Pionii in actiune in final(1)

bujor_daniel1

Aceasta serie de articole este dedicata in primul rand incepatorilor in sah, ca si acelora care nu au studiat sahul intr-un cadru organizat si/sau sistematic (iar eu ma pot include in ambele categorii J ), si este o traducere (si uneori o adaptare, cu adaugarea unor variante suplimentare, si a catorva comentarii din lucrurile pe care le-am inteles eu, sau cel putin mi s-a parut ca le-am inteles J) a cateva dintre lectiile lui Bruce Pandolfini stranse sub titulatura “Pandolfini’s endgame course” intr-o carte foarte interesanta.

Pentru astazi avem cateva finaluri de rege + pion contra rege.

Impiedicarea

Negrul la mutare poate remiza cu o mutare “regeasca” la e4 sau e3, intrand in “patratul pionului a”, care are ca si “colturi” campurile a3, a8, f3 si f8. Daca albul la mutare ar juca 1.a4, dupa 1…Ke4, negrul ar intra in “patratul pionului” (acum colturile sunt la a4, a8, f4 si f8) si s-ar deplasa pe diagonala critica (e4-d5-c6-b7-a8), ceea ce ar permite regelui negru sa stopeze pionul. De aceea, cu albul la mutare, castigul se obtine opunand regele alb celui negru, coloana cu coloana, transversal catre flancul damei, impiedicand regele negru sa intre in “patratul pionului”. Momentul hotarator este acela in care regele alb se afla la c5, iar cel negru la c3. Neputand sa mute la b3, camp acoperit de pionul alb, regele negru e silit sa mute la b2. Albul utilizeaza atunci optiunea mutarii pionului la a4, pentru a ajunge dincolo de controlul regelui negru. 1.Kf5 Ke3 2.Ke5 Kd3 3.Kd5 Kc3 4.Kc5 Kb2 5.a4.

Aici puteti revedea si vizualiza pozitia comentata despre impiedicare


Constrangerea


Negrul ocupa campul de transformare, dar simpla avansare de pion 1.f7 il constrange sa paraseasca campul. Negrul trebuie sa mute catre stanga, 1…Ke7, permitand regelui alb sa patrunda prin dreapta. Mutarea 2.Kg7 asigura controlului asupra campului de transformare.

Aici puteti revedea si vizualiza pozitia comentata despre constrangere


Opozitia


Reversul medaliei. Albul, la mutare, trebuie sa decida daca sa mute la e1 sau la g1. Daca muta 1.Ke1, dupa 1…Kg2 pionul are cale libera spre transformare. De aceea albul trebuie sa mute 1.Kg1, opunandu-se intentiilor negrului. Acum, daca negrul muta 1…f2+, patul va rezulta dupa 2.Kf1 Kf3 (ca o regula in aceste finaluri de rege si pion contra rege, daca avansarea de pion se face cu sah, partea in dezavantaj reuseste sa remizeze). Opozitia nu permite constrangerea regelui alb sa paraseasca campul de transformare. De mentionat ca nici o incercare de a “trage de timp” nu-i permite (la un joc corect al albului) negrului sa castige. 1…Kg4 2.Kf2 Kf1 3.Ke3 Ke1 4.f2+ Rf1 5.Rf3 pat.


Aici puteti revedea si vizualiza pozitia comentata despre opozitie

Opozitia diagonala


Regii sunt in opozitie atunci cand se afla pe patrate de aceeasi culoare, si sunt separati de un numar impar de patrate (1,3 sau 5) de-a lungul unei “linii drepte” (pe linie, coloana, sau diagonala). Cand regii ocupa aceeasi coloana ei sunt in “opozitie verticala” (ca in exemplul anterior, dupa prima mutare a albului), daca sunt pe aceeasi linie ei sunt in “opozitie orizontala”, iar daca sunt pe aceeasi diagonala ei sunt in opozitie diagonala (ca in diagrama de fata). Partea care nu este la mutare are avantaj, si se spune ca ea “castiga opozitia”. Cu avansarea 1.Kb6 regele alb castiga opozitia diagonala, si dupa 1…Kc8 obtine avantajul dupa 2.c7 Kd7 3.Kb7 Kd6 4.c8D.

Aici puteti revedea si vizualiza pozitia comentata despre opozitia diagonala


“Constrangerea” verticala


Negrul nu ocupa campul de transformare, dar este in interiorul “patratului pionului” (cu “colturile” in c6, c8, a8 si a6) asa ca impingerea pripita 1.c7? se termina cu capturarea pionului dupa 1…Kb7. Avansarea pionului necesita sprijin “regal”. Dar numai alegerea corecta a campurilor pe care sa se efectueze deplasarea, si o sincronizare perfecta vor asigura o eventuala victorie a albului. De exemplu, 1.Kb6? e o greseala. Dupa 1…Kb8, pionul poate ajunge pe coloana a 7-a doar cu sah, si negrul obtine remiza dupa 2.c7+ Kc8 3.Kc6 pat. Singura mutare corecta pentru alb e sa castige opozitia verticala cu 1.Ka6. Dupa 1…Kb8 2.Kb6 Kc8 actioneaza “constrangerea” 3.c7 Kd7 4.Kb7 si se transforma la mutarea urmatoare.


Aici puteti revedea si vizualiza pozitia comentata despre constrangerea verticala

Campurile critice

Campurile critice pentru pionii aflati pe linia a 5-a sunt cele situate cu un rand in fata pionului (nu doua, cum este cazul cu pionii de pe randurile 2, 3 si 4). Asta pentru ca pe masura ce pionul albului si regele avanseaza in “terenul” negrului, regele acestuia este inghesuit catre ultimul rand, unde spatiul de manevra lipseste. In cazul de fata campurile critice sunt d6, c6 si b6. Daca regele alb poate sa ocupe unul dintre aceste campuri, el poate forta victoria, indiferent ce joaca negrul. De aceea, daca negrul muta primul, el obtine remiza cu 1…Kc7 (si regele alb nu mai poate ocupa nici unul dintre campurile critice). Dar daca albul muta primul, el ocupa campul d6, si sprijina pionul in drumul spre transformare 1.Kd6. Dupa aceea totul e simplu 1…Kc8 2.Kc6 Kb8 3.Kd7 Kb7 4.c6+ Kb6 5.c7 cu transformare la prima mutare. Despre asta este vorba in general in finalurile rege+ pion contra rege, pentru a castiga este necesar sa aduci regele pe randul al 6-lea, in fata pionului. Odata realizat acest lucru veti castiga, indiferent daca pionul (daca nu este un pion de pe coloanele a sau h) se afla pe randurile 2, 3, 4 sau 5. Nu trebuie sa mutati pionul pe randul al 6-lea decat daca regele se afla deja pe randul al 6-lea si avansarea castiga opozitia, lucru care permite transformarea.

Aici puteti revedea si vizualiza pozitia comentata despre campuri critice


Capcana pionului de pe coloana calului


Se pare ca albul castiga usor, deorece, nu numai ca a ajuns pe un camp critic (pe randul al 6-lea), dar l-a si depasit. Cu toate acestea, apropierea regelui negru de marginea tablei poate sa duca la pat dupa 1.g6. Castigul se obtine prin retragerea regelui alb si pozitionarea lui la h6, pentru a preveni pozitiile de pat si a forta regele negru sa iasa din colt. 1.Kg6 Kg8 2.Kh6 Kh8 (sau 2…Kf7 3.Kh7) 3.g6 Kg8 4.g7 Kf7 5.Kh7 si se transforma la prima mutare.

Aici puteti revedea si vizualiza pozitia comentata despre capcana pionului de pe coloana calului


Opozitia la distanta


Regele negru poate sa ocupe o pozitie in fata pionului sau, dar cum pionul sau se afla pe randul al 4-lea regele negru trebuia sa poate ocupa unul din campurile critice de pe randul al 6-lea. Desigur, daca albul este prea impetuos, negrul reuseste 1.Kb2? Kb4 (castiga opozitia) 2.Kc2 Kc4 3.Kd2 Kb3 (momentul hotarator) 4.Kc1 Kc3 5.Kd1 Kb2 6.Kd2 c4 si pionul are cale libera. Insa cu un joc precis, albul castiga opozitia verticala la distanta 1.Kb1, pozitionand regele la un numar impar de campuri de regele advers (3, pe aceeasi coloana). Prin mentinerea, la fiecare mutare, a unei forme de opozitie, albul poate impiedica regele negru sa ajunga pe unul dintre campurile critice. 1.Kb1 Kb4 2.Kb2 Kc4 3.Kc2 Kd4 4.Kd2 c4 5.Kc2 c3 6.Kc1 Kd3 7.Kd1 c2+ 8.Kc1 Kc3 pat.
Aici puteti revedea si vizualiza pozitia comentata despre opozitia de la distanta
aveti aici episodul trecut

ALTE POSTARI RELEVANTE

1 Comentariu

  • Cipri Muntean

    Sunt foarte instructive finalurile pentru incepatori.

    mai 4, 2009 - 8:28 pm Raspunde

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.