Aceasta serie de articole este dedicata in primul rand incepatorilor in sah, ca si acelora care nu au studiat sahul intr-un cadru organizat si/sau sistematic (iar eu ma pot include in ambele categorii J ), si este o traducerea (si uneori o adaptare, cu adaugarea unor variante suplimentare, si a catorva comentarii din lucrurile pe care le-am inteles eu, sau cel putin mi s-a parut ca le-am inteles J) a cateva dintre lectiile lui Bruce Pandolfini stranse sub titulatura “Pandolfini’s endgame course” intr-o carte foarte interesanta.
Pentru astazi avem cateva finaluri cu figuri.
Remiza pozitionala
Avand in vedere amenintarea Rd3, urmat de Tg2, albul trebuie sa fuga cu regele 1.Kc1 Kd3 (negrul il urmareste) 2.Kb1…si regele alb continua sa fuga. Daca negrul ar putea sa-si aduca regele la c3 si turnul la c2, albul nu ar mai avea ce sa faca. Asa ca negrul continua cu 2…Kc3. Daca ar incerca in schimb 2…Rc2, atunci 3.Be5 tine regele negru la distanta, dupa care nebunul va actiona pe diagonala a1-h8 si negrul nu mai poate progresa. Mutarea “cheie” este… 3.Kc1! Pare o greseala ca regele alb sa mute pe verticala regelui negru, dar priviti mai atent, pentru ca negrul nu are cum sa profite. Daca-si muta turnul pe linia a doua, nebunul poate da sah de la e5. Iar dupa 3…Re3, nebunul se retrage la h4, mentinand controlul asupra campului e1. Negrul este in impas, iar rezultatul este o remiza pozitionala.
Apropierea
Pentru finalurile de turn contra cal, exista o axioma simpla pentru partea in dezavantaj : Tineti-va calul in apropierea regelui. Altfel “armasarul” va cadea in prapastie. De exemplu, daca 1.Ng4, negrul va prinde calul in capcana cu 1…Rh3. Calul se pierde ori prin legare (2.Kg7 Rg3), ori prin “furculita” (2.Nf2 Rf3+), sau albul va fi facut mat (2.Ke8 Rh8). Dar retragerea la g8 salveza totul 1.Ng8 . Prin ocuparea campului f6 regele negru nu e lasat sa castige opozitia. Nu se poate forta matul, calul nu poate fi castigat prin legare sau “furculita”, si nici un progres real nu este posibil. Negrul nu poate juca nimic mai bine decat 1…Rf7+, dupa care poate urma 2.Ke8 Ra7 3.Kf8 Rh7 4.Ke8 Rf7 (4…Rg7 5.Kf8 Rg6 6.Ne7) 5.Nh6 Rf1, dandu-i albului ocazia sa greseasca. Acum daca 6.Kd8?, atunci 6…Rg1 7.Ke8 Rg6 8.Nf7 Rg8#. Dar inca o data 6.Ng8 il salveaza pe alb.
Atacand partea slaba
Aceasta este una din pozitiile analizate pentru prima oara de sarguinciosul Philidor, aproximativ pe la 1750. Uneori finalurile de turn si nebun contra turn sunt remiza, alteori partea cu avantaj material poate sa castige. In cazul de fata, daca negrul nu-si poate coordona piesele, va fi facut mat sau va pierde turnul. “Secretul” pentru alb este sa joace pe partea “slaba” a negrului, pe partea opusa celei aparate de turn. 1.Ra7 (amenintand mat) Rd8+ 2.Kc6 Kb8 3.Ra5 Rh8 (3…Rd7 4.Kxd7? este o incercare de pat, care esueaza insa dupa 4.Rb5+ Kc8 5.Be6, care leaga turnul si-l castiga) 4.Kb6 Rh6+ 5.Bc6 Rxc6+ 6.Kxc6 Kc8 7.Ra8#.
Ruperea coordonarii
Fortele negrului sunt pozitionate intr-o balanta defensiva delicata, asa ca albul inclina balanta cu disruptiva mutare 1.Rd7+. Negrul trebuie sa alega o parte spre care sa se deplaseza cu regele. Fuga pe flancul damei pierde imediat (1…Kc8 2.Ra7), gratie nebunului care vegheaza asupra campului b3. De aceea negrul muta 1…Ke8 2.Rb7 (inca o amenintare de mat care distruge si mai mult coordonarea pieselor negrului) Kf8 3.Rf7+ Ke8 (daca 3…Kg8 atunci 4.Rf3+ castiga turnul negrului), si acum “ridicarea” turnului pe linia a patra castiga partida 4.Rf4 Kd8 (sau 4…Rd3 5.Rg4 si totul s-a terminat pentru negru) 5.Be4 (ameninta 6.Rf8#) Ke8 6.Bc6+ Kd8 7.Rf8+ Re8 8.Rxe8#.
Schimbarea flancurilor
Cu turnul negru la e1, albul ar dori sa-si plaseze turnul la f7 si nebunul la f3. Dar nu poate sa faca asta direct A)1.Rf7 Re2 2.Bf3 Rd2+, si nebunul este obligat sa se intoarca la d5 ca sa blocheze sahul; B) 1.Bf3 Ke8, si campul f7 nu mai este accesibil pentru turn. Castigul se realizeaza prin mutarea turnului de pe un flanc pe celalalt, incepand cu 1.Ra7, amenintand matul. Negrul trebuie sa se grabeasca cu turnul pe flancul damei pentru a scapa de mat, dar asta lasa turnul alb sa ocupe campul dorit cu tempo 2.Rf7, pentru ca acum se ameninta matul la f8. Asa ca turnul negrului revine pe flancul regelui 2.Re1 (alternativa 2…Ke8 pierde dupa 3.Rf4 Rd1 4.Rb4 Kf8 5.Rg4, urmat de mat la g8). Nebunul albului isi atinge scopul de asemenea, 3.Bf3, si turnul negru nu poate ataca de la d1. Daca 3…Ke8, atunci 4.Rf4 si se ajunge la o pozitie similara cu cea din exemplul precedent, iar daca 3…Re8 negrul pierde dupa 4.Ra7. Relativ cel mai bine este 3…Re3, dar dupa 4.Bc6 Rd3+ 5.Bd5 negrul iar nu mai are mutari bune. Daca incearca 5…Ke8 pierde dupa 6.Rg7; si dupa 5…Re3 pozitia este exact cea din exemplul precedent.
Pozitia lui Philidor
In aceasta faimoasa pozitie, negrul ameninta sa-i dea sah albului de la d7. Albul nu indrazneste sa impiedice aceasta cu 1.Bc6 (sau 1.Be6), pentru ca 1…Rd7+ 2.Bxd7 este pat. In schimb albul da sah pe ultima linie pentru a forta turnul negru sa mute de pe linia a saptea 1.Rf8+ Re8. Acum cu 2.Rf7 se ia sub control linia a saptea. Cea mai buna incercare a negrului este acum 2…Re2, care pastreaza posibilitatea unui sah la d2, un camp pe care nebunul nu-l poate controla. Insa, dupa mutarea de tempo 3.Rg7, turnul negrului trebuie sa mute la e1 sau e3, 3…Re1, de unde sahurile “din spate” ( la d1 sau d3) pot fi controlate de nebun. Pozitia este identica cu cea de mai sus, iar castigul se obtine dupa aceeasi metoda.
Aici puteti revedea si vizualiza cele 6 pozitii comentate
Aveti aici episodul trecut
2 Comentarii
Felicitari Daniel pentru aceasta sectiune foarte instructiva.
aprilie 26, 2009 - 5:52 pmMultumesc George. Sa stii ca sunt instructive chiar si pentru mine 🙂 .
aprilie 26, 2009 - 6:04 pm