxa3 37.Kg2 Ra2+ 38.Kg1 Nxb5 Cel mai simplu] 37.a4 g5? 38.hxg5 hxg5 in urma acestei avansari de castigat a castigat doar albul: Pg5 slab<Pg4 tare,e sustinut de Be6 si ceea ce e cel mai grav ii dau posibilitatea adversarului sa-si activizeze Tura pe coloana h 39.Kg2 Ra3 40.Bf5 Rxa4 41.Rh1! normal.Pionul liber trebuie avansat si transformat in Dama 41…Nxe4 [41…c4] 42.Rh5 Ra2+ 43.Kf3 Ra3+ 44.Kg2 Kxd5?! [44…c4! evident!] 45.Bxe4+ Kxe4 46.Rxg5 Kf4 [46…c4] 47.Rg7 Rg3+ 48.Kf2 Rxg4 49.Rxa7 Ke5 50.Rb7 Rg6 Diagramme #

50n

Este pozitia pe care am avut-o in vedere atuci cand am jucat 44… Rxd5?!.Planul de castig este simplu :trebuie capturat pionul din b5,dupa care pozitia este tehnic castigata. Dar,in general,nu trebuie riscat si ajuns intr-un final de Turnuri, pentru ca astfel cresc sansele de remiza ale adversarului. 51.Rd7 [%cal Yd7d1] Taie Regele 51…Rd6 [%csl Rb5][%cal Ge5d5, Gd5c4,Gc4b5] Construim podul 52.Rc7 Rd2+ [52…Kd5 53.Ke3 Kc4 54.Rc6!] 53.Ke3 Rb2 54.Kd3 Rxb5 Diagramme #

54n

Ce a fost greu a trecut,castigul este usor.Negrul trebuie sa fie atent sa nu lase pe albu sa blocheze regele cu pionii si sa taie cu Tura regele,dupa care se ajunge la o pozitie teoretica de remiza 55.Rd7 Rb4 56.Kc3 b5 57.Rb7 Kd6 58.Rb6+ Kc7 59.Rh6 Rg4 60.Rf6 Rg3+ 61.Kc2 Rg5 62.Kc3 Rd5 63.Rh6 Rd6 Podul  64.Rh8 Rg6 65.Kd3 Kb6 66.Ra8 Rg3+ 67.Ke4 b4 68.Kd5 Rd3+ 69.Kc4 Diagramme #

69a

69…Rc3+! Regele nu trebuie lasat intre pioni 70.Kd5 b3 0–1 Acum negrul castiga facand ”scara pisicii”- expresie pe care am auzit-o prima data la Dragos Dumitrache 71.Rb8+ Kc7 72.Rb5 c4 73.Kd4 Rc2 74.Rb4 b2 75.Rb5 c3 76.Kd3 Rc1 0–1

69a

***

Imagine vizualizator Chessbase

Click pe tabla de joc, pentru a revedea partida pe vizualizator!

***

ALTE POSTARI RELEVANTE

13 Comentarii

  • Radu Deseu

    O victorie extraordinara in fata unui mare maestru de prestigiu!

    ianuarie 14, 2014 - 10:46 am Raspunde
  • Gabi

    E un inceput bun pentru o subsectiune permanenta, “Partide comentate de jucatori”.
    Mutarile b5 si Ne6 au fost facute in Duminica Orbului 🙂

    ianuarie 14, 2014 - 6:45 pm Raspunde
  • Niki

    Propunerea lui Gabi am facut-o si eu acum cativa ani, insa….
    Atat jucatorii experimentati cat mai ales copii/juniorii si antrenorii lor ar avea materiale de studiu interesante.
    Evident, daca partidele publicate ar avea calitatea minima necesara pt a fi utile. In acest sens, d-le Ceausescu, poate gasiti un colaborator benevol(mare maestru sau maestru international cu experienta) care sa comenteze/verifice partidele propuse spre a fi publicate.
    Am putea evita exemple precum aceasta partida pe care as fi creditat-o ca fiind jucata la finalele de juniori sub 14 ani., daca nu erau postate nume si elo-uri.
    Partida in sine este presarata cu greseli de tot felul, jocul de ambele parti fiind fara noima.
    Comentariile insa sunt cele care m-au starnit sa intervin. Recomand antrenorilor sa le foloseasca cel mult la rubrica “asa nu”.
    Un amalgam haotic de “fineturi” pishologice ne sunt dezvaluite de comentariul/justificarea mutarii 9…Tb8.
    Mai apoi sunt enuntate o serie de principii ale jocului de sah ca si cum ar fi avut vreo legatura cu ceea ce s-a intamplat pe tabla. Si delirul ideatic continua pana aproape de final, cand clameaza ridicol pentru a doua oara apropierea de Nimzovici.

    Asadar, d-lor administratori, grija mare cu …comentatorii pe scari.

    P.S. Domnule Prunescu, nu ne cunoastem, asa ca postarea mea nu are vreo intentie ascunsa. Doar mi-am exprimat parerea, evident subiectiva.

    ianuarie 16, 2014 - 3:43 pm Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Domnule Niki din respect fata de cititori si din bun simt nu o sa intru in polemica cu dumneavoastra.Imi rezum insa un mic drept la replica. Pe viitor nu voi raspunde unor astfel de critici fara obiect.Apreciez criticile constructive din care atat eu cat si cititorii putem invata ceva.Nu ma erijez in a fi ”cel mai mare ”jucator ,profesor, antrenor ori psiholog sahist etc.
    Este o partida de sah intre doi oameni,nu intre doua ordinatoare! pentru Dumnezeu! 🙂
    Am vrut sa fac un alt tip de analiza ,mai originala(non plagiat!) – care ma caracterizeaza deoarece lucrez in marea majoritate cu copiii- sa scot in evidenta si partea nevazuta a icebergului gandirii si emotiilor prin care trece un jucator in timpul unei partide de sah.Lucru mai rar intalnit in literatura de specialitate.E adevarat ca nu poti sa placi la toata lumea si nu poti face chiar pe toata lumea sa inteleaga.E la fel de adevarat ca datu’ in cap cu bata ca la Ruginoasa e sport national in societatea romaneasca si pare din nefericire a fi bine inradacinat si in sahul romanesc. E mai usor sa distrugi decat sa construiesti,probabil dumneavoastra domule Niki stiti bine asta…

    P.S Domnule Niki nu ma deranjeaza criticile dumeavoastra,chiar le astept in postarile ulterioare,dar va rog,daca tot pierdeti timpul si dumneavoastra si noi ”muritorii”sa le citim,speram sa fie constructive si daca tot sunt subiective,nu va mai pozati intr-un ”GURU” anonim,influentand in rau evident si alti antrenori bine intentionati.

    ianuarie 16, 2014 - 11:38 pm Raspunde
  • Heto

    daca nu ai contestatari, inseamna ca nu faci bine ceea ce faci.

    Jocul de sah apartine oamenilor. Marii maestri si maestrii internationali exista doar pentru ca exista oameni carora le place sahul. Un titlu de mare maestru inseamna o viata inchinata jocului de sah. Uneori chiar si un titlu de maestru international inseamna asta. E usor sa vezi greselile facute intr-o partida, mai ales de pe margine, in fata monitorului cu o ceasca de cafea in mana si cu un engine pornit. Dar la tabla lucrurile sunt mult mai complicate. Eu nu pot sa judec calitatea partidei de fata, dar pot sa apreciez un om care imi arata modul in care a gandit intr-un anumit moment. Iau ce mi se pare util si ignor ce consider gresit. Nu ma astept ca un GM sa considere utila aceasta partida, dar nu pentru astfel de jucatori a fost comentata si postata. A fost postata pentru un amator, pentru un parinte, pentru un instructor de sah. Eu consider ca astfel de partide sunt utile pentru un grup mare de persoane si e pacat sa aruncam cu pietre.

    ianuarie 17, 2014 - 11:32 am Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Domnilor, (deoarece doamnele nu prea ne viziteaza 🙂 )

    Nu as fi intervenit, daca aceasta polemica dintre Niki si dl Prunescu nu mi-ar fi atras atenția prin virulenta lui Niki, pe care-l știu drept un tip ponderat cu dimensiunea exacta a cuvântului. M-a intrigat si asprimea cu care a raspuns dl Prunescu, asprime probabil învățata de la noi, “cârcotașii” blogului. Si am si fost intrebat de unii si de altii ce parere am.

    IAT-O:

    Imi pare rău ca trebuie sa recunosc, numele celor doi jucători fiindu-mi (in totala onestitate) absolut necunoscute, NU m-am uita pe aceasta partida (Meijers-Prunescu), mai ales dupa ce am vazut introducerea naiva din paragraful de prezentare de pe pagina principala a blogului. Si partida a doua comentata de dl Prunescu mi-a atras atentia tot in prezentarea de pe pagina principala, văzând semnele de exclamare, absolut neobisnuite si hilare la mutarile 1-a si a 3-a ca si comentariul dublat: care este ilogic la mutarea a doua si cu denumiri gresite de variante la mutarea a treia si cu asertiuni naive-naive.

    Citind cat de agresiv a scris Niki, fiind eu obișnuit cu moderația din epistolele sale, m-am uitat cu atenție pe partida si am constatat ca o buna parte din comentarii dlui Prunescu au aceasta forma bizara:

    (Copy + Paste)
    “%csl Rd2, [%csl Re6]Nd3 [%csl Gd6][%cal Ga5b7,Gb7d6] [%csl Gd6] [%cal Gc8g4,Gg4f3] [%cal Ga5b7,Gb7d6] [%csl Rc5,Rg1][%cal Gb6g1]] [%csl Rc5,Rg1][%cal Gb6g1]][%csl Yb8,Yc8,Yd6,Yd7,Yd8, Rg7] C //\a6 [%csl Re5][%cal Gf6e5] [%cal Yd7d1][%csl Rb5][%cal Ge5d5, Gd5c4,Gc4b5]”

    Am dedus ca este vorba de o metamorfoza oculta produsa odată cu trecerea de la PGN la format Chess Base sau invers, dar oricum este o lipsa de respect pentru cititori o astfel de prezentare grafica. Dl Prunescu sau unul dintre moderatori trebuiau sa editeze textul corect. La fel de neglijent sau chiar mai neglijent a fost redactata si a doua partida a serialului.
    Trecând la un ton melodramatic, in genul persoanei “non grata”: “Va inchipuiti sute de copii întrebându-si parinti ce inseamna simboluri de mai sus si zecile de instructori care habar nu aveau ce sa raspunda la antrenamente…..” 🙂 🙂

    Apoi am dat, din câteva in câteva mutări, peste o sumedenie de cugetări, in cel mai bun caz umoristice; unele inventate, alte deformate si altele absurde. Cateva exemple; comentariile cu majuscule imi apartin:

    – “Închiderea unui front de lupta ma avantajează,mi-a luat o grija de pe cap ”amenințarea mai tare ca execuția”-Nimzovisch”
    CE LEGATURA ARE INCHIDEREA UNUI FLANC CU “AMENINȚAREA MAI TARE……??? DESPRE CARE AMENINȚARE ESTE VORBA…..?

    – “Mai pe intelesul copiilor: E bine sa faci din magar,armasar!” INEXISTENTA! Copii, prefaceti-va ca nu ati citit cugetarea. Corect este SA NU FACI DIN TANTAR, ARMASAR!

    – ”baga capu’ intre maini si nu te misca si o jumatate de ora daca e nevoie” asa cum spunea Ovidiu Foisor.
    GREȘIT SI CITATUL SI ATITUDINEA FATA DE TIMPUL DE GANDIRE! OVIDIU ASTEPTA DE MULTE ORI PANA II CADEA STEAGUL IN POZITIA CARE II DEVENISE IN SFARSIT COMPLET CLARA. I s-a intamplat si cu mine, nu numai o data!

    – “Cineva mare,Lasker ori Korchnoi, spunea ca mai bine e sa joci o mutare gresita dar cu o idee,un plan de joc,decat sa joci mutari bune,dar haotice fara legatura cu pozitia.
    ESTE ABSURD SI CITAT INCORECT, NU ARE NICIO LOGICA: “MUTARI BUNE, DAR FARA LEGĂTURA CU POZITIA”, ASA CEVA NU EXISTA IN SAH. TOATE MUTARILE BUNE TREBUIE SA AIBA LEGATURA CU POZITIA, ALTFEL NU SUNT BUNE, PENTRU DUMNEZEU!

    – ”Fiecare mutare de pion slabeste pozitia” ne spunea ”batranul” Steinitz .
    NU A SPUS! ESTE UN NONSENS! Atunci nu vom trece niciodata de orizontalele a 3-a si 6-a, pentru a nu ne “slabi” pozitia! Jesus!

    “- Incredibil,dar adevarat! Si Marii Maestri pot gresi, doar sunt si ei oameni.”
    FORMULARE TABLOID SI MEIJERS ASTA ESTE UN SAHIST OARECARE SUB 2500, NU ESTE MARE MAESTRU A CARUI GRESELI SA STARNEASCA UIMIREA. Dealtfel in aceasta partida a jucat CA UN PATZER.

    – “impins de emotie,de nu stiu exact de ce,poate de principiului: ”pune pionii pe culoarea contrara nebunului”
    NU EXISTA PRINCIPIUL ACESTA IN FINALURILE DE TURN SI PIESA/E USOARA/E, MAI ALES CANT TURNUL PROPRIU A INTRAT DECISIV IN POZITIA ADVERSA. De fapt ESTE INVERS, cu cal contra nebun pionii se tin pe culoare nebunului pentru a-i stanjeni si limita cat mai mult activitatea.

    Bietul domn Aaron NIMZOWITSCH (Nimzovici in varianta romaneasca), atunci cand a fost invocat, a fost botezat de fiecare data cu un alt nume:
    – Nimzovich (mutarea 9-a)
    – Nimzovisch (mutarea 25)
    – Nimzovici (mutarea 35)

    Ce mare lucru? o sa întrebați. Va spun eu: – Denota neglijenta si nepasare fata de cititorii neavizati sau incepatori, care trebuie sa invete corect numele inaintasilor celebri.–termenul cel mai potrivit este englezescul “sloppy”

    Apoi pana si comentariile care au sens sunt complet naive, de multe ori pe langa subiect, cautand sa justifice cascade de mutari proaste facute de o parte si alta. Trebuie sa-i dau dreptate lui Niki: aceste partide, cu comentariile lor NU ISI AU LOCUL PE BLOG, decat la rubrica: SA NU JUCATI SI, MAI ALES, SA NU COMENTATI ASA, COPII!

    Una peste alta, pe o scara de 1 la 10, ca sef al multor cursuri de reciclare ale antrenorilor, trebuind sa corectez destule lucrari, as da unui comentariu ca acesta maximum nota 4 (patru). Si asta numai pentru bunavointa si dragostea pentru sah ale dlui Prunescu, care transpar la fiecare rand scris. Din nefericire numai bunavointa nu ajuta la mare lucru, mai trebuie si studiu, coerenta in exprimare, o memorie mai buna pentru citate, sau rabdarea de a le cauta pe net.
    Si as scadea 2 puncte pentru incercarea, involuntara sper, de a intoxica cu principii, informatii si maxime complet eronate, mintea cititorilor neavizați, copii sau adulti (cum este Heto, de exemplu – neavizat). Ar trebui scazute puncte si pentru stil, absolut incomprehensibil si bombastic, dar nu mai am de unde.

    Dle Prunescu,

    Numai expunerea sentimentelor si senzațiilor( pe care le-ati trait in aceasta partida cu multe socuri emotionale) desi ar fi putut deveni interesanta explicata coerent, nu este suficienta pentru a fi numita: comentariu sahist.

    Pentru numele lui Dumnezeu, recititi ce ati scris si CORECTATI materialul, sau retrageti-l. A fost chinuitor sa-l parcurg si foarte de greu sa inteleg ce ati vrut sa spuneti.
    Fara suparare, va recomand cu caldura sa mai studiati MULT mai mult sahul inainte de a mai comenta partide aici, dle Prunescu. Cel putin un an de zile!
    Si vedeti, poate un curs de ziaristi, chiar si prin corespondenta…..

    ianuarie 26, 2014 - 10:44 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Heto dixit

    “Nu ma astept ca un GM sa considere utila aceasta partida, dar nu pentru astfel de jucatori a fost comentata si postata. A fost postata pentru un amator, pentru un parinte, pentru un instructor de sah. Eu consider ca astfel de partide sunt utile pentru un grup mare de persoane si e pacat sa aruncam cu pietre.”

    @ Heto,

    Părerile critice sunt motorul progresului societatii. Sunt rezultatul normal al punctelor de vedere divergente. Nu a aruncat nimeni cu pietre, te inseli din start. Niki a expus dur, o parere pe care o impartasesc si eu (mai putin duritatea, se vede bunavointa dlui Prunescu, dar doar atat).

    Parerea mea este ca aceste” comentarii” chiar sunt DAUNATOARE, deformand multe din principiile care guverneaza sahul modern, invatand gresit sahul pe copii. Dar probabil ca, la fel ca si domnului Prunescu, iti lipseste cultura sahista necesara pentru a face aprecieri realiste la calitatea celor scrise de el.
    Sper sa intelegi corect, cel putin,cele scrise de mine. Citeste ce am scris si verifica: cate din cele afirmate de mine referitoare la serialul dlui Prunescu le-ai observat? Ei? Mai sustii ca sunt utile?

    ianuarie 26, 2014 - 11:02 pm Raspunde
  • Niki

    Multumesc d-lui Ghinda pentru aprecierea din multiple unghiuri a partidei prezentate. Sunt argumente pe care eu nu le-am specificat, interventia mea avand un caracter mai general.
    Intentia mea fost sa transmit un mesaj cititorilor si administratorilor, pt ca aveam certitudinea ca un anonim(!) nu va putea sa-i stirbeasca d-lui Prunescu satisfactia ca a facut o partida mare. Poate cam dur si acid, dar am dorit sa atrag atentia asupra calitatii celor publicate. Dezamagitor este ca nimeni nu a sesizat/reclamat(pana la dl Ghinda) calitatea slaba a partidei si naivitatea comentariilor, care au doar calitatea de a fi originale. Semn ca aplecarea cititorilor pt jocuri de culise/putere, intrigi si can-can e mai mare decat pentru sah efectiv.
    Partide slabe s-au mai publicat pe site dar nu insotite de asa comentarii hilare si informatii eronate. Raspunsul d-lui Prunescu m-a lasat fara replica, caci e evident ca dansul nici nu si-a pus problema ca ar putea fi ceva in neregula cu “perla coroanei”.
    Sper ca dupa ce a primit deja suficiente argumente, macar acum sa dovedeasca realism si sa inteleaga ca nu poate fi felicitat decat pentru rezultatul partidei si bune intentii.

    P.S. D-le Heto, nu detin nici un program de sah, ultimul de care imi aduc aminte din urma cu peste 10 ani e Fritz 6. Nici gand de Rybka sau Houdini. Mi-am spus parerea ghidat de bun simt sahist, atat cat s-a pastrat dintr-un fost jucator cu titlu international.
    E adevarat, cafea beau din cand in cand. Poate asta sa fi fost cauza pt ironia pronuntata. 🙂

    ianuarie 27, 2014 - 1:39 am Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Domnule Ghinda incerc sa va raspund punctual,asa cum voi face intotdeauna criticilor concrete din material.

    In primul rand nu trebuie sa va doara sufletul atat de mult de ”Niki” poate ca nici nu exista,este o iluzie,o dedublare a personalitatii cuiva,un extraterestru 🙂

    Va multumesc pentru ”totala onestitate” in necunasterea numelui. Acum cred ca nu o sa ne mai uitati,multa vreme, O sa-l intreb din curiozitate,cand o sa-l mai intalnesc pe Meijers daca si el ”cu onestitate” a auzit de dumneavoastra,ca jucator ma refer. Pe mine sigur nu m-a uitat 🙂

    Semnele neobisnuite si hilare nu imi apartin.
    Cat despre instructorii care nu stiu ”a citi” semnele obscure ,ar trebui ”mai lasati in pace” ar trebui sa le multumim pentru munca care o fac.

    ”amenintarea” b4xc5 in sensul de ”posibilitate” domnule Ghinda sau dumneavoastra va ganditi doar la amenintari de Sah-Mat !

    Domnule Ghinda nu contest priceperea dumneavoastra la sah(sah de inalt nivel ma refer,pentru ca pentru cel de copii am dubii,sincer) insa la proverbe si cugetari,ba!
    Nu ati reusit sa-mi dezlegati ”codul gandirii”. Si cred ca daca o sa va mentineti pe aceeasi linie ”obiectiva” nu o sa reusiti niciodata.
    Pentru curiozitatea si cultura dumneavoastra vasta extra-sahista ,nu am avut in cap proverbul ”sa faci din tantar armasar” care nu-si avea sensul aici, m-am gandit la alt proverb . De ce nu-si avea sensul Domnule Ghinda? Va las sa cugetati,daca chiar vreti sa ajungeti un antrenor mare si la grupa mica,(Sfatul meu ar fi sa va pregatti pentru turneul candidatilor,lasati-i aici pe acei instructori,de care rad copii ca nu stiu sa porneasca ordinatoarele ,se pricep mai bine )Domnule Ghinda va trebui sa ”coboram” de multe ori in lumea lui Flamanzila , Gerila,….de care va compatimea admiratorul dumneavoastra secret ”Niki”. Stia el ce stia 🙂

    In legatura cu expresia”baga capu intre maini si gandeste” il rog pe Domnul Foisor,pentru care am o mare stima(Este un antrenor foarte apreciat in strainatate),sa confirme sau sa infirme daca ii apartine afirmatia.Daca dansul nu o recunoaste ,atunci mi-o asum mie ca un ”princiupiu”! Stiu ca va irita,termenul domnule Ghinda,insa,cei mici mai au nevoie si de astfel de ”principii” amuzante ca sa nu termine partida in 5 minute. E greu sa intelegeti dumneavoastra anumite principii ”copilaresti”. Deschid o paranteza,niciodata nu voi spune o prostie a cuiva pentru a-l denigra,spun doar lucruri care mi-e mi s-au parut interesante pentru copii. Ma simt dator moral sa le amintesc numele.Nu-mi place sa fur expresiile nimanui,am si eu destule 🙂
    In acelasi sens se incadreaza si expresia ”scara pisicii” pe care am auzit-o rima data la Dragos si-i multumesc,poate ca as fi auzit de ea niciodata. Ce rau in asta ca amintesc si numele persoanei.

    Nu am avut timp sa verific maxima legata de ”mai bine sa joci un plan gesit ,decat fara plan” Cand am jucat o partida ,era afisat pe perete negrul pe alb ceva in genul asta semnat Korchnoi,Eu stiam de Lasker.S-or fi inselat si aia,ca si mine.
    Le multumesc lui Lasker,Korchnoi si Domnului Ghinda ca nu au zis e si vom formula un nou ”principiu- enuntat in partida.
    E tarziu acum sa-i explic domnului Ghinda ca e non sens ceea ce dansul a zis :
    ESTE ABSURD SI CITAT INCORECT, NU ARE NICIO LOGICA: “MUTARI BUNE, DAR FARA LEGĂTURA CU POZITIA”, ASA CEVA NU EXISTA IN SAH. TOATE MUTARILE BUNE TREBUIE SA AIBA LEGATURA CU POZITIA, ALTFEL NU SUNT BUNE, PENTRU DUMNEZEU!
    Domnule Ghinda,e tarziu si nu mai am timp acum de filosofari,dar m-ati incitat sa scriu o carte ”Despre Principii” sahiste evident si acolo o sa explic clar ca aici ati spus o prostie.Scuzati-ma ca spun asta,dar acuma la 100 ale mele,mai merge sa spuneti si dumneavoastra cate una 🙂 Pentru curiozitatea dumneavoastra vin cu un exemplu proaspat din scoal. Un elev debutant propune la o intrebare o mutare buna pe care Sirov ii atribuie ub semnul exclamarii,Sirov insa nu a facut aceasta mutare si a facut alta mai proasta,dar legata de un plan,finalmente a si castigat partida. Ce sa alegem acuma? Mutarea buna din nimereala si apoi” bezna chiaoara” sau o mutare gresita dar cu un plan.

    Si e asa de important cum scriem numele unui jucator. Credeti ca e o lipsa de respect pentru el.Cred ca il apreciez mai mult pe Nimzovisch pomenindui si asa stalcit numele si principiile lui ,decat sa-l pomenesc odata la 100 de ani dar corect.

    ianuarie 30, 2014 - 3:21 am Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Referitor la: “impins de emotie,de nu stiu exact de ce,poate de principiului: ”pune pionii pe culoarea contrara nebunului”
    NU EXISTA PRINCIPIUL ACESTA IN FINALURILE DE TURN SI PIESA/E USOARA/E, MAI ALES CANT TURNUL PROPRIU A INTRAT DECISIV IN POZITIA ADVERSA. De fapt ESTE INVERS, cu cal contra nebun pionii se tin pe culoare nebunului pentru a-i stanjeni si limita cat mai mult activitatea.
    Aici inclin sa va dau dreptate.Acum imi pare cunoscut ceea ce spuneti,insa in momentul partidei si cand am analizat si scris aceasta partida nu am realizat asta,ca este vorba de un final de TURA+CAL contra TURA + NEBUN si nu un final de CAL contra NEBUN.Dupa cum stim, toate principiile nu sunt infailibile isi au si ele ”cusurile” lor(mai ales ale mele :). Depinde mult de pozitie.Dar ca sa nu o mai dau la intors,recunosc ca am gresit .Va multumesc pentru corectie,am mai invatat ceva si eu si cititorii. Nu vroiam sa mai refac aceasta partida,dar din cauza acestei scapari va promit ca o voi face.

    Insa,privind REVERSUL MEDALIEI,daca ”batranul” Steinitz nu a zis asta dupa cum spuneti,ii multumesc si lui si dumneavoastra ca m-ati ajutat sa mai ”nascocesc” un ”principiu” : ”Fiecare mutare de pion slabeste,subtieaza pozitia” Un principiu foarte util pentru copii,consider eu.

    Copiilor trebuie sa le intre bine in cap de mici faptul de a nu muta cu usurinta pionii,fiindca fiecare mutare de pion e insotita inevitabil de campuri slabe adiacente.Toti marii campioni incepand cu Steinitz,Lasker,Cpablanca si terminand cu un Karpov si cu alti ”Mari” de astazi,isi muta in final cu o ”incetineala” de ”te ia durerile de cap”,pionii,acolo unde,evident,avansarea lor este inoportuna. Mai exista si principiul de final ”Nu te grabi!”asta nu e al meu,dar ca o persoana inventiva ce sunt 🙂 l-as putea adapta putin situatiei de aici si v-as spune Domnule Ghinda,cu tot marele respect pe care vi-l port,” Nu va grabiti !”- atunci cand mai faceti critici ”obiective” fiindca e pacat sa ma obligligati,aparandu-mi ”principiile”,sa va stirbesc din autoritate. Va multumesc!

    ianuarie 30, 2014 - 11:27 am Raspunde
  • Radu Deseu

    Morala e sa nu mutam pionii inainte de a ne asigura ca avem nebunul bun.

    ianuarie 30, 2014 - 5:31 pm Raspunde
  • Alexandru Manea

    O partida cu adevarat interesanta si un scalp de GM pentru Claudiu cu greseli de ambele parti, iar la final cel mai inspirat in acea zi a castigat. Claudiu iubeste sahu, dar iubeste viata si bucuria si magia copilariei si mai are si tot felul de mesaje subliminale sahiste inclusiv pentru juniorul lui de 2 ani sau aproape doi care recunoaste piesele de sah de la varsta de 8 luni si pe deasupra e si fascinat de ele. Magia si armonia inseamna diversitate progres la toate nivelurile si mai ales bunatate, decenta si acceptare. E o partida la care eu am fost marto. In 2013 am jucat Geneva chess festival impreuna cu Prunescu Claudiu. Poate a scris comentariile si pentru fiul lui si pentru alti micuti. Oamenii nu au nevoie de avocati insa stiu ca ne-am amuzat impreuna de finalul neasteptat. Forta si armonie Claudiu. Ne vedem amuzati prin viata si la Geneva sau la Brasov:) desi cred ca mai rapid pe playchess.

    ianuarie 30, 2014 - 8:42 pm Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Multumesc Alex pentru cuvintele frumoase spuse si faptul ca ai amitit si de micutul meu ”viitor” mare sahist Darisie ! Sper sa-i si placa sahul findca de antrenori buni nu o sa duca lipsa,slava Domnului! 🙂 Ne vom vedea in curad ,cu siguranta ,te anut ca Dari a invatat si sa arajeze singur piesele,sa faca rocada,sa apese ceasul ”cu putere” ca Marii Maestrii si prefera Negrele ! si…are deja o lista ”neagra” cu jucatorii pe care nu i-a putut bate tatii ,printre care te numeri 🙂 🙂 🙂

    ianuarie 31, 2014 - 1:58 pm Raspunde

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.