Sahul revine in scolile americane

 

Traducerea unui articol de Jillian Berman, USA TODAY

Sa faci un grup de copii grup de clasa a treia, a patra şi a cincea să stea liniştiti este considerata de unii a fi o sarcină imposibilă. Dar tot ce trebuie sa faca Pancoast Ross pentru ca elevii din clasa lui de aproximativ 20 de copii de la Beverly Ferme Elementary School din Potomac, Maryland, să se concentreze, este sa aranjeze piesele pe câteva table de şah.

Pancoast, care predă şahul, înainte şi după orele de şcoală, la aproximativ nouă şcoli în Montgomery County Maryland, spune că a văzut o “renaştere” a jocului în sistemul şcolar.

După ce scoate ceasurile, piesele albe şi negre, şi fisele de joc, agitaţia tipica din sala de clasă se transformă în tăcere.

Şi nu este doar un fenomen local. In ultimii câţiva ani şahul şcolar, sau şahul în scopuri educative, a luat cu asalt şcolile din SUA.

“Vedem tot mai multe din aceste programe destinate practicarii şahului în toată ţara, mai ales ca tot mai multi educatori văd impactul pozitiv al acestor programe de şah asupra elevilor lor”, spune Jerry Nash, director şcolar al USCF (Federaţia de Şah din SUA).

Acest interes crescand poate fi văzut în numărul de tineri care concureaza în şahul la nivel ridicat inalt. În această săptămână (n.t. articolul a fost publicat pe data de 14.05.2009) jucătorii de şah de top ai naţiunii se aduna în St Louis pentru a concura în “Super Bowl-ul” Şahului – Campionatul de şah al SUA. Din cele 24 de jucatori care concureaza pentru premiul 200.000 USD, patru sunt sub vârsta de 21 de ani, inclusiv Ray Robson, in varsta de 14 de ani, din Largo, Florida, cel mai tanar jucator din concurs.

Wendi Fischer, director executiv al America’s Foundation for Chess (Fundaţia Americii pentru Şah), spune ea a văzut o creştere “uriaşă”, a numărului de şcoli şi elevi interesaţi de şah. Fundaţia îi învaţă pe profesorii de clasa a doua şi a treia cum sa utilizeze şahul ca un instrument de învăţare, printr-un program numit First Move (Prima Mutare).

Cand programul a început, în 2003, a fost într-un singur stat, si acoperea aproximativ 1500 de copii, dar până în 2008, First Move s-a extins in 26 de state, si acopera aproximativ 50.000 de copii.

Fischer spune ca scopul programului este sa-i înveţe pe copii cum sa gândeasca in momentele cruciale, lucru care-i va ajuta pe acestia să reuşească in scoala, si in viata sociala.

“Chiar in prima lectie studiem notiunile de baza. Unul din elementele de bază ale tablei de şah este că aceasta utilizează un sistem de coordonate, iar sistemul de coordonate este baza algebrei.”

Marlie Buehler este fondatorul Abundant Waters, un program after-school care operează la scoala PS 51 din New York. Ea spune ca şahul este una dintre activităţile care fac parte din program, adăugând că mulţi copii învaţă lucruri importante, inclusiv cum să ia notiţe.

“Sunt ferm convinsa ca toată lumea ar trebui sa invete sa joace sah”, spune ea. “Invaţă mintea să gândească.”

În timp ce şahul nu este introdus în cele mai multe scoli din tara, Nash spune că sunt programe în fiecare tip de şcoală, fie ca sunt şcoli publice, private şi chiar in sistemul de scoala-la-domiciliu.

“Caracterul universal al şahului este motivul pentru popularitatea acestuia”, spune acesta. “Şahul este un egalizator – acesta nu depinde de marime sau de vârstă. Plus ca este un joc foarte ieftin de jucat.”

Pancoast spune că solicitarea din partea parintilor este principalul motiv pentru care programele de şah au devenit obiecte de studiu în multe şcoli. Când tatăl lui Pancoast, Omar, a fondat C & O Family Chess Center, cu aproximativ şapte ani în urmă, erau atât de multe Parent Teacher Associations (n.t. Asociaţii din sistemul de invatamant american, formate din parinti si profesori, care au scopul de a facilita participarea parintilor in activitatile scolare) care solicitau programe de şah în şcolile lor, că Omar l-a adus şi pe Ross pentru a satisface acesta cerere. Acum ei lucrează cu aproximativ 25 de scoli din jurul Maryland-ului.

“Cred că părinţii au inceput sa vada şahul ca o activitate extracurriculară care are anumite avantaje, altele decât cele doar de a învăţa cum să joace şah”, spune el. “Acestea acopera şi alte aspecte, cum ar fi gândirea logică şi desfasurarea evenimentelor.”

Rex Sinquefield, fondator si presedinte al St Louis Chess Club şi Scholastic Center, care găzduieşte turneul, spune ca unul dintre principalele motive pentru care şahul scolar devine atât de popular, este acela că există un interes din partea jucătorilor de şah de top pentru implicarea copiilor în joc.

Grupul lui Sinquefield lucrează la un studiu cu privire la modul în care sahul este benefic dpdv academic pentru copii. “Este cu siguranta un exercitiu al mintii. Copiii invata, de asemenea, ca poti progresa prin studiu, şi că poti învăţa multe lucruri din cărţi”.

Sursa http://www.usatoday.com/news/education/2009-05-14-chess-in-schools_N.htm?csp=34

0 Comentarii

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.