Dobre Claudiu, invingatorul de la Benidorm: “Pentru mine este si va ramane in continuare mai important jocul decat castigurile financiare!” (2)

AICI PUTETI CITI PARTEA I

Adrian Stanca : Sa trecem cu discutia la Festivalul de la Benidorm. Dupa cum se stie de-a lungul celor 8 editii romanii au triumfat de doua ori pana anul acesta, Raul Schimdt la Turneul B (ELO sub 2000) in 2006, respectiv Manea Alexandru la turneul de blitz, la una din primele editii. Palmaresul oficial al festivalului nu va consemna si nazdravaniile lui Adrian Stanca, intrucat sunt mentionati doar castigatorii, pe cand acesta are numeroase locuri doi dar nici un loc 1!


Dobre Claudiu: Romanii se descurca bine aici!

AS: Totusi, Desi s-au perindat multi romani, nimeni nu a reusit pana la editia din acest an sa castige cel mai important turneu al festivalului de amatori, turneul A (ELO 2000-2300).

Dupa parerea mea Festivalul de la Benidorm este mai puternic chiar decat un Campionat Mondial de Amatori, deoarece premiile in bani sunt mult mai mari, iar nivelul sahului jucat la 2000-2300 este la limita superioara a amatorismului, pe cand la un Campionat Mondial de Amatori limita ELOului este 2000.

Dobre Claudiu: Da, fireste.

AS: Am tinut sa precizez toate acestea pentru ca lumea sa inteleaga de ce facem atata tam-tam.

Cu ce obiectiv ai plecat la Benidorm? Ti-ai propus locul 1 inca de acasa?

Dobre Claudiu: Cum am mai spus si mai inainte, mie nu imi place sa imi propun obiective de genul acesta, concrete, deoarece sunt de parere ca daca merge jocul rezultatele nu au cum sa nu vina, deci trebuie sa te concentrezi pe joc daca vrei rezultate. Asa ca mi-am propus, sincer, sa fac un turneu bun, deoarece a fost, evident, un turneu foarte costisitor si, macar din aceasta cauza, unul foarte important. Fiind favoritul numarul 4, eram constient ca sunt printre favoriti, insa sincer nu prea credeam ca am vreo sansa la primele locuri. Asta din mai multe motive: in primul rand, deoarece nu eram in cine stie ce forma (la ultimul turneu, de la Bucuresti, pierdusem 14 puncte la ELO, desi ca joc nu eram total nemultumit de prestatia mea in turneul respectiv); apoi, deoarece in ultimele 7 partide oficiale cu jucatori intre 2200 si 2299 aveam scorul de +0=1-6 (adica 6 infrangeri si o remiza) si, evident, tocmai acest gen de jucatori trebuia invins pentru a iesi in fata la Benidorm; nu in ultimul rand, pentru ca erau aproape 40 de jucatori peste 2200 in turneu si, in aceste conditii de echilibru, e aproape irelevant numarul de start. Stiam ca pot juca bine, in schimb – de asta nu m-am indoit nici o clipa – si, in cele din urma, tocmai asta am reusit sa fac, in mare parte!

Claudiu Dobre – Adrian Stanca, intalnire romaneasca la un turneu de blitz nocturn

AS: Care a fost momentul-cheie? Cand ai simtit ca poti iesi primul?

Dobre Claudiu: Nu poate exista nici un dubiu: dupa partida cu Voiteanu am trecut pentru prima data pe locul 1; totodata, aceea a fost cea mai buna partida a mea din turneu; apoi, pe Voiti eu nu imi amintesc sa il mai fi batut vreodata cu negrul, cel putin la sahul clasic. E clar ca aceasta a fost partida decisiva, si eram constient inca dinainte de acest lucru, asa ca mi-am dorit foarte mult sa fac o partida buna si, zic eu, daca omitem 1-2 mici inexactitati, am reusit! Insa nu trebuie subestimata importanta partidei din ultima runda, cu un adversar foarte experimentat, partida in care am stat mai rau dupa deschidere si a trebuit sa joc foarte atent pentru a nu pierde. Nu mai jucasem niciodata pentru atatia bani, si s-a vazut in jocul meu din deschidere.

Si, desigur, a fost decisiva si remiza scoasa “in extremis” de Bogdan (Garbea) cu peruanul, pe masa 2.

AS: A contat mult, ma gandesc, si ‘tragerea la sorti’ din runda 1- toti jucatorii au jucat impotriva unor outsideri, iar tu cu WIM Mariana Plass, a carei evolutie excelenta (7 puncte) a contat mult la bucholtzul tau. Practic o greseala de organizare s-a intors impotriva …organizatorilor Si in favoarea celui…defavorizat aparent, in loc sa ai o prima runda usoara ca toti favoritii a trebuit sa te multumesti cu o remiza la debut.

Dobre Claudiu:  da a fost foarte draguta tragerea din prima runda! Noi nu eram pe lista si de aceea am fost pusi impreuna, pentru a nu se schimba tragerea. In partida respectiva am facut singura greseala mai grava din turneu (am dat un pion rapid, dupa ce nu am vazut o combinatie relativ simpla), insa am avut noroc ca mi s-a propus remiza aproape imediat! Curios este ca in prima runda am jucat pe ultima masa (66), singura data, iar in ultima runda am jucat, tot singura data, pe masa 1…

Mariana Plass – Claudiu Dobre, unul din numeroasele dueluri intre romani la Benidorm

AS: Asadar cea mai grea partida a fost cea impotriva lui Voiti. Cum de nu ati facut remiza, voi fiind prieteni si colegi de echipa?

Dobre Claudiu: Pai pentru simplul motiv ca eu joc toate partidele. Remizele trebuie sa le obtin pe tabla, nu fara joc… Fara joc jumatatea de punct respectiva nu are nici o valoare! Fireste, si Voiti stia asta, asa ca nu s-a pus nici o clipa problema sa nu jucam. Din acelasi motiv nici nu propun vreodata remiza, deoarece remiza trebuie sa o demonstrez pe tabla!

AS: Am observat (nu numai eu) ca in timpul partidelor ai parasit foarte rar (aproape deloc) masa de joc in timpul partidelor. Ai facut un efort special de concentrare sau asa abordezi mereu un turneu?

Dobre Claudiu: Un turneu in care imi doresc foarte mult sa joc bine asa il abordez. Prefer sa folosesc tot timpul pe care il am la dispozitie, inclusiv cel folosit de adversar pentru a se gandi la mutarea sa. Asa sunt sanse mai mici sa imi scape ceva important. Din punctul meu de vedere, concentrarea 100% in timpul partidei e esentiala pentru a avea rezultate superioare in sah. Poate mai putin pentru cei cu un talent innascut iesit din comun.

AS: In Benidorm ai jucat si 1.e4, desi prin Bucuresti ai jucat 1.d4. Ai incercat sa joci mai ofensiv sau obisnuiesti sa mai alternezi in functie de adversar?Joci de mult timp si 1.e4? Ai avut deschideri pregatite special pt acest turneu?

Dobre Claudiu : Am inceput si eu ca, banuiesc, mai toata lumea, cu “e4” atunci cand eram mic… Insa am trecut repede la “d4”. Asa ca “e4” joc demult, intr-un sens… De cand m-am “reapucat” de “e4” recunosc ca nu imi amintesc exact, insa sigur sunt ani buni si de atunci. Motivul pentru care joc “e4” este ca imi plac pozitiile ce rezulta din jocurile deschise si semideschise, insa sunt departe de a ma apuca sa joc in mod constant “e4”. Am, insa, turnee in care nu joc deloc “d4”, si asta s-a intamplat si aici (in partida cu Garbea, desi am jucat “d4”, s-a intrat intr-o structura de Pirc, deci partida respectiva tot in categoria “e4” s-ar incadra). Motivul e simplu – cand nu vreau sa intru in variantele pe care le joaca adversarul meu la “d4”, joc “e4”. Cand nu vreau sa joc nici “e4”, joc “b3”sau “Cf3” sau “c4”. Sau, daca imi mai vin alte idei, poate si altceva.


Si in general am rezultate mai bune cand joc astfel, in afara repertoriului. Am facut chiar o statistica pentru turneul de la Benidorm: de 4 ori am jucat deschideri pe care le am in repertoriu si am obtinut +1, si de 6 ori deschideri pe care nu le am in repertoriul de baza, cu scorul +4.

AS: Ai asadar o abordare elastica in ceea ce priveste deschiderea, muti de multe ori miza partidei in jocul de mijloc sau chiar finaluri.

Claudiu Dobre: Da – asa cum am mai spus, intotdeauna jocul de mijloc a fost faza jocului pe care am preferat-o. In plus, nu imi place absolut deloc sa intru in variantele in care m-a pregatit adversarul (cred ca aproape nimanui nu-i place), iar cand joc “e4” sau, oricum, altceva decat “d4”, joc cu o placere dubla si este si acesta un mod, pentru mine, de a ma motiva in plus pentru o partida.

AS: In ce mod te pregateai la adversar, te uitai la ce deschideri joaca sau te uitai integral pe partide pentru a-i gasi eventuale minusuri? … si pentru a-i vedea stilul de joc, punctele forte.

Dobre Claudiu: Dl. Butnaru ne-a invatat, de mici, sa ne uitam si dincolo de jocul in deschidere, si mi se pare ceva normal. Sigur ca ma uit mai ales la cum se aseaza in deschidere, pentru ca mai intai sa vad unde anume in repertoriu are puncte mai slabe sau in ce pozitii din repertoriul adversarului mi-ar placea sa ajung, insa partidele care mi se par mai interesante le urmaresc pana la capat. De exemplu, daca a jucat cu un Mare Maestru, sau daca a jucat o varianta care ma intereseaza in mod direct.


AS: In importanta partida din ultima runda ai inceput cu 1.b3. Ai mai jucat de multe ori 1.b3?

Dobre Claudiu: b3 am mai jucat de 4 ori si aveam scorul 4-0 (cu jucatori sub 2200, insa, de fiecare data.)De data asta am jucat un “b3” mai prudent, aflandu-ma sub presiunea rezultatului parca putin prea mult.

AS: Se stie despre tine (am aflat din mai mule surse), ca nu consumi alcool (o meteahna a sahistului roman, si nu numai!) in timpul turneeor; dar in afara lor? Ai sarbatorit succesul cand te-ai intors in tara?

Dobre Claudiu: N-am facut nimic deosebit… Eram si foarte obosit cand am ajuns, drumul de intoarcere fiind efectiv epuizant. Desigur, toata lumea a fost foarte bucuroasa acasa (si, in general, surprinsa, lucru pentru care nu ii pot invinui  ) si e intotdeauna placut sa revii intr-o asemenea atmosfera. Pot spune, insa ca am un regret – faptul ca, deoarece a trebuit sa alergam pentru a prinde avionul, nu am putut ramane la festivitatea de premiere… Bine ca macar am rezolvat cu premiile inainte sa plecam! Un mic regret…

AS: Ai ocolit un pic o parte din intrebare, si multa lume e curioasa pe acest subiect…in afara turneelor mai bei cate o bere?

Dobre Claudiu: Nu beau niciodata decat apa si suc, si eventual apa minerala, desi aceasta fara prea multa placere…


AS: Festivitatea de premiere ar fi fost inr-adevar faina, ar fi aparut a doua zi poze in unele ziare locale, cu un roman- intro postura pozitiva.

Dobre Claudiu: Da, a fost pacat… insa, fara indoiala, a fost mai important sa prindem avionul!

AS: Ai primit incurajari/sfaturi din tara in timpul turneului? Dar de la colegii sahisti prezenti acolo?

Dobre Claudiu: Am primit, mai cu seama de la “managerul” meu, Claudiu Stanculescu, cel care a facut posibila participarea mea la acest turneu (din toate punctele de vedere), precum si de la alti sahisti din tara. E frumos sa stii ca ai sustinerea prietenilor! Iar acolo, dupa cum bine stii, chiar tu veneai aproape runda de runda la masa mea, inaintea jocului, si imi urai succes! Lucrurilea astea conteaza si contribuie la crearea unei atmosfere placute, care pentru mine e foarte importanta la un turneu de sah…

AS: Te-a felicitat multa lume la sfarsit? Dar din lumea sahului? Cineva de la FRS?

Dobre Claudiu: Ei, de la FRS…  Asta-i tare! Nu, m-au felicitat in general cunoscutii, familia… Colegii de la Benidorm!


Voiteanu – Dobre, cei doi prieteni in lupta pentru potul cel mare

AS: Premiul castigat iti va chimba perspectivele de viitor? Te motiveaza macar sa faci sah mai mult in viitor?

Claudiu Dobre: Pentru mine este si va ramane in continuare mai important jocul decat castigurile financiare. Sigur, premiul substantial castigat aici nu va strica, insa nici nu cred ca va schimba mare lucru in atitudinea mea fata de sah. Oricum aveam de gand sa ma pregatesc cat mai intens in continuare, indiferent de rezultatul de aici, si faptul ca am castigat acest turneu (in care, sa nu uitam, eram totusi printre favoriti) nu ma face neaparat sa cred ca sunt mai capabil decat inainte sa castig premii mari. De aceea, voi juca in continuare sah din placere, voi incerca sa joc din ce in ce mai bine de la turneu la turneu si, daca vor fi si castiguri, cu atat mai bine, insa eu nu ma bazez pe ele mai mult decat pana acum!

AS: O abordare frumoasa… Crezi ca sahul de pe la noi este pe un drum bun? Ce ar trebui schimbat in bine?

Dobre Claudiu : Sincer, nu ma consider in masura sa raspund la o asemenea intrebare… Eu nu am fost niciodata nemultumit de sahul din Romania, pentru ca asa sunt eu, ma adaptez la ceea ce mi se ofera si nu cer nimic in plus. Insa inteleg de ce unii sunt nemultumiti – pentru ca ei considera ca ar putea/ ar trebui sa fie mai bine… Dar, cum personal nu am cerinte deosebite, prefer sa nu raspund efectiv la aceasta intrebare. Eu sunt bucuros ca am avut ocazia sa joc la atatea turnee memorabile, si am aproape numai amintiri placute legate de sah. De ce m-as plange?!Doua lucruri mi-ar placea, daca ar fi posibile: 1) sa nu se mai tina finala tarii open, pentru ca din punctul meu de vedere e aiurea – nu e cu nimic mai placut sa joci asa un turneu decat orice alt open din Romania, si nu e normal pentru o finala si 2) sa mai participam si noi cu campioana la Cupa Campionilor, ca a devenit una din cele mai tari competitii anuale si noi n-am mai jucat din 2000.


AS: Da, asta cu finala open s-a tot discutat si pe blogul nostru…

Dobre Claudiu : E cea mai nasoala chestie. Te duci la finala si e posibil sa nu joci cu nici un mare maestru!

AS: Ce sistem crezi ca ar fi optim pentru disputarea finalei tarii ? Si ce ‘drepturi’ consideri ca ar trebui sa aiba campionul tarii?

Dobre Claudiu : Aici e vorba de o preferinta a mea – intotdeauna am considerat sistemul fiecare cu fiecare ca fiind cel mai bun pentru sah. Sunt constient de problemele cu remizele scurte intre Mari Maestri, dar macar atunci Marii Maestri jucau la finala, nu ca acum, cand abia vin 2-3… Iar calificarea in finala insemna ceva, era un obiectiv extraordinar! Fireste, semifinala ar urma sa se dispute in sistem open, asa cum era cand am jucat eu prima data in campionatul national. In ceea ce priveste drepturile campionului, sunt de acord cu cele pe care le are acum – Campionatul European platit si lotul largit (sper ca nu gresesc aici) .Eu unul n-as cere mai mult insa, dupa cum am spus, asa sunt eu.

AS: Multi amatori de sah si-au exprimat parerea (in special dupa Turneul Regilor de la Bazna)  ca Dieter Nisipeanu a trecut de apogeul carierei. Pana la ce varsta crezi ca poate evolua un sahist la nivel inalt?

Dobre Claudiu : Stiu ca se spune ca ideala este varsta de 35-40 de ani… Insa mari jucatori precum Lasker sau Korcinoi au obtinut rezultate de exceptie si mult dupa ce au depasit aceasta varsta… Eu unul cred ca e mai mult o chestiune de caracter si vointa decat de varsta, iar cei ce au o anumita vigoare si o anumita energie si le pastreaza pana mult dupa varsta “normala”. In orice caz, eu intotdeauna am crezut in posibilitatile aproape nelimitate ale creierului uman! Cat despre Dieter Nisipeanu, eu zic ca mai are multe rezultate in el!


AS: Ultima intrebare: crezi ca va putea cineva din generatia tanara sa calce pe urmele lui Dieter? Poti sa ne dai cateva nume?

Dobre Claudiu : Probabil ca trebuie sa ai cunostinte destul de serioase pentru a putea emite un pronostic pertinent in chestiuni de genul acesta. Si oricum nu as vrea sa mentionez anumite nume si sa omit altele. Nu am autoritatea necesara sa fac asemenea comentarii… Insa cred ca da, sunt sahisti in Romania care pot ajunge la nivelul lui Dieter – de asta nu ma indoiesc! Asa cum el a calcat pe urmele lui Florin Gheorghiu!

ALTE POSTARI RELEVANTE

6 Comentarii

  • adrianstanca2009

    Avem de la FM Claudiu Dobre comentata si partida sa cu Voiteanu de la Benidorm, pe care o vom publica separat un pic mai tarziu.

    decembrie 13, 2009 - 2:29 pm Raspunde
  • Jack

    cand ai titlul de maestrul intr un sport nu prea mai esti amator …in rest multe succese in continuare domnului dobre care mi se pare un om foarte muncitor.

    decembrie 13, 2009 - 3:18 pm Raspunde
  • Niki

    Felicitari lui Claudiu si succes pe mai departe.
    Pt Jack:
    Din nefericire, nu mai e o performanta deosebita sa fii maestru in zilele noastre, fata de acum 25 ani, de pilda.
    Din punctul meu de vedere, a nu fi amator inseamna sa reusesti sa te intretii exclusiv din sah. Ceea ce la noi se intampla doar cu cativa IM si GM. pcat, sahul nu e un sport care sa atraga sponsori. Astfel ca valoarea unora ramane in zona amatorismului.

    decembrie 13, 2009 - 11:30 pm Raspunde
  • Jack

    da domnule niki ,probabil ca aveti dreptate ca mai intodeauna cand va spuneti parerile …oricum am vazut destui maestri care pot sa bata m.i. sau m.m.i. la asta ma refeream ca desi nu traiesc din sah calitatea jocului lor e una mare

    decembrie 14, 2009 - 6:37 am Raspunde
  • vasim

    As dorii sa stiu si eu unele amanunte: Care au fost premiile la acest concurs ?
    S-a tot batut apropo-ul ca e un turneu bine platit … Pacat ca nu s-a spus despre ce suma e vorba.
    Felicitari lui Claudiu!

    decembrie 15, 2009 - 3:54 pm Raspunde

Dă-i un răspuns lui Niki Anulează răspunsul

Adresa dvs de email nu va fi publicata.