Fosta campioana mondiala MM Antoaneta Stefanova are cuvantul

Va prezentam un scurt interviu, credem interesant, cu MM Antoaneta Stefanova, una din jucatoarele de top ale sahului mondial.

magistral-casino-stefanova-10966

in asteptarea adversarului, rememoreaza strategia

Esti multumita de rezultatul de la Magistral Casino Barcelona?
Da, sunt. Am incercat sa joc cat mai bine in fiecare meci. Turneul a fost foarte putermic si eu am jucat bine. Am pierdut in ultima runda, dar Dreev este un jucator special, in plus am avut piesele negre, si se poate pierde. Nu ma plang.

Cum te antrenezi? Cate ore pe zi joci sah?
Nu sunt foarte disciplinata. Unele persoane ar considera asta un lucru rau. Pot sa ma antrenez si 8 ore pe zi cand sunt inspirata, dar sunt zile in care nici macar nu pun mana pe piese. Imi face placere sa citesc carti dedicate sahului si incerc sa le inteleg. Uneori este rau ca exista programe precum Fritz, Rybka, si altele. Dar ma concentrez asupra cititului, gandesc si inteleg.

Ce parere ai de faptul ca programe de sah au devenit din ce in ce mai puternice?
Programele nu am intriga. In ziua de azi exista atata informatie si analize incat aproape toata partida poate fi “adusa de acasa”. Imi place sa improvizez la tabla, ceea ce face meciul mult mai uman.

Ce format preferi pentru campiontele mondiale?
Am castigat in format eliminatoriu, prin urmare nu ma plang. Adevarul este ca exista multa tensiune. Dar asta se intampla indiferent de format. Unde exista miza, exista si tensiune.
De exemplu imi place noua idée a Grand Prix-ului FIDE la Femei. Dupa cum am inteles, castigatorul Grand Prix-ului va juca cu castigatorul turneului eliminatoriu, si astfel devine Campion Mondial.

Ce format de timp preferi?
Cu cat mai scurt cu atat mai bine, dar cu increment. Imi place sa joc cu increment de 1 secunda

Sahul nu este reprezentat in marile agentii de stiri, la televizor, presa, precum fotbalul sau tenisul. Ce se poate face pentru asta?
Pai, la fotbal sau tenis, oamenii pot muta canalul televizorului la mijlocul meciului si imediat inteleg ce se intampla. Televiziunea joaca un rol important. Noi avem avantajul internetului. Cred ca pas cu pas invatam sa il folosim din ce in ce mai bine si in timp obtinem rezultate mai bune. Dar pe timp scurt nu stiu ce se poate face in acesta privinta. Si nu sunt singura persoana care nu stie, dar in cele din urma sahul va face parte intgranta din canalele media. De exemplu, in Franta exista un progress semnificativ in acesta privinta. De asemenea Mtel Masters se dovedeste a fi un turneu de succes. Usor usor o sa reusim.

Bulgaria a facut progrese extraordinatre in sah. Aveti o suita de jucatori de elita: Topalov, Georgiev, tu…. Spune-ne te rog ceva despre sahul din Bulgaria. Cum functioneaza sistemul? Este materie obligatore in scoli?
Este o traditie. Nu toate scolile au cursuri de sah, dar unele au. De exemplu, nepotul meu este la o scoala privata unde au cursuri de sah. Exista deasemenea cluburi, dar in principal exista scoli specializate in sah. Daca un parinte doreste ca fiul sau sa joace sah, il poate duce la una din aceste scoli. Exista multi Mari Maestri care predau acolo.

8 Comentarii

  • rodan

    De ce oare la bulgari se poate sa se studieze sahul in scoli, si la noi, nu?

    noiembrie 17, 2008 - 10:39 pm Raspunde
  • ceausescuiulian

    Pentru ca la noi nu are nimeni interes sa ne desteptam. Uitati-va cine ne conduce si cine face mitinguri electorale si striga din masini minciuni sfruntate.Ce rost are sa le citim noi si sa ii infruntam?Toate natiunile cu conducatori adevarati au investit in sport, sah si viitor. vezi.India, Turcia, Polonia, Slovenia, Cehia, Marea Britanie si Bulgaria. Exemplele pot continua mai putin la noi, unde putine orase se pot “lauda” ca au reusit asta. Decat la Timisoara, Bucuresti si Iasi stiu ca exista cateva scoli unde au gasit oameni de inteles. Eu din 2003 si in 2007 am incercat sa implementez proiectul la scolile din Giurgiu. In 2003 am trecut singur, intr-un proiect nebun 735 de elevi de la o scoala, prin cursuri de sah.A fost o munca de uzura unde norocul meu era ca nu eram angajat. Cursurile au fost GRATUITE, uitasem sa va spun amanuntul asta, asa ca eu nu am fost platit.Am facut asta voluntar pentru a incerca sa dezvolt un spirit, un sport, niste minti viitoare si viitori oameni din jurul nostru.Ni se tot spune ca in vremuri grele cultura si sportul mor. Nu prea as crede asta, pentru singura “respiratie” a oamenilor in timpurile astea grele este tocmai sportul si cultura.Ganditi-va si voi daca avem pe cine vota? Aveti incredere in cineva dintre cei propusi?Sunt numai (ne)oameni care au multe pe cuget si pe constiinta si ies in fata noastra cu nesimtire, dupa ce au falimentat si distrus institutii si dupa ce au ruinat si distrus destule.Oamenii care ar putea sa fie in fruntea noastra nu se implica de cele mai multe ori, sau au bunul simt sa stea deoparte. Nu stiu daca se va schimba asta vreodata si daca vom avea puterea sa facem o noua revolutie adevarata!

    noiembrie 17, 2008 - 11:14 pm Raspunde
  • Dan Bujor

    Imi pare rau, dar ai foarte mare dreptate. Cred ca singura sansa a Romaniei e legata de viitor, pentru ca prezent nu avem. Probabil insa ca oamenii sunt mai usor de condus (citeste dus de nas) atunci cand nu stiu prea multe. Daca ar fi mai multi ca tine care sa incerce sa schimbe ceva poate s-ar putea realiza cate ceva (macar in ceea ce priveste sahul), numai ca nu cred ca de unul singur se poate realiza ceva la nivel national, din pacate.

    noiembrie 18, 2008 - 9:36 am Raspunde
  • dixi82

    Nu sunt de acord.

    Investesti in ceva cu speranta ca iti scoti investitia in viitor. Sunt sigur ca introducerea sahului in scoli a avut in general o motivatie politica decat una “pentru binele sportului si al culturii”.

    De exemplu Turcia nu cred ca e o tara de varf, sau India cu atat mai mult. Totusi se investeste in sah in ele din motive mai pragmatice decat idealiste de ex. sport si cultura. La India se vede destul de bine ca, fiind o tara saraca, cu populatie foarte mare, una din putinele sanse de a razbate in viata si de a castiga mai mult de 200 de euro pe luna ar fi sportul de performanta sau arta.

    In Bulgaria(ca si in India) sahul a luat avant din cauza campionilor mondiali Topalov si Anand. Pana la Anand India nu scosese mult capul in lume. La fel, cand Bobby Fischer a iesit campion mondial, americanii au “innebunit” (ca sa folosesc o metafora indragita de Iulian) si s-au inscris cu miile la federatia lor. Totusi, prima lor echipa abia-abia daca are un american get-beget.

    Problema noastra este in primul rand lipsa de rezultate (stiu, Nisipeanu a fost campion european, dar totusi un campionat european in care n-au jucat prea multi jucatori din primii 20, tin eu minte ca au fost mai bun Karjakin, Radjabov si Ivanchuk daca nu ma insel).

    A doua problema e ca nu ne pricepem sa convingem oamenii cu bani care intr-adevar ar putea finanta sportul/arta asta – sahul. Sincer, cred ca merita studiate si cateva strategii psihologice si de marketing pentru a avea rezultate mai bune.

    A treia problema, legata de cea precedenta cumva, este cadrul legal/politic in care toata lumea se zbate pentru a face cat mai multi bani. In conditiile in care marea masa a populatiei alearga dupa bani ca sa ramana cu ceva dupa ce plateste INTRETINEREA, sahul nu mai are haz sau vreun rost.

    Si doua exemple concrete de jucatori de sah din Romania(nu ma refer la profesionisti consacrati):

    Eu, joc sah de placere, cariera imi mananc mult timp si energie, primeaza satisfacerea nevoilor primare, deci ma uit pe sah si joc doar rar si cand am ceva timp si chef la dispozitie. NU ma deranjeaza ca sahul nu se face in scoli.

    Iulian, pentru care sahul reprezinta un mod de viata, decenii de jucat la un nivel destul de ridicat, este ceva mai afectat de aceasta problema a sahului in general si a sahului in scoli, pentru ca pentru el si pentru oamenii pasionati de sah, sahul in scoli ar putea deveni o oportunitate de cariera pentru el. Scuze pentru brutalitate, dar cam asa vad problema.

    Nu cred ca singura respiratie a oamenilor in timpuri grele este sportul si cultura. Mai ales cand se apropie o recesiune si s-ar putea sa fii dat afara – nu mai ai chef de sah, ci incerci sa supravietuiesti. Si cum traim intr-o tranzitie de fo’ 19 ani…

    Am luat-o nitel pe campii, o sa incerc sa rezum pe scurt, raspunzand la intrebarea lui Rodan:

    “Pentru ca nu exista interes pentru asta.” Si sincer, nu stiu daca ar schimba mare lucru. SUNT SIGUR ca o covarsitoare majoritate de elevi ar privi total dezinteresati aceasta ora, cumva in genul orelor de religie pe care si eu le-am prins la un moment dat in generala. Sau latina, educatie civica, desen, care se faceau si alea asa si asa…

    NU sunt de acord cu sahul obligatoriu in scoli, ar fi aproape degeaba. Sigur, s-ar putea atrage niste juniori/jucatori noi spre sah, dar cam atat. Sunt de acord totusi, cu sah in scolile in care exista interes pentru asta. De exemplu, daca se organizeaza un comitet de parinti sau o petitie care cere asta, de ce nu ?

    Eu zic sa nu mai incercam sa impunem lucrurile care ne plac noua, ci mai degraba sa promovam sahul ceva mai “inteligent”, folosind psihologie si marketing – nu in sensul de “ora asta e obligatorie” ci mai degraba “uite ce frumos poate fi sahul”.
    Incet-incet, dupa rezultate si ceva mai multi bani bagati in sah, lumea POATE o sa ceara sahul si in scoli din proprie initiativa.

    noiembrie 18, 2008 - 12:46 pm Raspunde
  • Dan Bujor

    Eu nu cred ca introducerea sahului in scoli (si nu neaparat ca materie obligatorie) va avea ca rezultat doar cresterea numarului (si valorii) sahistilor legitimati. Din cate stiu s-au facut studii in tarile (sau scolile) unde s-a introdus sahul ca materie de studiu, si s-a constatat o cresterea a inteligentei copiilor, si, implicit, rezultate mai bune la invatatura. De aceea eu nu vad nici un motiv pentru care acest lucru sa nu constituie un avantaj pentru acele scoli, sau pentru copii care vor studia sahul in scoala.

    noiembrie 18, 2008 - 4:02 pm Raspunde
  • ceausescuiulian

    Dixi82:este un punct de vedere al tau,pe care il respect la fel ca si pe cel al lui Rodan, desi nu tot ce spui este conform cu situatia actuala.
    Cred ca introducerea lui in scoli a avut o motivatie politica, poate in vechea URSS. Dar ne-am intrebat, totusi pe langa alte motivatii politice de a introduce sahul in scoala nu mai exista si altele mult mai consistente si mai importante pentru societate si pentru educatie? Referirea mea era mai ales la introducerea sahului in scolile unde se vrea acest lucru de catre parinti si de ce catre copiii. Nici eu nu sunt adeptul introducerii sahului fortat, pentru ca nu va da rezultate.Insa pot fi niste “celule de criza” in scolile si gradinitele unde se vrea acest lucru. Nu numai atragerea unor juniori s-ar realiza cu sahul in scoala, ci mult mai multe efecte benefice pentru cei care ar beneficia de aceasta materie.Educatia si formarea mai multor elevi ca oameni viitori in societate,cred ca ar fi primul si cel mai important obiectiv atins.Probabil ca in urmatorii ani , politicul va impune introducerea sahului in scoli, insa efectul nu stiu care poate fi. Nu ma interesa in mod deosebit pentru mine in special introducerea sahului in scoli, ci mai ales pentru generatia care se ridica. Ca vreau sa nu vreau, sunt implicat in sah mai mult decat ar face-o cineva pentru cariera. Imi doream in primul rand sa transmit ceea ce stiu eu celor care vor sa invete sahul, si dupa aceea ma gandeam la mine si la cariera mea. Care pasionat sa sah sau de alta disciplina din sport sau alta activitate nu isi doreste sa faca din acel lucru o cariera? Ma gandesc ca de aceea sahul din Rusia sau din tarile din fosta URSS domina sahul mondial aproape absolut. Cu mici exceptii ale sclipirilor geniilor in sah. Asta este unul dintre efectele sahului in scoala.

    noiembrie 18, 2008 - 5:58 pm Raspunde
  • Adina

    Sa ma scuze Dixi82, dar eu nu sunt de acord cu ce spune el. Eu sunt inca o copila si traiesc intr-un oras unde nu este nimic organizat pentru sah, in schimb sunt multi care si-ar dori sa fie. Dupa mintea mea, as spune ca sahul nu poate face rau nimanui, dar ar putea face bine tuturor daca ar exista scoli speciale sau macar sectii speciale de sah in scoli. Eu am pe cineva in familie de la care as fi putut invata multe despre sah, dar persoana respectiva e mai mult plecata si nu se poate ocupa de mine.

    noiembrie 18, 2008 - 10:58 pm Raspunde
  • octavpelin

    Sahul ar trebui studiat in scoli!!!

    noiembrie 20, 2008 - 2:13 am Raspunde

Dă-i un răspuns lui dixi82 Anulează răspunsul

Adresa dvs de email nu va fi publicata.