(Traducere de Cristi Mures din “CHESS SUCCES: planning after opening de Neil McDonald”- fragment)
DILEMA CAMPULUI D5
1.Cedarea centrului
In majoritatea cazurilor in care negrul construieste centrul de tip Gambitul damei (1.d4 d5 2.c4 e6) sau Apararea Slava (1.d4 d5 2.c4 c6 ), Albul pastreaza tensiunea; la randul sau, Negrul va decide cand si daca va juca d5xc4, cedand centrul.
Un motiv ar putea fi anticiparea unei avansari c7-c5, urmata de dizolvarea centrului alb cu c5xd4; sau poate ca Negrul isi activizeaza nebunul de campuri albe dezvoltat in b7. Un caz, mai nefericit, apare cand negrul este obligat sa captureze d5xc4, pentru a evita aparitia in conditii nefavorabile a unui isolan prin c4xd5 sau chiar pierderea pionului d5. Problema avansarii c7-c5 dupa cedarea centrului prin d5xc4 are o importanta considerabila: daca aceasta avansare poate fi prevenita sau chiar stopata, Negrul s-ar putea afla pe picior de pierdere, in vreme ce nepedepsirea ar aduce o egalare usoara, daca nu mai mult.
Alt caz in care Negrul cedeaza centrul apare dupa d5xe4 in jocurile semideschise, in conditii promitatoare de cele mai multe ori. Spre deosebire de teritoriul gambitului de dama, vom observa ca schimbul este un punct de plecare intr-o varianta principala din Caro-Kann (1.e4 c6 2.d4 d5 3.Cd2 dxe4 4.Cxe4) si din Apararea Franceza (1.e4 e6 2.d4 d5 3.Cc3 Cf6 4.Ng5 dxe4). Mai mult chiar, unii jucatori evita Partida Scotiana mai mult decat Partida Spaniola, fiind fortati sa cedeze centrul (1.e4 e5 2.Cf3 Cc6 3.d4 exd4 4.Cxd4) . Odata ce schimbul d5xc4 a avut loc, Negrul trebuie sa decida asupra momentului cand va incerca c7-c5 sau va opta pentru o pozitie fara prea mult spatiu, dar solida, cu c7-c6. Vom examina in cateva partide jocul in aceste conditii pentru ambele culori.
V.KRAMNIK-M.CARLSEN,Dortmund 2007
1.Cf3 Cf6 2.c4 e6 3.g3 d5 4.d4 Ne7 5.Ng2 0-0 6.0-0 dxc4 7.Dc2 a6 8.Dxc4 b5 9.Dc2 Nb7
O pozitie foarte studiata.Vestea buna pentru Negru este ca a obtinut o dezvoltare frumoasa pentru nebunul de campuri albe- piesa a carei dezvoltare da mari batai de cap in Gambitul Damei, de exemplu. Pentru liniste pe toata linia, trebuie sa dispara singura slabiciune (pionul inapoiat c7) prin avansarea c7-c5. Cu o succesiune de doua mutari 10…Cbd7 si 11…c5, negrul ar dizolva centrul albului prin c5xd4 cu egalitate, iar dama alba ar putea fi atacata cu tempo Tc8. Daca albul joaca ingrijit, el poate face aceasta avansare greu de implinit, privand astfel oponentul de un contrajoc decent.
10.Nd2! Nebunul tinteste spre a5, de unde ar juca un rol cheie in impiedicarea avansarii dorite.
10…Cc6? Aceasta mutare a fost aspru criticata de Kramnik. O alternativa solida era 10…Ne4, fortand mai mult sau mai putin Dc1, ocupand astfel campul de turn.
11.e3 Albul nu incearca sa construiasca un centru larg sau, cel putin, nu inca; el prefera sa consolideze pozitia pentru a manevra linistit piesele spre tinta c7.
11…Cb4 Elibereaza calea pionului spre c5.
12.N:b4 N:b4 Deci negrul are perechea de nebuni, iar planul cu Na5 a cazut.
13.a3 Ne7 14.Cbd2 Tc8 Carlsen e pregatit pentru mutarea de eliberare.
15.b4! a5
Daca Albul ar captura la a5, atunci c7-c5 ar aduce pozitia negrului la viata: slabiciunea dispare, turnul din c8 devine activ, iar pionul din a5 ar putea fi capturat de dama. In aceasta pozitie, orice alt jucator mai slab decat Kramnik (si toti eram mai slabi decat Kramnik, doar era campionul mondial “la zi”) ar fi realizat ca 16.bxa5 ar scapa pe negru din incurcaturi, dar ar fi jucat-o; pionul din b4 este atacat deja de 2 ori, iar Negrul ar mai aduce o piesa in ajutor cu Cd5. Toti am captura la a5, daca ne gandim ca alternativa ar fi sa pierdem un pion fara compensatie. Abilitatea de a calcula cat mai departe si cat mai exact joaca un rol important pana si in jocurile cu aspect pozitional. Kramnik a gasit o frumoasa manevra de cai, care nu numai ca pastreaza echilibrul material, dar blocheaza si mutarea c5.
16.Ce5! Cd5 La 16…Nxg2 urmeaza 17.Rxg2 axb4 18.Cc6! Dd5+ 19.e4 Dd7 20.axb4 cu un joc similar celui din partida.
17.Cb3!! Aceasta mutare, ale carei consecinte le vom vedea, va permite albului sa apere pionul din b4 si va stabili un avanpost in c6.
17…axb4 18.Ca5! Na8 19.Cac6 Nxc6 Carlsen s-a decis sa renunte la perechea de nebuni. Dupa 19…Dd6 urmeaza 20.N:d5! e:d5 21.a:b4 f6 22.C:e7+ D:e7 23.Cc6 cu blocada pe c6.
20.Cxc6 Dd7 21.Nxd5! Acest schimb incheie strategia lui Kramnik. Nebunul de campuri albe in catalana e o piesa speciala pentru alb, dar nu e loc de sentimente in sah. Calul negru trebuia capturat pentru a slabi presiunea pe b4 si pentru a stabili a doua slabiciune pe linia a 5-a.
21…exd5 22.axb4
22…Tfe8 In asemenea pozitii, Negrul s-ar simti mai in siguranta cu pionii pe b6 si d6, necontand cat de mult ar limita propriul nebun. Asa cum stau lucrurile in partida, va fi imposibil sa apere la b5 si d5 in acelasi timp.
23.Ta5! Un fapt curios in strategia sahului este ca atunci cand un jucator ataca cu succes o structura de pioni, de cele mai multe ori el va captura un pion diferit de cel care a fost tinta initiala. Aici pionul din b5 va fi prima victima a turnurilor albe.
23…Nf8 24.Ce5 De6 25.Txb5 Cand un jucator puternic pierde un pion, in mod normal acest fapt duce la un contrajoc oarecare, dar aici Albul are si pionul, si compensatia!
25…Tb8 26.Txb8 Txb8 27.Dxc7 Nd6 Dupa 27…Txb4 28.Ta1 si 29.Ta8, Albul ameninta, printre altele, 30.Txf8+ Dxf8 31.Dd8+ De8 32.Cd7+ si mat la urmatoarea. Si 29.Ta6! e posibil.
28.Da5! Nxb4 29.Tb1! Dd6 30.Da4!
1-0
O mutare linistita care pune capat partidei. Amenintarea este 31.Cc6, iar dupa 30…Nd2 31.Txb8+ Dxb8 32.Da2 se castiga cel de-al doilea pion.
O partida minunata! Stilul de joc al lui Kramnik reflecta expresia “Arta pentru arta”. Totul a curs foarte firesc si ne poate face sa credem ca am putea bate super mari maestri daca am avea ocazia sa-i prindem la tabla. In realitate, asa cum au aratat analizele, Kramnik a calculat foarte mult pentru a-si verifica ideile lui strategice.
0 Comentarii