Aici puteti revedea Alegerea mutarii (II)
Corespondenta de la Sorin M. – Canada
M-am tot gandit ca sa scriu o prefata sau sa nu o fac?!? Insa am zis sa scriu cateva cuvinte, mai ales ca ne dorim cat mai multe initiative ale sahistilor de acest gen. Pentru cei care au usurinta de a scrie si a se exprima gandurile intr-un articol, va prezentam unul cu o viziune interesanta, plina de elemente originale si un limbaj spiritual al autorului. Incercam sa facem de acum incolo lobby pentru materialele care contin sah si lucruri utile pentru sahisti, incercand sa scoatem blogul din sfera polemicilor si discutiilor interminabile, care speram ca se vor mai incheia sau spiritele se vor mai linisti. Se pare ca avem nevoie mai mult ca oricand de sah, desi spiritele se incing cu mult mai repede decat in alte epoci, criza se adanceste in Romania, iar de la centru se transmite subliminal mesajul:” Sahul nu este o prioritate sau avem altceva important de facut!” .
Desi subiectele care starnesc polemici vor mai fi, incercam sa oferim o alternativa si pentru sahistii care vor articole despre sah. Daca am ramas dator lui Sorin, cautand sa aleg un moment bun pentru publicat, nu voi mai ramane de acum, mai ales ca tratarea sa originala ne-a placut la mai multi din echipa. Mult succes Sorin si multumiri din partea echipei pentru eforturile tale sustinute, pentru a scoate la lumina un articol reusit! Se vede ca ai avut pofta de viata si de sah!
B. Mutarea oponentului nu este o amenintare
B1. Care sunt cele mai tari mutari pe care le pot face?
Analizam mutarile tari primele. Am o combinatie de 1-3 mutari care duce la mat sau castig material?
Polgar- Sokolov, Hoogeveen 2003
Albul la mutare
1.Tf5!
Daca nu am mutari tari bune
Acum am intrat pe teritoriul strategiei si jocului pozitional. Intrebarea de baza a strategiei este:
B2. Cum imi imbunatatesc pozitia?
Este o intrebare dificila care necesita un lung proces de invatare, insa o buna intrebare de inceput este:
In ce parte a esicherului am avantaj?
Unde piesele si pionii mei pot actiona activ: centru, flancul regelui, flancul damei? Consider:
-unde controleaza pionii mei un spatiu mai mare? In ce directie este indreptata structura de pioni?
-unde sunt concentrate piesele mele sau unde tintesc?
-unde am coloane deschise pentru turnuri? Daca nu am, le pot crea? (la fel si pentru diagonale)
-oponentul are slabiciuni vulnerabile (structura, pozitia regelui, slaba dezvoltare samd)?
Cum imi materializez avantajul?
A-ti folosi avantajul pozitional este echivalentul strategic al mutarilor tari din tactica. Celelalte lucruri fiind egale, e mai bine sa-ti urmezi planul decat sa raspunzi la cel al adversarului.
Astfel:
-pot sa mut o piesa pe un camp mai bun (s-o fac mai mobila, mai agresiva)?
-pot sa deschid o noua linie de atac in partea unde stau mai bine?
-pot sa activez o piesa care nu face prea mult acum sau sa transfer o alta piesa in zona de atac?
-pot sa schimb sau sa gonesc un aparator important?
-pot exploata ori provoca o slabiciune structurala in partea unde stau mai bine?
Blackburne – Cohn, Berlin 1897
Albul la mutare
Albul are avantaj de spatiu in centru si pe flancul damei. Ar putea incerca sa exploateze pionul inapoiat din e6 al negrului, dar acesta e o nuca tare. Englezul ia o decizie strategica grozava: un sacrificiu de pion care muta lupta pe flancul damei, unde albul e mai activ si, mai important, s-a stabilit regele negru:
1.c4! Dxd4? (1…c5 era necesar) 2.Ne3 Dh4 (2…De5 3.f4) 3.c5 Ne5 4.c6!
Aceasta mutare deschide linii decisive in partea unde albul sta mai bine.
4…Nxa1 5.cxd7+ Txd7 6.Txa1 g5 7.Nxa7 g4 8.Dxe6 De7 9.Dxe7 Txe7 10.Nxf5+ 1-0
Nezhmetdinov – Kamyshov, Gorky 1950
Albul la mutare
In pozitiile critice, abilitatea de a-ti utiliza atuul determina caracterul luptei.
Albul are avantaj in centru, cu un cal agresiv, piese grele pe linii deschise si spargerea cu c4 amenintand sa distruga bariera catre pozitia precara a regelui negru. Dar daca albul se retrage cu 1.Cf3, atunci dupa 1…0-0-0, toate acestea nu mai conteaza – regele negru va fi fugit la adapost si, de fapt, negrul va avea avantaj in centru cu o masa de pioni solida. Asa ca urmatorul sacrificiu a fost scopul planului strategic al albului:
1.Cxf7! Rxf7 2.Dh5+ Re7
Desigur albul a trebuit sa calculeze mutarile fortate ca sa asigure macar o compensatie adecvata. Acum regele vine catre asasinatul pregatit de alb in centru, dar pierzator este si 2…Rg8 3.Dg4+ Ng7 4.Dxe6+ Rf8 5.Dd6+ Rg8 6.Te7
3.cxd5 e5 4.f4! Dxd5 5.fxe5 f5 6.e6 Rf6 7.h4! Nc5+ 8.Rh1 Dxe6 9.Dh6+ 1-0
Maliangkay – Mohrlok, Corr. 1999
Negrul la mutare
Jucatorii cu categorii au nevoie sa invete diferenta esentiala intre slabiciunile « cosmetice » si cele reale. O slabiciune cosmetica este o structura de pioni sau camp care arata urat, in timp ce o slabiciune reala este ceva ce se poate ataca intr-adevar! O slabiciune pe o coloana deschisa e o problema serioasa, fiind tinta presiunii pieselor grele inamice.
Aici negrul nu poate apara pionii slabi a si c pe termen lung. In schimb trebuie sa-si foloseasca avantajul pe flancul regelui si sa spere ca poate genera suficienta activitate acolo ca sa compenseze slabiciunile structurale :
1…g5! 2.Tfa1 h5 3.Ch2 g4 4.hxg4 5.Nf1 Td4.
Mai tarziu negrul a ratat o remiza fortata inainte de a pierde.
Alehin – Teichmann, Berlin 1921
Albul la mutare
Albul sta mai bine pe flancul regelui gratie pionului e4 si coloanei semideschise f. Dar negrul n-are alta slabiciune acolo in afara de f7, bine aparat. Pe de alta parte, negrul este foarte pasiv plasat si nu poate pretinde avantaj in niciun sector. Alehin ia decizia strategica sa deschida un nou front in centru.
1.Df5 Rh8 2.Nf2! Td8 3.Ng3 Cde5 4.d4! cxd4 5.cxd4 Cc6 6.d5! Albul cedeaza campul e5 pentru a controla intregul esicher 6…Cce5 7.h4 Dc5+ 8.Rh2 f6 9.Tc1 Dd6 10.Tc6 De7 11.Te6 Dd7 12.h5 Ce7 13.Dh3 Cf7 14.Nf4 h6 15.Dc3 Cd6 16.Nxh6! Cxe4 (16…gxh6 17.Tfxf6) 17.Txe4 Cxd5 18.Dc1 1-0 (18…gxh6 19.Nxd5).
Nunn – King, Bundesliga 1986
Albul la mutare
Albul sta bine pe flancul regelui, unde are piesele concentrate si pionul f5 restrange miscarile negrului. Dar baricadele negrului par solide si e plasat activ in centru. De fapt, cu ultima sa mutare 1…Td6-d5? a ratat sansa sa egaleze cu 1…Dxf5! 2.Cxe4 De6! In schimb a cazut intr-o capcana care imbunatateste decisiv pozitia unei piese albe. 1.g4! Dc7 (1…Cd3 2.Cxd4) 2.Ch3! Amenintarea de mat cu Cf4-g6 castiga material. 2…Cd3 (2…Nf7 3.Cf4 Td6 4.Cg6+ Nxg6 5.fxg6 h6 6.g5) 3.cxd3 Dxc3 4.Cf4 g5 5.Cxd5 Nxd5 6.De1 Dd4 7.dxe4 Nxe4 8.Dc3 Dd5 9.Dc4 1-0.
Bafta si, vorba amfitrionului, s-aveti pofta de viata si de sah!
8 Comentarii
Cred ca exista o greseala.La Blackburne – Cohn, Berlin 1897 dupa 1.c4! Dxd4? (1…c5 era necesar) 2.Ne3 Dh4 (2…De5 3.f4) 3.dxc5?????.pionul de d a fost luat cu dama de catre negru la mutarea 1.poate este 3.c5????
octombrie 30, 2010 - 11:18 amCred ca exista o greseala.La Blackburne – Cohn, Berlin 1897 dupa 1.c4! Dxd4? (1…c5 era necesar) 2.Ne3 Dh4 (2…De5 3.f4) 3.dxc5?????.pionul din ”d” a fost luat cu dama de catre negru la mutarea 1.poate este 3.c5????
octombrie 30, 2010 - 11:19 am3.c5, nu 3.dxc5. Multumesc pentru atentionare. Sunt de corectat si: “nici-un” – niciun, “ultima s-a mutare” – sa. Mai cautati dvs greseli gramaticale si de redactare daca doriti.
octombrie 30, 2010 - 9:32 pmAm decis sa folosesc exemple, care au prelungit articolul si au creat probleme suplimentare. De aceea, intr-un eventual articol viitor, o sa gasiti numai text. Este doar aparent un pas inapoi. De fapt, nu era corect fata de coechipieri sa accept invitatia in echipa “Sah cu Ceausescu” (blogul acesta extraordinar nu face parte din viata mea), astfel ca nu impart cu ei sarcina postarii.
Sorinel diagrama nr 3 e gresita rau aceea din 1950 …nu sunt bune comentarile tale …La Dh5 cea mai tare aparare a negrului e Rg7!
octombrie 31, 2010 - 9:08 amDe fapt la Dh5 albul castiga dupa Dg4+. Cred, totusi, ca exemplele date au doar rolul de a intari lucrurile enuntate in articol (unul foarte bun dupa parerea mea).
octombrie 31, 2010 - 3:03 pmDa articolul e bun si exemplul e bun …mi am pus eu pozitia gresit pe tabla .Scuze Sorinel !Oricum vorba domnului Bujor importante sunt enunturile din articol de care orice jucator trebuie sa tina seama .
octombrie 31, 2010 - 3:39 pmTotusi ca sa comentez si exemplu dat de Sorinel negru nu e obligat sa ia pionul din d5 dupa care e pierdut are o aparare foarte buna cu care face remiza 4…Db6+ 5.Rh1 Ng7! Interesant daca albul nu ar obtine mai mult cu 1.c:d5 decat cu 1.C:f7.
octombrie 31, 2010 - 4:04 pm@Ovidiu: Nicio problema, bunicule.
a. Exemplul are un context — articolul si partida jucata acum 60 de ani. Incepe cu 1.Cxf6 pt ca asta a dorit Nezhmetdinov in partida; a fost planul sau.
b. 1.cxd5, de fapt 17.cxd5 in partida, poate sa fie o mutare buna, chiar mai buna, insa aici conteaza mai putin din cauza punctului a.
c. 4…Db6+ 5.Rh1 Ng7 pare ca lasa un usor avantaj dupa 6.Tac1 Dd6 7.Dg4 Nh6 8.Dh4 Nxh4 9.Dxf4. Sa nu uitam contextul!
d. Eu am scris mutarile din partida. Daca v-a placut atat de mult, v-o ofer spre analiza. Comentati-o si propuneti-o pentru publicare.
Nezhmetdinov – Kamyshov [B10]
Gorky, 1950
1.e4 c6 2.Nf3 d5 3.Nc3 Nf6 4.e5 Ne4 5.Ne2 Qb6 6.d4 c5 7.dxc5 Qxc5 8.Ned4 Nc6 9.Bb5 Bd7 10.0-0 Nxe5 11.Nxe5 Bxb5 12.Nxb5 Qxb5 13.Re1 Nf6 14.Bg5 e6 15.c4 Qa5 16.Bxf6 gxf6 17.Nxf7 Kxf7 18.Qh5+ Ke7 19.cxd5 e5 20.f4 Qxd5 21.fxe5 f5 22.e6 Kf6 23.h4 Bc5+ 24.Kh1 Qxe6 25.Qh6+ 1-0
noiembrie 2, 2010 - 12:51 am