Incepand cu acest episod voi pune cate un citat amuzant in fata articolelor din aceasta serie. Acestea nu au neaparat legatura cu articolul, ci au mai mult rolul de a descreti fruntile inainte de a trece la lucrurile serioase.
“I have opinions of my own, strong opinions, but I don’t always agree with them.” George H. W. Bush (Am opiniile mele, opinii puternice, dar nu sunt intotdeauna de acord cu ele)
Aceasta serie de articole este dedicata in primul rand incepatorilor in sah, ca si acelora care nu au studiat sahul intr-un cadru organizat si/sau sistematic (iar eu ma pot include in ambele categorii J ), si este o traducerea (si uneori o adaptare, cu adaugarea unor variante suplimentare, si a catorva comentarii din lucrurile pe care le-am inteles eu, sau cel putin mi s-a parut ca le-am inteles J) a cateva dintre lectiile lui Bruce Pandolfini stranse sub titulatura “Pandolfini’s endgame course” intr-o carte foarte interesanta.
Pentru astazi avem alte cateva finaluri de pioni.
Campul critic exterior
Cele trei campuri critice din fata pionului alb de la d4 sunt e6, d6 si c6. Albul poate ocupa doar unul dintre ele cu regele, c6, campul critic exterior. “Campul critic exterior” este cel mai indepartat de regele negru, dintre cele trei campuri critice. De cate ori regele in atac are de ales, este mai bine sa se indrepte catre campul critic exterior, care, de obicei, e mai greu de atins de regele advers. Aici regele alb parcurge diagonal patratele e4-d5-c6 pentru a poposi pe campul critic exterior, trecand prin fata pionului sau, o manevra cunoscuta sub numele de “traversare prin fata pionului”. 1.Kd5 Ke7 2.Kc6 (s-a atins campul critic exterior) Kd8 3.Kd6 (castiga opozitia) Kc8 4.Ke7 Kc7 5.d5 Kc8 6.d6 si pionul se transforma.
aici puteti revedea demonstratia
Traversarea ampla prin fata pionului
O incercare de castig inadecvata este 1.Kb3?, la care se poate raspunde fie cu 1…Kb7 (sau chiar cu 1…Kc8). Ambele mutari impiedica regele alb sa ajunga pe unul dintre cele trei campuri critice de pe linia a sasea (d6, e6 si f6). Dar albul poate forta mana destinului cu o traversare ampla prin fata pionului catre f6, campul critic exterior. Dupa aceea pionul este escortat catre “casa”. 1.Kc3 Kb7 2.Kd4 Kc6 3.Ke5 Kd7 4.Kf6 (ocupa campul critic exterior), iar restul il cunoastem din exemplul anterior.
aici puteti revedea demonstratia
Trecerea prin spatele pionului 1
In acest exemplu, impingerea pionului remizeaza, pentru ca regele negru ajunge in zona cruciala inaintea celui alb. O avansare directa a regelui alb 1.Ke2 este blocata de 1…Kd7 2.Ke3 Ke7! (opozitie verticala la distanta) 3.Kf4 Kf6. Inca o data, problema este rezolvata prin ocuparea campului critic exterior (aici, h6). Pentru a ajunge acolo albul executa o trecere prin spatele pionului, “alunecand” pe directia e1-f2-g3-h4. 1.Kf2 Kd7 2.Kg3 Ke6 3.Kh4 (“alunecarea” s-a terminat) Kf6 4.Kh5 Kg7 5.Kg5 (se foloseste de opozitie pentru a-l obliga pe negru sa cedeze unul din campurile critice) Kh7 6.Kf6 Kh8 7.Kg6 Kg8 8.g5 (iarasi albul castiga opozitia) Kh8 9.Kf7 (regele ocupa unul din campurile critice ale pionului din g5) Kh7 10.g6+ si pionul se transforma.
aici puteti revedea demonstratia
Opozitia
Albul dejoaca intentiile ostile ale regelui negru cu 1.Kc3, castigand opozitia. Dupa 1…Kd5 2.Kd3, negrul avanseaza pionul 2…c5 3.Kc3 c4. Albul trebuie sa cedeze campul de pe care executa blocada, c3. In principiu, el trebuie sa se retraga pe campul de blocada “de rezerva”, c2, imediat in spatele primului. Prin 4.Kc2 Kd4 5.Kd2, albul tine regele negru departe de campurile critice de pe linia a sasea. Negrul nu poate obtine mai mult decat remiza din aceasta pozitie 5…c3+ 6.Kc2 Kc4 7.Kc1 Kb3 8.Kb1 c2+ 9.Kc1 Kc3 pat.
Aici puteti revedea demonstratia
Trecerea prin spatele pionului 2
Albul poate ajunge la fel de repede in a3 ca si in c3, si prin deplasarea in diagonala catre campul a3, castiga teren in fata regelui negru 1.Kb2 Kd7 2.Ka3 Kc6 3.Ka4 Kb6 Negrul stopeaza alergarea regelui alb catre campul critic exterior (a5) prin ocuparea campului b6, dar cu 4.Kb4 albul castiga opozitia verticala , si ocupa un camp critic la urmatoarea mutare Ka6 5.Kc5 Kb7 6.Kb5 Kc7 7.Ka6 Kc6 8.b4 Kc7 9.b5 Kb8 10.Kb6 Ka8 11.Kc7 Ka7 12.b6+ si pionul se transforma.
aici puteti revedea demonstratia
Mentinerea opozitiei
Pionul nu se poate descurca de unul singur: 1.g4 Kc5 (intrand in “patratul pionului”) 2.g5 Kd5 3.g6 Ke6 4.g7 Kf7 prinzand pionul. Regele alb trebuie sa castige opozitia verticala, si s-o mentina, coloana cu coloana, traversand tabla catre coloana g, 1.Kb3 Kc5 2.Kc3 Kd5 3.Kd3 Ke5 4.Ke3 Kf5 5.Kf3 Kg5 6.Kg3. In acest moment negrul va trebui sa lase spatiu de patrundere regelui alb (la stanga sau la dreapta) permitandu-i acestuia sa ocupe unul dintre campurile critice de pe linia a patra (f4 sau h4) 6…Kf5 7.Kh4 Kg6 8.Kg4 dupa care totul este simplu Kf6 9.Kh5 Kg7 10.Kg5 Kf7 11.Kh6 Kg8 12.Kg6 Kh8 13.g4 Kg8 14.g5 Kh8 15.Kf7 si pionul se transforma.
aici puteti revedea demonstratia
Campurile critice 2
Totul depinde de cine e la mutare. Daca negrul muta primul, regele lui il poate opri pe cel al albului sa ocupe unul dintre campurile critice de pe linia a patra, doua campuri in fata pionului sau (d4,e4 sau f4). De exemplu, 1…Ke7 (opozitie verticala la mare distanta) 2.Kd2 Kd6 (opozitie verticala la distanta) 3.Ke3 Ke5 (opozitie directa), si negrul remizeaza. Daca daca albul muta primul, el castiga pentru ca poate ajunge pe unul din campurile critice, 1.Kd2 Kd8 2.Ke3 Ke7 3.Ke4 Ke6 (cu toate ca negrul a obtinut opozitia directa, albul are mutarea de asteptare e3, prin care ii cedeaza mutarea negului) 4.e3 (acum albul e cel care a castigat opozitia) Kd6 5.Kf5 Kd5 6.e4+ Kd6 7.Kf6 si pionul se transforma dupa aceleasi metode ca in exemplele precedente.
aici puteti revede demonstratia
Remiza cu pionul de pe coloana turnului
Albul la mutare remizeaza in cel mai simplu mod: el isi instaleaza regele pe campul de transformare si penduleaza intre h1 si g1. Orice incercare de a-l evacua va avea ca rezultat patul. Daca negrul muta primul, invinge prin impingerea pionului. In cele mai multe cazuri, insa, regele negru trebuie sa ocupe campul g2 (campul critic al pionului sau), pentru a putea invinge. Aceasta impiedica regele advers sa ajunga in colt, sau chiar pe campul f1. Pentru pionii de pe coloana turnului exista o formul diferita pentru campurile critice. Campul critic pentru orice pion de pe coloana turnului se afla pe linia a saptea la intersectia cu coloana invecinata coloanei pe care se afla pionul. Deci, pentru pentru pionii albi care se afla pe a2,a3,a4 sau a5, de exemplu, campul critic este b7. Numai prin ocuparea acestui camp regele alb poate sa garanteze marsul nestingherit al pionului sau. 1.Kg1 h2+ Kh1 Kh3 pat.
aici puteti revedea demonstratia
Controlul campului critic
Negrul la mutare castiga prin ocuparea campului critic pentru pionul sau de pe coloana a 1…Kb2. Acesta este critic pentru ca, daca regele negru il poate ocupa, regele alb nu poate sa ajunga in colt, sau sa impiedice inaintarea pionului. Ocuparea campului critic inseamna ca pionul poate fi promovat fortat, chiar si impotriva celei mai bune aparari. Dar daca albul muta primul, el ajunge cu regele la c1 1.Kc1. Negrul are doua variante la dispozitie, dar el nu va putea sa ajunga pe campul critic, iar pionul sau nu va putea fi transformat 1…Ka2 2.Kc2 (regele va pendula pe cele doua campuri, c1 si c2, impiedicand regele negru sa ocupe campul critic) a4 3.Kc1 a3 4.Kc2 Ka1 5.Kc1 a2 6.Kc2 pat (sau 1…a4 2.Kb1 a3 3.Ka1 a2 pat).
aici puteti revedea demonstratia
Apararea din spate
Albul a ajuns la timp pentru a putea sa aduca regele negru in pozitie de pat. Dupa 1.Kg3, negrul nu poate sa-si pastreze pionul decat impingandu-l 1…h2. Dar dupa ce albul se retrage mai departe 2.Kf2, negrul, aflat in avantaj, este adus in pozitie de pat.
0 Comentarii