Pentru a afla cum vă puteti procura METODOLOGIA ANTRENAMENTULUI SAHIST si a vedea tabla sa de materii, daţi click aici
La cererea noastră, cunoscutul antrenor franco-român a acceptat să ne dezvăluie câteva din «secretele» formării jucătorilor de şah, desprinse din lucrarea sa fundamentală «Metodologia antrenamentului şahist», pe care am avut deja plăcerea s-o prezentăm pe site-ul nostru. Experienţa lui ca antrenor şi jucător ne-ar putea ajuta să inţelegem mult mai bine anumite concepte şi fenomene din lumea şahului, subiecte extrem de delicate şi de negăsit în vreo altă carte de specialitate.
Profunzimea analizelor făcute de el in domeniul antrenoratului, se regăseşte şi în aceste articole bine fundamentate, finisate cu minuţiozitate şi talent literar.
In ceea ce ne priveşte, suntem convinşi că impărtăşirea din experienţa şi ştiinţa de o viaţă a maestrului antrenor este un lucru îmbucurător şi sperăm că fiecare din voi va găsi o bună parte din răspunsuri la întrebările pe care vi le puneţi. Căci formarea şi perfecţionarea tinerilor generaţii de jucători şi jucătoare este o treabă lungă şi anevoioasă, care nu poate fi realizată decât de câtre animatori şi antrenori talentaţi şi bine pregătiţi, dotaţi de concepţii metodologice sănătoase şi temeinice. Serialul va continua câteva luni bune, cel puţin o dată pe săptămână . Cred că acest lucru trebuie să ne bucure, mai ales că mulţi dintre cititorii şahisti au pus intrebări şi probleme de această natură pe blog. Aşteptăm deci părerile voastre pentru a putea continua această inedită experienţă.
Antrenorul şi echipa sa
Şahul reprezintă un model aparte a vieţii, cu toate multiplele sale probleme şi, mai ales, cu eterna luptă pentru a rezista şi supravieţui în faţa dificultăţilor, cu urcuşurile şi coborâşurile sale, cu necesitatea imperioasă de a se ridica după un eşec, uneori chiar de a relua totul de la început. Fără îndoială că aceasta este mai uşor de făcut când eşti susţinut de cei apropiaţi şi înconjurat de prieteni.
A juca într-un concurs individual sau pe echipe sunt două lucruri complet diferite. La prima vedere, o echipă de şah este un grup, reunit pe perioada unui meci sau a unei competiţii, pentru a lupta împreună pentru victoria comună. Dar, în realitate, o echipă de şah este mult mai mult decât un simplu cumul de prestaţii individuale:
- întâi, pentru că – pentru a câştiga un meci – este suficient un +1.
- apoi, este întotdeauna preferabil să ai un grup omogen de «bătăioşi» motivaţi decât o adunăturà de mari individualităţi, blazate şi neavând mare lucru în comun.
- şi cum toată lumea are accesul la informaţii şi există o adevărată pregătire între jucători, devine din ce în ce mai greu de câştigat o partidă, diferenţa fiind deseori făcută de factori complementari, dintre care: ambitia, luciditatea şi puterea de concentrare a jucătorilor cei mai talentaţi şi acţionând în cadrul unui colectiv bine închegat.
- în plus, jocul într-o echipă are specificitatea lui căci, în liniştea paşilor tiptili şi a ocheadelor discrete, fiecare mutare influenţeazà starea de spirit colectivă iar eventualele greşeli pot traversa – asemenea unei unde electromagnetice – toate partidele.
Spre deosebire de egocentrismul specific competiţiilor individuale, jocul pe echipe posedă şi alte atuuri:
- relaţiile în cadrul unei echipe pot favoriza spiritul de camaraderie, de responsabilitate chiar de abnegaţie pentru rezultatul colectiv: locuri şi premii, promovări şi retrogradări etc.
- persoane complet diferite dar reunite pentru un ideal comun, se mobilizează întotdeauna mai bine.
- şi atunci când cei mai buni maeştri sunt retribuiţi de către cluburi, federaţii sau alti, interesul financiar ar putea deasemenea să joace un rol motivant.
Pentru ca o echipă să devină competitivă şi să poată să-şi îndeplinească mandatul său de performanţă, va trebui înainte de toate selectionaţi jucătorii, fără îndoială pe criterii de forţă de joc, dar ţinând cont şi de multe altele:
- sentimentale: de încredere, de înţelegere şi de întrajutorare reciprocă.
- accordul unanim pentru a-şi atinge obiectivele printr-un efort maximal.
- un consens între ambiţiile personale şi interesul colectiv.
- solidaritate comună pentru rezultate, atât la bine cât şi la rău.
Un antrenor are obligaţia profesională de a forma, pregăti şi conduce grupul său. Dar a crea, gera şi conduce o echipă cere din partea sa nenumărate competenţe de ordin tehnic, organizator, psihologic şi sociologic căci fiecare jucător are un nivel diferit, ca şi propriile sale preocupări şi probleme. Anumiţi antrenori posedă chiar o adevărată ştiinţă a gerării echipelor lor – înainte, în timpul şi după acest moment atât de sincer care este competiţia şahistă. Astfel, o bună pregătire a unui meci englobează următoarele acţiuni:
- reunirea întregului efectiv, pentru a stabili împreună ordinea meselor şi obiectivele fiecăruia în funcţie de adversari şi culori.
- anticiparea compoziţiei echipelor adverse, expunerea punctelor tari şi slabe, analiza câtorva partide importante, transmiterea directivelor necesare.
- comunicarea obiectivelor şi stabilirea tacticii de meci, atât pentru toată echipa cât şi separat pentru fiecare masă, cu precizarea că o partidă pierdută obligă alţi doi coechipieri să forţeze jocul lor.
- impunerea unui anumit comportament pentru ca toată echipa să se poată comporta şi juca normal: ca toţi jucătorii să se concentreze asupra partidelor lor cu responsabilitate, încredere şi voinţă fermă de a găsi întotdeauna resurse, ca fiecare să–şi înceapă partida într-un mod raţional şi armonios, să joace ceea ce cunoaşte mai bine, fără să recurgă la experimentări dubioase, să nu-şi asume riscuri inutile, să nu sacrifice fără rost, să joace cel mai solid posibil, să evite greşelile şi, în cel mai rău caz, să asigure remiza.
Pentru a putea aborda sensibilităţile şi a înfluenta mentalităţile, antrenorul trebuie desigur să simtă bine «pulsul» echipei sale şi să facă aceasta cu mult tact pedagogic pentru că jucătorii de şah sunt personaje care şi-au făcut din gândire un mod de viaţă. Anumiţi jucători mai sensibili joacă mai bine atunci când au alături pe cineva de încredere, de aceea orice antrenor trebuie să încerce:
- să–şi destindă grupul din punct de vedere psihologic: să-i debaraseze pe anumiţi jucători de complexele lor, să reducă tensiunea car ar putea să se manifeste înaintea unui meci greu sau decisiv, să reprezinte o prezenţă reconfortantă prin comportament, atitudine, gesturi, cuvinte şi privire.
- să le dinamizeze posibilităţile de performanţă: să cunoască dificultăţile existente, să le respecte eventualele manii şi superstiţii, să ştie să atenueze tensiunile şi să curme incertitudinele, să aprecieze bine şansele reale de succes, să le reîncarce bateriile bioenergetice etc.- dacă toate acestea pot să le aducă confortul spiritual şi încrederea necesară.
- să fie atent în ceea ce priveşte raporturile sale cu jucătorii: să efectueze împreună o anumită pregătire psihologică, evitând însă să-i supramobilizeze, să le fixeze obiective supraomenesti, să-i necăjească sau să-i indispună.
- să asigure – înainte şi în timpul meciului – un climat spiritual de reconfort, o atmosferă de calm şi de bună dispoziţie.
- să-i dirijeze cu clarviziune spre efortul maximal: să ştie, înainte de toate, să–şi controleze propriile nelinişti şi emoţii, apoi, gesturile sale să fie naturale şi autentice, expresia sa să provoace calmul, încrederea şi optimismul, tonul să fie bine nuanţat de genul: « putem câştiga!» etc.
Plecarea sau convocarea echipei pentru meci (competiţie) implică rezolvarea unei serii întregi de probleme importante, cum ar fi:
- rezervarea în cele mai bune condiţii a transportului, a cazării şi a meselor plus rezolvarea altor probleme care pot să survină întretimp.
- a aduce cu sine tot ceea ce va fi necesar echipei: legitimaţii, jocuri, ceasuri, literatură şahistă, ordinator portabil etc.
- să se pregătească pentru a fi la adăpost de orice surpriză şi eventualitate.
- să se ocupe deasemenea de propria persoană: bunăstare, somn, medicamente, tratamente etc.
Marea majoritate a echipelor au un leader, care răspunde într-un anumit fel la dezideratul jucătorilor de a avea un idol de admirat şi de urmat, un maestru pe care pot conta, un coleg mai priceput care-i poate înţelege şi respecta. Dar unicul purtător de cuvânt al echipei în faţa arbitrilor este căpitanul ei, singurul acreditat să prezinte lista jucătorilor, să semneze foile de meci, să depună eventualele reclamaţii (contestaţii). Din păcate, caracterul amator al cluburilor noastre face ca această funcţie să fie deseori ocupată (şi mai puţin îndeplinită) de către un conducător, ca «recompensă» morală pentru ajutorul sau activitatea sa benevolă. In acest fel, echipa nu face decât să se priveze de orice asistenţă psiho-şahistă pe care un eventual antrenor sau maestru mai bine plasat i-ar putea acorda în timpul meciului, de exemplu:
- să urmărească desfăşurarea partidelor şi să adapteze pe parcurs tactica de meci, temperând ardoarea unora şi încurajând asumarea unor eventuale riscuri de către alţii.
- să gereze propunerile de remiză, ţinând cont de aprecierea poziţiilor dar şi de posibilităţile jucătorilor şi de perspectivele situaţiei din meci.
- să ţină cont de eventualele «compensaţii» spre binele echipei dar şi pentru a menţine moralul unor jucători.
- să se arate înţelegător şi echitabil, dar şi exigent şi ferm atunci când trebuie să decidă în interesul echipei.
- să înţeleagă tipologia şahistică cu un anumit talent de comunicator: răbdare în discuţii, rigoare în limbaj, prudenţă în întrebările delicate etc.
- un căpitan eficace este, înainte de toate, un bun jucător dar care ştie, în acelaş timp, să creeze o ambianţă bună în echipă, să–şi susţină, să valorizeze şi să sudeze colectivul, care comunică într-un mod clar şi precis, care îşi asumă alegerile făcute şi-şi recunoaşte eventualele greşeli.
- din contra, un căpitan nejucător sau mai slab din punct de vedere şahist va fi mai puţin disponibil căci mai concentrat asupra partidei sale, mai puţin obiectiv în aprecierea şi tratarea remizelor şi, în funcţie de poziţia sa, predispus să caute compensaţii subiective la ceilalţi jucători.
Orice competiţie trebuie să fie analizată, şi în special cele pe echipe care cumulează eforturile mai multor persoane şi care aşteaptă ca munca lor să fie apreciată Dar, să nu uităm că jucătorii de şah sunt fiinţe delicate pe care un eşec ar putea să-i descurajeze. Pentru a menaja asemenea jucători, trebuie încercat să-i îmbărbătăm, să le reînnoim încrederea şi să-i încurajăm pentru meciul sau competiţia următoare. La o asemenea analiză colectivă trebuiesc asociaţi toţi participanţii: jucători, antrenori, căpitanul de echipă şi un reprezentant al clubului. Ea poate să cuprindă următoarele puncte:
- trecerea în revistă a rezultatelor: ale competiţiei, ale echipei şi pe fiecare jucător.
- aprecierea rezultatelor obţinute faţă de obiectivele propuse, de posibilităţile reale ale jucătorilor, de poziţiile obţinute şi forţa adversarilor.
- eventualele probleme de ordin financiar, disciplinar şi de organizare.
- prezentarea partidelor şi a poziţiilor instructive de către jucători.
- concluzii şi perspective de viitor.
In pricipiu, sunt jucătorii care trebuie să-şi analizeze şi să-şi prezinte propriile partide dar trebuie să existe întotdeauna o «tabără critică» formată din 1-2 din cei mai buni jucători + antrenorul. Cea mai bună atitudine în acest caz este să fim cât mai puţin lăudăroşi şi mai mult critici, condiţie indispensabilà pentru a ne putea ameliora. Dealtfel, principalul util a unui antrenor de şah nu este gura mare ci complicitatea şi buna înţelegere cu jucătorii săi. In acest caz, cel mai dramatic pentru un antrenor nu este o partidă pierdută sau o competiţie ratată, uneori chiar şi un sezon dezastruos, ci atunci când curentul între el şi jucătorii lui nu mai trece. Căci nu trebuie să uităm că carierele în şah sunt mai lungi şi durabile decât în alte sporturi, că orice rezultat nu reprezintă sfârşitul lumii, că cel mai important este să reluăm şi mai serios antrenamentele şi să pornim spre noi confruntări contra unor adversari din ce în ce mai puternici.
0 Comentarii