Finaluri de rege si pion contra rege si pion (I)

Puteti revedea aici episodul trecut

Incepand cu un episod precedent am pus cate un citat amuzant in fata articolelor din aceasta serie. Acestea nu au neaparat legatura cu articolul, ci au mai mult rolul de a descreti fruntile inainte de articolul propriu-zis.
Some part of a mistake is always correct” Savielly Tartakover (O anumita parte a unei greseli este intodeauna corecta).

Aceasta serie de articole este dedicata in primul rand incepatorilor in sah, ca si acelora care nu au studiat sahul intr-un cadru organizat si/sau sistematic (iar eu ma pot include in ambele categorii J ), si este o traducerea (si uneori o adaptare, cu adaugarea unor variante suplimentare, si a catorva comentarii din lucrurile pe care le-am inteles eu, sau cel putin mi s-a parut ca le-am inteles J) a cateva dintre lectiile lui Bruce Pandolfini stranse sub titulatura “Pandolfini’s endgame course” intr-o carte foarte interesanta.

Pentru astazi avem alte cateva finaluri de rege + pion contra rege + pion.


Invaluirea


Cand ambele parti au cate un pion, care isi blocheaza unuia celuilalt miscarile, se cheama ca sunt fixati. In situatiile cu pioni fixati, uneori un rege il poate depasi pe celelalt, datorita unei pozitii superioare, si poate castiga pionul adversarului. Tehnica este cunoscuta sub numele de “invaluire”. Pionii fixati au propriile lor “campuri critice” (n.t. termenul a fost prezentat in episoadele trecute), si anume, pana la trei campuri, la stanga si la dreapta, pe linia pe care se afla. Deci un pion fixat in centru are sase campuri critice. Daca regele poate ocupa oricare dintre campurile critice ale pionului fixat al adversarului, el va putea castiga prin forta pionul, chiar daca regele advers il apara pentru moment. Campurile critice ale pionului din b6 (n.t. dinspre regele alb) sunt c6, d6 si e6. Pentru a castiga pionul negrului, regele alb trebuie doar sa ajunga pe e6, pentru a putea apoi sa “invaluie” regele negru:

1.Kg3 Kb7 2.Kf4 Kc7 3.Ke5 Kd7 4.Kd5 Kc7 5.Ke6 (ocupand campul critic de la e6) Kc8 6.Kd6 Kb7 7.Kd7 Kb8 8.Kc6 Ka7 (regele negru isi apara pionul, dar numai pentru moment) 9.Kc7 Ka8 10.Kxb6 Kb8
11.Ka6 Ka8 12.b6 Kb8 13.b7 Kc7 14.Ka7 si pionul se transforma la prima mutare.

Aici puteti vedea invaluirea!


Catapulta


Ambii regi trebuie sa se apropie de pionii adversarului de pe coloana e, dar drumul catre “prada” este inselator. Pozitiile de zugzwang, unde dorinta nestavilita de a muta poate provoca dezastrul, abunda. Daca, de exemplu, albul incearca o abordare directa, 1.Kd6, negrul raspunde cu 1…Kf5 creand o pozitie de zugzwang numita “catapulta” (n.t. in original trebuchet, care este, de fapt, un precursor al catapultei). Regele alb trebuie sa dea inapoi, abandonandu-si pionul. Metoda corecta este 1.Kd7, provocand raspunsul, 1…Kf5. Abia atunci albul poate juca 2.Kd6, aranjand “catapulta” favorabil pentru el. Acum este randul negrului sa dea inapoi, permitand capturarea pionului de la e6, cu un castig usor. Observati pozitia caracteristica a regilor intr-o “catapulta”, la distanta de o mutare de cal, unul fata de celalalt. Continuarea este 2…Kg6 3.Ke6 Kg7 4.Kd7 Kf7 5.e6+ Kf8 6.e7+ Kf7 si pionul se transforma.

Aici puteti vedea catapulta!


Catapulta prin invaluire


Cele mai apropiate campuri critica pentru ca regele alb sa poata castiga pionul advers sunt b6, c6 si d6, iar cele mai apropiate pentru ca regele negru sa poata castiga pionul alb sunt f5, g5 si h5. Desi regele negru se afla situat chiar pe coloana alaturata celei pe care se afla pionul alb, regele alb este acela care ajunge primul pe unul dintre campurile critice, iar acest lucru va decide rezultatul. Daca negrul decide sa se apere pasiv, albul va castiga opozitia pe linia a saptea, dupa care va executa intoarcere, sau o “invaluire” pe campurile d6 si d7, si va culege pionul e6. Daca negrul a incerca un contraatac impotriva pionului alb din e5, atunci aceleasi campuri, d6 si d7, permit albului sa execute o “catapulta”

1. Invaluirea

1.Kb7 Ke7 2.Kc7 Ke8 3.Kd6 Kf7 4.Kd7 Kf8 5.Kxe6 Ke8 6.Kf6 Kf8 7.e6 Ke8 8.e7 Kf7 9.Kf7 si pionul se transforma.

2.Catapulta

1.Kb7 Kg6 2.Kc6 Kg5 3.Kd7 Kf5 4.Kd6 Kg6 (regele este “catapultat” de langa pionul propriu) 5.Kxe6 Kg7 6.Kd7 Kf7 7.e6+ Kf6 8.e7, si, din nou, pionul va ajunge pe ultima linie castigatoare.

Aici puteti vedea catapulta prin invaluire!

Impingerea defensiva


Este crucial ca pionul tau fixat sa fie pe linia potrivita atunci cand esti “invaluit”. Daca este pe linia a treia vei pierde; daca este pe linia a patra, remizezi. Dupa 1.Kf2 f4, negrul va executa “invaluirea” si va castiga pionul alb de pe f3, care devine apoi un camp critic pentru pionul trecut de la f4, dupa care pionul se transforma. Dupa 1.f4, negrul va castiga din nou pionul alb , dar regele negru nu va ocupa un camp critic pentru pionul din f5 (campurile critice sunt e3, f3 si g3). Meciul este remiza. Continuarea este 1…Ke4 2.Kg2 Kxf4 3.Kf2 Ke4 4.Ke2 f4 5.Kf2 f3 6.Kf1 Ke3 7.Ke1 f2+ 8.Kf1 Kf3 pat.

Aici puteti vedea impingerea defensiva!

ALTE POSTARI RELEVANTE

2 Comentarii

  • vasim

    Bun articolul, interesanta abordarea!
    Multumesc pentru linkuri ajuta mult la vizualizare daca nu ai tabla langa.
    Cateva informatii de genul :
    “Este crucial ca pionul tau fixat sa fie pe linia potrivita atunci cand esti “invaluit”. Daca este pe linia a treia vei pierde; daca este pe linia a patra, remizezi”
    nu le stiam …
    Iar pozitiile zic eu sunt foarte bine explicate.
    Asa articole chiar imi plac…

    iulie 23, 2009 - 1:53 pm Raspunde
  • rodantero

    Multumesc. Eu am asigurat doar traducerea. Si mie mi s-au parut foarte interesante si instructive “exercitiile” propuse de Pandolfini.

    iulie 23, 2009 - 3:40 pm Raspunde

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.