16 februarie 2010
Corespondenta de la Sergiu Grunberg
Stimati candidati la functii in Comitetul Director
Am rugamintea sa completati acest chestionar cu da sau nu sau oricum doriti . Intrebarile sunt alese atat pe baza experientei mele in functia de presedinte al Colegiului de Antrenori cat si a sugestiilor mai multor sahisti
Raspunsurile dumneavoastra pot sa ne lamureasca asupra strategiei pe care urmeaza sa o aplicati in timpul posibilului dumneavoastra mandat , dar ne dau si dreptul sa va intrebam la urmatoarea plenara cum ati actionat in spiritul celor declarate
Puteti evident refuza sa raspundeti, dar nu stim in ce masura aceasta v-ar spori popularitatea in randurile alegatorilor
18 februarie 2010 , ora22.30
Stimati candidati
Multumesc celor care au raspuns chestionarului meu atat pe acest site cat si pe mailul personal
Cred ca expunandu-va parerile si ideile in chestiuni concrete, ati putut oferi celor interesati o imagine mai complexa a personalitatii domniilor voastre
Deasemenea sper ca in cazul in care veti fi alesi sa rezolvati in spiritul celor expuse o parte
din problemele reale ale sahului ridicate in umilul meu chestionar
Nu in ultimul rand vreau sa multumesc si celor care nu au raspuns, fiindca de multe ori si tacerea e semnificativa . Fie ca vine dintr-un complex de vinovatie , din lipsa de opinii sau dubii , din dezinteres fata de problematica sau fata de autor , tacerea dumneavoastra e numai exterioara . Sunt convins ca unele intrebari va bantuie deja subconstientul ,iar in cazul in care veti fi alesi , poate veti da raspunsuri pertinente si mai ales concrete.
Cu stima
Sergiu Grunberg
______________________________________________________________________________________
Chestionar :
1. Considerati ca deciziile Colegiului de Antrenori pot fi ignorate sau complet schimbate de Comitetul Director contrar regulamentului actual , sau se pot rediscuta si renegocia in cazul unor pareri divergente ?
– considerati ca opiniile sau luarile de pozitie in CA sau CD sunt confidentiale sau trebuie facute publice de catre ceilalti participanti
– presedintele FRSAH poate avea drept de veto intr-o anumita chestiune pe toata durata mandatului ?
2. Considerati ca rezultatele echipelor noastre la Olimpiada si Campionate Europene sunt multumitoare in masura in care sunt in zona mediei ELO a echipei ?
– credeti ca selectionerul sau capitanul poate avea mana libera in materie de selectie si conducere a echipei pe termen lung sau scurt ?
– considerati capitanul mai important ca jucatorii sau invers ?
– credeti ca orice jucator de o valoare recunoscuta poate deveni capitan sau antrenor fara a corespunde unui anume profil psihologic si pedagogic ?
– campionul national trebuie sau nu sa faca parte din echipa ?
– considerati antrenori straini ca o solutie pt echipele noastre nationale ?
3. Considerati actuala formula de Superliga una normala in ceea ce priveste :
- numarul de echipe , avand in vedere situatia financiara a cluburilor , diferentelor substantiale de valoare , lipsa de obiective al echipelor de mijloc ?
- este normal ca o echipa retrogradata sa fie reprimita pentru mentinerea numarului de echipe ?
- numarul de jucatori straini atat la seniori cat si la senioare ; ar trebui limitat sau nu ? daca da printr-o simpla decizie a federatiei sau prin taxe care de la un anumit numar de jucatori in sus ar deveni prohibitive ?
- este protectia minima a intereselor jucatorilor romani o sarcina a FRSAH sau nu ?
4. In strainatate organizatorii de turnee nu sunt implicati in conducerile Federatiilor , facand aceasta activitate probabil numai pentru bani
La noi tot mai multi organizatori vor sa se implice in conducerea FRSAH :
– apare cumva in alegerea locurilor de desfasurare ale anumitor competitii oficiale un conflict de interese ?
– daca respectivul nu voteaza , functioneaza vestitul spirit de echipa ?
– este normal ca selectia sa se faca in CD sau ar fi necesara o comisie neutra?
5. Au aparut destule aranjamente in special la Divizia A , Superliga nemaivorbind de alte turnee
– macar la competitiile oficiale ar trebui sa ia FRSAH masuri, sau aceste acte de coruptie vor dispare de la sine odata cu cresterea prosperitatii si civilizarii noastre ?
6. Considerati ca antrenorii, cluburile si FRSAH trebuie sa ia masuri ca macar pe durata competitiilor jucatorii dar in special juniorii sa nu bea , sa nu piarda noptiile in discoteci sau cu diverse jocuri ?
11 Comentarii
Domnule Grunberg,
Am incercat sa va prezint parerile mele la problemele ridicate de dumneavoastra. Sunt foarte importane si de actualitate. Sper ca avem in mare aceeasi parere.
1. Deciziile CA nu pot fi ignorate sau schimbate total. Decizia finala a CD cu privire la propunerile CA (stabilirea loturilor nationale, a reprezentantilor Romaniei la diverse campionate, a sustinerii materiale etc.) trebuie luata in prezenta presedintelui CA, in urma unor discutii sustinute de argumente obiective. CA trebuie sa propuna criterii clare de selectie pe care CD le analizeaza si aproba. Toate aceste discutii cat si votul pot fi facute publice! Presedintele poate avea vot de veto, punctual pe o problema, argumentand si asumandu-si realizarile sau nerealizarile.
2.Nu, rezultatele echipelor nationale nu sunt foarte bune. Cu siguranta puteau fi mai bune.
Capitanul sau antrenorul trebuie sa aiba dreptul sa ia decizia finala dupa consultarea CD si in special a CA. El trebuie sa-si asume rezultatele corespunzatoare unui ciclu de 2 ani (perioada dintre Olimpiade)si sa-si depuna demisia in cazul esecului.
Antrenorul si/sau capitanul au un rol hotarator in linistea si bunul mers al echipei. Trebuie sa se termine cu ideea ca nu joc cu acel coleg in echipa sau cu acel capitan sau antrenorul nu este al meu… Cine vrea sa vina sa joace pentru echipa nationala trebuie sa vina cu inima deschisa si sa-si doreasca cel mai bun rezultat posibil. Trebuie sa reusim sa aliniem cea mai buna echipa a momentului!
Nu cred ca oricine poate deveni peste noapte un bun pedagog, un bun prieten, un fin psiholog.
Nu cred ca este obligatoriu ca sportivul care a iesit campion sa faca parte din lotul restans pentru CE sau Olimpiada. Rezultatul sau poate fi rasplatit prin participarea si sustinerea materiala la CE individual.
Un antrenor strain, cu o mare experienta, care are un sistem pus la punct pentru ridicarea performantelor sportive (mari maestri cu Elo> 2600)cred ca este o solutie foarte buna, cel putin pentru un timp (1-2 ani pana se pune la punct un sistem in Romania) pentru postul de antrenor federal. La loturile nationale nu cred ca trebuie un alt antrenor strain. Antrenorul strain poate conduce si lotul masculin daca nu gasim unul autohton. Ideal ar fi ca 2-3 din actualii MMI romani cu Elo peste 2500 sa faca pasul incet,incet, sub tutela acestui “meserias” catre marea performanta in antrenorat.
3.Numarul de echipe in Superliga masculina:8 din care 3 “pica”, cu maxim 2 straini. Divizia A 10 echipe, 3 “pica”, 1 strain maxim. Divizia B sistem open fara straini. Numarul de straini limitat prin decizia AG sau CD. Fiecare echipa de Superliga si Divizia A sa fie obligata sa aiba echipa de Tineret sau minim de 18 ani la CN pe echipe juniori si tineret.
Superliga feminina: 8 echipe, 1 straina maxim, 3 “pica”, Divizia A sistem open fara straini. Fiecare echipa de Superliga sa aiba echipa de fete la varsta minim de 14 ani la CN echipe junioare. Da trebuie facuta o minima protectie a jucatorilor si in special a jucatoarelor autohtone.
Nu echipa retrogadata nu trebuie reprimita. Trebuie sa promoveze o echipa din esalonul inferior sau sa joace meci de baraj.
4. Da apar conflicte de interese. Respectivul se poate abtine de la vot dar… Cel mai corect este ca oricine are o oferta sa o publice pe site-ul FRSah si un sistem de criterii bine stabilit sa stabileasca castigatorul licitatiei. ECU a stabilit cateva criterii foarte clare ( le-a publicat de curand) si prin adaptarea lor la realitatile din Romania putem avea un sistem de criterii obiectiv. CD (are si raspunderea desfasurarii fara incidente a competitiei) are rolul de a stabili tinuta morala a organizatorilor si de a valida castigatorul licitatiei.
5. CD a stabilit coduri de conduita a sportivilor, organizatorilor de competitii, antrenorilor etc. Problema este in aplicarea lor. Cat timp nu vor fi aplicate sanctiuni dure pentru cei care savarsesc diverse abateri de la normalitate nu vom putea elimina lucrurile negative din sahul romanesc. Cred ca 1-2 exemple pot avea o mare influenta.
6. Am incercat si cred ca am reusit, ca prin exemplul meu si al colegilor mei, sa educam sportivii, cu care am intrat in contact, in sensul unui comportament si discipline sportive sanatoase pe parcursul turneelor. CD a stabilit un cod de conduita a sportivilor la competitii. Din pacate multi antrenori sau conducatori de cluburi nu i-au masuri cu sportivii nedisciplinati. Poate sanctiunile sau filmarea si postarea pe site-ul FRSah a unor jucatori certati cu disciplina copmetitionala ar fi un bun exemplu pentru tanara generatie.
Cu stima,
februarie 17, 2010 - 2:31 amManole Vasile
In mare ideile mele precum si CV meu au fost facute publice pe forumul Rochess in momentul in care m-am decis sa candidez.
Din stima fata de Dl. Grunberg si de toti sahisti in general, consider ca este de datoria mea sa raspund acestui chestionar.
1. Fata de Dl Manole am o completare si anume , totul sa se faca public nu vad ce ar fi de ascuns.
februarie 17, 2010 - 11:11 amCA trebuie sa intocmeasca o ,,grila de punctaj” in baza careia sa se faca selectia in toate echipele reprezentative ale Romaniei (atat la nivel de juniori cat si la nivel de seniori). Aceasta grila se va face publica si anual se vor publica clasamentele. Desi personal consider ca Campionul Romaniei ar trebui inclus in lot ptr a oferi o mai mere expunere CN , cred ca corect ar fi totusi sa se tina cont de grila( sigur ca aceasta grila trebuie sa prevada un punctaj corespunzator si ptr medaliatii de la CN).Ptr stabilirea grilei la seniori recomand o intalnire intre CA si sportivii din Loturile Nationale.
2.Personal am fost dezamagit de prestatia echipelor nationale, rezultatele le consider normale avand in vedere investitiile. Echipele trebuiesc formate dupa niste criterii clare si publice, capitanul de echipa sa poata decide atunci cand :a.Exista o oarecare egalitate intre jucatori.
b.Exista stari conflictuale in interiorul echipei( consider f. importanta atmosfera intr-o echipa)
c.Capitanul va decide asupra cantonamentelor, si va alege stafful tehnic.
3.Sunt de acord cu Dl Manole, cu o completare consider ca la masculin sa ramana 10 echipe in superliga.
4. CD trebuie sa voteze doar daca licitatiile au fost organizate corect.
Aici Comisia Organizatorilor trebuie sa intocmeasca o grila( ca o recomandare aceasta grila sa cuprinda si publicitatea evenimentului organizat) deasemenea in caietul de sarcini sa se treaca si penalitatile aplicabile organizatorului care nu-si indeplineste obligatiile. Toate ofertele impreuna cu punctajul obtinut conform grilei, vor fi facute publice, dupa desemnarea castigatorului licitatiei pe siteul FRSAH.
5,6. Comisia de etica si disciplina sa intocmeasca un cod de conduita impreuna cu CA si Comisia Jucatorilor care de asemenea sa cuprida si sanctiunile ce vor fi aplicate in caz de incalcare a acestui cod.
Cu stima, Ciprian Nanu
Buna seara domnule Grunberg,
Voi incerca sa va prezint parerea mea despre toate problemele ridicate de dumneavoastra, probleme de care probabil v-ati lovit in ultimul timp. Salut prezenta cu informatii concrete a domnilor Manole si Nanu, pe care ii stimez si ii apreciez pentru ce au reusit sa faca atat in Iasi cat si in Brasov. Fiind mai “nou” in miscarea sahista profunda voi incerca sa ma refer mai mult la viitor decat la trecut.
1. Deciziile CA trebuie sa fie baza discutiilor in CD. Orice divergenta trebuie discutata si analizata de ambele structuri, pentru ca atat una cat si cealalta doresc binele sahului. In acest sens toate hotararile aprobate in CD trebuie prezentate pe site, mai mult, consider ca este normal si benefic ca pe site sa fie trecut modul in care a votat fiecare membru al CD. Numai asa responsabilizand fiecare membru al CD, acesta va gandi de 2 ori pana isi va exprima votul. Nu cred ca e normal ca presedintele sa ai drept de veto pentru orice problema.
2.Consider ca echipa nationala trebuie sa cuprinda un antrenor si sportivii jucatori. Are federatia atatia bani ca sa-si permita sa tina si un capitan de echipa? Care sunt sarcinile antrenorului si care sunt cele ale capitanului? De cine sa asculte jucatorii de antrenor sau de capitan? Cred ca avem nevoie doar de antrenor, care va fi direct responsabil de rezultatele echipei. Criteriile de selectie vor fi stabilite de catre CA, tinandu-se cont, poate , de ELO, forma sportiva la momentul selectiei, rezultate la competitrii interne( campionul national!) si mai ales internationale, etc. Eu cred ca aceste criterii vor conduce direct la numele jucatorilor. Din pacate nu avem atat de multi jucatori ca sa introducem si criterii de ” frumusete”. Sunt pentru antrenor strain, cred ca un antrenor strain nu se lasa influentat de unele persoane “dezinteresate” din sah si poate introna o disciplina stricta. Daca stie sa fie un lider, un parinte si un prieten, are notorietate si rezultate , atunci e ideal pentru a conduce echipele noastre.
3.Eu cred ca ” LIGA” conducatorilor din sah, pe care intentionez sa o propun spre aprobare CD, poate sa stabileasca toate conditiile de desfasurare a tuturor campionatelor nationale.Conducatorii de cluburi stiu cel mai bine cate echipe sunt necesare, cate retrogradeaza, etc.
Referitor la jucatorii straini, consider ca prezenta lor in campionatul nostru este BENEFICA. La inceputul implicarii mele in sah, rascolit de patriotism, am “infierat” cu manie proletara, prezenta jucatorilor straini( sedinta de la Eforie). Ca membrii ai Uniunii Europene nu putem interzice folosirea jucatorilor straini, dar cred, ca limitarea lor (poate la 50%) si marirea taxelor progresiv, vor echilibra prezenta strainilor si romanilor.
Sigur ca federatia trebuie sa militeze pentru binele sahistilor, iar pana la infiintarea unui sindicat al jucatorilor, aceasta poarta raspunderea apararii intereselor jucatorilor. Pentru aceasta consider obligatorie ca in cel mai scurt timp, printr-o societate de asigurari partenera a federatiei, sa facem asigurari medicale tuturor jucatorilor divizionari.
4. Sigur ca organizatorii de competitii nu au ce cauta in CD. Pentru un climat transparent si corect al licitatiilor, voi propune ca sa se refaca criteriile de acordare a licitatiilor, voi publica pe site-ul federatiei atata caietul de sarcini cat si ofertele primite, iar dupa stabilitrea castigatorului, voi dispune publicarea deciziei fiecarui membru al CD. Sigur ca se vor aplica sanctiuni drastice organizatorilor care nu respecta ce au promis, ducand pana la interzicerea participarii lor la licitatiile viitoare. Nu cred ca in conditiile actuale putem sa avem o noua structura care sa se ocupe de licitatii. Dar avem o lege pe care trebuie sa o respectam, chiar daca nu ne convine.
5.Dupa cum se stie coruptia nu poate fi starpita integral. Sunt un dusman pe fata al coruptiei, voi urmari ca in federatia de sah sa nu se intample acte de coruptie, iar daca vom proba aceste lucruri, vom da sanctiuni administrative si penale prin institutiile abilitate.
6.Prin definitie sportivul trebuie sa aiba o viata sportiva, scuzati-mi repetarea. Orice abatere a unui sportiv nesanctionata de clubul lui, va conduce la sanctiuni in special pecuniare aplicate clubului. La echipa nationala trebui constituit un ROF care sa legifereze sanctiunile ce se vor aplica sportivilor si oficialilor indisciplinati.
NU CRED CA VOR FI ASTFEL DE CAZURI IN SAH!
In incheiere, va multumesc domnule Sergiu Grunberg, pentru exercitiul de sinceritate pe care mi l-ati provocat prin acest chestionar si va asigur ca tot ce am scris aici va fi aplicat de mine din prima zi cand voi pasi in federatie ca Presedinte. Salut toti iubitorii de sah si ii invit maine joi 18.02, ora 14, la sala de spectacole a palatului Cotroceni, pentru a urmari finalul turneului si festivitatea de premiere. Cu stima Dan-Radu Zatreanu, 17.02, ora 23.30
februarie 17, 2010 - 11:31 pmDoresc sa multumesc d-lui Sergiu Grunberg pentru aceasta initiativa interesanta de a pune in discutie “chestiuni arzatoare” care cu siguranta au marcat activitatea federatiei din ultimul mandat. Cum si eu ma aflu in postura de “candidat la functii” in CD profit de aceasta ocazie pentru a-mi face publice parerile si convingerile vis-a-vis de problematica ridicata.
Deci:
1.” Considerati ca deciziile Colegiului de Antrenori pot fi ignorate sau complet schimbate de Comitetul Director contrar regulamentului actual , sau se pot rediscuta si renegocia in cazul unor pareri divergente ?”
Deciziile CA nu pot fi ignorate sau schimbate de catre CD.In caz de dezacord ele trebuiesc rediscutate chiar “renegociate” desi termenul respectiv presupune satisfacerea unor revendicari.
-” considerati ca opiniile sau luarile de pozitie in CA sau CD sunt confidentiale sau trebuie facute publice de catre ceilalti participanti”
Opiniile, luarile de pozitie dar si voturile in CA si CD trebuiesc facute publice ca un mijloc direct spre responsabilizarea acelora investiti cu puteri decizionale. Acest lucru ar putea fi facut oficial pe site-ul FR Sah
-“presedintele FRSAH poate avea drept de veto intr-o anumita chestiune pe toata durata mandatului ?”
Presedintele FRSah poate avea drept de veto in chestiuni in care are competenta respectiva. Faptul de a fi ales presedinte al FRSah nu cred ca ii poate spori competentele si nici nu cred ca ii poate inmulti peste noapte cunostintele si capabilitatile. Ceea ce cresc sunt responsabilitatile si obligatiile fata de miscarea sahista.
2. “Considerati ca rezultatele echipelor noastre la Olimpiada si Campionate Europene sunt multumitoare in masura in care sunt in zona mediei ELO a echipei ?”
Media Elo a echipei masoara(evident cu oarecare aproximatie) valoarea echipei in raport cu alte echipe aflate in competitie. Nu poate fi realist si nici sanatos pentru echipa sa se fixeze obiective de performanta cu mult peste posibilitatile exprimate prin aceasta medie Elo, cum a fost de exemplu cazul Olimpiadei de la Torino(2006).
Atunci echipa feminina era cotata la start in jurul locului 12 dar obiectivul fixat (de catre cine oare?) a fost un loc in primele…6. Desigur ne dorim cu totii clasari cat mai bune iar daca aceasta se intampla cu adevarat atunci echipa ar trebui premiata in mod deosebit.
– “credeti ca selectionerul sau capitanul poate avea mana libera in materie de selectie si conducere a echipei pe termen lung sau scurt ?”
Nu suntem la fotbal caci sahul, chiar si pe echipe, ramane un sport individual.Selectia in echipele reprezentative trebuie facuta conform unor criterii clare si obiective. Selectionerul sau capitanul isi poate manifesta preferintele in cazul in care selectia se face intre valori apropiate.
Capitanul conduce echipa in timpul competitiei cand, evident, trebuie sa aiba mana libera.
-” considerati capitanul mai important ca jucatorii sau invers?”
Grosier vorbind, jucatorul e cu sapa iar capitanul cu mapa. Stim cu totii ca nu este chiar asa, iar capitanul isi aduce o contributie subtila (adica mai putin directa), uneori benefica alteori mai putin inspirata la rezultatul general al echipei.Desigur este sarcina capitanului sa vegheze la moralul si la buna atmosfera din cadrul echipei.
Avand in vedere ca un capitan poate fi schimbat odata la 2 ani(un ciclu olimpic) si ca un jucator de echipa nationala “dureaza” in medie 10 ani ,luind in considerare ca jucatorul are o contributie directa la rezultatul echipei si tinand cont de faptul ca echipe fara capitan ar putea exista, cred ca ,in general, jucatorii sunt mai importanti decat capitanul.
– “credeti ca orice jucator de o valoare recunoscuta poate deveni capitan sau antrenor fara a corespunde unui anume profil psihologic si pedagogic ?”
Poate deveni capitan dar probabil nu “un bun capitan” asa cum se sugereaza in intrebare.
– “campionul national trebuie sau nu sa faca parte din echipa ?”
Campionul national trebuie sa faca parte din echipa. Altfel nu ne respectam valorile si deci nu ne respectam pe noi insine.
Daca cumva campionul national ar fi sub nivelul primilor 6 jucatori ai tarii care formeaza echipele reprezentative atunci evident trebuie schimbat formatul campionatului national.
– “considerati antrenori straini ca o solutie pt echipele noastre nationale ?”
Antrenorii straini pot fi o solutie. Chestiunea trebuie discutata cu sportivii din loturi.
3. “Considerati actuala formula de Superliga una normala in ceea ce priveste :
-numarul de echipe , avand in vedere situatia financiara a cluburilor , diferentelor substantiale de valoare , lipsa de obiective al echipelor de mijloc ?”
Aici trebuie tinut cont ca echipele sunt formate din jucatori si desi cele de mijloc duc lipsa de “obiective”( cu trei retrogradate din 10 aproape nimeni nu duce lipsa de obiective!) jucatorii respectivi sunt foarte multumiti sa participela o competitie de asemenea nivel
-“este normal ca o echipa retrogradata sa fie reprimita pentru mentinerea numarului de echipe ?”
Nu, o echipa retrogradata tocmai a retrogradat. Pe de alta parte am intalnit un caz similar in campionatul Frantei,probabil pe undeva exista o oarecare logica.
-“numarul de jucatori straini atat la seniori cat si la senioare ; ar trebui limitat sau nu ? daca da printr-o simpla decizie a federatiei sau prin taxe care de la un anumit numar de jucatori in sus ar deveni prohibitive ?”
Numarul de jucatori straini trebuie limitat printr-o decizie administrativa la maxim jumatate din nr de jucatori al echipei.
-“este protectia minima a intereselor jucatorilor romani o sarcina a FRSAH sau nu ?”
Da mai ales in sahul feminin.
4.” In strainatate organizatorii de turnee nu sunt implicati in conducerile Federatiilor , facand aceasta activitate probabilnumai pentru bani
La noi tot mai multi organizatori vor sa se implice in conducerea FRSAH :
– apare cumva in alegerea locurilor de desfasurare ale anumitor competitii oficiale un conflict de interese ?
– daca respectivul nu voteaza , functioneaza vestitul spirit de echipa ?
– este normal ca selectia sa se faca in CD sau ar fi necesara o comisie neutra?”
Exista in mod clar un conflict de interese, spiritul de echipa functioneaza foarte bine de aceea ideal ar fi ca organizatorii sa-si consacre energia in a organiza ceea ce cu totii avem mare nevoie: competitii reusite.
CD-ul trebuie sa verifice doar daca mecanismul licitatiei respective a functionat corect si sa valideze rezultatul.Ofertele trebuie facute publice la fel si sanctiunile aplicabile in caz de nerespectare a obigatiilor . Aceste sanctiuni trebuiesc asumate de catre organizatori.
5.” Au aparut destule aranjamente in special la Divizia A , Superliga nemaivorbind de alte turnee
– macar la competitiile oficiale ar trebui sa ia FRSAH masuri, sau aceste acte de coruptie vor dispare de la sine odata cu cresterea prosperitatii si civilizarii noastre?”
Coruptia este un fenomen generalizat in tara romaneasca, deci este greu de crezut ca va dispare de la sine. Cazurile dovedite de aranjamente trebuiesc pedepsite aspru.
6.”Considerati ca antrenorii, cluburile si FRSAH trebuie sa ia masuri ca macar pe durata competitiilor jucatorii dar in specialjuniorii sa nu bea , sa nu piarda noptiile in discoteci sau cu diverse jocuri ?”
Un cod de conduita intocmit de comisia de etica si disciplina este binevenit.
Nu trebuie tolerate abateri disciplinare din partea tinerilor aflati la competitii oficiale unde reprezinta Romania.
Cum trebuie tratata mai degraba boala dacat simptomele consider ca educatia oferita de antrenori la nivelul cluburilor, in spiritul respectului fata de valorile sportive, a unui comportament demn pe perioada competitiei si nu numai ar putea constitui o rezolvare naturala a acestei probleme. In acelasi timp, nu trebuie neglijate efectele exemplului personal care pot fi, din pacate, in ambele sensuri.
Desi aceste raspunsuri au mai degraba o tenta declarativa, totusi ele sunt importante deoarece pot constitui baza de plecare intr-o viitoare activitate de membru CD. In care imi propun, ca obiectiv principal sa imi aduc contributia la instaurarea unui regim de normalitate in activitatea federatiei noastre. Adica: corectitudine,transparenta,competenta si nu in ultimul rand respectarea regulamentelor in luarea deciziilor.
Cu stima, Foisor Ovidiu
februarie 18, 2010 - 3:19 pmToata admiratia pentru modul in care gandeste si se exprima Dl Foisor. Dansul ar trebui sa faca parte din conducerea federatiei. Am constatat ca sunt fosti si actuali sportivi de performanta care candideaza la functii de conducere cat si persoane atasate sahului de curand, provenite din mediul politic sau administrativ. Se naste intrebarea: care sunt oamenii potriviti sa conduca destinele sahului romanesc: cei cu istoric si competenta in sah sau cei care se presupune ca au relatii, sunt buni manageri si vor aduce bani?
februarie 18, 2010 - 9:03 pmSahistilor li se reproseaza ca sunt visatori, ca nu pot administra riguros un mediu organizational, ca nu au adus bani in sistem pana acum.
Politicienii au cu siguranta putina credibilitate in lumea sahului(ca peste tot) si un dezavantaj evident de competenta tehnica in domeniu. Tin minte vremuri cand sahul a avut presedinti de onoare chiar pe Mugur Isarescu sau Mihai Tatulici si putine au fost finantarile. Exista vreo garantie acum din partea domnilor Zatreanu sau Dumitriu?
Oare un sahist pur-sange sau o echipa de profesionisti ai sahului nu pot urni din loc masinaria greoiae a sahului?
Raspunsul il vedem in realizarile unor sahisti-antrenori-organizatori-capitani din orasele care inca mai pastreaza sus stindardul performantei(Iasi, Timisoara, Brasov, Ploiesti si evident Bucuresti).
Votez cu un sahist in detrimentul unui om politic! Daca se poate, un tanar cu energie, ambitie si curaj.
Raspunsuri la chestionarul domnului Sergiu Grunberg
1.
a) nu , dar evident trebuie discutate si chiar imbunatatite acolo unde este cazul .
b) discutiile din cadrul CA si CD nu trebuie facute publice , ci numai deciziile finale.
c) nu in lipsa unor argumente convingatoare.
2. a) nu , din contra cred ca trebuie sa tintim cat mai sus , chiar impotriva logicii si statisticii.
b) nu cred intr-o formula dubla capitan- antrenor , optez numai pentru antrenor.
c) teoretic, o echipa nationala este alcatuita de antrenor in colaborare cu CA si aprobata de CD. In cadrul echipei antrenoril are mana libera dar prin asumarea si a esecurilor.
d) depinde de calitatea antrenorului si mai ales de statutul conferit la semnarea contractului .
e) nu , fiindca conducerea unei echipe presupune pe langa competenta sahista , abilitati pedagogice si psihologice.
f) da , altfel campionatul national ar cadea in derizoriu , altfel ramanem cu aceasi echipa a senatorilor de drept.
g) in lipsa unor solutii interne viabile , nu vad alta solutie decat antrenori straini si in special la lotul feminin.
3.
a) eu consider ca trebui sa joace maximum 8 echipe , sau 7 pentru echilibrarea culorilor , sau 6 tur retur.
b) nu , este impotriva spiritului competitiei
c) o echipa poate avea oricati straini (respectand legea Bosman ) dar de la cel de-al treilea senior si a a doua senioara , taxele sa creasca exponential ; fondurile fiind
dirijate spre juniori .
d) in fond datoria primordiala a FRSAH este protectia si promovarea sahistilor romani.
4.
a) da
b) de obicei da
c) ar trebui o comisie neutra , pe baza argumentelor ei membri CD sa nu mai poata interveni
5. evident, aici trebuie sa se implice comisia de etica si mai ales arbitrii care sunt primii in masura sa detecteze aranjamentele
6) exista un regulament evident nerespectat, iar in cazul unor asemenea manifestari trebuie pus in aplicare prin sanctiuni aplicate sportivilor , antrenorilor si cluburilor .
prof. Corneliu Pascalau
februarie 18, 2010 - 9:47 pmantrenor emerit
Stimate Domnule Iulian
va multumesc mult pentru amabilitate si promptitudine .
Cred ca a fost timp suficient pentru raspunsuri
As abuza inca o data de disponibilitatea dvs pentru a posta urmatorul text :
Stimati candidati
Multumesc celor care au raspuns chestionarului meu atat pe acest site cat si pe mailul personal
Cred ca expunandu-va parerile si ideile in chestiuni concrete, ati putut oferi celor interesati o imagine mai complexa a personalitatii domniilor voastre
Deasemenea sper ca in cazul in care veti fi alesi sa rezolvati in spiritul celor expuse o parte
din problemele reale ale sahului ridicate in umilul meu chestionar
Nu in ultimul rand vreau sa multumesc si celor care nu au raspuns, fiindca de multe ori si tacerea e semnificativa . Fie ca vine dintr-un complex de vinovatie , din lipsa de opinii sau dubii , din dezinteres fata de problematica sau fata de autor , tacerea dumneavoastra e numai exterioara .Sunt convins ca unele intrebari va bantuie deja subconstientul ,iar in cazul in care veti fi alesi , poate veti da raspunsuri pertinente si mai ales concrete.
februarie 18, 2010 - 9:56 pmSucces tuturor
Cu stima Sergiu GRUNBERG
Raspunsuri la chestionarul domnului Sergiu Grunberg
1.
a) nu , dar evident trebuie discutate si chiar imbunatatite acolo unde este cazul .
b) discutiile din cadrul CA si CD nu trebuie facute publice , ci numai deciziile finale.
c) nu in lipsa unor argumente convingatoare.
2.
a) nu , din contra cred ca trebuie sa tintim cat mai sus , chiar impotriva logicii si statisticii.
b) nu cred intr-o formula dubla capitan- antrenor , optez numai pentru antrenor.
c) teoretic, o echipa nationala este alcatuita de antrenor in colaborare cu CA si aprobata de CD. In cadrul echipei antrenoril are mana libera dar prin asumarea si a esecurilor.
d) depinde de calitatea antrenorului si mai ales de statutul conferit la semnarea contractului.
e) nu , fiindca conducerea unei echipe presupune pe langa competenta sahista, abilitati pedagogice si psihologice.
f) da , altfel campionatul national ar cadea in derizoriu , altfel ramanem cu aceasi echipa a senatorilor de drept.
g) in lipsa unor solutii interne viabile, nu vad alta solutie decat antrenori straini si in special la lotul feminin.
3.
a) eu consider ca trebui sa joace maximum 8 echipe , sau 7 pentru echilibrarea culorilor , sau 6 tur retur.
b) nu, este impotriva spiritului competitiei
c) o echipa poate avea oricati straini (respectand legea Bosman ) dar de la cel de-al treilea senior si a a doua senioara , taxele sa creasca exponential, fondurile fiind
dirijate spre juniori .
d) in fond datoria primordiala a FRSAH este protectia si promovarea sahistilor romani.
4 .
a) da
b) de obicei da
c) ar trebui o comisie neutra , pe baza argumentelor ei membri CD sa nu mai poata interveni.
5. evident, aici trebuie sa se implice comisia de etica si mai ales arbitrii care sunt primii in masura sa detecteze aranjamentele.
6) exista un regulament evident nerespectat , iar in cazul unor asemenea manifestari trebuie pus in aplicare prin sanctiuni aplicate sportivilor , antrenorilor si cluburilor .
prof. Corneliu Pascalau
februarie 18, 2010 - 10:11 pmantrenor emerit
Foarte interesant chestionarul.
februarie 19, 2010 - 2:43 amAstept si eu cu nerabdare, si raspunsurile celorlalti doresc sa candideze…
Excelenta ideea chestionarului!
februarie 19, 2010 - 11:08 amVă prezint mai jos și punctul meu de vedere față de problemele ridicate de dl. Grunberg.
1.a) evident că deciziile Colegiului de Antrenori nu pot fi ignorate complet și schimbate total fără nici o explicație de CD. Eventualele păreri divergente trebuiesc discutate și argumentate, eventual putând să se ceară Colegiului de Antrenori explicații și lămuriri suplimentare.
b) Opiniile, luările de poziție precum și modul în care se voteaza atât în CD cât și în CA trebuie să fie publice. Transparența totală la nivel decizional în FRS ar trebui să fie prioritatea nr. 1 a noului CD. Sunt de părere că ședințele CD ar trebui înregistrate și stenograma acestora publicată pe situl oficial al federatiei.
c) Nu mi se pare firesc ca presedintele să aibă drept de veto, indiferent care ar fi chestiunea în discuție.
2. a) nu, însă trebuie fixate totuși obiective realiste, realizabile.
b) aici desigur există două puncte de vedere, două variante, e greu de spus din punct de vedere obiectiv care e mai bună. Sigur, pe de-o parte ideea de a da mână liberă căpitanului în selecția lotului și pe de altă parte stabilirea unor criterii clare de selecție, obiective în alcătuirea lotului, rolul căpitanului urmând a fi doar în stabilirea echipei efective cu care va aborda fiecare meci.
Desigur, cel mai bine ar părea o imbinare a celor două variante, adică stabilirea unor criterii ajutătoare pentru căpitan, decizia finală fiind a acestuia. Aici intervin însă discuțiile, cât e legat căpitanul de aceste criterii, unde poate să treacă și unde nu, în general care sunt limitele răspunderii sale.
c) În general nu consider pe unii mai importanți decât alții. Probabil însă nu se poate da un răspuns la această întrebare decât când s-ar cunoaște contextul problemei. E o intrebare generală sau vă referiți la conflictul din cadrul lotului feminin?
d) o intrebare la care se sugereaza si raspunsul. Bineinteles ca nu orice jucător poate fi antrenor, mai ales la echipa nationala. Conteaza desigur profilul psihologic, caracterul dar mai ales simtul pedagogic.
e) Consider că campionul național ar trebui să facă parte din echipă, însă în contextul îăn care se creează premisele organizării unui campionat național puternic la care să participe cei mai buni jucători ai țării.
f) da, un antrenor străin poate fi o soluție viabilă pentru echipele noastre naționale, însă criteriul nu trebuie să-l constituie faptul că e străin, ci în primul rând de competență. Deci da, un antrenor străin competent și cu merite recunoscute poate fi o soluție (dacă sunt identificate și mijloacele materiale de susținere a unei astfel de initiative).
3.a) Având în vedere că foarte puține echipe au bugetul necesar pentru formarea unei echipe competitive în Superligă și având în vedere și contextul ultimilor ani cu numeroase retrageri, o micșorare a numărului de echipe în Superligă ar fi justificată.
b) Nici o echipă retrogradată nu trebuie reprimită automat. O soluție mai echitabilă mi s-ar părea un meci de baraj cu echipa din eșalonul inferior clasată pe cel mai bun loc nepromovabil direct.
c) Desigur că sunt pentru protejarea intereselor jucătorilor români, sens în care o limitare a numărului de jucători străini ar fi benefică. E de studiat însă cum s-ar realiza practic o astfel de initiativă având în vedere principiul liberei circulații a forței de muncă în Uniunea Europeană.
d) o intrebare generală la care răspunsul nu păoate fi decât pozitiv, da.
4. a) dacă un membru CD participă la o licitație pentru organizarea unei competiții oficiale a FRS desigur că apare un conflict de interese cât timp acest organism decide rezultatele acestei licitații. Nu ar fi o problemă însă dacă (pe lângă faptul abținerii de la vot a celui în cauză) ar exista niște criterii clare de desemnare a câștigătorului și mai ales o transparență totală în toată această procedură (publicarea tuturor ofertelor pe site, modului de desemnare a câștigătorului, cum s-a votat etc)
b) Nu ar trebui să funcționeze acest spirit de echipă dacă ar fi întrunite condițiile de mai sus (criterii precise, transparență totală).
c) CD ar trebui să poată să-și asume răspunderea unor astfel de decizii (în fond majoritatea membrilor CD sunt aleși de către Adunarea Generală). Cât privește comisia neutră și aici pot apărea numeroase probleme: cum se definește această neutralitate, cât de neutră poate fi această comisie? etc. O idee interesantă pare a fi și cea lansată în programul unuia din candidați, în sensul ca cel puțin pentru organizarea campionatelor naționale pe echipe, locul de desfășurare a acestora (deci implicit selecția de oferte) să fie hotărât de reprezentanții cluburilor implicate în respectiva competiție.
5. Actele de corupție trebuie pedepsite drastic, însă acestea trebuie probate, nu pot fi luate decizii de o asemenea gravitate doar pe bază de presupuneri. În cazul în care apar însă astfel de suspiciuni, e de datoria federației să întreprindă măcar minime investigații.
6. Antrenorii și cluburile de care aparțin respectivii jucători trebuie ca în primul rând să se preocupe ca aceștia să ducă o viață sportivă, tot ei fiind primii care trebuie să ia măsuri în cazul în care astfel de situații apar. Antrenorii și responsabilii cluburilor trebuie să dea atenția cuvenită acestor aspecte și să aibă și un rol educativ în formarea tinerilor jucători.
Cu stimă,
februarie 19, 2010 - 2:00 pmAlin Câmpeanu