Elevii, obligati sa invete sah la scoala
Am gasit urmatorul articol pe care vrea sa il cititi cu atentie mare, mai ales pentru ca se mentioneaza un lucru de care noi, muritorii de rand sau sahistii de rand nu avem cunostiinta.
Sase parlamentari PSD si PRM au depus, miercuri, la Senat, o propunere legislativa de introducere a disciplinei “sah” in programa elevilor.
Proiectul a fost initiat de senatorul PSD Adrian Paunescu si de peremistii Gheorghe Funar, Petru Stan,Carol Dina, Ilie Petrescu si Adrian Moisoiu si prevede ca, incepand cu anul scolar 2009-2010, sa se introduca in programa de invatamant preuniversitar disciplina “sah”, cu o ora pe saptamana, informeaza NewsIn.
Proiectul de lege initiat de cei şase parlamentari, propune ca şahul să devină disciplină obligatorie în învăţământul preuniversitar începând cu 2009, a fost înregistrat la Biroul Permanent al Senatului.
Proiectul de lege mai prevede ca Ministerul Educatiei sa organizeze, in fiecare unitate de invatamant preuniversitar, un club de sah pentru care asigura dotarea necesara. Dacă proiectul legislativ va fi adoptat, disciplina „şah“ ar urma să figureze în programa de învăţământ preuniversitar cu o oră pe săptămână. Anual, unitatile de invatamant preuniversitar organizeaza campionate de sah pe categorii de varsta.
In municipiul Bucuresti, Ministerul Educatiei va finanta, in perioada 2009-2011, “Casa Sahului“. Este vorba de un complex dotat cu săli de şah şi o bibliotecă.
In Rusia, China, SUA, Cehia, Anglia, Spania, Argentina si Venezuela sahul este disciplina obligatorie in scoli.
Proiectul mai prevede campionate de şah pe categorii de vârstă la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar, sub coordonarea MECT.
Articolul este scris in iunie 2008 si mentiunea din final este mai mult decat interesanta.
In municipiul Bucuresti, Ministerul Educatiei va finanta, in perioada 2009-2011, “Casa Sahului”.
Comentariul 1: Stie cineva ceva de aceasta finantare sau proiect, caci de atunci nu am mai auzit nimic spus la nici un nivel. Odata ce articolul a fost publicat intr-un cotidian national, ziaristul care a scris articolul a avut aceasta informatie dintr-o sursa oficiala. Mai ales ca eu cred ca nu avea putea el sa stie despre o astfel de initiativa, decat din surse oficiale. Presupun ca multi dintre voi ne pot lamuri in legatura cu aceasta problema si stiu ceva despre “Casa Sahului” in Bucuresti. Eu nu eram in tara in acea perioada si am aflat de la prieteni despre aceasta propunere legislativa. Ca un element interesant, voi posta si cateva dintre cele mai interesante comentarii.
Sahul nu e o materie obligatorie in nici o tara din lume. Dar nu e o idee rea.
Sahul nu e obligatoriu in scolile din SUA, in Rusia sau China. Ma indoiesc de asemenea ca sahul e obligatoriu in toate celelalte tari enumerate in articol. Exista scoli speciale in care sahul a fost introdus ca materie de studiu, dar nu e o materie obligatorie in toate scolile. Nu e un lucru rau insa ca tinerii nostrii sa invete sa joace sah de la o varsta frageda. Dezvolta abilitatea lor de a analiza si ofera o preocupare care nu e costisitoare pentru familii sau scoli. Vechiul dicton latin “O minte sanatoasa intr-un trup sanatos” ramane valabil si azi. Programe care incurajeaza activitate fizica combinate cu programe care pun accent pe dezvoltarea intelectuala a copiiilor sont bine venite. Sa nu uitam ca simpla memorizare a datelor istorice sau a formulelor chimice nu ii fac pe elevi mai inteligenti. Important e felul cum creierul proceseaza datele memorizate. Sahul e o “activitate intelectuala” care stimuleaza procesul de gandire, de intelegere a realitatii. Tinerii nostrii trebuie incurajati nu doar sa memorizeze, ci sa gandeasca bazat pe ceea ce stiu.
Comentariul 2:
Nu ca sahul ar avea cine stie ce merite.
Putini dintre sahistii de virf (primii 3oo) au o buna educatie universitara.
Este si a fost OK si pe vremea rusilor un concurs sau eventual un club.
Cred ca jocurile pe computer gen puzzle solicita mult mai bine gindirea.
Apoi mai sint inteligentele occidentale: bridge, canasta, euchre.
Comentariul 3:
si bine, si rau
A se face un club de sah, in care sa poata sa invete si sa-si “arate maiestria” cei cu talent pentru asa ceva, este perfect meritoriu.
Dar a duce aceasta pasiune la rang de obligativitate…hm…fiecare copil are propriile sale puncte tari si puncte slabe…unii sunt creativi, altii sunt logici, altii sunt tari in matematica…si da, sunt si unii tari in toate cele. 🙂
In orice caz, a forta un copil puternic creativ sa dedice o ora pe saptamana studiului sahului ar putea fi cel putin neplacut, daca nu si daunator pe ici pe colo, prin locurile esentiale.
Comentariul 4:
Mult mai bine
Cred ca este cel mai bine pentru toti elevii ,o noua competitie , Sper sa se dea si note ,,ne mai marim si noi mediile 😀 Oricum ar fi o idee buna.
Comentariul 5:
BELEA
IN SPATIUL FOSTEI IUGOSLAVII ELEVII DE SCOALA GENERALA SI DE LICEU NU AU TIMP LIBER PENTRU PROSTII.PROGRAMA ESTE GANDITA DE ASA NATURA INCAT II OCUPA ELEVULUI MAI TOT TIMPUL.FIE CA ESTE VORBA DE ORGANIZATII SPORTIVE IN DIFERITE DOMENII, FIE CA SE OCUPA DE LIMBI STRAINE, DESEN, MUZICA ,DANSURI MODERNE SAU POPULARE,CERCURI LITERARE,EXCURSII,EI SUNT MONITORIZATI DE PROFESORI.PRIMESC NOTE PENTRU ACTIVITATEA DIN TIMPUL ORELOR DE CURS,CHIAR EXISTA IN CATALOG O RUBRICA SPECIALA PENTRU ACTIVNOST.
NU-I REA IDEIA CU SAHUL, INSA MA TEM CA NU LE-AR PLACE MULTORA.CEL MAI IMPORTANT ESTE SA LASAM COPII SA-SI ALEAGA DISCIPLINA PE CARE O CONSIDERA CEA MAI OPORTUNA PENTRU PERSONALITATEA FIECARUIA.N-O SA FIM CU TOTII SAHISTI EMINENTI, DAR PUTEM ALEGE SA FIM FOTBALISTI, PICRORI,MATEMATICIENI,POETI,SCRIITORI,ETC..ETC…
Comentariul 6:
Eventual sa faca parte din ora de sport .
Deoarece sunt destui copii care dintr-un motiv sau altul nu sunt atrasi de miscarea fizica , mai exact de cea performanta , asadar ei sa aiba ca optiuni diverse sporturi ale mintii (nu doar sahul).
Comentariul 6:
Mediocritatea in stare avansata
Exista un joc cu mult mai bun
CASHFLOW GAME 101 & 202 e un joc ce a fost creat de investitorul multimiliardar Robert Kiyosaki. L-a conceput pentru copii, ca sa stie de devreme in viata cum pot sa genereze profit. Exista copii americani si canadieni care devenind buni la Cashflow 101 au aplicat regulile jocului facandu-si apoi companii care le genereaza venit pasiv rezidual, inca de copii. Acesti copii nu vor fi niciodata in datorii, ci vor fi cel mai probabil prosperi financiar. Facand greseli jucand acest joc, ei vor evita apoi sa piarda acest jocul jucandu-l pentru prima data in realitate, cand il joaca singuri fiindca, nimeni, nu le-a spus acestor tineri, dinainte, regulile jocului. Iar in 12 ani de scoala sistemul romanesc de invatamant nu povesteste nimic despre aceasta problema copilului.
Sigur ca PSD si PRM stiu sa faca bani in mod fraudulos, si atunci pentru ei subiectul in sine e tabu. Nu il putem aborda public, fiindca banii il facem doar noi din mosteniri si matusisme bomba. Asa gandeste pesedistul tipic de varf, anchetat vesnic pentru mosteniri dubioase, anchete care intotdeauna se inglodeaza ca intr-o proza fantastica intr-o incetineala spectrala ce iese din timp.
Si apoi ne gasim intr-o noua generatie de analfabeti financiar, care se intreaba cand vine urmatorul market crash. Nici in timpul unui market crash acesti tineri neinstruiti nu vor sti ce sa faca (motivand de multe ori ca nu ii intereseaza banii dar continuand sa se lupte de la o zi la alta intr-o tara, care si dupa 18 ani, se pare ca ii place sa voteze tot un psd cu fata noua, atata timp cat promite inele suspendate prin Bucuresti.) In scoala copiii sunt invatati sa repete data bataliei de la Waterloo, ajung sa stie in ce an a pierdut Napoleon razboiul, dar nu stiu cine a fondat Walmart.
Propunerea cu sahul de la gradinita pana in clasa 12 implica, in mod total iresponsabil, sute de ore din viata fiecarui scolar, care sunt vitale pentru un copil. Si din iresponsabilitatea cu care se hazardeaza headlong, Adrian Paunescu si Gheorghe Funar, nu au nici de departe competenta sa lanseze propuneri pedagogice.
ALFABETIZATI-I FINANCIAR PE ACESTI COPII. Pentru ca la iesirea din scoala sa nu repete inconstient mecanismul intrarii in datorii pe care l-au vazut dinainte. Generatia aceea acum e intrata in criza de idei dorind tot pe copii sa ii puna in sah obligato
Propunerea este utila
Este deopotriva un manual de sah stiintific, de stiinta luptei in general si prin analogie un manual de stiinta vietii. In carte se utilizeazaa metoda de invatare prin studiu de caz. Aplicand practic cunostinte stiintifice din disciplinele de mai sus sub forma unui studiu de caz de organizare a gandirii sahistului in partida de sah, in 42 de lectii cunostintele sunt fixate in memoria de lunga durata. Poate fi folosit si pentru pregatirea profesorilor de sah stiintific. Sper ca propunerea sa fie aprobata.
Iar la aplicarea ei in practica sunt gata sa particip si eu cu modestele mele cercetari in domeniu.
Argumente pentru introducerea sahului ca materie obligatorie in scoli
1. Si-au intarit abilitatile de rezolvare ale problemelor
2. Au invatat sa ia decizii dificile si abstracte in mod independent
3. Si-au imbogatit cititul, memoria, limbajul si capacitatile matematice
4. Si-au alimentat gandirea critica, creatoare si originala
5. Le-a oferit exersare la luarea deciziilor rapid si cu acuratete sub presiunea timpului ( o abilitate care sa-I ajute sa-si imbunatateasca notele la examenele scolare)
6. I-a invatat cum sa gandeasca in mod logic si efficient, invatandu-i sa selecteze cea mai buna alegere dintr-un numar mare de optiuni.
7. I-a provocat pe copiii talentati, in timp ce, ajutandu-i pe elevii dotati dar cu realizari sub potential, i-a ajutat sa invete cum sa studieze si sa lupte pentru performanta.
8. A demonstrat importanta planificarii flexibile, concentrarii si consecintelor deciziilor
9. A ajuns la baieti si fete, fara deosebire de capacitatile naturale sau provenienta socio-economica. “
cei din clasa mea trebuie sa aleaga intre sah si dansuri tiganesti;2din 39 au ales sah
Comentariul 11
De ce nu?
Propunerea este utila si aplicabila si la noi. Avem chiar ceea ce altii n-au: un manual pentru perfectionarea profesorilor prin predarea organizarii stiintifice si a managementului utilizand ca mijloc de predare sahul (www.universallawoforganization.com) Caracterul obligatoriu al orelor de sah nu trebuie sa sperie pe nimeni, asa cum nu sperie nici celelalte materii obligatorii. Copiii de azi sunt foarte inteligenti si vor intelege repede rostul acestor ore de curs
9 Comentarii
Sustin comentariile nr.3 si 7 si as adauga cite ceva:
mai 21, 2009 - 5:44 pm-la comentariul nr.9:personal cunosc multi oameni care au suficiente argumente sa introduca in scoli ca materie obligatorie fotbalul,inotul,atletismul,baschetul,precum si alte sporturi;
-la comentariul nr.8:intr-un interviu aparut intr-unul din almanahurile Planeta sah,domnul Octavian Paler sustine ca “…sahul ia forma celui care il joaca”;nici in cele mai negre cosmaruri n-as dori ca “sahul meu” sa fie materie obligatorie in scoli!
-la comentariul nr.1:la inceputul acestui an,pe http://www.frsah.ro,domnul sergiu grunberg a exprimat o opinie foarte bine-venita despre rolul psihologiei in antrenamentul unui copil;ar trebui sa se ia in calcul si inclinatiile elevilor,nu numai ambitiile profesorilor.
nu prea sunt de acord! creeaza dependenta, ca idee sahul e f bun ar trebui sa fie optional mai mult, daca cineva este atras de joc sa aiba posibilitatea la el in scoala sa studieze si sa nu ii fie impus, pt ca sahul ar risca sa fie un chin pt anumiti copii. Dar cum la noi in scoli nu se fac prea multe mai bine o dependenta de ceva decat de nimic.
mai 21, 2009 - 6:37 pmPrivitor la sustinerea in alte tari “sahul este disciplina obligatorie”, doua aspecte:
mai 21, 2009 - 7:27 pm1. formularea este eliptica si cumva flexibila, in sensul ca exista situatia ca sahul sa fie disciplina obligatorie, in circumstante, nerezultand cu necesitate din formulare ca toate scolile au sahul obligatoriu, ci este posibila raportarea la un palier al obligativitatii, de exemplu la profile de stiinte naturale pot fi discipline obligatorii de profil, dar la alte profile acele discipline nu-s obligatorii;
2. asa se practica in procesul de elaborare a politicilor publice: se citeaza fie vag fie concret studii, analogii, similaritati care pledeaza pentru teza asumata de intiator. Unii o pot considera manipulare pentru atingerea obiectivelor specifice.
Relativ la dezbaterea bazala, sahul obligatoriu poate fi o realizare pt noi, sahistii si lucru dezirabil insa are reversul nedorit ca perpetueaza situatii “pentru unii muma, pt altii ciuma” in sensul ca poate fi neutil si chiar cu efecte negative pt unii elevi, asa cum exista mari adversitati la elevi pt mai toate obligatoriile. Privitor la context, Gh. Funar a fost dat exemplu de un ONG specializat pe elaborare de politici publice si monitorizare activitate parlamentari ca initiator, coinitiator de un numar semnificativ de initiative legislative, marea lor majoritate neagreate de majoritatile politice fluctuante. Criticii au sustinut ca parlamentari PRM aveau tinta/norma de numar mare de propuneri legislative.
Demersul de introducere sahul in scoala la nivel major are piedici enorme de diverse forme iar rostogolirea temei slujeste propagandei unor grupuri de interese. Cred ca e nefezabila introducerea sahului ca disciplina majora in Romania, fie ca extindere fie ca persistenta si instrumentare. Succesele locale (eventual Iasi) pot servi la propaganda si promovare la un nivel secundar al sahului ca disciplina scolara.
Eu sunt pentru.
octombrie 1, 2009 - 11:35 amsahul e sport nu joc
octombrie 2, 2009 - 3:56 pmAsa cum au spus-o multi inaintea mea, sahul este nu numai sport(joc) ci deopotriva este sport, arta si stiinta. Salut ideea de introducere a sahului in programa scolara dar, in acelasi timp, ma opun celor care sugereaza ca sahul sa devina disciplina obligatorie in toate treptele de invatamant…Sahul presupune inainte de toate talent, adica aptitudini native si din aceasta cauza consider ca ar fi absurd ca cineva care nu are vocatie pentru sah sa fie obligat sa-l studieze pana in panzele albe…Acelasi principiu al vocatiei ar trebui sa functioneze pentru orice disciplina scolara propusa a fi studiata in adancime. Ideal ar fi ca invatamantul scolar sa cuprinda o prima etapa in care elevii sa fie initiati in tainele tuturor disciplinelor, dupa care continuarea studiilor(structura programei scolare) trebuie individualizata de la elev la elev in functie de harul fiecaruia dintre ei. Sahul ar trebui sa faca si el parte din programa scolara studiata in aceasta prima etapa a invatamantului, urmand ca in treptele urmatoare de studiu sa fie integrati doar elevii dotati cu calitatile necesare atingerii performantelor sportive.
octombrie 2, 2009 - 10:01 pmApreciez ca foarte buna ideea ca pe langa unitatile de invatamant sa functioneze cercuri sau cluburi de sah la care cheltuielile logistice si de personal didactic sa fie suportate dintr-un fond special alocat Ministerului Educatiei si Cercetarii. Pentru inceput, ar fi de ajuns daca la nivelul fiecarei comune sau oras ar exista cate un club sau cerc de sah.
As vrea sa reformulez ultima fraza din comentariul precedent spunand ca ar fi ideal ca in comunele si orasele unde nu exista niciun cerc sau club de sah sa existe de acum incolo macar cate unul…
octombrie 2, 2009 - 10:24 pmDesigur ca limba romana, ca principal instrument de comunicare al neamului nostru, trebuie studiata de catre toti romanii si la toate nivelele de invatamant general.
octombrie 3, 2009 - 6:28 amsahul de mare performantza nupot sa l faca elevii in scoli
octombrie 3, 2009 - 8:17 amse spune ca pe cei cu adevarat dotati pentru sah , sahul ii va gasi oricum si eu cred in asta
nu cred ca sahul sa fie disciplina obligatorie in nicio tara din lume poate doar la anumite scoli din anumite tari ale lumii in romania foarte multe din orasele mari nu au macar echipe de divizia b ce spune dl virgil ar fi ideal sa existe cate un club de sah in fiecare oras unde nu este inca dar ma indoiesc , ca o sa faca , cineva asta