Claudiu Prunescu comenteaza o partida plina de invataminte intre David si Goliat!(2)

Aici puteti revedea Claudiu Prunescu comenteaza din Elvetia o partida cu final neasteptat de fericit!(1)

Prunescu_Claudiu1

Claudiu Prunescu 2257

“Cand David il invinge pe Goliat…”

O victorie in care conducatorul pieselor negre a avut 406 puncte mai putin la elo! Si totusi…!

(1) Csenge Jarai (2172) – Pablo Schmid (1766) [B38]

Genève, 10.01.2014

[Claudiu Prunescu]

1.e4 Alaturi de d4,considerata ca fiind cea mai buna mutare,pentru ca ocupa un camp in ”patratul de aur(e4,d4,d5,e5)” si deschide calea Nebunului si a damei 1…c5 Apararea Siciliana,are o mare apreciere in randul jucatorilor care prefera sa joace la castig datorita faptului ca:1)impiedica pe alb sa formeze”centrul ideal” e4 si d4.La mutarea albului 2)d2-d4 urmeaza invariabil c5xd4 2)deschide semicoloana ”c” pentru contrajoc pe flancul damei,contrabalansand astfel atacul albului in centru si pe flancul regelui. 2.Nf3! Am pus semnul exclamarii nu pentru ca ar fi ceva extraordinar ori celelalte raspunsuri nu ar fi bune.Cum ar fi de exemplu 3.Nb5 Rosolimo,3.c3 Alapin,3.d3 Siciliana inchisa etc.Mutarea 3.d4 este buna pentru ca este recomandat de catre specialisti ca si copiii sa inceapa sa invete (inteleaga) variantele principale ale deschiderilor,pentru ca sunt cele mai logice si usor de inteles. 2…Nc6 3.d4! Am pus semnul exclamarii nu pentru ca ar fi ceva extraordinar ori celelalte raspunsuri nu ar fi bune.Cum ar fi de exemplu 3.Nb5 Rosolimo,3.c3 Alapin,3.d3 Siciliana inchisa etc.Mutarea 3.d4 este buna pentru ca este recomandat de catre specialisti ca si copiii sa inceapa sa invete (inteleaga)variantele principale ale deschiderilor,pentru ca sunt cele mai logice si usor de inteles. 3…cxd4 4.Nxd4 g6

4n

  [4…Nf6 Cel mai logic raspuns, pentru ca forteaza Cc3,astfel nemaifiind posibila intrarea in ”clestele” c4, e4 Maroczy. 5.Nc3 d6 Pozitia de plecare in siciliana clasica] 5.c4 Raspunsul cel mai logic,dupa care albul obtine un mic avantaj de spatiu. Posibil si 5.Cc3 dupa care ramanem pe taramul sicilienei,mai exact in Dragonul accelerat(i se spune asa pentru ca spre deosebire de dragonul normal pionul d7 nu vine la d6,ci ramane la d7 asteptand momentul prielnic pentru a juca d7-d5! castigand un timp) 5…Nf6 dezvoltam o piesa atacand pionul e4 6.Nc3 dezvoltam o piesa atacand pionul e4 6…d6 [6…Bg7 7.Be3 se ajunge la aceeasi pozitie prin inversare de mutari] 7.f3 Mutare jucata in scopul de a juca Ne3 si a preveni atacul stanjenitor Cg4 [7.Be2 Pare mai logic.Previne Cg4 la care ar urma Fe2xg4,E mai bine sa dezvolti o piesa decat sa muti un pion si totodata lasa libera si posibilitatea f2-f4] 7…Bg7 8.Be3 0–0 Diagramme #

8n

9.Rc1 O mutare naturala,indispensabila pentru alb pentru ca iasa de sub bataia Ng7.Cateodata,in functie de situatie mai vine si b1.In orice caz trebuie mutata din a1 9…Nxd4 Diagramme #

9n

Ori 9… Nd7 cu ideea 10…Cxd4 urmat de Fc6, Cd7-c5,a5.Posibil ca la la 9…Nd7 albul sa joace 10.Cc2(10.Cb3) conservand piesele, ceea ce e in avantajul sau pentru ca are avantaj de spatiu. Principiu:Atunci cand avem avantaj de spatiu e bine sa evitam,pe cat posibil schimburile,pentru a lasa piesele adverse”sa se calce”in picioare 10.Bxd4 Be6 [10…Bd7] 11.Be3?! o retragere neobligatirie,Nd4 nu era amenintat de nimic 11…Qa5 Locul cel mai bun pentru dama in Maroczy: Nu prea exista un altul concurent si de aici Dama leaga Cc3,dupa Dd2,la plecarea acestuia la d5 ori a4 (dupa b3) Negrul schimba Damele Da5xDd2,acest schimb favorizeaza in general partea care sufera de avantaj de spatiu,in cazul nostru negrul 12.Qd2 normal,anulam legatura 12…Rfc8!

12n

De ce Tfc8,care pare oarecum”peste mana” si nu normala Tac8? Tfc8>Tac8 pentru ca:1) Negrul proiecteaza atacul tipic pe flancul damei a6-b5 si dupa eventualul schimb c4xb5 a6xb5 coloana ”a” se deschide si e ideal sa avem un turn la a8 care va ”bate” pe pionul slab ramas la a2 2) dupa mutarea albului Cc3-d5,urmeaza Da5xDd2 si aici albul poate avea uneori mutarea intermediara Cd5xe7+ si daca Tura se afla la f8 atunci Rg8 e obligat sa mearga la h8,dupa care albul reia Dama d2 si castiga un pion. Daca Turnul nu se afla la f8 atunci acest min truc nu mai functioneaza pentru ca Rg8 poate veni la f8 si dupa reluarea fortata a Dd2 se pierde Ce7 13.b3 Mutare necesara pentru ca se apara pionul c4. Remarcati ce s-ar fi intamplat daca Turnul ar fi ramas la a1 in bataia Ng7. Debutantii fac uneori aceasta greseala,de a juca b3 fara a muta in prealabil Ta1 13…a6 pregateste contrajocul tipic b5 14.Be2 S-a ajuns la pozitia de baza a variantei in care albul continua de obicei cu Ca4 sau Cd5. Insa aici datorita pierderii de timp Fd4-e3, este negrul la mutare.Negrul insa nu sesizeaza diferenta si nu joaca mutarea tematica b7-b5,pentru care se pregatise cu mutarile …a6 si …Tfc8. Iata ce inseamna sa inveti mecanic fara sa intelegi mutarile [14.Bd3 posibil] 14…Bd7?! [14…b5! 15.Nd5 Qxd2+ 16.Kxd2 Nxd5 17.cxd5 Bd7=] 15.0–0 b5 16.Nd5 Qxd2 17.Bxd2 Nxd5 Principiu :un Cal in ”patratul de aur” trebuie lichidat Cd5>Cf6 18.cxd5 [18.exd5 posibila e si reluarea cu pionul ”e” astfel se pune presiune pe pionul slab e7] 18…Bd4+! Mutare tipica prin care se impinge regele advers departe de centru. 19.Kh1 Bb2 incepe lupta pentru ocuparea coloanei ”c’ 20.Rxc8+ Rxc8 21.Bd3 impiedica Tc8-c2 21…Bc3 Diagramme #

21n

Moment critic al partidei,asadar mare atentie! sa schimbam ori sa nu la c3? 22.Bxc3? Evident trebuie sa evitam schimbul fiindca astfel cedam colana deschisa”c” si ramanem cu nebunul ”rau”d3 pe tabla. Principu: Nebun rau este acela care are propii pioni fixati pe aceeasi culoare cu a lui. Nebun bun,invers,are pionii asezati pe culoarea contrara lui. Asadar Fd3= rau, Fd2 = bun La analisa am intrebat jucatoarea dupa ce am vazut ce jucase. Unde crezi ca ai facut greseala decisiva in aceasta partida? Ea mi-a raspuns: ”atunci cand am retras 11. Nd4-e3” mi-a raspuns ea extrem de convinsa. Dar,de unde sti asta,ti-a mai zis cineva? Nu,am analizat eu cu ordinatorul si acolo nu aparea de loc in lista de mutari propuse mutarea pe care eu am facut-o Fd4-e3,de aici am tras concluzia ca asta trebuie sa fie greseala decisiva”. Mi-a raspuns ea ferm convinsa. O greseala pe care o fac frecvent copii , mai ales parintii si chiar unii antrenori si jucatori este aceea de a analiza imediat dupa partida cu un program.Acest lucru distruge pofta de a analiza,de a cauta noi si noi posibilitati creative.Ordinatorul trebuie folosit ca ajutor apoi,pe post de verificator,nicidecum de conducator. Cand am intrebat-o sa-mi spuna care e nebunul bun si care cel rau ,a raspuns corect:”Fd3=Nebun rau,Fc3 Nebun bun”. De ce se numesc asa? ”Pentru ca Nebunul care are pionii pionii proprii pe culoarea lui e rau si invers. Pai,atunci de ce ai facut acest schimb defavorabil?” Nu mi-am dat seama”,a raspuns ea cu o voce vinovata. Intelesese in cele din urma unde facuse greseala decisiva. Dupa aceasta jocul se muta la o singura poarta. Vom vedea printr-un mod instructiv cu negrul valorifica avantajul Nd7>Fd3 [22.Be3=] 22…Rxc3 23.Rd1 a5! pregateste mutarea pionilor de pe culoarea nebunului propriu,pentru a-l transforma din ”rau” in”bun” 24.Kg1 In final,dupa ce au fost schimbate damele si -Atentie!-nu exista un pericol imediat(Mihai Suba) Regele trebuie adus in centru. Un rege centralizat ia valoarea unui Cal,aproximativ,cand este foarte activ poate lua chiar mai mult valoarea unui Turn 24…f5! Mutare tematic a. Daca albul schimba la f5 rezulta pionul d5 slab,daca nu schimba este negrul care schimba la e4 creand un oiecti 25.Rd2 securizeaza linia a 2-a, mutare utila in general de aparare 25…f4 [25…fxe4 posibil pentru a crea un obiectiv de atac pentru Re5] 26.Kf2 Kf7 27.Ke2 Kf6 28.Rc2?! Principial schimburile vin in intampinarea planului negru. Principiu: atunci cand adversarul are o slabiciune(de exemplu Fd3 rau) planul corect e de a schimba celelalte piese active si a-l lasa cu slabiciunea pe tabla. Concret Tc3 e mult mai activ decat Td2 si e greu sa rezisti unei asemenea tentatii. 28…Rxc2+ 29.Bxc2 Ke5 Campul ideal”TRONUL”Regelui negru! La avantajul negrului se mai adauga unul Re5>Re2 30.Kd3 e6! Pentru a da libertate de actiune Fd7 31.dxe6 Bxe6 32.a3 cu ideea de ajuca b4 si a corija pozitia nefavorabila a pionilor pe culoarea Nc2 32…b4! fixeaza slabiciunea b3. Intrebare:Sa luam la b4 ori sa jucam a4? 33.axb4! a4<ab 1)atunci cand stam mai rau si jucam pentru remiza e bine sa schimbam caat mai multi pioni.Pe ultimul pion ramas sacrificam figura si…remiza! 2) cu a4 ramanem cu doua slabiciuni pe tabla(a4, b3) in timp ce prin axb4 ramanem doar cu o slabiciune lab3 [33.a4?] 33…axb4 Diagramme # 34.g3? greseala care grabeste sfarsitul. E arhicunoscut faptul ca uneori ne batem singuri,avansand fara nici un sens pionii in final. Am cautat sa gasesc niste eplicatii referitor la causele acestei erori frecvente: 1) Jucatorul este mai nexperimentat,mai incepator,face aceasta eroare din necunoastere,din pana de idei etc 2)Jucatorul se afla intr-o aparare prelungita,acest lucru neplacut din punct de vedere psihologic il indeamna sa”evadeze!” 3)In criza de timp, luciditatea gandirii este alterata de timp, apar frecvent acest tip de erori chiar si la jucatori foarteputernici [34.Bd1 d5 35.exd5 Bxd5 36.Bc2 g5 37.Bd1 h5 38.Bc2 h4 39.h3 g4! 40.hxg4 (40.fxg4 Bxg2 41.Ke2 Kf6 42.Bh7 Bxh3 43.Kf3 Kg5 44.Bf5 Bf1–+) 40…Bxf3!! Ce tare e Hudini asta! 41.gxf3 h3 si pionul nu mai poate fi oprit] 34…g5 35.g4? greseala care grabeste sfarsitul. E arhicunoscut faptul ca uneori ne batem singuri,avansand fara nici un sens pionii in final.Am cautat sa gasesc niste eplicatii referitor la causele acestei erori frecvente: 1) Jucatorul este mai nexperimentat,mai incepator,face aceasta eroare din necunoastere,din pana de idei etc 2) Jucatorul se afla intr-o aparare prelungita,acest lucru neplacut din punct de vedere psihologic il indeamna sa”evadeze!” 3)In criza de timp,luciditatea gandirii este alterata de timp, apar frecvent acest tip de erori chiar si la jucatori foarte puternici 35…h6 36.h3 Bf7 37.Bd1 d5! Mutare tipica la fel ca 30 …e6 ii confera libertate Nf7 38.Bc2 [38.exd5 Bxd5 zuzwang] 38…Bg6 o mica inexactitate [38…dxe4+ 39.fxe4 Bg6 si pionul e4 se pierde] 39.Ke2 dxe4 40.fxe4 Bxe4 41.Bd1 Kd4 42.Kd2 Bg2 43.Ke2 Kc3 44.Kf2 Bd5–+ 0–1

Aici puteti vizualiza partida comentata

ALTE POSTARI RELEVANTE

  • Vasile Dragomanu

    Felicitari pentru cele doua articole. Sper ca vor urma si altele.

    ianuarie 24, 2014 - 9:16 am Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Domnule Prunescu,

    O sa-mi permit, deoarece am comentat multe partide in “n” publicatii romanesti si internationale sa fac o serie de observatii pe marginea comentariilor acestei partide, deoarece ati iesit in spatiul public cibernetic si aceste comentarii se doresc a fi educative, de a instrui pe copii si antrenorii lor.

    Vedeti ca ati combinat TREI notatii: in romana, engleza si maghiara( unde F = Nebun ), Nu stiu de ce v-ati incapatinat sa scrieti ” F” in loc de initiala romaneasca “N” pe toata durata partidei, adica de vreo 30 de ori. Numai la mutarea 37 iti spuneti “N”
    Pentru a evita confuziile inerente si neintelegerea partidei de catre publicul -tinta7-10 ani, va sugerez sa rescrieti partida, folosind numai pe cea romaneasca, Daca doriti sa schimbati initialele pieselor in Chess Base, este de ajuns sa intrati in “Settings” –> “Notation” si aici puteti opta fie pentru Figurine = simboluri, fie pentru Initialele care pot fi setate MANUAL. (Ei propun ca default K,Q,R,B,N, cea englezeasca) Le stergeti manual si puneti R,D,T…etc. apoi apasati Apply si OK

    Apoi trebuie sa va clarificati cateva concepte importante si relativ simple. Scrieti in comentarii:

    “Nebun bun,invers,are pionii asezati pe culoarea contrara lui. Asadar Fd3= rau, Fd2 = bun”
    ”Fd3=Nebun rau,Fc3 Nebun bun”

    este simplist si mai ales incomplet si prin extensie GRESIT.

    Definitia nebunului rau este diferita:

    “Nebunul care se afla IN SPATELE pionilor proprii, care SUNT BLOCATI DEFINITIV pe culoarea nebunului, limitandu-i clar mobilitatea.”
    Nebunul care se afla IN FATA lantului de pioni blocati pe culoarea sa, deci are spatiu si diagonale libere, nu mai poate fi socotit nebun rau. Nici daca pioni se afla numai momentan pe culoarea nebunului, dar pot muta linistiti mai tarziu, cazul pionilor a2 si b3, e4, f3 si g2.

    Ori in situatia din partida, din pionii a2, b3, d5, e4, g3 si g2, sase pioni aflati pe alb, NUMAI UNUL este blocat definitiv, cel de la d5. Deci Nebunul din d3 este numai TEMPORAR STAJENIT de pionii sai, ceea ce este cu totul alta situatie strategica. De aceea si comentariul de la mutarea 23…a5 este gresit. Nici dvs nu prea stiti ce inseamna un nebun bun, nebun rau. Va sfatuiesc sa cititi cartea lui Wolfgagn Uhlmann ” Gute Laufer, Schlechte Laufer (Nebun Bun, Nebun Rau) si o sa aveti o cu totul alta perspectiva.

    Ati repetat comentariul de la mutarea a treia si la mutarea a doua, unde nu-si are locul si nici sens. la fel, ati repetat comentariul la mutarile 34 si 35 Asta arata ca o data comentata, partida nu a mai fost revazuta si a ramas cu greselile inerente primei redactari. Fie vorba intre noi, apreciarea facuta mutarilor din deschidere este destul de fantezista, Mutarea 9.Tc1 fiind o inexactitate, nicidecum o necesitate; corect este 9.Cc2 si negrul are probleme de spatiu pentru a-si manevra figurile. Din aceasta cauza, toate variantele moderne incep cu schimbul imediat Cc6xd4,
    Mutarea 18…Nd4+ este o inexactitate nu o mutare buna. Aceasta in contextul in care la mutarea 22 albul ar fi jucat Nc1, negrul ar fi avut la dispozitie 22….Nc4+ eliberand cu tempo campul c3 de intrare pentru tura.

    Nu-i mai spuneti, va rog, “patratul de aur”, este chiar naiv. Copii de azi sunt foarte inteligenti chiar si la 7 ani, nu este nevoie de mecanisme anacronice de fixare a notiunilor elementare. “Centrul restrans” d4-e4-d5-e5 si centrul largit “c3-f3-f6-c6” sunt termeni acceptati universal in ultima suta de ani chiar pentru incepatori.

    Regula de final pe care i-o atribuiti lui Mihai Suba a fost enuntata la inceputurile sahului modern, acum cateva secole.

    “Principiu :””un Cal in ”patratul de aur” trebuie lichidat””” va apartine si deasemenea suna oarecum naiv. Sunt zeci de variante din Engleza, indiana Regelui, Simaghin,Dragon, etc exact pe aceasta structura sau asemanatoare in care calul sta la d5 sau d4, in care se joaca e7-e6 sau e2-e3 alungand calul advers. Si asta dupa ce in prealabil se joaca Cf6-d7 sau Cf3-d2, EVITAND schimbul calului “din patratul de aur”, preferandu-se alungarea sa, urmata de planul cu Dc7-Tfd8-Tac8 si d6-d5. Daca vreti va pot trimit cateva exemple clasice.

    NU ESTE DELOC GRESITA analiza cu un modul de analiza DUPA partida. Copilul vrea sa aiba un reper credibil, este obosit si neradator sa afle unde a gresit. Nu cred ca exista “pofta de analiza” distrusa de modulele de analiza. Daca iti place sahul analizezi singur, daca ai incredere in capacitatea ta de intelegere, analizezi singur, daca ai mult timp la dispozitie si nu numai cel dintre doua partide analizezi singur. Daca nu, atunci folosesti modulele de analiza cu un singur amendament, trebuia sa te straduiesti sa intelegi TOATE MOTIVELE din spatele mutarilor propuse de un jucator cu Elo de peste 3.000 indiferent daca este electronic sau nu. Daca refuzam progresul din procesul de antrenament vom ajunge sa ne reintoarcel la rachetele de lemn la tenis sau sa renuntam la prajina din fibre de sticla sau la materialele compozite care alcatuiesc majoritatea echipamentelor sportive.

    Adevaratul motiv pentru care multi antrenoriu sfatuiesc renuntarea la HOUDINI, RYBKA sau DEEP FRITZ este ca odata plecat de la analiza si ajungand acasa,copilul deschizand laptopul vede ca antrenorul/instructorul nu a inteles nici el mare lucru din partida analizata. Cred, pentru credibilitatea antrenorului si calitatea procesului de antrenament, ca modulele de analiza trebuiesc folosite cu dexteritatea necesara unui echipament de ultima ora. Dar, acest lucru presupune munca suplimentara de autoinstruire, lucru la care nu prea sunt dispusi tehnicienii nostri de varsta medie, care se ocupa de sahul juvenil.

    Cam atat, sper ca ati inteles corect motivele pentru care am intervenit. Nu as vrea sa vad in continuare informatii semi-corecte, unele chiar fanteziste distribuite drept adevaruri in spatiul public. Crad ca v-am convins ca comentatul partidelor cere mai mult discernamant si un fundament teoretic mult mai stabil.

    Sper ca v-am determinat NU sa va opriti din comentat, ci v-am stimulat sa duceti o munca mai intensa de autoperfectionare si de documentare.

    ianuarie 24, 2014 - 2:24 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Am scris de pe un laptop cu fonturi mici, asa ca am făcut câteva greșeli de typing, va rog sa le cititi ca mai jos…..

    *TEMPORAR STÂNJENIT
    * Wolfgang
    * 22….Nd4+
    * reîntoarcem
    * antrenori

    ianuarie 24, 2014 - 9:27 pm Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Domnule Ghinda va multumesc pentru observatii,o sa revin cu unele precizari punctuale cand imi fac putin timp liber si va promit ca voi reface partida cu corecturile necesare. Nu am competenta,experienta si nici nivelul dumneavoastra de intelegere a pozitiilor si nu-mi permit sa va contrazic.Sunteti pentru mine un idol. Va rog insa sa-mi permiteti sa am in unele privinte o alta opinie,fiindca daca o sa gandim toti la fel s-ar putea sa ne intoarcem in comunism-Doamne fereste ! 🙂

    ianuarie 25, 2014 - 3:36 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    @ Claudiu Prunescu

    Opiniile divergente sunt mai mult decat binevenite, sunt motorul progresului. Eu imi incurajez toti elevii (incepand cu cei mai mici) sa NU FIE DE ACORD CU MINE, sa ma contrazica ori de cate ori au posibilitatea si argumente.

    Trebuie sa recunosti insa ca repetarea comentariilor de la mutarile 2 si 3 (facindu-le de neinteles), ca si cele de la 34/45, greselile frecvente de notatie , chiar si cele multiple de typing si spelling NU au legatura cu o opinie proprie, ci arata o neglijenta de neinteles, mai atunci cand iti faci debutul pe un blog ca ScC, citit de tot sahul romanesc.

    Sper sa vad o initiativa buna, (publicarea de partide instructive), imbracata pe viitor in haine de seara, NU in halatul comod de casa, dar cu gauri in coate.
    Succes la urmatoarele comentarii….

    PS Poate isi face vreunul dintre moderatori timp sa stearga comentariile INUTIL repetate, de la mutarile 2 si 35

    ianuarie 25, 2014 - 4:54 pm Raspunde
  • Dan Rucsandescu

    foarte bine a spus dl Ghinda despre motivul pentru care antrenorii isi sfatuiesc copii sa renunte la engine 🙂

    ianuarie 26, 2014 - 4:54 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    De parca nu am ști cu toții ca primul motiv pentru care nu merg lucrurile bine in Romania este LENEA, urmata imediat de CHIUL si HOȚIE. Si asta începând de la primii demnitari ai statului. De ce ar fi diferit la șah?

    Dublu BLEAH!

    ianuarie 26, 2014 - 6:40 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Domnilor, (deoarece doamnele nu prea ne viziteaza 🙂 )

    Nu as fi intervenit, daca aceasta polemica dintre Niki si dl Prunescu nu mi-ar fi atras atenția prin virulenta lui Niki, pe care-l știu drept un tip ponderat cu dimensiunea exacta a cuvântului. M-a intrigat si asprimea cu care a raspuns dl Prunescu, asprime probabil învățata de la noi, “cârcotașii” blogului. Si am si fost intrebat de unii si de altii ce parere am.

    IAT-O:

    Imi pare rău ca trebuie sa recunosc, numele celor doi jucători fiindu-mi (in totala onestitate) absolut necunoscute, NU m-am uita pe aceasta partida (Meijers-Prunescu), mai ales dupa ce am vazut introducerea naiva din paragraful de prezentare de pe pagina principala a blogului. Si partida a doua comentata de dl Prunescu mi-a atras atentia tot in prezentarea de pe pagina principala, văzând semnele de exclamare, absolut neobisnuite si hilare la mutarile 1-a si a 3-a ca si comentariul dublat: care este ilogic la mutarea a doua si cu denumiri gresite de variante la mutarea a treia si cu asertiuni naive-naive.

    Citind cat de agresiv a scris Niki, fiind eu obișnuit cu moderația din epistolele sale, m-am uitat cu atenție pe partida si am constatat ca o buna parte din comentarii dlui Prunescu au aceasta forma bizara:

    (Copy + Paste)
    “%csl Rd2, [%csl Re6]Nd3 [%csl Gd6][%cal Ga5b7,Gb7d6] [%csl Gd6] [%cal Gc8g4,Gg4f3] [%cal Ga5b7,Gb7d6] [%csl Rc5,Rg1][%cal Gb6g1]] [%csl Rc5,Rg1][%cal Gb6g1]][%csl Yb8,Yc8,Yd6,Yd7,Yd8, Rg7] C //\a6 [%csl Re5][%cal Gf6e5] [%cal Yd7d1][%csl Rb5][%cal Ge5d5, Gd5c4,Gc4b5]”

    Am dedus ca este vorba de o metamorfoza oculta produsa odată cu trecerea de la PGN la format Chess Base sau invers, dar oricum este o lipsa de respect pentru cititori o astfel de prezentare grafica. Dl Prunescu sau unul dintre moderatori trebuiau sa editeze textul corect. La fel de neglijent sau chiar mai neglijent a fost redactata si a doua partida a serialului.
    Trecând la un ton melodramatic, in genul persoanei “non grata”: “Va inchipuiti sute de copii întrebându-si parinti ce inseamna simboluri de mai sus si zecile de instructori care habar nu aveau ce sa raspunda la antrenamente…..” 🙂 🙂

    Apoi am dat, din câteva in câteva mutări, peste o sumedenie de cugetări, in cel mai bun caz umoristice; unele inventate, alte deformate si altele absurde. Cateva exemple; comentariile cu majuscule imi apartin:

    – “Închiderea unui front de lupta ma avantajează,mi-a luat o grija de pe cap ”amenințarea mai tare ca execuția”-Nimzovisch”
    CE LEGATURA ARE INCHIDEREA UNUI FLANC CU “AMENINȚAREA MAI TARE……??? DESPRE CARE AMENINȚARE ESTE VORBA…..?

    – “Mai pe intelesul copiilor: E bine sa faci din magar,armasar!” INEXISTENTA! Copii, prefaceti-va ca nu ati citit cugetarea. Corect este SA NU FACI DIN TANTAR, ARMASAR!

    – ”baga capu’ intre maini si nu te misca si o jumatate de ora daca e nevoie” asa cum spunea Ovidiu Foisor.
    GREȘIT SI CITATUL SI ATITUDINEA FATA DE TIMPUL DE GANDIRE! OVIDIU ASTEPTA DE MULTE ORI PANA II CADEA STEAGUL IN POZITIA CARE II DEVENISE IN SFARSIT COMPLET CLARA. I s-a intamplat si cu mine, nu numai o data!

    – “Cineva mare,Lasker ori Korchnoi, spunea ca mai bine e sa joci o mutare gresita dar cu o idee,un plan de joc,decat sa joci mutari bune,dar haotice fara legatura cu pozitia.
    ESTE ABSURD SI CITAT INCORECT, NU ARE NICIO LOGICA: “MUTARI BUNE, DAR FARA LEGĂTURA CU POZITIA”, ASA CEVA NU EXISTA IN SAH. TOATE MUTARILE BUNE TREBUIE SA AIBA LEGATURA CU POZITIA, ALTFEL NU SUNT BUNE, PENTRU DUMNEZEU!

    – ”Fiecare mutare de pion slabeste pozitia” ne spunea ”batranul” Steinitz .
    NU A SPUS! ESTE UN NONSENS! Atunci nu vom trece niciodata de orizontalele a 3-a si 6-a, pentru a nu ne “slabi” pozitia! Jesus!

    “- Incredibil,dar adevarat! Si Marii Maestri pot gresi, doar sunt si ei oameni.”
    FORMULARE TABLOID SI MEIJERS ASTA ESTE UN SAHIST OARECARE SUB 2500, NU ESTE MARE MAESTRU A CARUI GRESELI SA STARNEASCA UIMIREA. Dealtfel in aceasta partida a jucat CA UN PATZER.

    – “impins de emotie,de nu stiu exact de ce,poate de principiului: ”pune pionii pe culoarea contrara nebunului”
    NU EXISTA PRINCIPIUL ACESTA IN FINALURILE DE TURN SI PIESA/E USOARA/E, MAI ALES CANT TURNUL PROPRIU A INTRAT DECISIV IN POZITIA ADVERSA. De fapt ESTE INVERS, cu cal contra nebun pionii se tin pe culoare nebunului pentru a-i stanjeni si limita cat mai mult activitatea.

    Bietul domn Aaron NIMZOWITSCH (Nimzovici in varianta romaneasca), atunci cand a fost invocat, a fost botezat de fiecare data cu un alt nume:
    – Nimzovich (mutarea 9-a)
    – Nimzovisch (mutarea 25)
    – Nimzovici (mutarea 35)

    Ce mare lucru? o sa întrebați. Va spun eu: – Denota neglijenta si nepasare fata de cititorii neavizati sau incepatori, care trebuie sa invete corect numele inaintasilor celebri.–termenul cel mai potrivit este englezescul “sloppy”

    Apoi pana si comentariile care au sens sunt complet naive, de multe ori pe langa subiect, cautand sa justifice cascade de mutari proaste facute de o parte si alta. Trebuie sa-i dau dreptate lui Niki: aceste partide, cu comentariile lor NU ISI AU LOCUL PE BLOG, decat la rubrica: SA NU JUCATI SI, MAI ALES, SA NU COMENTATI ASA, COPII!

    Una peste alta, pe o scara de 1 la 10, ca sef al multor cursuri de reciclare ale antrenorilor, trebuind sa corectez destule lucrari, as da unui comentariu ca acesta maximum nota 4 (patru). Si asta numai pentru bunavointa si dragostea pentru sah ale dlui Prunescu, care transpar la fiecare rand scris. Din nefericire numai bunavointa nu ajuta la mare lucru, mai trebuie si studiu, coerenta in exprimare, o memorie mai buna pentru citate, sau rabdarea de a le cauta pe net.
    Si as scadea 2 puncte pentru incercarea, involuntara sper, de a intoxica cu principii, informatii si maxime complet eronate, mintea cititorilor neavizați, copii sau adulti (cum este Heto, de exemplu – neavizat). Ar trebui scazute puncte si pentru stil, absolut incomprehensibil si bombastic, dar nu mai am de unde.

    Dle Prunescu,

    Numai expunerea sentimentelor si senzațiilor( pe care le-ati trait in aceasta partida cu multe socuri emotionale) desi ar fi putut deveni interesanta explicata coerent, nu este suficienta pentru a fi numita: comentariu sahist.

    Pentru numele lui Dumnezeu, recititi ce ati scris si CORECTATI materialul, sau retrageti-l. A fost chinuitor sa-l parcurg si foarte de greu sa inteleg ce ati vrut sa spuneti.
    Fara suparare, va recomand cu caldura sa mai studiati MULT mai mult sahul inainte de a mai comenta partide aici, dle Prunescu. Cel putin un an de zile!
    Si vedeti, pentru stil si scris, poate faceti un curs de ziaristi, macar prin corespondenta…..

    ianuarie 26, 2014 - 10:46 pm Raspunde
  • Sergiu Grunberg

    Domnule Prunescu

    Va inteleg entuziasmul si bucuria datorata castigarii unor partide impotriva unor jucatori mult mai bine cotati . E omeneasca si dorinta de a impartasi aceste sentimente cu cei de pe site .

    Dar una e sa-ti spui o opinie intr-o disputa si alta e sa publici o partida pe un site sahist.
    Poate explicatiile amanuntite ale domnului Ghinda , v-au convins ca nu e asa usor de comentat o partida . Nu e suficient sa beneficiezi de un motor de analiza , fiindca la un moment dat trebuie sa indici planuri ,idei si obiective , iar aprecierile si referirile istorice trebuie sa fie riguroase.
    In locul dumneavoastra as fi publicat partida fara comentarii ,revenind dupa terminarea concursului cu analiza.
    Faptul ca ati publicat-o ,denota nu numai curaj , dar lipsa de experienta si putina inconstienta, Din afara, lucrurile par foarte usoare, in realitate , un minim de competenta si rigoare sunt obligatorii .

    Nu vrea nimeni sa va puna la colt , dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa fiti atentionat, pentru a evita greselile in viitor .
    Fraza dumneavoastra cu comunismul e nu numai impertinenta dar si lipsita de logica : a face un lucru de o maniera profesionista nu are
    legatura cu sistemul ! Pentru cunostinta dumneavoastra, din generatiile mai vechi , nici eu nici Mihai Ghinda nu am fost membri de partid (rara avis)
    Cand o persoana atat de avizata ca domnul Ghinda isi pierde timpul, nu numai sa va citeasca, dar sa va semnaleze greselile si sa va dea explicatii ample , in virtutea carei competente ii raspundeti cu obraznicii?

    Astept ca viitoarea dumneavoastra partida publicata sa fie comentata profesionist ,sau daca nu se poate ,atunci mai bine o includeti in jurnalul dumneavoastra de amintiri !

    ianuarie 27, 2014 - 1:49 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Simbolurile ciudate d-le Ghinda, se aflau (daca nu ma insel) si in materialul dvs. “NEBUNII DE CULORI DIFERITE ÎN PREZENŢA PIESELOR GRELE”. Da, este buna presupunerea dvs. Sunt urmarea trecerii de la un format la altul. Practic sunt acele patrate evidentiate cu rosu sau verde, sageti etc., privind amenintari, idei de joc. Se vede ceea ce produc acele semne, pe vizualizator la prima partida comentata de Claudiu. In materialul dvs., am observat acest lucru si l-am “curatat” la trecerea in textul articolului. De altfel pe vizualizator lipsesc multe dintre cele reprosate de dvs. lui Claudiu (comentarii duble, F in loc de N ). Evident ceea ce enunta comentatorul nu poate fi schimbat, dar e bine sa stim toti despre ce se trateaza si sa evitam pe viitor.

    ianuarie 27, 2014 - 4:49 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    @ Tudorache M,

    Materialul meu l-ati preluat de pe situl FRSah (nu v-am predat eu o copie) si aceste simboluri ciudate NU SE GĂSEAU pe el, deoarece eu NU FOLOSESC NICIODATĂ sageti colorate si câmpuri de diverse culori. Grafica multicolora face impresie numai in ochii neofiților, eu sunt pentru sobrietate atât in comentarii, cat si la lecții.

    Așadar domnule Tudorache, NU CRED ca a trebuit sa-mi “piepteni” materialul, probabil sunt alte operații de ajustare pe care le-ai facut (?! poate virgulele si puncte pe “i”) si care au prezentat articolul meu in cea mai buna lumina, fapt pentru care iti mulțumesc. Acesta prezentare grafica frumoasa , ca si conținutul instructiv si util, nu i-au impiedicat pe cei care i-am iritat si necajit de-a lungul timpului sa se razbune pe nevinovatul meu material sahist si sa-mi acorde cu “generozitate” o ploaie de voturi de o (una) steluta -“foarte slab”, fapt care i-a (si v-a) scutit pe viitor de prezenta articolelor mele teoretice.
    Pana nu veti gasi o metoda de a elimina aceste razbunari meschine, nu voi mai contribui cu comentarii tehnice pe ScC, desi discutam cu Sergiu zilele trecute, despre o posibila rubrica permanenta, numai cu subiecte tehnice, raspunzand la intrebari concrete, tinuta de noi doi pe ScC. Reflectati!

    Am fost sigur ca veți interveni acum pentru a justifica (mai ales in proprii ochi) pastrarea in topul ScC (numarul 1 culmea!) a acestor comentarii hmmm…… bizare, care pe mine personal m-au exasperat si oripilat) in timp ce Turneul Candidatilor 2014 a fost exilat undeva, “unde si-a intarcat dreaku’ copii!” (citat anomii de pe web). Simt o iritare vadita in mesajul dumitale adresat mie, imi pare rau, dar: “Amicus Plato, sed magis amica veritas”. (prieten mi-e Platon, dar si mai (bun) prieten adevarul!)

    Daca crezi ca reprosurile mele la partidele comentate de Claudiu Prunescu sunt numai de ordin grafic te inseli. This is the least of my worries Ce-i reprosez nu a putut dispare in vizualizator, orice te-ai fi straduit:

    Foarte slaba calitate a comentariului, infantilismul asa-ziselor sale reguli pt copii, maximele si proverbele inventate – de multe ori absurde -, incoerenta in idei si citatele aiurea si atribuite gresit de fiecare data, ca si limbajul bombastic, greu de inteles, numele schimonosite sunt pietre de moara care nu sunt usor de eliminat.
    SAU JUSTIFICAT!

    PS. Asta nu inseamna ca nu apreciez in continuare munca extraordinara pe care o depuneti aici, blogul vostru fiind singurul loc important, AGORA unde se mai pot intalni sahisti romani. Gust spiritul războinic a lui Nicu Valahu, diplomatia si informatiile lui Iulian Ceausescu. Citesc cu mult interes, ca si elevii mei dealtfel, materialele Gabrielei Medelet si ale lui Dan Bujor, pe cele semnificative le folosindu-le in lectiile mele., fapt pentru care

    VA MULTUMESC!

    ianuarie 27, 2014 - 8:45 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Mi-am recitit comentariul. Nu-mi reiese ca as fi sustinut calitatea comentariului lui Claudiu. Aveti aceasta tendinta de a face praf pe oricine intervine, cu afirmatii care va ating. Ei bine, v-am spus si cu alta ocazie ca eu nu intru in acest joc. Nu am ce sa justific. Am explicat pur si simplu ca acele semne ciudate in general insotite de “%” provin de la chessbase si am spus ceea ce sunt. Asta am vrut sa subliniez. Am si precizat ca nu se poate schimba ceea ce enunta comentatorul. Chiar ar fi culmea sa fac eu aprecieri la calitatea comentariului, cand intr-adevar aceasta competenta o aveti dvs. si cei de calibrul dvs. Totusi fara alte explicatii si motivatii, va invit sa descarcati materialul dvs. de pe site FR Sah in varianta cbv si sa vedeti partida Radjabov-Shirov. Intr-adevar am descarcat materialul de acolo pentru a-l publica (cu acordul dvs.). Dar asemenea semne exista (nu scriu cu litere mari). Si iar este adevarat ca nu le utilizati dvs. Ci comentariul lui Radjabov era facut cu ele. Si in fine, este adevarat ca am dat de ele in materialul dvs. si deci erau. Una peste alta, ce importanta are? Era o invatatura de minte si o atentionare de unde provin, pentru a evita pe viitor astfel de probleme.

    ianuarie 28, 2014 - 12:05 am Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Domnule Ghinda incerc ,sa raspund punctual observatiilor dumneavoastra pe marginea partidei intre”David si Goliat”.
    Inainte de a incepe trebuie sa spun ca este o onoare pentru mine de a intra in dialog virtual cu dumneavoastra,as dori,asa cum ati spus si dumneavoastra sa fie o discutie libera cu argumente teoretice si logice,in care adevarul sa triumfe.Mi-as dori ,de asemenea ca si alti cititori si iubitori ai sahului din Romania profesionisti sau mai putin profesionisti,sa intervina atunci cand cred de cuviinta.
    – Referitor la combinarea celor trei notatii(engleza,romana si ungara),aveti doar partial dreptate.Este o greseala pe care o voi rectifica si pe viitor nu va mai aparea. Notatia am trimis-o in forma simbolica(figuri),este o mica greseala a redactiei care a transcris-o in limba engleza.Confuzia am facut-o cu notatia nebunului. Litera ”F” vine nu din maghiara(aici nu ati ghicit,probabil ati fost indus in eroare de numele jucatoarei maghiare) ci din franceza Fou(F)= Nebun.

    -Referitor la Nebun rau si Nebun bun,aveti perfecta dreptate si va multumesc pentru corectie.Nu am citit cartea lui Ulhaman,o sa incerc sa o cumpar si sa studiez. Stiam intr-o forma mai sintetizata si putin diferita definitia: ”Nebun rau” este Nebunul care are pionii proprii pe aceeasi culoare cu a lui,iar ”Nebun bun” are pionii proprii pe culoare diferita cu a lui. Iar Nebunul ”rau” poate lua doua forme ”pasiv” cand este in spatele pionilor si ”activ” in fata pionilor. Se subintelege ca pionii sunt blocati.Parerea mea este ca un nebun cu pionii pe aceeasi culoare tot nebun rau ramane.indiferent ca este in fata sau in spatele pionilor.Evident,ca in intotdeauna,pozitia trebuie judecata concret.Si de aceea cred ca este foarte importanta pentru copii sa deprinda de la primii pasi in sah sa nu-si puna pionii pe culoarea nebunului in final,restul,evident invata mult mai tarziu. Nu este o scuza, imi recunosc greseala de definitie ”incompleta,dar nu si ” prin extensie gresita” . Intr-adevar atunci cand am precizat ca Nd3=rau si Ne3= bun,nu am specificat faptul ca pionii nu sunt blocati,deci nu putem trasa clar suta la suta ca unul e bun si altul rau.Insa,faptul ca pionul d5 e asezat pe culoarea Nd3 creeaza premizele ca acesta sa ajunga ”rau”.De aceea logic era ca albul sa tina cont de asta si sa evite schimbul Ne3. Din motive pedagogice,pentru a scoate in evidenta diferentele valorice intre doua piese,care joaca un rol principal in partda,in cazul nostru ”Nd3 rau” si ”Nd7 bun” trebuie exagerate putin trasaturlile(valoarea)lor. E ca si in ”Lungila” si ”Ochila” .Asadar pentru a reliefa ca Nd3 este rau” trebuie facut oarecum si mai rau in timp ce rivalul sau de la d7 trebuie ‘’cosmetizat ‘’.
    -Referitor la publicul tinta am o alta parere. In vreme ce eu am crescut ca sahist pana la modestul elo de 2275 cu definitii ”simpliste” si ”incomplete’’ cred ca partida(partidele mele comentate)se adreseaza unui public in jur de 2000 puncte elo.Eu nu antrenez mari maestri ca dumneavoastra(nu inca !).
    -Repetarea mutarilor care v-a deranjat atat de mult a fost facuta din cauza ca imi place sa scriu ”ca si cand vorbesc ”live”,nu-mi mai place sa recitesc,pentru ca atunci ar urma inevitabil TAIERI ,ceea ce ar TAIA din prospetimea continutului frazelor.Evident ca am revazut odata textul dar mai asa ”pe diagonala”. Consider ca mai mare pacatul ar fi fost daca nu as fi scris un comentariu la o mutatre ,decat sa-l repet de doua ori. In fond si repetarea isi are rostul ei,fiind mama invatarii.Voi incerca insa pe viitor,fiindca ”vorbele zboara” iar cuvintele raman ,sa recitesc mai atent pentru a nu mai apara aceste repetari,care dau impresia de neglijenta

    -Referitor la aprecierea fantezista din deschidere a mutarilor: 9.Tc1 o consider o mutare tematica utila. E bine pentru copii sa invete sa-si mute Ta1 de sub bataia Ng7,nu vad nimic fantezist si gresit in asta E adevarat ce spuneti ca ,Cc2 poate fi o mutare mai subtila, mai conforma cu avantajul de spatiu al albului ,insa aceasta poate fi o alta partida.Am spus despre acest lucru atunci cand am comentat 9…Nd7.
    18…Nd4+ o consider o mutare buna tipica (In final Inpinge regele advers cu un sah intermediar la margine,departe de centru)E adevarat ca nu am observat subtilitatea legata sahul pe d4 poate fi utilizat mai tarziu ca mutare de tempo pentru a lasa Tc8 sa intre la c3,insa albul nu e obligat sa joace 22.Nc1 ? ci poate juca mutarea normala 22.Ne3. Nu putem judeca valoarea unei mutari pe ‘’ si daca ‘’adversarul va face o greseala.
    -Regula de final atribuita lui Mihai Suba-din dorinta de a economisi spatiu nu am mai precizat ca aceasta regula am auzit-o prima data la domnul Mihai Suba si i-am pus in paranteza numele.De aici si confuzia. Ma simt dator moral fata de cei care m-au invatat un lucru sau altul de a le multumi macar daca nu pot prin mai mult , prin amintirea numelui lor.

    -Referitor la principiul,”un Cal in patratul de aur trebuie lichidat” pe care corect mi la-ti atribuit mie ;chiar daca dumneavoastra o sa vi se para naive,aceste principii cred ca sunt foarte utile celor care fac primii pasi in sah si doresc sa-si puna o fundatie sanatoasa a complexului edificiu sahist care va urma.Aceste principii vin in intampinarea unui ”gol” care exista in explicarea si intelegerea anumitor pozitii. Ele s-au nascut,nu asa peste noapte si sunt rezultatul observatiei si lucrului cu copii itimp de aproximativ 10 ani. O sa revin cu un articol referitor la rolul lor in formarea si educarea tinerilor sahisti.Nu e cazul aici sa dezvoltam subiectul. Stiam acest lucru ca odata ajuns un cal in ”patratul restrans” poate fi si alungat prin manevrele binecunoscute enuntate de dumneavoastra,dar din dorinta de a fi cat mai simplu si clar inteles am taiat ultima parte. Insa,aveti dreptate, pentru a fi clar acest principiu va suna ca in forma initiala :”Un Cal in patratul de aur trebuie ori eliminat ori alungat”.

    -Sunteti oarecum nedrept cu antrenorii care” au fobie de ordinator” pentru ca nu cumva copii sa vada acasa prostiile pe care le spun. Pentru a antrena un copil pana la 10 ani,consider ca un antrenor bun specializat pe copii pana la aceasta varsta nu are nevoie de ordinator,modulul de analiza ar fi daunator atat copilului cat si antrenorului. O ”prostie” spusa de un astfel de antrenor unui copil (inteleasa)o consider mai utila decat o ”super” mutare propusa de un program cu elo de peste 3250(neinteleasa)
    -Si… a venit timpul sa discutam si despre” Patratul de aur”! era sa zic ‘’principiul de aur’’,atat imi mai lipsea ! 
    Dumneavoastra vorbiti de termenii universali arhicunoscuti ”patrat restrans” si ”patrat largit”. Francezii ii spun ”patrat magic”.Idea de’’ patrat de aur’’ mi-a venit din intamplare cand a trebuit sa colorez pentru a fi mai sugestiv ‘’patratul magic’’in timpul prezentarii unui curs( in chessbase )intr-o scoala in care elevii aveau varsta pana la 10 ani ,. Instinctiv centru l-am colorat cu galben;‘’patratul Cailor’’l-am reprezentat in verde(poate de la pajiste !)(cu culoarea rosie semnalizez deobicei slabiciunile(pioni,campuri,colane deschise etc).Apoi,in timpul cursului am observat , tot repetand ‘’patrat magic galben’’ trebuie ocupat inca de la primele mutari cu cel putin un pion etc, ca lucrurile pot fi simplificate si pana la sfarsitul cursului l-am numit ‘’patrat de aur’’. Bineinteles,ca nimeni nu e obligat sa-l numeasca asa,fiecare poate sa-l numeasca cum vrea in functie de imaginatia lui pentru a fi cat mai sugestiv pentru copii. De exemplu,petru a nu fi plagiat,sugerez sa i se spuna ‘’patratul lui Mos Craciun’’  , ,copiilor le place ideea asta si faptul ca Mos Craciun le indeplineste dorintele … Domnule Ghinda,va implor nu le rapiti copiilor pe ‘’Mos Craciun’’
    Nu stiu daca dumneavoastra ati inceput vre-odata antrenamentul cu un copil de 5 ani,eu insa am facut-o. Am observat ca daca ii vorbesc in termeni academici(gen ‘’patrat restrans ori patrat largit) nu-i pot retine treaza curiozitatea mai mult de 10 minute. In momentul in care o partida de sah plictisitoare si de neinteles pentru varsta lui o transform intr-o poveste cu regi,regine,cavaleri,sarut al mortii,patrat de aur etc copii devin mult mai receptivi. Copii ,contrar celor spuse de dumneavoatra,fara a le desconsidera inteligenta au nevoie de astfel reprezentari vizuale,’’fanteziste’’,acestea sunt elementele care le hranesc curiozitatea,imaginatia si le mentin treaza atentia ,invatand mult mai usor si mai rapid. Un prieten de al meu ,violonist intr-o orchestra cunoscuta,deci un fel de echivalent al unui Mare Maestru in sah,se plangea ca nu reuseste sa-si invete fetita in jur de 4 anisori sa tina corect vioara in mana.In momentul in care a dat-o la pregatire la o profesoara specializata pe copii mici.Aceasta i-a explicat fetitei ca daca nu tine corect mana stransa pe gatul viorii,pe acolo isi baga soricelul codita ! Evrika ! Din acel moment,fetita tinea corect vioara in mana si a inceput sa invete sa cante. Atunci am inteles vorbele unui mare antrenor rus(imi cer scuze imi scapa numele) care atunci cand un parinte s-a prezentat cu copilul la el spunand : Domnule Mare-Maestru vreau ca si copilul meu sa fie antrenat de dumneavoastra,la care ,spre surprinderea parintelui,Marele-Maestru i-a raspuns : ‘’De mine vei avea nevoie mai tarziu,acum mergeti cu copilul la un invatator de copii’’.
    Este vorba de acei’’ invatatori’’ ‘’cu frica de calculator’’care trec adesea,din pacate,neobservati in parcursul formarii unui mare jucator. Cred ca ar trebui sa avem mai mult respect fata de ei,fiindca fara ei ,ma tem ca am ramanem fara Mari Maestri !

    PS. Domnule Ghinda,stiti multe lucruri va admir pentru asta si totodata va invidez,insa… pe asta cu ‘’codita soricelului’’( pariez pe o sticla de vin de Bordeaux! :)ca nu o stiati. 

    ianuarie 28, 2014 - 12:34 am Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Stimate Domnule Ghinda,
    Observ ca ati deschis un nou front de lupta-partida cu Meijers. Meijers imi lua griji de pe cap 🙂 dumneavoastra imi puneti griji pe cap:( Poate ca ar fi trebuit sa ducem ”lupta de idei” acolo si sa nu amestecam comentariile,fiindca ma tem ca o sa creem un haos incat nimeni nu o sa mai inteleaga nimic.,Un fel de Turn Babel asemanator consecintelor articolului domnului Grunberg referitor la pregatirea psihologica a juniorilor de performanta. O sa va raspund punctual ,daca doriti si la aceasta partida,care a ”deranjat” atat de mult si chiar o s-o refac acolo unde am gresit.

    ianuarie 28, 2014 - 12:52 am Raspunde
  • Niki

    Domnule Ghinda, va compatimesc. Nu stiu cum o sa va descurcati printre Lungila, Ochila si codita soricelului. 🙂
    Orice argumentatie paleste in fata candorii si naturaletii.

    ianuarie 28, 2014 - 1:06 am Raspunde
  • Gabi

    O simpla parere intre doua guri de cafea si un fum de tigara:
    Inca o data, sunt binevenite comentariile jucatorilor pe propriile partide, care din punctul meu de vedere, nu trebuie sa fie neaparat cine stie ce “docte”.
    Asta si pentru eventualitatea in care vreun copil sau junior ar dori sa posteze o partida preferata.
    Pentru mine in acest caz, calitatile unui comentariu sunt sinceritatea, naturaletea, spontaneitatea, mai putin corectitudinea analizei.
    In ce priveste dorinta de a comenta alte partide decat cele proprii, este bine sa avem in vedere ca aici pot interveni si comentarii mai avizate.
    Dupa cum se observa, apar situatii in care bietul comentator, cu mainile manjite de creta, este scos de la tabla si pus cu genunchii pe coji de nuca:)

    ianuarie 28, 2014 - 7:37 am Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Domnule Grunberg, nu-mi sta in caracter sa jignesc pe nimeni,daca dumneavoastra nu stiti sa faceti diferenta intre ”umor” si ”obraznicie” nu e problema mea. Am respuns cu respect domnului Ghinda si ii voi raspunde la fel,indiferent daca pe alocuri dansul mai are unele derapaje si viziuni totalitariste ori daca isi manifesta opiniilee mai vehement decat mine .Il stimez si apreciez foarte mult,pentru profesionalismul dansului si nu ma supar pentru corectiile facute,odata cu cititorii vom invata din ele. Am promis ca voi corecta totul,chiar astazi voi trimite o partida,daca dumneavoastra imi lasati timp ”sa bag capu’ intre mine” .Nimeni nu s-a nascut invatat,dumneavoastra stiti bine asta. Nu inteleg de ce ati fost deranjat asa de tare de comentariile mele. Sunt personale,e un alt mod de a vedea lucrurile,un alt mod de a gandi,un alt mod de…Va deranjeaza ca ies din stereotipuri,va par ca sunt ceva ce nu poate fi controlat…,chiar vreti sa conduceti pe toata lumea,vreti ca toti ”sa bata pas de defilare” in fata dumneavoastra. Comentati si dumneavoastra partide sa avem si noi ceva concret de invatat nu numai articole fara rost,vorbe in vant…Se tot ”vorbeste” de 24 de ani si nu se face nimic concret. Cu tot respectul pe care vi-l port,interventia dumneavoastra aici o gasesc fara sens,domnul Ghinda nu cred ca are nevoie de ”avocati”. In ceea ce priveste relatia dumneavoatra cu comunismul credeti ca eu nu am ce face decat sa ”rascolesc”trecul unuia sau altuia. Nu ma intereseaza daca ati fost sau nu membru de partid.E un lucru bun ca nu ati fost. Insa,sunt foarte multi membri care nu au avut de ales sa se inscrie in partid si sunt oameni cu mult mai mult caracter si bun simt decat altii care nu au fost membrii. Nu cred ca are vre-o legatura una cu alta. E pacat sa chinuim cititorii, iubitori ai sahului cu astfel de lucruri murdare din politica de ieri si de azi. Haideti sa ramanem in lumea nobila a sahului si daca aveti pereri sau corectii vis à vis de greseli concrete in comentarii,asa cum a punctat domnul Ghinda,sunt bine venite.Eu le astept,cu drag si fara suparare fiindca din greseala s-a nascut adevarul !

    ianuarie 28, 2014 - 12:38 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    @ Tudorache M

    Mi-am recitit si eu comentariu # 11. Vad ca am multumit colectivului de redactie de pe ScC pentru excelenta lor munca si inca separat o data domnului Tudorache pentru grija cu care mi-a tehnoredactat materialul.
    Nu imi dau seama exact cum “te-am facut praf” pentru interventie. Poate ma lamuresti? Ca doar nu dumneata ai votat cu o stea de 15 ori materialul “nostru”?

    ianuarie 28, 2014 - 1:50 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Draga domnulule Prunescu,

    Am predat destul de multi ani, ca hobby la AISB (American International School of Bucharest) la “after school activities”, lucrand cu copii intre 5 si 10 ani, deci cred ca am si eu destula experienta in domeniul acesta, stiu cam ce au nevoie cei mici. Nu am folosit nici “codita soricelului, nici Ochila si Pasarila, si nu numai din cauza ca nu stiu echivalentele lor lor in engleza. Exista Vrajitorul din Oz, ca si Tom si Jerry.

    Asa cum bine a prevazut Niki, sunt dezarmat in fata naivitatii si candorii explicatiilor date, dar si a bunelor dvs intentii. Intradevar comentariile dvs de pe ScC sunt potrivite pentru cei care au nevoie de “codita soricelului”.

    O singura nedumerire si sper sa NE OPRIM aici:

    Cei mici NU CITESC comentariile Dvs pe ScC. NU stiu inca sa citeasca la 5 ani si nici sa caute situri pe web. Atunci pentru cine le scrieti, care este publicul-tinta, daca noi cei mari suntem, asa cum reiese din explicatiile dvs, “supracalificati”, iar cei mici nu sunt in stare sa citeasca? Si de ce i-ar interesa pe cei de 5-7 ani partidele comentate dintre jucatori cu Elo acceptabil si chiar cu un mare maestru, chiar asa “naparlit” cum este Meijers? Ce au spus Lasker, Kortschnoj, Nimzowitsch si Mihai Suba, fie si in versiunea dvs foarte “originala”, ar putea avea vreo relevanta pentru ei?

    Va doresc mult succes in munca dvs cu micii elvetieni si, vorba lui Nicu Valahu (citez si eu “din memorie” 🙂 , “sa aveti pofta de viata si de sah in fiecare zi”.

    Dar nu si de comentarii……va rog eu MUUUULT …Cel putin nu o vreme, sa asteptam cativa ani, ca sa mai creasca elevii dvs si sa poata citi pe ScC. Poate pana atunci sa avem sectiuni in franceza si engleza, eventual germana, pt micutii dvs. din tara ciocolatei si a ceasurilor cu cuc (si nu numai). Poate apare pe ScC o sectiune pentru sahul juvenil, poate vor apare materiale purtand sigla: “NUMAI PENTRU COPII”. Si corespunzator, pentru evitarea confuziilor, o rublica pentru Adulti (dar nu cu foografii deocheate 🙂 🙂 ).

    ianuarie 28, 2014 - 3:14 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    @ Gabi

    O simpla constatare la un ceai de fructe, fara tigara: este PRIMA DATA cand am facut observatii critice pe tema unor comentarii la partide sau articole teoretice. Si scriu de ceva vreme pe ScC. Si au fost zeci de materiale si partide postate. Te rog sa verifici.

    Nu caut “nod in papura si pureci in branza”, asa cum crede o parte (sper ca NUMAI o parte) din voi. Daca ai observat, nu am comentat nici o varianta sau propunere de mutare, ca sa nu se spuna ca am folosit module de analiza si computere mai puternice si acum fac pe desteptul, deci nu am contestat corectitudinea mutarilor, ci a comentariilor VERBALE care au insotit mutarile.

    Nu crezi ca te pripesti si poate exagerezi, intre doua cafele si un fum de tigara 🙂 , spunand ca l-am pus pe dl Prunescu cu genunchii pe coji de nuca? In fond, atunci cand publici ceva, trebuie sa te astepti sa apara pareri divergente, asa cum ma astept si eu de fiecare data? Ai verificat exactitatea observatiilor mele? Sunt ostile sau simple realitati?

    Spune-mi te rog, ai vazut vreun copil, adica pina in 10-12 ani sa citeasca ScC sau sa fi comentat vreo partida aici? Eu am elevi de aceste varste, toti performeri, ca Ognean Mihnea U10, Coman Mihnea si Gheorghiu Alex. U12 , Secheres Adrian U16 etc si daca nu ii bat eu la cap sa se uite pe probleme nici nu le trece prin cap sau deschida ScC cu atat mai putin sa citeasca ceva pe aici. Dar chiar deloc-deloc!Chiar daca ii rog eu si tot nu deschid ScC.

    Deci pledoaria ta pentru indulgenta maxima, pentru a da micutilor sansa sa citeasca sau chiar sa publice este oarecum fara obiect. Ca si a celor care se plang ca micutii ar putea ramane traumatizati pe viata de poeziile lui Arghezii sau comentariile taioase ale lui Sergiu sau ale mele. Copii si Juniorii (pana in 18 ani) nu citesc ScC, nu ii intereseaza si nu si-ar pierde timpul de joaca, internet sau sah, comentand partide ca sa ne distreze sau citind ce scriem noi. Nu am vazut vreun junior scriind ceva pe aici

    Sper sa nu te plangi ca te-am pus cu genunchii pe coji de nuca, pur si simplu am vrut sa clarific amical, fara patima, cateva aspecte.

    ianuarie 28, 2014 - 4:40 pm Raspunde
  • Gabi

    Eh, domnule Ghinda, nu m-am pripit si nu am exagerat cu cojile de nuca pentru simplul motiv ca a fost o gluma sau o intentie, vad ca nu a reusit. Poate ar fi trebuit sa pun si ghilimelele de rigoare, am uitat sa dau si blanck pentru a se ivi si zambetul. Mai bine scriam coji de alune sau de fistic 🙂
    Am vrut sa detensionez putin atmosfera. Incolo, raman la parerea ca propriile partide pot fi comentate fara ca jucatorul sa intre in cine stie ce analiza. Interesant este din punctul meu de vedere ce a gandit si simtit respectivul in timpul partidei, daca este spus cu sinceritate.
    La alte partide, e bine sa lasam pe altii, mai titrati.
    Din pacate, intr-adevar, copiii nu se inghesuie sa citeasca blogul, darmite sa mai si posteze partide de-ale lor si acum. Acum, probabil, majoritatea se joaca pe calculator (nu sah), in loc sa construiasca fortarete de pioni din zapada. Cata dibacie in exprimare am 🙂
    Altfel, eu nu plang nici daca mi se da cu “rigla la palma” :), doar ca in cazuri ipotetice d-astea nu ma mai joc.

    ianuarie 28, 2014 - 10:16 pm Raspunde
  • Gabi

    Fara “si acum” dupa partide de-ale lor, ca se schimba sensul, adica, vezi Doamne, nu ar mai posta in conditiile astea ca ii asteapta un sac intreg de nuci 🙂
    Si iar blanck nereusit dupa “la palma” …

    ianuarie 28, 2014 - 10:23 pm Raspunde
  • Iulian-Costel Hritcu

    Îmi cer scuze dacă deranjez pe cineva dar o să-mi spun și eu părerea. Când am văzut cele două partide comentate m-am bucurat, sunt destul de rare aceste articole. Mie personal îmi place să citesc comentariile aceste, chiar dacă nu sunt 100% corecte. Sunt începător și așa voi fi toată viața, fac parte din cei care joacă de plăcere, dacă câștigma bucur, dacă pierd ma bucur ca am jucat. Încurajez pe toți jucătorii mai buni să comenteze partide, mulți sunt prea timizi tocmai din cauza acestor comentarii dezarmante. Părerea mea este că dacă cieneva crede că un comentariu nu este valoros, ar putea să răspundă elegant, cu o partidă comentată chiar de el.

    În altă ordine de idei, poate că autorul nu a vrut să jignească dar cred că sunt destui care citesc acest blog și joacă la nivel de copil de 10 ani (eu mă număr printre ei), poate s-a gândit la mai multă lume. În orice caz, apreciez acest articol și sper că autorul (pe care nu-l cunosc personal) să nu să se descurajeze și să continue acest drum dificil.

    ianuarie 29, 2014 - 12:09 am Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Lasa blank-urile nereusite Gabi, nu au nicio relevanta; principalul este ca izbutim sa comunicam si sa facem uneori schimburi reusite de pareri “sine ira et studio” .

    ianuarie 29, 2014 - 12:10 am Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Da, domnule Hritcu, m-am gandit si eu sa raspund cu partida comentata, drept exemplu. Am comentat si in trecut aici, daca cititi curent ScC cred ca ati vazut partidele mele. O sa le vedeti si pe cele care o sa le comentez de la Turneul Candidatilor.

    Am avut o singura dilema si va rog sa ma ajutați sa-i dau de capat: La CE nivel sa comentez aceasta partida: Pentru începători, amatori, jucători medii, avansați sau profesioniști? Sau sa o comentez in cinci versiuni diferite, cate una pentru fiecare nivel?

    ianuarie 29, 2014 - 12:21 am Raspunde
  • Iulian-Costel Hritcu

    Domnule Ghindă, din punctulmeu de vedere, comentați la ce nivel doriți, că eu tot voi parcurge cu plăcere. Cred că este important să vă simțiți bine și lumea să vă aprecieze pentru efort, pentru că nimeni nu este perfect, să știți.

    ianuarie 29, 2014 - 12:31 am Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Domnule Hritcu,

    Stiu, nici macar Papa nu este infailibil. Nu am pretins ca sunt perfect, nici macar nu am presupus sau afirmat vreodata ca as fi ,dar la sah ma descurc destul de bine, de aceea, cu voia dvs., imi dau cu parerea din cand in cand.

    .Multumesc pt disponibilitatea de a citi comentariile mele ; nu le scriu pentru aprecieri, ci din dorinta de a impartasi si celorlalti din cunostintele mele. Doresc un sah romanesc mai care evolueza spre top; cu cat este mai tare, cu cat sunt mai multi jucatori puternici, cu atat ne va merge tuturor mai bine!

    Mai ales acum, cand avem o noua hemoragie de jucatori puternici!

    Nu o sa va placa niciunuia ce o sa aflati in cateva zile, cand stirea va deveni de domeniul public!

    ianuarie 29, 2014 - 2:26 am Raspunde
  • jugarul

    Votez si eu pentru o rubrica permanenta de articole Mihai Ghinda si/sau Sergiu Grunberg, ca si multi din cei carora nu le sunteti simpatic(i) dar care … va recomanda fie si cu dintii stransi …
    Pentru antrenorii(fie ei si sub 1800) care muncesc pe branci prin gradinite si clasele I-II ar fi extrem de util..

    ianuarie 29, 2014 - 5:02 am Raspunde
  • jugarul

    Si n-ar trebui sa va opreasca nici voturile negative nici comentariile, un duel teoretic fie el si cu atacuri sub centura ar fi mult mai interesant decat atacurile la persoana..

    ianuarie 29, 2014 - 5:07 am Raspunde
  • Fofirca

    Domnule Ghinda,

    dupa ce l-ati tavalit bine pe Dl.Prunescu, chiar daca el s-a scuturat de praf si v-a multumit cu toata sensibilitatea de care este capabil; dupa ce l-ati luat de rever pe Dl.Tudorache si ati realizat cu intarziere ca omul este din gasca “baietilor buni”; dupa ce i-ati mai tras cateva suturi verbale Dlui Anuta, desi ar fi trebuit sa stiti ca nu se loveste in cineva aflat in imposibilitate de a se apara si dupa ce v-ati jucat nefiresc cu “alter ego-ul ” dvs. numit de data aceasta Niki, a venit timpul sa revenim la tema “nebunul rau”, pe care ati tratat-o intr-un mod deceptionant pentru un tanar atat de promitator ca dvs.
    Din respect pentru cei ce citesc aceste comentarii, chiar daca printre acestia nu se numara elevii dvs., trebuie sa le spunem tot adevarul in legatura cu “nebunul rau”.
    Nu sunt de acord cu dvs. sa le ascundem adevarul sau mai grav, sa-l denaturam.

    “Nebunul rau” : In literatura de specialitate nu exista o definitie cu adevarat unitara a termenului, insa cea mai vehiculata este : Un nebun este considerat rau atunci cand pionii centrali proprii sunt fixati (blocati) pe culoarea nebunului.
    Se mai intalneste si formularea in care “pionii centrali proprii” este inlocuita cu ” marea majoritate a pionilor proprii”. Trebuie facuta precizarea ca un nebun este rau functie de structura si starea de blocare a propriilor pioni si definirea ca bun sau rau nu se schimba dupa cum este plasat in spatele sau in fata lantului de pioni. Aceasta pozitionare tine de cat de activ este acel nebun. De altfel, in literatura de specialitate,
    precum “Chess Strategy in Action” a lui John Watson ( 2003), spre mandria noastra, se precizeaza ca ideea Dlui Suba : “The very bad bishop protects the very good pawn.” ( Cel mai rau nebun apara cel mai bun pion ) isi gaseste o buna aplicabilitate intr-o instructiva partida : Zviagintsev – Aleksandrov ( Poikovsky 2002) in care un nebun rau , plasat pe b2, contribuie din plin la castigarea partidei. Deci, a nu se face confuzie intre nebun bun-nebun rau si nebun activ – nebun inactiv. Ca de cele mai multe ori un nebun rau este inactiv, asta este o cu totul alta poveste.
    Ca sa fiu sincer, nu cunosc germana si mi-ar veni greu sa confrunt cartea celebrului
    Wolfgang Uhlmann ” Gute Laufer, Schlechte Laufer “, scrisa in 1988. Va recomand mult mai recentele lucrari ” The Middlegame” a mult mai celebrului Dr.Max Euwe, aparuta in 1994, scrisa in engleza ( subiectul in discutie : pag.12 ), sau
    “The Complete Book of Chess Strategy – Grandmaster techniques from A to Z ” a lui Jeremy Silman ( 1998 ) la capitolul “L aw s o f B i s h o p s”.
    Asta despre contraargumentele specialistilor.
    Eu personal, voi face apel doar la logica formala si cunoasterea sahista elementara :
    In toata literatura sahista se vorbeste doar de nebunul bun – nebunul rau. Nu se intalneste nicaieri terminologia de calul bun- calul rau sau turnul bun – turnul rau.
    Explicatia este simpla si logica : atat calul cat si turnul isi pot schimba culoarea campurilor pe care se deplaseaza. Nebunul nu ! Singurul care depinde de structura de pioni proprie este nebunul. De aceea doar in cazul nebunului putem vorbi de bun-rau, in cazul celorlalte figuri vorbim de active-inactive si nu exista bun sau rau.
    Concluzie logica : nu amplasarea determina denumirea la nebun de rau sau bun.

    Cu aceeasi consideratie reciproca.

    ianuarie 29, 2014 - 12:16 pm Raspunde
  • Fofirca

    Scuzati de eroare : ” The Middlegame” este reeditata in 1994. Dr.Max Euwe a murit in 1981.

    ianuarie 29, 2014 - 12:50 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Domnule Jugaru,

    De zeci de ani îmi doresc permanent un șah romanesc puternic, de care sa fiu mândru. Un șah care sa aibă rezultate mari, sponsori puternici si multi jucători si antrenori de elita. Oricât vi s-ar părea de demodat, eu iubesc Romania si, ca o consecința logica, șahul romanesc. De aceea nu am emigrat, deși am avut foarte ocazii începând cu 1971 si deși, chiar acum, fiica mea (care castiga foarte bine) ma roagă/somează tot timpul sa ma mut in Canada pentru ca sa fim împreună. Desi pot preda si scrie fara probleme in 3-4 limbi straine si nu as muri de foame nicaieri eu raman in Romania..

    Daca tot stau pe aici 🙂 , încerc după puterile mele, sa sprijin si sa ajut la dezvoltarea sahului nostru. De aceea scriu pe ScC, indiferent cate argumente contondente primesc in acest proces in care trebuie sa mai scarman cojoacele celor care transmit informații complet greșite sau sar peste cal. Ma lasă rece vaicarerile celor incapabili sa lupte pentru a deveni mai buni, a celor care in loc sa se autoperfecționeze, se lamentează ca sunt făcuți praf sau puși la colt.

    Voi fi incantat sa ajut împreuna cu Sergiu, daca el va mai dori sau singur, pe toti antrenorii, părintii, instructorii sau șahiștii romani din tara sau diaspora, indiferent de nume (desi trebuie sa fie real), eloul lor sau categoria de clasificare ((nu sunt deosebit de relevante, dupa părerea mea. Desigur nu o sa comparam pe un MMI cu un antrenor de 1675 si nu o sa le răspund in același registru, daca m-ar întreba, prin absurd același lucru.))

    Acest lucru, desigur, in măsura in care cei sus menționați vor avea nevoie de ajutorul meu/nostru. Dupa ce voi/vom discuta cu cei de la ScC si vom stabili niste coordonate de lucru, vom da drumul rubricii si la răspunsuri, in măsura in care întrebările vor fi strict șahiste si nu se vor referi la relații interumane. Imi doresc o rubrica tehnica, nu una de bârfeli.

    Deși am un sentiment acut, o premoniție certa, ca vor fi la început câteva întrebări “de control” si/sau de curiozitate si pe urma se va așterne tăcerea. Noua, românilor, ca si altor balcanici (mai putin bulgarii) NU NU PLACE MUNCA. Ne ferim, ca Necuratu’ de tămâie, de ceea ce presupune luni, ani, de tras la jug pentru a ne perfecționa. In schimb adoram bârfa si suntem gata sa despicam firul de par in patru pe zeci de mesaje.

    Si sa-i înjurăm pe putinii care muncesc…..

    ianuarie 29, 2014 - 7:35 pm Raspunde
  • Gabi

    Sunt la fisticul de cu seara, dar pastrez cojile, pentru orice eventualitate 🙂
    In limita stocului, ofer si genunchiere 🙂
    Hitul saptamanii: Gianni Morandi cu “In ginocchio da te” :))

    ianuarie 29, 2014 - 7:45 pm Raspunde
  • Gabi

    S-a dorit a fi inainte de mess. 32

    ianuarie 29, 2014 - 7:48 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Domnilor,

    Am anuntat ca NU voi dialoga cu anonimii răuvoitori de “lista neagra” care se tot mărește, nu pentru ca s-ar înmulți specia, ci din cauza ca “lupii isi schimba parul” si pseudo-nick-urile. De asemeni voi ignora câteva (2-3) persoane care semnează, ale căror mesaje mustesc de dușmănie, iar unele sunt uneori chiar dezgustătoare, chiar dacă nu-mi sunt adresate.

    Primul pe aceasta lista la ambele categorii este “Fofirca” alias “Niccolo, alias Anuta, care la fel ca melcul, lasa bale (usor de recunoscut indiferent de nick) pe oriunde trece.

    PS
    Niki scrie pe acest blog cu ani inainte ca eu sa fi scris primul rând si s-a certat la cuțite cu jupan Anuta, înainte ca eu sa fi aflat de existenta lor ca participanți la ScC.

    Pe Niki, dat fiind ca are un titlu international trebuie sa-l stiu sigur, dar tot nu am habar cine este,nu-l pot localiza precis, desi ma roade curiozitatea ca si pe Sergiu. Nu-mi aduc aminte de cineva atat de inteligent si cult in generatia tanara din anii ’90. Doar daca ar fi de sex feminin.

    ianuarie 29, 2014 - 7:56 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Gabi,

    Mie umorul tau imi place oricum si oricând si ma distreaza tot timpul, chiar daca se refera uneori la mine. Iti sugerez o idee, “pusul la colt cu genunchii pe coji de Ghinda”.

    Te astept cu placere in continuare, umorul tau da culoare blogului, prea mula seriozitate crispează si produce torticolis.

    ianuarie 29, 2014 - 8:01 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    * multa seriozitate

    ianuarie 29, 2014 - 8:04 pm Raspunde
  • Fugulyan Gergely

    Cand citesc scrisorile pe care am primit de la MEC sau de la MTS, imi vine sa plec din tara, dar e bine ca sunt oameni care iubesc sahul,si fac ceva pentru sahul de la noi, trebuie respectati.
    Viata merge inainte,(chiar daca nu pentru Sax Gyula ,care a murit azi) tin pumnii pentru Deac ,care e bine ca joaca un turneu puternic la Gibraltar, parca si la Zurich incepe ceva,(dar si la Caciulata)si habar nu am de ce ,dar sunt optimist!

    ianuarie 29, 2014 - 8:46 pm Raspunde
  • Gabi

    🙂 Cele mai tari coji
    Incerc sa nu ma incrunte viata si nici sa iau prea mult in serios maxima din Regele Lear: “Glumetii sunt de multe ori profeti” … sau cam asa ceva.

    ianuarie 29, 2014 - 8:54 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    REGAN: “Jesters do oft prove prophets.”

    ianuarie 29, 2014 - 9:12 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    @ Gabi
    Coaja ca coaja, dar sa vezi ce “tare de cap” este pălăriuța….. 🙂

    ianuarie 29, 2014 - 9:22 pm Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Domnule Forfica,
    Spre deosebire de domnul Ghinda care raspunde doar la anonimi preferential,eu nu am o ”lista neagra ignor” si rasund cu placere,”cu toata sensibilitatea de care sunt capabil” la oricine,legat strict de materialele prezentate. Multumesc pentru materialele sugerate,cand o sa am timp o sa ma uit peste ele ,ca sa-mi fac o idee. Daca tot ati amintit de Max Euwe vreau sa adaug si eu excelenta carte ”Le Jugement et le plan” pentru cei care vor sa aprofundeze jocul pozitional. Sunt acolo doua partide frumoase si instructive. Nu am cartea momentan insa citez din memorie(am prostul obicei sa imprumut carti si…mai raman si fara ele 🙁 : Prima e jucata de Botvinnik cu albul si poate fi gasita la capitolul Cal contra Nebun rau si alta jucata de Flohr cu negrul si poate fi gasita la capitolul ”majoritatea de pioni pe flancul damei. Cand voi recupera-o ,incerc sa-mi fac timp si sa traduc ” pe intelesul tuturor” :).Acest capitol il gasesc foarte interesant. Am zis ca discut doar lucruri legate strict de sah,dar cum fiecare regula,are o exceptie imi sta pe limba sa va intreb ce ati vrut sa spuneti in expresia de inceput -”tavalit”?! Dumneavoastra doreati sa ma iau ”la tranta” cu Domnul Ghinda. Am spus din capul locului ca am un mare respect fata de dansul si fata de oricine nu ma deranjeaza criticile obiective(venite din partea oricui),le astept din ele invat si eu si toata lumea interesata de sah. Am raspuns punctual la ele,chiar daca nu toate au fost strict obiective,s-a mai simtit si o mica influenta subiectiva(nu stiu de ce? bine asta trebuie sa-l intreb separat pe domnul Ghinda)ce puteam sa fac mai mult. Din critici,indiferent ale cui sunt,iau cei bun,ma corectez,restul care cred ca nu au sens nu ma intereseaza,le ignor. Pareti a fi un fin cunoscator de sah,ma intereseaza si parerea dumneavoastra ,ca a oricui pasionat de sah,vis à vis de materialul prezentat.

    ianuarie 30, 2014 - 1:47 am Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Vroiam sa mai adaug ca nu am mai fost asa de criticat decat de mama si nevasta-mea,evident 🙂

    ianuarie 30, 2014 - 1:50 am Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Chiar Domnule Ghinda, ca mai apoi ne luam cu ale alea si uitam,de ce s-a simtit in criticile dumneavoastra obiective si o farama de subiectivitate. Ce v-a deranjat asa de tare?Stiti dumneavoastra ca ”judecator” trebuie sa fiti obiectiv”. Va simtiti cumva amenintata pozitia-de cel mai prodigios antrenor roman?. Eu nu am intrat aici sa iau locul nimanui,eu stiu care e locul meu si nimeni nu mi-l poate lua.

    ianuarie 30, 2014 - 2:00 am Raspunde
  • Fofirca

    Domnule Prunescu,

    spre deosebire de cei care doar mimeaza ca stiu ce inseamna sa lucrezi cu pusti sub 10 ani ( a lucra cu 1-2 si acelea varfuri ale generatiei lor este doar o farama din experienta pe care o ai atunci cand lucrezi cu multi si aceia acoperind toata gama, de la “0” la performanta ), eu chiar va inteleg. Atata doar ca in aceasta sisifica si delicata misiune sunt diverse cai de abordare. V-am ascultat explicatiile si motivatiile stilului dvs. original. Eu am o alta abordare cu copiii. Totusi asta nu ma impiedica sa va respect in ceea ce faceti. Daca dl.Ghinda s-ar fi limitat la generalitati si indicatii, totul ar fi fost O.K. Cand insa foloseste strict la adresa dvs. exprimari de genul :
    “Crad ca v-am convins ca comentatul partidelor cere mai mult discernamant si un fundament teoretic mult mai stabil.” ( exprimare cacofonica reflectand lipsa dvs. de discernamant )
    “sloppy” – termen jignitor
    “Apoi pana si comentariile care au sens sunt complet naive, de multe ori pe langa subiect, cautand sa justifice cascade de mutari proaste facute de o parte si alta. Trebuie sa-i dau dreptate lui Niki: aceste partide, cu comentariile lor NU ISI AU LOCUL PE BLOG, decat la rubrica: SA NU JUCATI SI, MAI ALES, SA NU COMENTATI ASA, COPII!”
    “… as da unui comentariu ca acesta maximum nota 4 (patru).”
    “A fost chinuitor sa-l parcurg si foarte de greu sa inteleg ce ati vrut sa spuneti.
    Fara suparare, va recomand cu caldura sa mai studiati MULT mai mult sahul inainte de a mai comenta partide aici, dle Prunescu. Cel putin un an de zile!” …

    Indiferent cata dreptate ar avea in ceea ce va reproseaza, exprimarea este atat de jignitoare incat cuvantul ”tavalit” folosit de mine, consider ca este destul de bland.
    Daca termenul folosit de mine v-a deranjat mai mult decat jignirile dlui Ghinda, atunci discutia nu-si mai are rostul.
    In privinta materialului dvs., pot spune ca fiecare avem grade diferite de exprimare si perceptie si putem fi de acord sau nu cu diverse aspecte. Reprosuri pot fi facute si “specialistilor in domeniu”, dupa cum am si demonstrat-o (cred). Fiecare ia din orice articol ceea ce il intereseaza si poate ataca o idee, dar nu omul care l-a scris.
    Orice articol este binevenit, deci perseverati ! A…daca cei care au ridicat piatra sa va loveasca nu ar avea loc de dvs. sa-si publice articolele, atunci as intelege, dar asa…

    ianuarie 30, 2014 - 11:22 am Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Domnule Prunescu,

    Nu vad ce as mai putea adauga la cele scrise anterior. As deveni redundant. Personal, eu consider subiectul inchis.

    Pot insa sa va felicit pentru frumoasa prietenie care se contureaza si sper ca se va lega intre dvs si Fofirca-Niccolo-Anuta. Cum spune francezul: “Les grands esprits se rencontrent” sau englezul “great minds think alike”. Cred ca va potriviti de minune, aveti acelasi nivel de cunostinte la sah si aceiasi indemanare in manuirea verbului…..:-) 🙂

    Nu stiu ce v-a scris, nu-i citesc de mult productiile insinuante, otravite si mai ales groaznic de plictisitoare, dar judecand dupa reactia dvs, fraternizati ca doi pestisori exotici intr-un borcan.

    Sa fie intr-un ceas bun!

    ianuarie 30, 2014 - 1:27 pm Raspunde
  • Fofirca

    Domnule Ghinda,

    astept cu mare nerabdare sa apara in librarii o carte de sah semnata Mihai Ghinda.
    Mi-am cumparat deja o duzina de “marker”-e rosii. Mi-e teama insa ca or sa se usuce si n-o sa am la ce le folosi.
    Un stilou “Parker” l-am rezervat deja sa vi-l ofer sa-mi dati un autograf si sa-mi faceti o dedicatie : “Celui de la care nu-mi pot lua gandul !”

    ianuarie 30, 2014 - 2:28 pm Raspunde
  • Iulian-Costel Hritcu

    Am răsfoit blogul puțin dar n-am găsit nicio partidă comentată de d-l Ghindă.Daca cineva este amabil să puna un link, v-aș fi recunoscător. Sunt curios să văd o partidă comentată “ca lumea”.

    ianuarie 30, 2014 - 4:50 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Introduceti partea cu http si pe urma ce este intre ghilimele. Am despărțit linkul ca sa nu așteptați “n” ore pana o vede un moderator, linkurile TREBUIND sa aiba aprobare. Sper ca sa nu va dezamagesc, va rog sa-mi spuneti parerea dvs.

    iulianceausescu.wordpress.com/2013/09/22/partida-bulmaga-arabidze-de-la-campionatul-mondial-tineret-turcia-2013/

    ianuarie 30, 2014 - 5:30 pm Raspunde
  • Iulian-Costel Hritcu

    După cum am mai menționat, mie îmi plac partidele comentate. Mi se pare că este comentată foarte bine. N-am nimic personal cu nimeni. Mi-ar fi plăcut totuși să fi comentat o partidă de-a dumneavoastră, de preferabil cu un adversar cu 400 de puncte elo în plus.

    ianuarie 30, 2014 - 9:32 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Domnule Hritcu,

    Excelenta gluma! 400 de puncte in plus la ELO. Ha-ha-ha -ha, hi-hi-hi-hi!!! Hu-hu-hu-hu !!!! 🙂 🙂 🙂

    Cred ca cea mai mare diferenta am avut-o cu Mihail Tal (2640 ELO)) la Lvov in 1981, de 185 de puncte Elo. A fost remiza.

    Hai ca aveti haz, Stati asa, am o idee. O sa-l sun pe Magnus Carlsen (este unicul in lume, cu tot eloul jerpelit pe care-l am de vreo 14 ani, de cand m-am lasat de jucat) sa vad daca vrea sa jucam o partida. 🙂 🙂 🙂 Sa-i spun ca-l sun din partea dvs? 🙂 🙂 🙂 poate se va lasa convins? 🙂 🙂 🙂

    PS Acum, vorbind serios, ce-ar fi sa cititi totusi, cate ceva despre sah, inainte de a scrie aici. pe ScC starnind ilaritate.
    Poate va uitai pe situl FRSah si cititi lista cu campioni nationali si cautati si aflati cate turnee finale nationale, cate internationale am castigat. Chiar credeti ca sunt la nivelul domnului Prunescu ca jucator? Am jucat 25 de ani in reprezentativele Romaniei!

    400 de puncte. You’re killing me!!!! 🙂 🙂 🙂

    Multumesc pentru portia de ras! M-am distrat uluitor de bine. Mai scrieti-mi, va rog!

    ianuarie 30, 2014 - 10:51 pm Raspunde
  • Gabi

    I have a dream.
    Sa fiu impresarul unei partide in care Magnus este pus pe coji de ghinda 🙂 in 31 de mutari.
    Si cu ocazia asta, o impacare generala pe blog 🙂
    Just a dream …

    ianuarie 31, 2014 - 7:59 am Raspunde
  • Iulian-Costel Hritcu

    Domnule Ghindă, poate am fost prea subtil, văd că subtilitatea nu e chiar punctul dumneavoastră forte. Am vrut să subliniez doar că nu prea ați simțit bucuria de a învinge un adversar cu 400 de puncte elo mai mult. Ca șahist vă știu din copilărie, ca om doar de acum. Ați fost și sunteți un șahist extraordinar.

    În legătură cu faptul că scriu aici, este o altă poveste. Eu cred că acest spațiu este destinat tuturor celor care iubesc șahul și eu mă număr printre ei chiar dacă nu joc bine. Am fost printre primii care au citit articolele scrise aici și îndrăznesc sa spun că voi fi aici mult timp, chiar mai mult decât unii șahiști adevărați.

    ianuarie 31, 2014 - 9:12 am Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Ei, domnule Hritcu nu sunteti chiar ATAT de subtil, Sahist extraordinar, dar ca om …..hm.

    DEh, ce sa faci nobody is perfect….

    Nimeni nu poata sa va interzica sa cititi si sa scrieti pe ScC, cu exceptia moderatorilor, iar eu va rugasem sa-mi mai scrieti, nu sa va opriti. DE unde ati tras concluzia aceasta? Va rog, scrieti-mi in continuare, va va raspunde sahistul Ghinda.Omul Ghinda apare numai cand sahistul Ghinda este tras de prea tare de “palariuta”.

    ianuarie 31, 2014 - 12:32 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Gabi,

    Desi foarte generos, visul tau este la fel ca visul lui Martin Luther King pe care-l citezi (“I Have A Dream”). Iluzoriu!

    Dar continua sa visezi, visezi tare frumos 🙂

    ianuarie 31, 2014 - 12:37 pm Raspunde
  • Gabi

    Da, sa fie mat à l’étouffée, iar Magnus obligat, conform contractului incheiat cu impresarul, sa poarte un an “palariutza” ca a invingatorului 🙂 Acum, nu stiu ce sa zic … sa cititi in continuare? 🙂
    Conform hotararilor adoptate de FIDE si FRS, comentariul si analiza ulterioara a partidei vor fi asigurate in exclusivitate de domnul “Fofirca” 🙂

    ianuarie 31, 2014 - 5:54 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Gabi,

    Este visul tau, eu nu ma pot amesteca in el.

    Imi aduci aminte de bancul cu bătrâna contesa, care statea pe terasa intr-o amiaza placuta de vara si moțăia. Se facea ca este iar tanara, superba si participa la balul de Anul Nou la castelul Schonbrunn. Usor ametita de sampanie, valsa cu un tanar si foarte chipes ofiter de husari care o ducea tot mai departe de orchestra, prin camerele tot mai intunecate ale palatului, pana cand s-au oprit pe o canapea si ofiterul a inceput sa o sarute si s-o mangaie la lumina vaga a câtorva lumânări parfumate.
    Pe măsură ce ofițerul devenea tot mai îndrăzneț cu mâinile, ea se apără șovăielnic, murmurând slab:

    – Nu, Nu, Nu,

    la care ofiterul s-a sculat trist in picioare si i-a spun, aranjandu-si pantalonii: -Cum doriti, doamna contesa, ESTE VISUL DUMNEAVOASTRA.

    ianuarie 31, 2014 - 9:23 pm Raspunde
  • Gabi

    Poate fi luat si altfel decat un banc bun pentru ca da de gandit.
    Trist trebuie sa fie sa nu se implineasca un vis obsedant si ascuns nici macar in vis.
    Asa ca as completa putin, sa iasa cu happy end:) pentru contesa … Pe trezie, a regretat refuzul, iar la motaiala urmatoare, visul s-a repetat. Raspunsul a fost tot un murmur, dar ceva mai sacadat: Oh, yeah:)

    ianuarie 31, 2014 - 10:20 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    🙂 🙂

    ianuarie 31, 2014 - 11:01 pm Raspunde
  • nelu

    Nu se mai comenteaază pe acest thread, totuşi sper ca D-l Ghindă să vadă acest post…
    Aşadar, cu permisiunea Dvs.aş avea o întrebare D-le Ghindă…
    În postul #2 aţi scris că “negrul are probleme de spaţiu pentru a-şi manevra figurile şi din această cauză, toate variantele moderne încep cu schimbul imediat Cc6:d4”. Aceasta e clar şi pentru mine…
    Dar cum este mai bine să joace negrul, 6…Cc6:d4 sau 7…Cc6:d4 ?
    Întreb, pentru că am citit în comentariul la partida a 2-a, Larsen-Fischer [B36] din cartea “Meciul secolului Fischer-Spassky”, pag. 116, unde după mutările 1.c4 c5 2.Cf3 g6 3.d4 c:d4 4.C:d4 Cc6 5.e4 Cf6 6.Cc3 d6! se spune, citez: “O fineţe care demonstrează o dată în plus marele talent şahist a lui Fischer. Sistemul Gurgenidze 6…C:d4 7.D:d4 d6 este mai mult sau mai puţin contraindicat din cauza continuării 8.Ne3 Ng7 9.f3! 0-0 10.Dd2”.
    Apoi se continuă partida cu 7.Ne2 C:d4 după care urmează iarăşi un comentariu, citez: “Acum negrul poate schimba calul central din d4, deoarece după mutarea 7.Ne2, albul nu mai poate intra în varianta prezentată la mutarea precedentă”.
    Dar se pare totuşi că albul putea juca 7.f3 (în loc de 7.Ne2) iar negrul trebuie să continue tot cu 7…C:d4 urmat de 8.D:d4 Ng7 9.Ne3 0-0 10.Dd2, după care ajungem în sistemul despre care s-a spus că “este mai mult sau mai puţin contraindicat” pentru negru, dacă bine am înţeles…
    Aşadar, este vreo neregulă cu comentariile citate mai sus sau pur şi simplu este un alt motiv pentru care “sistemul Gurgenidze 6…Cc6:d4 este mai mult sau mai puţin contraindicat” şi nu reuşesc să percep subtilităţile?
    Pentru că totuşi, Fischer juca 6…d6 şi apoi 7…Cc6:d4, la fel şi Pârligras în instructiva partidă împotriva lui Ribli din materialul Dvs.
    Vă mulţumesc!

    februarie 12, 2014 - 12:04 pm Raspunde

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.