Memoriul lui Sergiu Grunberg pentru presedintele federatia romana de sah

Domnule   Preşedinte,

Alegerile pentru Conducerea FRSAH au avut loc intr-o perioadă când România ca şi foarte multe alte ţari se afla în plină criza economică , iar perspectivele ieşirii din criză sunt si azi greu de anvizajat in timp

In acest context promisiunile chiar sincere, au o altă greutate, întrucât îndeplinirea lor este mult mai dificilă

Vă reamintesc  câteva din  promisiunile dumneavoastră  electorale:

1.   “Introducerea şahului în şcoli”

2. ”Activitatea mea în calitate de Preşedinte al FRS se va baza pe munca în echipă, voi lucra cu membrii Consiliului Director, cu colegii din Directorat, cu colaboratorii federaţiei şi cu orice persoană care va dori să se implice în sprijinirea sportului minţii”;

3“ FRS va rămâne o structură democratică, transparentă, aşezată exclusiv în slujba şahului, care va încuraja şi sprijini ca şi până acum orice iniţiativă, orice acţiune constructivă şi benefică şahului”;

4“ Voi începe o campanie de atragere a unor sponsori şi personalităţi ale ţării noastre în susţinerea şahului în vederea asigurării condiţiilor optime de prezentare şi reprezentare a FRS la toate competiţiile internaţionale “.

A)La prima promisiune, vă spun că acest nobil deziderat este greu  de realizat în condiţii normale si imposibil acum !

De altfel şahul a mai fost introdus în şcoală de câteva ori începând cu 1990 , nu numai că eram vicepreşedinte al FRSAH atunci şi am făcut cu colegii mei demersurile necesare la Ministerul Educaţiei , dar am predat efectiv şahul la Şcoala nr. 18 din Timişoara

Am constatat atunci că această inițiativă este puţin viabilă in lipsa fundamentării unei organizări , logistici si finalităţi adecvate .

–         din ce clasă să înceapă predarea şahului ? : din clasa I-a, când copiii nu ştiu să scrie ?

–         mai târziu nu te loveşti de componenţa eterogenă a claselor si nu poţi respecta ritmul impus de o programă şcolară ?

–         la un moment dat nu trebuie obligatoriu legată predarea şahului de cunoştinţele mânuirii calculatorului şi mai ales ale folosirii programelor specifice ? ( nici unii şahişti maturi nu stau bine la capitolul acesta )

–         unde ne oprim sau până unde mergem ? (fiindcă la un moment dat studiul individual presupune o marjă de timp inaccesibilă elevului)

–         oare nu sunt necesare clase speciale de şah, matematică şi eventual

informatică , alcătuite pe baza unei selecţii riguroase ?

–         câţi ani  durează aceste lecţii ?, (fiindcă scopul şcolii este folosirea valențelor şahului in desăvârşirea educaţiei elevului si nu fabricarea de cât mai mulţi şahişti)

–         până vom avea răspunsul la aceste întrebări , cred că acest deziderat rămâne doar o lovitură de imagine, iar şahul în şcoala se poate introduce doar opţional sau prin iniţiative private

–         în actualele circumstanţe, când se desfiinţează posturi în învăţământ şi se pierd catedre de şah la instituţii specializate , pare aberant să mai credem în viabilitatea acestei acţiuni în care pare angrenată toată crema Consiliului Director

B) A doua  promisiune :  v-aţi  achitat  doar  parţial  şi  anume  în  chestiuni  minore, fiindcă  aţi  luat  decizii  majore într-un cerc restrâns, sau de unul singur.  Comunicatul  dumneavoastră  din  16 septembrie  a  implicat  întreg  Consiliul  Director  ceea  ce  este  un  fals  ,  cel puţin 3 membri din  CD  nu  au  fost  consultaţi, şi de  altfel  s-au  delimitat  de  acest  comunicat. Dar mă întreb înainte de ultimatumul telefonic dat jucătorilor sau de încercările de a găsi înlocuitori, v-aţi consultat cu cineva ? Mă îndoiesc ca domnul Manole sau chiar cei 2 consilieri v-ar fi încurajat în aceste acţiuni

Pe toată perioada crizei cu echipa olimpică , ţinând cont că aveam 3 jucători în echipă, m-aţi contactat vreodată ca să încercăm să aplanăm conflictul?

La  promisiunea  a   treia,  vă  informez  că  cei  doi  consilieri  numiţi  de  dumneavoastră  nu  au  fost  aleşi  democratic  şi  nu  se  regăsesc  ca  funcţii  şi  atribuţii  în  statutul  FRŞah. Măcar dacă şi-ar fi manifestat personalitatea şi influenţa în chestiuni majore.  Transparenţa  nu  a  caracterizat  o  serie  de  acţiuni  ale  membrilor  CD.   Oare  este  constructivă  şi  benefică  şahului,  achiziţionarea  de  servicii  de  la  o  firmă  a  unui  vicepreşedinte  al  FRŞah ? Cum si când a fost discutată in CD problema contractelor cu jucătorii?  Am citit scrisoarea penibilă a secretarului FRSAH –Constantin Ionescu , care abundă de confuzii juridice şi economice, ca să nu mai vorbesc de contradicţii .Mi se pare nedemnă de statura intelectuală, morală si şahistă a domniei sale

In toată lumea, indiferent de domeniu , contractul este forma cea mai normală , judicioasă si eficientă de colaborare

Dumneavoastră, ca persoană privată, aveaţi tot dreptul, ba după părerea mea şi obligaţia să faceţi contracte

Acestea stabileau prin clauze obligaţiile părţilor si orice discuţie ulterioară devenea inutilă . Este evident acum de ce nu aţi făcut-o.

Domnul Constantin Ionescu mai face o ultima gafă cerând plata biletelor de avion de către jucători ; lăsând la o parte derularea evenimentelor care logic nu justifică aşa ceva , mă întreb ce instanţă civilă i-ar da  câştig de cauză, în lipsa unor contracte.

Povestea cu confidenţialitatea contractelor este iarăşi falsă , fiindcă una din părţi , adică aceea   ce putea să o invoce, nu a cerut-o.

Revenind la Consiliul Director, problematica şedinţelor este atat de banală , 80% din teme sunt minore, în schimb chestiuni importante din şah nu se discută, sau se tratează superficial

Unul din obiectivele prioritare ale conducerii FRSAH este popularizarea prin mass media a şahului si şahiştilor .Numiţi-mi va rog un cotidian care măcar la o

săptămână pomeneşte ceva de şah , vreo publicaţie care să aibă o rubrică

periodică de şah , sau vreo televiziune care să relateze evenimentele importante din şah

Povara şahului românesc o duce nu Federaţia , ci câteva cluburi importante şi câteva Asociaţii Judeţene ; cum să menţină sponsorii sau să atragă alţii noi, dacă nicăieri nu se vorbeşte de şah

Toată lumea vorbeşte de sărăcie , atunci de ce nu s-a discutat in CD despre reducerea numărului de echipe –câteva fiind evident inferioare valoric nivelului cerut de o Superligă ?

De 5 ani adică şi in perioada când eraţi vicepreşedinte, problema loturilor olimpice este tratată cu o superficialitate condamnabilă, conducerea tehnică si managerială fiind încredinţată unor oameni total contraindicaţi nu numai din punct de vedere şahist, dar şi psihologic şi pedagogic.

Un căpitan bun şi inspirat poate aduce un câştig important de locuri in clasament .

Uitaţi-vă la rezultatele echipei feminine sau mai exact la parcursul ei .

Din perioada preşedinţiei domnului Dobronăţeanu, am susţinut necesitatea aducerii de antrenori străini la lotul feminin şi la cel de tineret

Aceasta fiindcă antrenorii reputaţi nu mai au energia şi capacitatea de a conduce o echipă datorită impedimentelor inerente vârstei, iar cei tineri, deşi talentaţi şi destul de competenţi, nu au nici experienţa, nici dorinţa de a o face, preferând antrenamente particulare

De ani de zile, nici preşedintele , nici vicepreşedinţii nu iau parte în prezidiu la ceremoniile de deschidere sau încheiere ale finalelor individuale sau ale Superligii .

Se mai întâmplă aşa ceva la alte sporturi?

Ce să înţeleagă jucătorii? e vorba de lipsă de timp, de dezinteres sau chiar dispreţ?

Revin şi vă întreb cum aţi putut accepta schimbarea formulei de echipă la Superligă cu doar 2 luni înaintea competiţiei , când măsura era nu numai imorală dar şi ilegală în circumstanţele date.

Domnule Preşedinte, într-un an olimpic, nu există obiectiv mai important decât Olimpiada, este competiţia cu cea mai mare vizibilitate şi impact atât pe plan intern cât şi extern. De aceea toate celelalte competiţii trebuie să treacă în plan secund , iar asigurarea finanţării participării echipelor noastre să devină un obiectiv prioritar

Nu aţi înţeles acest lucru şi v-aţi trezit în situaţia penibilă de a nu avea fonduri suficiente

Chiar şi aşa, erau suficiente câteva cuvinte din partea dumneavoastră să dregeţi

situaţia : nu avem acum toţi banii , datorită unor cheltuieli neaşteptate, dar aveţi cuvântul meu de preşedinte că in 2 luni, veţi primi banii!

Nu aţi făcut-o , preferând să deschideţi un război inutil cu jucătorii şi cu lumea

şahului, fapt, care din păcate vă descalifică

V-aţi gândit domnule preşedinte la consecinţe şi la viitor? V-aţi gândit la cele câteva mii de oameni care accesează site-ul Olimpiadei şi vor să vadă partidele jucătorilor romani buni sau răi, cum sunt ei ?

Vreau să vă spun câteva cuvinte despre Dieter Nisipeanu, personaj incriminat des în acest scandal . Domnule Preşedinte, se pare că nici dumneavoastră şi nici alţii nu realizaţi ce înseamnă în zilele noastre să ieşi campion european

Dacă şahul va dăinui, atunci sunt sigur că 50 de ani de acum înainte,  nu vom mai avea această onoare

Dar aici nu discut de valoarea şi prestigiul lui Dieter, ci mai ales de impactul pe care l-a avut succesul lui asupra şahului românesc

A crescut evident prestigiul şahului românesc , s-au organizat meciuri selecte , turnee închise şi openuri importante atât ca participare cât şi ca premii;, mass media a scris mai mult despre şah  şi tot mai mulţi părinţi au venit să-şi dea copiii la şah .

Chiar şi recenta alegere a domnului Dobronăuteanu în onoranta funcţie de vicepreşedinte ECU, se datorează în mare măsură şi lui Dieter, performanţa sa deschizând oportunităţi de contacte şi relaţii indispensabile acestei alegeri .

Domnule Preşedinte, ca şi predecesorul dumneavoastră, sunteţi un om de afaceri de succes cu calităţi manageriale evidente. Numai că  Federaţia de Sah nu seamănă de loc cu o firmă :

–         Aici nu există rentabilitate financiară – succesul se traduce în performanţe, în prosperitatea cluburilor şi a jucătorilor

–         Jucătorii nu sunt angajaţii federaţiei şi ca atare nu pot fi daţi afară sau înlocuiţi

–         În schimb e necesară o cunoaştere şi înţelegere profundă a problemelor şi a jucătorilor şi implicit timp şi bani alocaţi, tact şi diplomaţie, interes şi nu în ultimul rând dragoste faţă de şah

Din păcate domnule Preşedinte, la aceste deziderate nu aţi putut răspunde pozitiv , mai mult, aţi creat o falie între conducerea Federaţiei şi jucătorii echipei masculine şi chiar faţa de opinia publică şahistă, falie care nu văd cum se mai poate astupa

În  această  situaţie  domnule  Preşedinte, constat  incapacitatea  managerială  şi  de  comunicare  a  conducerii  FRŞah de a  răspunde  nevoilor  imediate  ale  şahului  românesc.

În concluzie, consider că  rămâne o singură variantă  responsabilă  şi de onoare pentru Consiliul Director .

Îmi permit să vă cer demisia nu numai pentru greşelile comise, dar mai ales pentru lipsa oricărei  perspective pozitive de viitor

Mă aştept la acţiuni de intimidare si descurajare ale contestatarilor.

Sunt convins că aveţi relaţiile si puterea să vă penalizaţi adversarii, dar acestea nu vor fi domnule Preşedinte,  decât victorii a la Phyrus, care vor accentua declinul şahuluiromânesc

Este onorant pentru un om să deţină funcţii de conducere, dar in caz de eşec, ele nu îi îmbogăţesc CV-ul , ba chiar îl pot compromite

Cred domnule Preşedinte, că sunteţi în mare măsură victima orgoliului, neinformării dar şi dezinformării si sper să alegeţi bărbăţia  recunoaşterii erorilor, în loc să aruncaţi umbre nemeritate asupra partidului din care faceţi parte, sau asupra unor oameni bine intenţionaţi care au curajul să-şi spună părerea

Ing. Sergiu Grunberg

Preşedinte AEM LUXTEN Timisoara

Antrenor emerit

ALTE POSTARI RELEVANTE

  • ovidiu_3003

    Perfect de acord cu domnul Grunberg…omul din fruntea FRSah a gresit rau si daca iubeste sahul sa ne lase sa nu l mai vedem gresind mereu.E vina lui si trebuie sa si asume aceasta vina .Fii demn karateka si da ti demisia!

    octombrie 7, 2010 - 5:24 am Raspunde
  • vasim

    Sperati voi dar sperati degeaba, daca avea caracter nu s-ar fi intamplat ce s-a intamplat !!!

    octombrie 7, 2010 - 3:01 pm Raspunde
  • unmihai

    O sa comentez doar o anumita parte a ceea ce a spus dl. Grunberg referitoare la sahul in scoli. Mie personal nu mi se pare chiar asa utopic.
    Eu sunt din Iasi. Am facut sah in scoala cu doamna Margareta Perevoznic in anii 80. Tot la Iasi acum fiica mea face sah la gradinita si stiu ca sahul se preda si in scoli. Cei de aici au scos un manual pentru incepatori (foarte bun dupa parerea mea). Se organizeaza competitii mari la Iasi (memorialul Sadoveanu), se organizeaza “Sah in cartiere” pentru amatori, sunt cativa sponsori care sprijina aceste activitati.
    Deci se poate! E adevarat.. nu stiu ce merite are federatia aici. Poate ar trebui sa-i intrebati pe cei care conduc ‘ostilitatile’. O sa-mi permit sa le fac reclama. Ii gasiti aici

    octombrie 7, 2010 - 8:09 pm Raspunde
  • Niki

    Sunt 99% de acord cu concluziile d-lui Grunberg. M adetasez de calificativele de om de afaceri de succes si calitati manageriale atribuite d-lui Dumitriu. Rezultatele in business-ul din Romania sunt de mult ori rodul aranjamentelor, marlaniilor si influentelor politice si mai putin priceperii intr-un domeniu sau altul a celui care conduce afacerea. Evident a fost insa modul in care s-a exprimat dl presedinte in acel interviu filmat imediat dupa alegeri. Prestatia jalnica de atunci s-a exacerbat de curand prin comportamentul dispretuitor la adresa olimpicilor. Chiar daca sunt unii cu capul plecat care se hranesc din firimiturile aruncate de dl presedinte, cred ca majoritate membrilor CD realizeaza penibilul situatiei si se vor delimita de dl Dumitriu. Poate ca nici nu e nevoie de urmat procedura demiterii(pentru deservicii grave aduse sahului romanesc). Probabil ca o scrisoare deschisa publicata in presa e suficient. Caci, chiar daca pielea politicienilor e groasa, o prabusire a imaginii publice nu ar risca nici chiar domnia sa.

    octombrie 7, 2010 - 9:05 pm Raspunde
  • Axinte Stefan

    DOUĂ CESTIUNI

    1. Acu ceva vreme,ori la sfârşitul anului trecut,ori la începutul acestui an,federaţia a trimis o notă cluburilor prin care le cerea să-şi spună părerea cu privire la introducerea şahului în şcoală.Părerea mea,pe care o reiterez acum cu şi mai multă insistenţă era următoarea : previzionam că introducerea şahului va fi sortită eşecului ,şi nu din cauza crizei financiare-care nu era atât de evidentă atunci (acum cu atât mai mult !)-,ci din cauză că un astfel de heirupism naţional era prematur din mai multe cauze: -nu existau instructori suficienţi calificaţi;pregătirea acestora ar fi extrem de anevoioasă;nu existau manuale( acum există graţie antrenorilor de la Politehnica Iaşi)
    -nu există o ,,cerere în aşteptare,,o emulaţie sau un cadru propice în peste 90% probabil din şcolile din România
    -nu sunt încă destule lucruri puse la punct pentru o astfel de iniţiativă acum (fonduri,săli,mediatizare,cursuride instructori, etc.)
    Propuneam federaţiei să numescă o comisie formată din 2-3 membri sau chiar un singur responsabil care să identifice în teritoriu şahişti activi sau inactivi dornici să se implice prin pasiune şi prin dorinţa de a-şi rotunji veniturile predând şahul ,ca materie opţională, în unităţile şcolare şi preşcolare. Totul este ,pănă la urmă ,o chestie de,,omul sfinţeşte locul ,, ! O mănă de oameni dăruiţi şi dedicaţi pot face mult mai mult decît o armată de instructori scoşi pe bandă rulantă.Întrebaţi-i pe domnii Culapov şi Mirăuţă de la Suceava,pe Bogdan Sava din Roman, Dana Pomirleanu în Braşov, Dan Raţ în Oradea şi alţii de care nu am cunoştiinţă care,asemenea celor din Iaşi , creează emulaţie şi performanţă în rândul copiilor.

    Vorbesc desigur în cunoştiinţă de cauză ,ca unul care pregăteşte lunar 200 de şcolari
    si 100 de preşcolari şi care i-a descoperit în grădiniţă personal şi propulsat spre marea performanţă pe Diana Cuşmuliuc, Ariadna Munteanu,Smaranda Azamfirei, Cătălin Crăciun, Peter Cuvinciuc,Alexandru Baciu, Codrin Roibu , Găină Laurenţiu,Andrei Macovei , Vlad Pintilie şi a pregătit alţi ,,grădinari ,, descoperiţi de colegi : Matei Opriţa,Vlad Zubcu.

    2. Aşteptările noastre,ale tuturor membrilor federaţiei erau destul de mari după ultimile alegeri şi constat cu regret că ,până acum au fost inşelate…Eu am îmbrăţişat o echipă,am crezut în ea şi constat că nimic din ce am sperat nu s-a îndeplinit. Eu aveam mari aşteptări legate de federaţie prin înfiinţarea unui Centru de Excelenţă în şah (vezi Developing Chees Talent) sau sprijinirea financiară a tinerelor promisiuni sau talente ( vezi ieşeanul George Stoleriu care este un mare talent şi sprijinit şi de federaţie ar avea un mare viitor)

    Aşa că mă alătur şi subscriu totalmente opiniei domnului Sergiu Grunberg

    Ştefan Axinte
    Preşedinte Micul Şahist
    Instructor Şah, nici măcar antrenor

    octombrie 7, 2010 - 9:35 pm Raspunde
  • Afloarei Jenica

    Daca nu va fi sah in scoala,nu va fi nimic.Chiar si optional.De ce atata scepticism?La Iasi exista talente si viitori sahisti care calca pe urmele lui Liviu Dieter Nisipeanu,tocmai pentru ca SE PREDA SAHUL IN SCOALA.
    Totusi,presedintele FR SAH a fost ales democratic nu de mult.Care sa fie subterfugiul pentru care e contestat atat de vehement(cu manie proletara)abia acum?Ma intreb,cu toate ca intrebarile mele am constatat ca starnesc nesfarsite orgolii.
    Iar sahul nu trebuie privit doar ca sport de performanta.De aceea ,cunoscutele tari cu jucatori geniali si legendari practica sahul de masa;de acolo ies valorile,n’est pas vraiment?
    La Iasi am jucat cu acesti copii(de 8,de 10ani:Stoleru George,Zubcu Vlad)despre care pomeneste dl.Axinte si m-au impresionat profund nu doar prin jocul foarte bun ci si prin disciplina,fair play….multi GM cu pretentii ar avea ce invata si de la acestia,desi sunt copii!

    octombrie 7, 2010 - 10:40 pm Raspunde
  • Axinte Stefan

    Domnului Afloarei,
    1. Reproduc spusele dvs. ,,La Iaşi există talente şi viitori şahişti care calcă pe urmele lui Liviu Dieter Nisipeanu, tocmai pentru că -şi aici intervin eu cu precizarea necesară-SE PREDĂ ŞAHUL ÎN GRĂDINIŢĂ,, !!Vlad Zubcu a fost adus de mama lui la club înainte de a fi la şcoală iar George Stoleriu a fost descoperit în grădiniţă de fostul meu coleg de club,Adrian Grigore când avea 6 ani şi la 8 ani are deja 2 ani de club !Dacă vă spun că lucrăm la club,ei şi colegul meu,Titel Atimoftoaie cu circa 10 copii între 3 şi jumătate şi 5 ani şi jumătate,nu o să mă credeţi !Oricum o să revin cu poze,un articol despre talentele precoce şi pregătirea lor cât de curând !
    2.Nici vorbă,şahul în şcoli este necesar dar numai după o pregătire amănunţită.Multe proiecte la români ,anunţate cu surle şi trâmbiţe au eşuat lamentabil.Românii-se pare- suferă de vocaţia dezorganizării !
    3. Actualul preşedinte pe care şi eu l-am votat nu a răspuns aşteptărilor,cel puţin până acum.E normal să-mi exprim dezamăgirea(vezi cazul unui alt preşedinte contestat aprig în ultima vreme ..)
    4. Nu vă faceţi iluzii.Nu întrbările dvs., ci neparticiparea echipei masculine la Olimpiadă cumulată cu alte neajunsuri provoacă reacţiile respective.
    5. Cu tot respectul pentru dvs. ca un pasionat jucător de şah căruia îi pasă şi ia atitudine şi ca să vă mai treacă mîhnirea vă invit la concursul de sâmbătă de la Ateneul Tătăraşi.

    Ştefan Axinte

    octombrie 8, 2010 - 6:18 am Raspunde
  • Anuta Laurentiu

    Domnule Afloarei,

    sunteti membru PDL-ist ? Pentru ca numai astfel s-ar putea explica atasamentul dvs. pentru actualul presedinte al FRSah, pe care il aparati in multe mesaje. Chiar nu vedeti realitatea, in ciuda tuturor dezvaluirilor venite de la surse diferite ? Fanatizati fara argumente. Nu conteaza ca o faceti dint-un interes ocult sau din lipsa intelegerii fenomenului sahist.Ceea ce conteaza este ca faceti nota discordanta cu toti cei ce au habar de ce se intampla in lumea sahului romanesc si riscati sa va compromiteti pentru o lunga perioada in ochii cunoscutilor.
    Este dreptul dvs.sa va sinucideti moral.

    octombrie 8, 2010 - 8:59 am Raspunde
  • Afloarei Jenica

    Si ce daca?Spun ceea ce gandesc.Fara pseudonime.Nu fac politica.Cu Dvs m-am sinucis odata la Iasi in runda 7 ,la mutarea 7 ,in gambitul regelui,jucand cu negrul.Cred ca nimeni nu se poate sinucide de doua ori.De altfel,majoritatea cunoscutilor mei nu sunt sahisti,nici eu nu ma consider.

    octombrie 8, 2010 - 9:47 am Raspunde
  • elffe

    @ Afloarei Jenica
    Va reamintesc ca pe vremea defunctului regim de trista amintire existau bani de la stat pt asa-numitele CSS-uri (Cluburi Sportive Scolare), unde s-au calit multzi juniori (si nu ma refer strict la sah) inainte de a face pasul catre antrenorat. Nu scolile erau “pepinierele viitoarei performante”, ci Cluburile Sportive Scolare. Una peste alta, la aceste CSS-uri existau bugete pt deplasari, infrastructura, antrenamente, iar antrenorii erau motivatzi cu bani, nu cu “fair-play”, pentru ca, nici atunci, ca nici acum, fair-play-ul nu plateste facturile. Performanta la toate nivelurile – antrenorat, management, nivel sportiv -, aceasta ar trebui sa plateasca facturile. In unele sporturi cu rezultate (d.ex. gimnastica) sunt si acum premii de la stat (mici, in comparatie cu rezultatele fabuloase obtinute, dar sunt), infrastructura de pregatire, indemnizatii federale etc., intr-un cuvant: o relativa siguranta financiara pt sportivii de performanta.
    In sah, Federatia vrea performanta fara investitii, ori asa ceva este specific perioadei de tranzitie “cleptocratica” pe care o traim de 20 de ani. O olimpiada, fie ea si de sah nu se pregateste in anul olimpic, ci cu cel putin un an-doi inainte, dar asemnea principii elementare de management sportiv sunt complet ignorate de “satrapii” romani care inca mai cred ca puterea este de factura divina.

    octombrie 8, 2010 - 12:53 pm Raspunde
  • Afloarei Jenica

    Elffe,
    Aveti dreptate,inteleg;de 20 de ani nu prea s-au miscat lucrurile,iar acum se vede ca n-am participat la Olimpiada decat pe jumatate.Pentru un suporter poate fi un prilej de bucurie?Cu sahul in scoala e alta problema.Daca nu va fi sah in scoala,ci doar in cluburi,vor fi mai putine sanse sa avem talente si jucatori mari;Iata ca mai exprim o parere contrarianta pentru multi:Sa facem o paralela intre “religie in scoala” si “sah in scoala”.Dupa cum religia s-a gasit de cuviinta sa se predea in scoli,nu doar in biserici si institute teologice,de ce sahul-de la gradinita pana la academii-nu si-ar avea locul in scoala?Cum oare se gasesc preoti profesori si noi nu vedem cati pasionati ai acestui joc-sport ar fi dispusi sa se ocupe ,uneori chiar si gratis de acest job.Pur si simplu,de 20 de ani,in scoli dorim sa formam cre(s)tini,nu sahisti.Iertata-mi fie paranteza.Un francez ascris o carte destinata tineretului francez si invatamantului din aceasta tara,intitulata “Salvarea prin sah”.Unii copii de la noi ajung la liceu si nu stiu ce este sahul,nu stiu sa mute piesele, n-au jucat niciodata.Constat ca acum este un proiect sprijinit si agreat de ministrul Funeriu.Sa-l punem in aplicare si as dori ca de la mic la mare sa fim o familie ,cum zice deviza:”Gens una sumus”.

    octombrie 8, 2010 - 1:47 pm Raspunde
  • hritcucos

    @unmihai te-as ruga frumos daca poti sa-mi zici de unde as putea si eu sa cumpar manualul de sah de care ai amintit. Evident, eu nu sunt de prin partea Iasului, deci as prefera sa iau legatura cu cineva si sa il platesc prin ramburs. Multumesc mult!

    octombrie 8, 2010 - 2:44 pm Raspunde
  • elffe

    @ Afloarei Jenica
    Va concentratzi pe partile mai putin importante din mesajul meu, si anume sahul in scoala.
    Iata ce am vrut eu sa subliniez in primul rand:
    1. nu se poate face performanta fara remunerare corespunzatoare.
    2. intainte de a se creste “baza piramidei”, trebuie asigurate conditiile necesare: a. cadru adecvat; b. pedagogi capabili; c) mangement profesionist.
    3. modul arbitrar de conducere a unei structuri de putere, FR Sah.

    Ati spus ca ajung unii copii la liceu si nu stiu sa mute piesele… si ce daca nu stiu sa mute piesele, poate vor fi chimisti, fizicieni, economisti de geniu. Ce e asa de important sa mute piesele? Nu ma convingeti deloc ca investitia de timp in sah ar merita, pentru ca, in fond, in loc sa imi dau copilul la o limba straina, un sport de miscare il dau la sah unde sta tot pe scaun, tot intre 4 pereti.

    Programul electoral al Presedintelui FR Sah putea fi copiat de pe net in 60 de minute. Un program electoral adevarat vine cu masuri, indicatori cantitativi (adica masurabili) de performanta, bugete de investitii (iar masurabil) etc. Numai cititnd programul iti dai seama ca la nivel managerial-sportiv suntem 0. Conducerea FR Sah e fericita sa stea si sa rontzaie bugetul pus la dispozitie de Minister si sa isi faca anumite comisioane cu campionatele nationale si deplasarile in strainatate (v-ati intrebat de ce s-a cheltuit atat de mult pe deplasarea la olimpiada prin Praga si nu s-a ales o cursa low-cost pana la München? Si de la München se putea lua charterul catre Siberia).

    Puteti sa faceti abstractie de mesajul “pozitiv” si “electoral” (sa fim o mare familie), pentru ca in economia incertudinii (capitalista) numai rezultatele / performanta conteaza.

    octombrie 8, 2010 - 5:52 pm Raspunde
  • XYZ

    Sergiu Grunberg presedinte!

    octombrie 8, 2010 - 6:38 pm Raspunde
  • unmihai

    @Hritcucos
    In postarea mea este un link la sfarsit catre siteul Asociatiei Judetene de Sah Iasi. Pe prima pagina sunt telefoanele autorilor manualului si un mail.
    Din pacate n-am vazut pe site-ul lor nici un link la manual…. ori nu mai au ori il tin secret :))
    Am vazut manualul si in libraria ambulanta a d-lui Pessi. Dar nu ti-as putea spune cum sa iei legatura cu dumnealui. Poate te ajuta Iulian.
    ——————
    pt. oamenii de la ajsiasi.ro: sa-mi spuneti unde sa ma prezint pentru naveta de bere:))

    octombrie 8, 2010 - 6:56 pm Raspunde
  • unmihai

    Una peste alta pana se aproba comentariul celalalt, hai sa ma scriu ceva.
    Am vazut ca a postat si dl Axinte Stefan, o persoana care are avea foarte multe de spus despre predarea sahului catre copii. Dar, poate din prea mult bun simt, nu a pus niciun link catre site-ul clubului pe care il reprezinta. Am s-o fac eu http://www.miculsahist.ro/ cu permisiunea sefilor blogului.

    octombrie 8, 2010 - 7:11 pm Raspunde
  • Afloarei Jenica

    @Pentru ELFFE.
    De acord cu punctele 1.,2.Punctul 3.nu conteaza in contextul dat,poate fi inlocuit,inversat sau chiar sa lipseasca,deoarece “toate drumurile duc la ROMA”,prin Praga sau prinMunchen.Se pare ca nu s-a pornit nici pe unul dintre ele.Privind sahul in scoala,am vrut sa spun ca in locul atator materii sterile si formale sahul este un reper obligatoriu (in epoca noastra capitalista,sau in cea islamista,sau comunista….cum doriti s-o luati).Nu fanatizand am spus asta,ci din experienta personala.
    De altfel unii mai vin si la MEMORIALUL “Mihail Sadoveanu”.Scriitorul arata valentele educative ale sahului,in secolul trecut,chiar si in perioada zisa comunista….pe care eu o vad cel putin mai romantica dar si mai performanta chiar si in sah,decat disputele si orgoliile evident ranite de aici.Mult succes si multe performante va urez!

    octombrie 8, 2010 - 7:22 pm Raspunde
  • dieter

    Cred ca domnii Grunberg si Lakatos merita tot respectul pentru faptul ca,desi sunt concurenti pe plan local si national(e bine cunoscuta rivalitatea,cred eu constructiva,dintre cele doua echipe,pe care dansii le conduc),au ales sa faca front comun in fata unei conduceri frsah(am scris special asa),care a reusit in timp record sa intre in istoria sahului romanesc(din pacate nu cu ceva pozitiv).
    Mai vreau sa precizez ca pentru mine,Doru Ionescu a fost CEL MAI BUN capitan de echipa nationala,sub comanda caruia am evoluat,fiindca a adus in echipa mentalitatea de PERFORMANTA.De altfel el si-a dat demisia in momentul in care a vazut ca ‘de sus’ nu vine nici un ajutor in acest sens.Cred ca si Ciprian Nanu ar fi fost un capitan excelent,daca ar fi apucat sa isi exercite functia,fiindca are relatii foarte bune cu jucatorii si e foarte competent la pregatirea strict sahista.Stiu ca e o utopie,dar cred ca conducerea tehnica formata din Doru Ionescu si Ciprian Nanu,ar fi ideala pentru echipa.
    Vad ca domnii din conducere si-au trimis argatii sa ‘nu faca politica’ pe blog.Stupefiant cat de usor vor sa trecem peste niste nereguli care ies incet,incet,la suprafata si sa dansam Hora Unirii cu totii.
    Cu stima,
    Liviu-Dieter Nisipeanu

    octombrie 9, 2010 - 1:09 pm Raspunde
  • Dr.Tiberiu Lakatos

    Draga,Dieter,
    Ai inteles perfect,ca rivalitatea NU inseamna DUSMANIE,ba dimpotriva,ne stimuleaza an de an, sa incercam sa dam “un plus calitativ”,sahului romanesc!Daca anul acesta am avut doi campioni olimpici(Ponomariov si Gaponenko),la anul dorim si mai mult.Sunt convins ca exemplul nostru va “molipsi” si APA NOVA si pe altii.
    Sunt in schimb uimit de lipsa unei luari de pozitie,oficiale, din partea clubului pe care de atata vreme il reprezinti cu succes si demnitate! Oare nu exista o voce la APA NOVA,care sa-l sustina pe Dieter Nisipeanu? Cade numai in sarcina a doua cluburi timisorene sa ceara explicatii si reparatii morale,in legatura cu cele intamplate? Departe de noi ideea, de a ne considera “Trotzky si Che Guevara”,sahului!
    Dorim doar NORMALITATEA!!! Adica spirit european in sah,relatii de colaborare (nu subordonare),cu FRSah,acordarea respectului cuvenit pentru o generatie de mari maestrii,cum nu tin minte sa fi avut!Din pacate un distins presedinte,care nu-si aminteste o iota din promisiunile de pe propriul blog,declara cu emfaza:”consider speta inchisa”!!!
    Draga Dieter,nu te indoi nici o clipa:Timisoara e de partea ta(voastra)!!

    octombrie 9, 2010 - 1:43 pm Raspunde
  • Bogdan S.

    Ma adresez unei chestiuni ridicate de dl. Grunberg, la al carui mod de prezentare a unor probleme subscriu, in sensul ca tine linia unui echilibru si evita dese si aspre judecati de valoare sau generalizari isterice. Despre chestiunile de fond expuse evit sa ma pronunt, pentru ca nu e ciorba mea, nu e productiv pentru mine si nici nu sunt destul de in tema incat sa ma pronunt. Chestiunea cu adresare e sahul in scoala, motivul adresarii este interventia lui Stefan Axinte pe implementare. Eu evit sa ma pronunt pe chestiuni ce nu le cunosc indeajuns, pentru ca rezerva dubiului mi-e ghid, asa ca nu intervin in dezbaterea comunitatii sahiste, pro si contra actualului conducator al Fed.
    Privitor la demersurile conducerii Federatiei, in special cu afinitatea si afilierea politica a presedintelui fata de ministru si fata de secretarii de stat, semnalez si eu, asa cum semnaleaza si antepostatori, aspecte concrete metodologice si procedurale privind promovarea sahului scolar, in special pe baza materiala si pe resursa umana calificata. Caci calificarea pentru cititorii acestui blog e una iar pentru decidentii Ministerului de resort are alt inteles…Aici demersul concret taia un nod gordian, nu o declaratie de principiu. Nu insist pe subiect.

    In 2004 am participat la un instructaj regional de partid la care a participat si actualul presedinte FRS prilej de a-si dezveli un obiectiv pe care si-l fixase in copilarie si pe care il avea atins la acea data, semn de ambitie si daruire.
    Recent la Galati, la divizie, presedintele FRS s-a adresat chestiunii negocierii ca reprezentant al sahistilor, comunitatii sahiste, in folosul sahului romanesc, negociere pe care am inteles ca o duce abil si la sange…inteles ce parea primar al cuvantarii, adica din negociere partea pe care o reprezinta sa iasa in castig, sa nu fie nici pacalita, nici inselata. Banuiala mea bazata pe pozitiile actorilor care si-au expus informatiile si opiniile, era ca a fost cumva vorba de o negociere intr-o societate capitalista…din relatarile dominante ale jucatorilor, capitanului si secretarului general imi parea ca presedintele a fost un negociator dur, aspru care isi asumase asprime pe baza unor presupozitii. Acele presupozitii imi pareau ca nu s-au confirmat asa ca pozitia sa aspra a dus la sincopa. Banuiala mi-a fost sustinuta de cuvantarea din Galati a omului de afaceri de succes care s-a referit implicit si la puterea de negociere pe care o are presedintele. Eu nu cunosc dedesubturi, parerile si informatiile expuse unui interogatoriu incrucisat asa ca nu ma leg la cap fara sa ma doara. Ma rezum la a-mi expune banuiala/impresia, pe care nici nu o extrag des din ganduri, nu ma preocupa chestiunea, caci nu o pot deslusi.

    octombrie 11, 2010 - 1:57 pm Raspunde
  • ovidiu_3003

    Frumos comentariul d-lui Bogdan…nu am inteles nimic dar prin asta se face valoros ca alegatorii nu trebuie sa inteleaga mare lucru din discursul unui om politic .Nu am inteles mai ales ce anume si a dezvelit karateka prin 2004 la o adunare de partid …un obiect pe care il avea din copilarie si si la atins acolo ?Domnul politician foloseste cuvinte rare ca presupozitie care nu s a confirmat .Fantastic !!!
    As fi vrut sa inteleg daca da dreptate vreuneia din partile care au participat la negociere dar n am reusit.Cat de bun e comentariu scrie atatea randuri fara sa supere pe nimeni .
    Superb !!!

    octombrie 11, 2010 - 7:23 pm Raspunde
  • Comisarul Mizdrache

    Mare dreptate avea Domnul Grunberg si atunci…si acum…

    aprilie 1, 2013 - 12:19 am Raspunde

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.