Ori de cate ori reusim intr-o partida sa efectuam o serie de mutari ofensive prin care il fortam pe adversar sa se retraga sau sa joace defensiv, este tentant sa ne gandim ca ne aflam in avantaj, cu siguranta. Dar aceasta constatare nu este intotdeauna adevarata. Este important sa acordam o mare atentie ‘formei’ care ramane atunci cand secventa fortata de mutari s-a incheiat. Daca nu am reusit o lovitura concreta, s-ar putea sa ne trezim brusc…in defensiva.
Aceasta i s-a intamplat ungurului Gyula Sax in partida cu iugoslavul Dragoljub Velimirovic in turneul international Tungsram disputat la Budapesta in 1973. In faza de inceput a jocului de mijlioc, Sax a initiat o secventa fortata de mutari, dar nu a reusit sa obtina nimic semnificativ, dupa care nu a putut sa mai faca nimic atunci cand piesele lui Velimirovic s-au trezit la viata. Sax a fost fortat sa intre intr-un final cu un pion in minus si in cele din urma a sucombat in fata tehnicii lui Velimirovic.
Sax,Gyula – Velimirovic,Dragoljub [B76]
Budapest Tungsram Budapest (7), 1973
1.e4 c5 2.Nf3 Nc6 3.d4 cxd4 4.Nxd4 Nf6 5.Nc3 d6 6.Bc4 Bd7 7.Bb3 g6 8.Be3 Bg7 9.f3 0–0 10.Qe2!?
Intr-o pozitie cunoscuta a teoriei, Sax incearca o mutare neobisnuita, in loc de mutarea standard 10.Qd2. Este greu sa ne dam seama care este scopul acestei mutari. 10…Na5! Negrul nu ezita sa schimbe periculosul nebun al Albului. 11.0–0–0 In loc sa faca rocada mare, Sax ar fi trebuit sa-si dea seama ca sansele lui de atac sunt mai mic datorita mutarii lente 10.Qe2. Probabil era mai bine efectuarea rocadei mici, urmata de centralizarea pieselor si de mentinerea unei pozitii solide. 11…a6 12.Qd3 b5 Sax nu realizeaza cat de repede se intoarce roata impotriva lui, altfel ar fi incercat 13.Nd5!? cu scopul meutralizari initiativei Negrului pe flancul damei. 13.Bg5?!
Inceputul unei aventuri care era menita sa se incheie rau pentru Alb. Ideea Albului era sa captureze la f6, apoi sa atace nebunul negrului cu Nd5, si apoi sa joace e4-e5. Dar daca ar fi privit indeaproape pozitia finala ce ar rezultat dupa aceste mutari, Sax si-ar fi dat seama ca pozitia Negrului nu poate fi strapunsa in acest mod, desi piesele Negrului ocupa pozitii aproape exclusiv defensive. 13…Nxb3+ 14.Nxb3 b4 15.Bxf6 Bxf6 16.Nd5 Bg7 17.Qe3 [17.Nxb4 a5 si Albul este expus unui contrajoc puternic.] 17…Rb8!
Velimirovici incepe sa controleze pozitia. 18.e5 Be6 19.f4 Rb5!
Lucrurile incep sa devina critice pentru Alb. 20.Qf3 [20.exd6 exd6 (20…Rxd5?? 21.Rxd5 Bxd5? 22.dxe7 +-) 21.Qf3 Bxd5 22.Rxd5 Rxd5 23.Qxd5 Qf6! si Albul nu poate sa apere campul b2. O pozitie in care Sax are motive sa se lamenteze cu privire la schimbul nebunului din b2.] 20…Bxd5 21.Rxd5 Rxd5 22.Qxd5 dxe5
Albul este fortat sa intre intr-un final cu un pion in minus. 23.Qxd8 Rxd8 24.fxe5 Bxe5
Velimirovici nu va avea nici o poblema in a inscrie un punct intreg. 25.g3 Rd5 26.Re1 a5 27.Nd2 Bxb2+ 28.Kxb2 Rxd2 29.h4 Rg2 30.Re3 f5 31.Rxe7 Rxg3 32.h5 gxh5 33.Re5 Rg5 34.Rxa5 h4 35.Rd5 h3 36.Rd1 Rg3
0–1
(SURSA: DADIAN CHESS Dan Scoones – Temporary Initiative )