Martor la renasterea sahului romanesc

Fericitul Reporter  la sarbatoarea sahului, Nicu Jeltopop

Acum doua saptamani, Iulian afirma “intre politica si sah, singura sansa este sahul!”
Am fost prezent la acest inedit si surprinzator turneu prin amabilitatea domniilor lor Emil Gabar si Cristian Tugurel. Desi voi participa la memorialul de sah rapid, voi fugi cat se poate de repede dupa runde, pentru a ajunge la timp si aici, dintr-un simplu motiv: SAHUL.
Pana azi, i-as fi dat dreptate in totalitate lui Iulian in ceea ce priveste sansa. Insa ceea ce am vazut aici, mi-a destramat toate prejudecatile legate de politic (si imi doresc sa avem parte cat mai multi romani, de asa ceva, ).
Nu am decat cateva vagi simpatii politice, si acelea axate mai mult pe persoane din politica.

polihroniade_petersburg104Legendele sahului romanesc intotdeauna scriu istoria! Elisabeta Polihroniade ramane simbol al sahului romanesc si duce pana la capat stindardul sahului romanesc.

Va spun acest lucru, pentru a intelege corect ceea ce m-a impresionat la acest turneu din sectorul1, de fapt la aceasta sarbatoare si renastere a sahului romanesc. Desi veneam cu un noian de prejudecati, din momentul in care am pasit in sala toate s-au risipit.

Credeti-ma, toata seara subconstientul meu cauta ceva, oricat de mic, de care sa ma leg de politic. Nu am gasit Nimic! Totul normal, firesc, asa cum stie orice sahist participant la concurs. Atmosfera placuta, chiar prea placuta( deh, amatorii astia…) de au trebuit arbitrii sa se intrebuinteze serios pentru a impune linistea ( glumesc, binenteles!). Organizarea perfecta. Totul necesar, la discretie: ape, sucuri, prajituri, cafele…Ca sa nu mai zic de premii!!!!

Daca si celelalte turnee organizate la noi, ar fi tot asa…
Jucatorii , din pacate, doar din sectorul 1. Multi dintre ei, confruntandu-se pentru prima oara in conditii de concurs. Ceasul de sah, ‘par example’, facand  o multime de victime . Totusi, am remarcat destui jucatori cu valoare. Necunoscuti, dar cu valoare! Fapt ce ridica aceasta cupa la un rang destul de bun. Si a fost doar prima zi.

Sambata dimineata, va avea loc concursul copiilor pe diverse categorii de varsta. Aici se anunta a fi un spectacol mare, din cate am auzit eu. Acestea insa, le vom afla prin amabilitatea dlui Cristian Tugurel.Si fiindca ramasesem dator cu o explicatie, el este cel ce a contribuit serios la destramarea prejudecatilor. Rar, am intalnit un om care sa ma impresioneze. Tot rar, am intalnit un OM care sa faca cu daruire, pasiune si devotament ceva consistent pentru OAMENI . Dar foarte rar am intalnit un om care sa puna suflet in ceea ce face, fara sa impresioneze. Pur si simplu, simte si face ceea ce trebuie. Daca fiecare dintre noi am face la fel, cu siguranta vom reusi sa fim fericiti!
De aceea eu il completez pe Iulian. Sansa noastra, a sahului romanesc, este in Oameni. De acesti oameni avem nevoie pentru a reusi sa ne bucuram de spectacolul vietii in alb si negru. Si ei exista!Haideti sa-i ajutam si noi, dupa cum putem, si sa traim alaturi de ei clipele ce vor fi frumoase in curand.
Intr-o alta ordine de idei, organizatorii mi-au impartasit cateva din proiectele de viitor. Nu pot sa spun prea multe deocamdata, dar vom avea parte de surprize frumoase, mult mai frumoase decat ni le  putem noi inchipui si visa.
Am lasat mai la final, dar nu in cele din urma, intalnirea cu D-na Elisabeta Polihroniade. O Doamna fascinanta , emanand file de istorie sahista doar prin simpla-i prezenta. Aceasta intalnire, mi-a reamintit un lucru pe care multi dintre noi cred ca l-au uitat si ei. Acela de a ne mandrii cu cei care au facut istorie.
Memoria inca imi mai joaca feste, si nu mai retin cu exactitate toate lucrurile bune petrecute in viata mea, insa sentimentul de respect si in acelasi timp de normalitate fata de mine, m-a uluit.
Trebuie sa reinvatam sa apreciem eroii nostri, legendele noastre, ca Oameni. Ca simboluri. Ca repere ale normalitatii.
Pentru tot ce ati facut si veti mai face pentru sahul romanesc, Respectele mele Doamna Mare maestra Elisabeta Polihroniade!

ALTE POSTARI RELEVANTE

14 Comentarii

  • Stoica Tiberiu

    Renasterea sahului romanesc? Sunt foarte dezamagit de acest articol pe care nu-l consider conform cu realitatea.
    Sahul romanesc nu a fost relansat nici de meciul lui Istratescu cu Karpov nici de al lui Nisipeanu cu Topalov si nu va fi in nici un caz lansat de 50 de amatori de sah care participa la un concurs politico-propagandistic doar pentru ca au avut norocul sa aiba domiciliul in Sectorul 1 al Bucurestiului si pentru ca nu platesc taxa de participare si au sansa sa castige mai multi bani decat se poate castiga la un concurs organizat pentru jucatori legitimati la cluburi.

    Acest concurs nu este decat o mascarada, sahul este folosit ca vector electoral. “Hai ca va dam premii multe la copii veniti sa ne votati” cam asta este mesajul. La mine in sat s-au dat Oua,faina, si Ulei. Aici se dau diplome si seturi de sah.

    Sunt cu totul pentru promovarea sahului. Dar ce se intampla aici este o gluma. Pacat. Prea multa naivitate in articol.

    martie 29, 2009 - 12:44 am Raspunde
  • nicu valahu

    Intamplarea face sa am un var primar, Primar intr-un orasel de provincie, orasel de origine si al mamei mele. Anul trecut, am fost martor prin conjunctura, la doua evenimente mari. Primul intradevar a fost unul electoral, cu scopul de a strange mai multe voturi.Al doilea a avut loc dupa alegeri, si a fost o sarbatoare nu numai a orasului, ci si a bucuriei de a trai impreuna, de a fi partasi la greutatile sau la realizarile lor locale.Daca a sta doua zile din trei, pe o vreme extrem de urata, cu ploi reci de toamna tarzie, pentru a urmari diverse spectacole si alte evenimente specifice unor sarbatori, o multime de oameni cu votul deja dat, atunci da , asta este o naivitate.
    Dar prefer sa fiu naiv si visator, si sa fiu fericit atunci cand acestea devin reale. Naiv am fost si pe 21 decembrie.Si tot sunt fericit!
    Sa auzim numai de bine.

    martie 29, 2009 - 1:20 am Raspunde
  • Muratura Sahului

    Nici nu stiu cu ce sa incep… sunt atat de revoltat de articolul asta incat simt ca explodez.
    Cum poate cineva afirma ca sahul romanesc a renascut?, doar pt ca niste oameni politici CU INTERESE POLITICE arunca niste premii ridicole de mari intr-o competitie de amatori limitata doar la locuitori sectorului 1?
    Cum de aceasta actiune se poate numi RENASTERE?, cand prin definitie inseamna a se naste din nou, a lua fiinta iar aici este vorba doar de un act de imagine..
    Haideti sa fim cinstiti cu noi insine si sa nu ne mai mintim, caci nici unui politician nu ii pasa de SAH, este doar o modalitate de a iesit in public, de a castiga notorietate in randul comunitatii sectorului 1 si acesta e singurul scop vizat.. nicidecum promovarea sahului romanesc.
    Sunt oarecum dezamagit ca acest blog ofera suport mediatic unor campanii politice.

    martie 29, 2009 - 1:28 am Raspunde
  • Muratura Sahului

    Este bine daca va recunoasteti propria naivitate. Primul pas spre corectarea defectelor este identificarea lor, dar sa lasam acest aspect precum si povestirile din diverse campanii electorale care nu fac scopul acestui blog…
    Inca uimit cum de Iulian C si-a dat acordul pt acest articol.

    martie 29, 2009 - 1:57 am Raspunde
  • nicu valahu

    Draga M. Sahului,
    Aceasta dilema a politicului vs opinia publica, am avut-o si eu inainte de a merge “pe teren” pentru a face un reportaj referitor la acest eveniment.Insa ceea ce am constatat la fata locului, nu numai ca mi-a risipit indoiala vreunui interes ascuns, dar m-am convins ca totusi mai exista oameni in aceasta tara, care sa faca ceva pentru ea. In cazul nostru, ei chiar au facut ceva extraordinar pentru sah. E drept, ni se pare putin doar pe un sector. Credeti-ma, ca si eu am fost trist cand am aflat ca nu pot sa particip, eu avand domiciliul in sectorul 3.Dar ganditi-va putin, si cititi toate articolele ( sa zicem, doar din acest an) si o sa vedeti ce se intampla prin tara. Deasemenea, uitati-va si la nr. de participanti de la acele turnee. Face-ti o simpla comparatie intre ceea ce se intampla pe acolo, cu ce vedeti la noi in capitala. Eu zic ca diferenta este mica. Bun. Acum, verificati statistica populatiei din zona respectiva cu cea de aici. S-ar putea sa aveti o surpriza cand veti face raportul. Si ma refer doar la cantitate. Oricand, putem vorbi si despre calitate.
    Dintr-un alt punct de vedere, am considerat ca ceea ce voi relata despre aceasta cupa, sa fie cat mai obiectiv posibil. Stiam ca va fi foarte greu de digerat acest “politic”, dar mi-am asumat riscurile.Si le inteleg. Va inteleg nedumeririle, insa ceea ce nu inteleg eu , este de ce incercati sa amestecati lucrurile. Aici se va vorbi despre sah, iar organizatorii sunt liberi sa vorbeasca unde doresc, sa faca ceea ce vor, si cand vor dori ei.
    Apropo, sunteti dispus sa sponsorizati elevii unor scoli dintr-o comuna, sat la alegerea dvs, cu tot ceea ce inseamna sah de performanta?

    martie 29, 2009 - 2:29 am Raspunde
  • adrianstanca2009

    Subscriu partial la cele scrise de Stoica Tiberiu si M.Sahului; cred ca titlul e cam bombastic. Mai multa modestie nu ne-ar strica. Trebuie ani de munca si sute de evenimente de succes – la toate nivelurile!- ca sa vorbim despre ‘renasterea sahului romanesc”.
    Ca doar n-a murit el pana acuma…a fost poate o stare de amorteala.

    martie 29, 2009 - 6:10 am Raspunde
  • rodantero

    Cred ca titlul exprima mai putin o stare de fapt, si mai mult o speranta.
    Eu nu am simpatii politice de nici un fel , nici nu cred ca avem cu adevarat politica in tara asta, si/sau oameni politici.
    Pe de alta parte mie mi-a placut foarte mult articolul lui Nicu, si daca naivitatea este o “boala”, ma declar si eu purtator al “virusului”.

    martie 29, 2009 - 7:47 am Raspunde
  • Florin Ungureanu

    La cat de putine evenimente in sah exista.
    Sunt binevenite si astfel de evenimente.
    Puteau sa dea bani pentru o competitie de table sau altceva.
    Bravo lor ca au dat banii pentru sah.
    Ne plangem ca nu sunt bani pentru sah.
    Oare cati dintre noi se grabesc sa contribuie macar cu suma infima care se cotizeaza la federatie.
    Daca fiecare din noi nu este dispus sa dea bani pentru sah.
    De ce sa ne asteptam la altii?

    martie 29, 2009 - 9:39 am Raspunde
  • rodantero

    Macar de-ar fi politica “ingrasamantul” care sa stea la baza unei noi culturi sahiste in Romania.

    martie 29, 2009 - 10:33 am Raspunde
  • hritcucos

    Si eu sunt de parere ca articolul este foarte bine scris si oportun. Sa fie clar un lucru: nimeni nu da bani degeaba. Aproape toate sponsorizarile (99,9%) din orice sport se fac cu un interes, de obicei economic sau politic. Daca de interese economice la noi nu se prea poate vorbi din cauza mediatizarii precare a acestor evenimente, atunci sa deschidem bratele larg celor care vin sa-si faca campanie electorala. Nu trebuie sa ne asteptam sa cada sponsorizarile din cer, nu se va intampla niciodata. Si pentru a incuraja astfel de evenimente putem face eforul de a scrie niste cronici favorabile.

    martie 29, 2009 - 1:04 pm Raspunde
  • Marius Ceteras

    Subscriu la cele scrise de Hritcucos. Unii sahisti care nu au organizat niciodata vreo competitie sahista au falsa impresie ca sahul e buricul pamantului si ca sponsorii de tot felul ar trebui sa roiasca in jurul nostru, noua neramanandu-ne altceva de facut decat sa-i alegem pe cei care ne plac mai mult si sa-i dam la o parte pe cei care nu ne plac. Treziti-va la realitate baieti, sahul e la pamant din punct de vedere al imaginii, asa ca orice sprijin, indiferent din partea cui vine, este binevenit pentru sah.

    Chiar daca titlul articolului lui Nicu nu este poate cel mai potrivit, articolul in sine este cat se poate de normal. Este laudabil ca unii oameni politici sprijina sahul, la fel cum este laudabil efortul continuu al Doamnei Elisabeta Polihroniade de a promova sahul romanesc. Este regretabil ca Federatia Romana de Sah a “reusit” sa o marginalizeze in ultima perioada pe Doamna Elisabeta Polihroniade, asa cum a facut si cu alte nume mari ale sahului romanesc.

    martie 29, 2009 - 2:47 pm Raspunde
    • ceausescuiulian

      Acum am venit din capitala si maine o sa merg la Bucuresti incercand sa pledez din nou, ca si astazi, pentru o cauza mai buna a sahului. Lucrurile sunt pe drumul cel bun pentru o rubrica la un ziar national si o emisiune tv la o televiziune nationala. Dupa semnalele primite astazi din discutiile cu D-na Polihroniade si cu extraordinarii oameni care au organizat Cupa Sectorului 1, sper sa se miste ceva in sensul acesta. Va fi un efort in plus pentru noi, cei care trudim la blog, dar satisfactia pentru o rubrica zilnica este imensa. Nu stiu insa ce se va intampla cu o emisiune de sah la tv, mai ales ca este greu de produs si eu nu sunt bucurestean. Important este sa se obtina acordul de la cei care ne pot ajuta. Pentru prima oara am gasit oameni care vor sa ajute sahul si sa schimbe ceva din mentalitatea oamenilor de la noi. Adica sa puna mai mult pret pe inteligenta si mai putin pe nonvaloare si Kitsch. Se intampla lucruri admirabile si mai ales renasterea sahului in timpuri de criza nu poate fi facuta fara ajutorul politicii. Poate ca asta este sansa sahului acum si cred ca promovarea lui de catre acesti oameni este ceva deosebit. Am sa va relatez mai multe maine sau mai tarziu in articol.

      martie 29, 2009 - 10:01 pm Raspunde
  • obezeanu

    Eu unul cred ca era turneelor “OPEN”a apus de cativa ani buni…Concursurile in care profesionistii joaca impreuna cu amatorii nu mai au succes la public pentru simplul motiv ca daca vreau sa joc cu un mare maestru imi cumpar un soft si nu mai dau banii pe taxa de participare,ceas,tabla si piese de cocurs(foarte scumpe de altfel!)
    Astazi toata lumea se inscrie la un concurs de sah ca sa il castige si nu ca sa piarda “glorios”la profesionistii care ii ies in cale la un “OPEN”Aici federatia greseste pentru ca nu organizeaza concursuri pentru sahistii nelegitimati,amatorii de sah fiind mult mai multi decat jucatorii legitimati…De aici si succesul de care s-a bucurat Cupa sectorului1,concurs de la care profesionistii au lipsit!Sa ne aducem aminte ca pe vremuri MAX EUWE a fost campion mondial de amatori si abia pe urma campion mondial de profesionisti!!

    martie 30, 2009 - 12:48 am Raspunde
  • nicu valahu

    Touche, Obezeanu!
    Personal,aceste openuri sunt perfecte pentru mine la nivelul meu de incepator . Insa la nivel inalt,cred ca FRSah ar trebui sa se implice mai mult si sa ofere o modalitate mai buna pentru a ajuta jucatorii puternici sa-si ridice calitatea fortei de joc, si deasemenea sa aiba parte si de premii consistente pe masura valorilor. Am discutat cu oameni implicati in sah de multa vreme, si am inteles ca pe vremuri erau turnee( chiar si campionatul national) in sistem de calificari, cu cate doua meciuri directe, cu semifinale, finale,etc.. Si am mai inteles ca ieseau partide adevarate! Iar castigatorul, era cel mai bun.Mi-as dori foarte mult ca sa reapara astfel de turnee de nivel inalt, in primul rand pentru spectacolul oferit. Dar imi doresc ca si eu, macar de cateva ori pe an, sa am o sansa de a ajunge sa joc cu ei.Totusi e o mandrie sa stai fata-n fata cu ei la tabla de joc, si nu se compara cu nimic altceva de tip softuri.
    Dar ce pot face eu, un simplu pion?

    martie 30, 2009 - 4:24 pm Raspunde

Dă-i un răspuns lui Muratura Sahului Anulează răspunsul

Adresa dvs de email nu va fi publicata.