Interviu cu Adrian Mikhalchisin: “In fosta Uniune Sovietica se dadea o mare importanta eliminarii greselilor prin analizarea partidelor elevilor” (2)

Interviu de Ozgur Akman

Nascut in 1954, GM Adrian Bogdanovich Mijkhalchishin a devenit un mare maestru puternic si a fost secundantul Campionului Mondial Anatoly Karpov. El a ajuns un antrenor cu recunoastere internationala si un autor prolific de carti de sah. Adrian discuta despre viata sa si despre strategia antrenamentului in sah in acest interviu cu Ozgur Akman

AICI PUTETI CITI PARTEA I

mikhalchishin02

Inca tin sesiuni private de antrenamente cu tineri si talentati GM, si vreau sa-i ajut pe Mateusz Bartel si Luka Lenic sa ajunga jucatori de top. Sunt de asemenea consultant pentru un interesant program pentru juniori in Slovenia, unde imi petrec jumatate din timpul meu.

Familia mea prefera sa stea in frumosul oras din Lvov, in vestul Ucrainei, unde sotia mea este manager de hotel, fiul meu este doctor in stiinte politice iar fiica mea studiaza dreptul.

Ati fost recent numit Presedintele Comisiei Antrenorilor FIDE. Care sunt planurile tale pentru aceasta comisie?

Era un comitet, dar dupa ce s-a intrunit Consiliul Presidential la Istanbul, a devenit o comisie. Erau cam 30 de comisii la FIDE , dar nu toate erau eficiente. Cand s-a stabilit Comitetul Antrenorilor de catre Yuri Razuvaev, care a facut multe in calitate de Presedinte, am facut ceva progrese, dar inca avem multe de facut. Acum FIDE a redus numarul comisiilor la 10, dar trebuie sa muncim mai serios.

Trebuie sa imbunatatim rolul antrenorului in sah, deoarece, comparativ cu alte sporturi, cred ca antrenorii de sah sunt tratati cu mai putin respect. Am stabilit deja un sistem de titluri pentru antrenori, la fel ca la jucatorii de sah, ceea ce este folositor pentru imbunatatirea sistemului de licentiere. Aceasta este necesar deoarece antrenorii trebuiesc monitorizati. In afara de tarile ex-sovietice, alte tari au probleme mari in domeniul antrenamentului in sah. Majoritatea antrenorilor nu sunt educati. Nu ma refer numai la educatie pedagogica necorespunzatoare, ei nu au nici macar educatie sahista corespunzatoare.

mikhalchishin01

Curs la Academia FIDE a Antrenorilor, cu Adrian Mikhalchishin, Horst Metzing si GM Uwe Bönsch

Trebuie sa monitorizam si sa imbunatatim sistemul de antrenament sahist. Spre exemplu, in fotbal exista o abordare universala de antrenament al jucatorilor. Ce fel de munca ar trebui facuta in fiecare sesiune de antrenamente este deja stabilit. In sah, nu avem standarde potrivite, si nici macar o traditie sistematica. Exista deja seminarii care se tin in Berlin, Singapore si New York; totusi, vrem sa creeam mai multe academii pentru antrenori, incepan cu Moscova, India, tarile arabe, si, poate, Iran. Aceste seminarii nu sunt folositoare doar pentru licentiere, dar si pentru oferirea de informatii catre antrenori pentru a dezvolta o intelegere universala a antrenamentului in sah.

Trebuie sa dam drumul la tabere de vara pentru tinerii sahisti; in SUA acestea sunt foarte populare. In trecut aveam deja un plan de antrenamente de 3 nivele, plan care nu a putut fi realizat. Trebuie sa cooperam mai mult cu federatiile si cu FIDE ca sa imbunatatim nivelul monitorizarii si sa oferim material de antrenamente adecvat in multe locuri din lume.

De ce este nevoie de antrenori licentiati?

Unii jucatori care au un anumit nivel al ratingului cred ca pot sa antreneze. Altii au atestate, dar unii creaza haos in lumea antrenorilor creand o imagine falsa prin publicitate. Sunt “Marii Maestrii X” care antreneaza fara sa aiba nivelul corespunzator de cunostinte pedagogice, si nici macar un nivel de intelegere a sahului corespunzator deoarece “Marele Maestru X” nu este nici macar la un nivel de candidat de maestru. Aceasta este scandalos, si avem nevoie sa cooperam mai mult cu federatiile nationale ca sa rezolvam aceste probleme. Majoritatea federatiilor nationale nu se deranjeaza sa verifice cine face munca de antrenor. Aceasta pune in pericol viitorul sahului, precum si educatia copiilor care sunt interesati in sah.

mikhalchishin02

Adrian Mikhalchishin predand [foto FIDE]

Pe de alta parte trebuie sa crestem nivelul antrenamentelor in multe tari, in sensul ca standardele sunt inacceptabil de mici. Noua noastra comisie are 12 membri. Efstratios Grivas este secretar si munceste foarte mult deja. Peter Long, care coopereaza cu Academia de Sah Asiatica, ne-a ajutat sa realizam un site web unde putem oferi informatia necesara si antrenamente online de care antrenori de top. Acest site web poate fi vazut la www.Getchesstraining.com. Desigur, este nevoie sa crestem nivelul antrenorilor peste tot in lume. Multi antrenori vorbesc prea mult, avand prea putine rezultate. Calitatea unui antrenor poate fi vazuta prin elevii sai si nu prin publicitatea pe care o fac.

In afara de oferirea de cunostinte sahiste, de ce este nevoie de antrenori licentiati?

Prima probleme a antrenorilor din sah este lipsa surselor pentru a preda, dupa cum am indicat si mai sus. Totusi, mai sunt si alte probleme. Multi antrenori intampina probleme in timpul turneelor, datorita lipsei de facilitati organizatorice. Antrenamentele din timpul turneelor sunt de asemenea foarte importante, desi subestimate in general. Pregatirea inaintea si in timpul turneelor este esentiala in antrenamentul sahistilor. Abilitatea de a analiza partidele elevilor este o calitate distinctiva a unui bun antrenor. In fosta Uniune Sovietica se dadea o mare importanta eliminarii greselilor prin analizarea partidelor elevilor. Evaluarea rezultatelor lipseste in antrenamente in general.

Care crezi ca sunt calitatile de baza ale unui bun antrenor?

Desigur, este necesara o anumita intelegere a sahului, dar, mai important, abilitatea pedagogica si cunostintele sunt necesare. Al treilea lucru ar fi educatia in sporturi si psiholigia copilului. Un alt aspect crucial este abilitatea de a dezvolta o abordare individualizata pentru fiecare elev. Munca in grup este buna, dar antrenori au nevoie sa aloce ceva timp specific cu fiecare elev. Aceasta cere mai multa energie, dar antrenamentele individuale sunt mai folositoare pentru fiecare student. Antrenorii sunt in general lenesi in privinta asta, analizand partidele elevilor doar cu un program de sah. Acesta este cel mai mare pacat deoarece elevul s-ar putea sa nu poata sa progreseze fara ca sa faca mutarile cu mana lui.

In fosta Scoala de Sah din Uniunea Sovietica educatia antenorilor nu se limita doar la antrenamentul sahist pur. Asa ca, putem sa rezumam startegia ta ca o ‘transplantare a cunostintelor acumulate din Scoala de Sah a URSS’?

Da. Unii spun ca nu exista un asemenea lucru precum o scoala de sah. Chiar si Spassky a negat ca ar exista o ‘Scoala de Sah a URSS’. Erau de fapt multe scoli in fosta Uniune Sovietica, cum ar fi acelea de la Moscova, Leningrad, tarile baltice, Georgia si Ucraina, care au avut influente diferite asupra elevilor, si, ca rezultat, jucatorii lor jucau un altfel de sah in comparatie cu altii.

mikhalchishin03

Totusi, toti aveau puncte comune, incepand cu Botvinnik si Dvoretsky. Analiza propriilor partide este cheia imbunatatirii sahului pe care il joci.

(SURSA: CHESSBASE)

ALTE POSTARI RELEVANTE

1 Comentariu

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.