“La un alt nivel, este straniu maestru canadian, Suttles. In timpul unui turneu, sau in general, din cate stiu, el niciodata nu se trezeste de bunavoie inainte de pranz. Acest tratament al timpului se regaseste in metodele lui de joc la tabla. Pentru el plasamentul ideal al calului din g1 este la h3 si in mod similar la c2 pentru calul din b1. Pe vremuri credeam ca desi este fara dubii un jucator talentat, aceste metode l-au handicapat foarte mult; dar acum nu mai cred acest lucru. Acest sistem de joc este pus in practica ca o esarfa rosie aratata unui taur. Adversarii sai, foarte des hipnotizati de aceste proceduri ciudate, de obicei se recunosteau invinsi in urma unui puternic atac la rege”
(Hary Golombek – The Times 1970)
Janosevic,Dragoljub – Suttles,Duncan [B06]
Belgrade, 1969
Sa urmarim in continuare o schema obscura Suttlesiana, schema de joc pe care nu a ‘rasturnat-o’ nimeni pana azi! 1.e4 g6 2.d4 Bg7 3.Nf3 d6 4.Nc3 c6 5.Be2 Nd7 6.0-0 Nh6!?
Aceasta e mutarea introductiva a “Suttlesienei”. Negrul intentioaneaza f7-f6 si Nh6-f7 iar mai tarziu va incerca sa se extinda in centru cu f6-f5! sau e7-e5. De notat momentul in care Suttles a jucat 6…Nh6. Suttles a asteptat pana cand albul a facut rocada, in caz contrar albul avand la dispozitie incomoda(pentru negru) h4. Acest setup este asemanator cu originalul concept al lui Thompson, Hippopotanul. 7.Bg5?! Albul nu intelege intentiile negrului si-i ofera lui Suttles un tempo! [7.Re1 Qc7 (7…f6 8.d5 Nf7 9.Nd4 +/- si negrul trebuie sa fie foarte atent la campul e6!) 8.a4 0-0 (8…e5; 8…a5) 9.h3 Kh8 10.Bc4 e5 11.dxe5 dxe5 12.Be3 f5 13.Bg5 Nf7! (13…f4 14.Be7 Re8 15.Qd6 Qxd6 16.Bxd6 Bf6 17.Red1 Kg7 18.a5 Nf7 19.Ba3 g5 20.Rd2 Nf8 21.a6 b6 +/= albul sta un pic mai bine Jimenez Serquera,E-Suttles,D/ Palma de Mallorca 1970, interzonal) 14.Be7 (14.exf5 gxf5 15.Be7 Re8 16.Ng5 Nxg5 17.Bxg5 Nf6 cu joc complicat) 14…Re8 15.Ng5 (15.Ba3 Nb6 16.Bb3 Be6 17.Bxe6 Rxe6 18.Qe2 Rd8 cu joc echilibrat) 15…Nxg5 16.Bxg5 Nc5 cu joc echilibrat; 7.Bd2?! e5 8.dxe5 dxe5 9.h3 Motwani,P-Bischoff,K/Groningen 1980 9…Qe7 (9…f6!? 10.Qc1 Nf7) 10.Qc1 Ng8 11.Rd1 Ngf6 e ok pentru negru, desi nu a reusit sa duca la indeplinire ideea initiala] 7…f6 8.Be3 0-0 9.d5 f5?!
Obiectiv vorbind, ideea negrului e dubioasa; dar paradoxal tocmai aceste mutari da negrului oportunitati excelente pentru castigarea partidei, deoarece albul trebuie sa ia decizii importante tot timpul si sunt sanse sa mai si greseasca. (dupa cum o va face si Janosevic in partida de fata). [9…Nf7 10.Nd4 Nb8 11.Qd2 c5 12.Ne6 Bxe6 13.dxe6 Ne5 14.f4 +/- si negrul are pozitie foarte grea; 9…c5! nu permite figurilor albe tranzitarea prin campul d4! 10.h3 f5] 10.Nd4 [10.dxc6! bxc6 11.Nd4 Ne5 12.Nxc6 Nxc6 13.Qd5+ Nf7 14.Qxc6 Bd7 15.Qd5 Qc7 si negrul are oaresce compensatie pentru pion] 10…Bxd4! Suttles a fost mereu undogmatic. Daca o mutare trebuia jucata, atunci o juca! Pare riscant sa schimbe nebunul de negru de la rege, dar Suttles vrea sa inchida nebunul de alb de la e2 si sa creeze un avanpost la e5 pentru unul dintre cai. 11.Qxd4 [11.Bxd4 c5 12.Be3 f4 13.Bd2 Ne5 14.Qc1 g5 si negrul dezvolta un atac periculos] 11…f4 12.dxc6 bxc6 13.Bc4+?! [13.Qc4+ Kg7 (13…Nf7 14.Qxc6 Rb8 15.Bc1 f3 (15…Nb6!? 16.Qb5 Ne5 17.Qb3+ Kh8 cu pozitie taioasa) 16.gxf3 Nde5 17.Qa4 Bh3 18.Rd1 negrul are compensatie pt pionii sacrificati) 14.Qxc6 fxe3 15.Qxa8 Qb6 (15…exf2+ 16.Kh1) 16.Qd5 exf2+ 17.Kh1 Qxb2 18.Qb3 +/-] 13…Nf7 14.Bxf4 albul a fost pacalit pana la urma [14.Bc1 Nb6 15.Bb3 Ba6 16.Re1 c5 negrul sta bine] 14…e5
Acum negrul are contrajoc consistent 15.Qxd6 exf4 16.Rad1 Qg5 [16…f3 pare periculoasa] 17.Bxf7+ Rxf7 18.Qxc6 f3 19.g3 Nb6 20.Nd5 Bd7 21.Qd6 Nc4 -/+
Negrul nu a scapat oportunitatea de a se lansa intr-un atac violent la rege 22.Qb4 Rc8 23.b3 Ne5 24.Ne3 Qh6 Ceva-ceva i se va intampla regelui alb, sa vedem ce 25.Rd5 Ng4 26.Nxg4 Bxg4
e clara idee negrului: Qh3 27.h4 Rxc2 28.Rfd1 Rc8 29.e5 [29.Rd8+ Rf8! 30.Rxc8 Bxc8 31.Qc4+ Kh8 32.Qd4+ Qg7 33.Qxg7+ Kxg7 34.Rc1 Be6 35.Rc7+ Rf7 -/+] 29…Be6 30.Rd8+ Rxd8 31.Rxd8+ Kg7 32.Qc3 Qh5 33.Kf1 Qf5
Se ameninta simultan Qh3+ si Qb1+; albul nu poate sa pareze ambele amenintari. 34.Rd6 Qb1+ O pozitie complicata e tot ce-i trebuia unui jucator talentat precum Suttles ca sa incerce sa castige partida, si, esential, sa joace CU PLACERE. Pana la urma despre asta ar trebui sa fie vorba in sah. 0-1
” Sahul ‘corect’ este plictisitor – fara greseli sahul este remiza, asa cum fara asimetrie Universul insusi ar fi fara de viata” (Bruce Harper)
Suttles,Duncan – Berta [C25]
cr Heilimo, 1982
1.g3 g6 2.Bg2 Bg7 3.e4 e5 4.Ne2 Nc6 5.0-0 Nge7 6.f4 d6 7.d3 0-0 8.Nbc3
O pozitie normala, ‘ciudata’ pentru Suttles. De obicei in setupurile sale de Siciliana Inchisa l-am vazut pe Suttles dezvoltandu-si calul din g1 pe h3. 8…Be6 9.a4 d5 10.a5 a6 11.Kh1 Una din abordarile lui Suttles e sa faca mutari de asteptare intr-o pozitie in care s-a asezat solid, asteptand ca adversarul sa-si creeze singur slabiciuni prin incercar pricipe de a initia actiuni. 11…b5?! Exact genul de reactie la care spera Suttles 12.axb6 cxb6 13.exd5 Nxd5 14.fxe5 Nxe5 15.d4 Nc4 16.Nf4 Nxf4? [Dupa 16…Nde3! albul ar fi ramas cu avantaj minim in final: 17.Nxe6 (17.Bxe3 Nxe3 18.Nxe6 fxe6 19.Rxf8+ Qxf8³) 17…fxe6 18.Rxf8+ Qxf8 19.Qe2! (19.Qd3 Nxg2 20.Qxc4 Ne1÷) 19…Nxg2 20.Qxe6+ Qf7 21.Qxf7+ Kxf7 22.Kxg2 Bxd4 23.Ra4 Bxc3 24.Rxc4 Be5 25.Rc6²] 17.Rxf4
Acum albul are amenintari simultane: amenintarea directa Bxa8 si amenintarea d5 si negrul pierde o figura 17…g5 Aceasta mutare inestectica reprezinta singura aparare pe care a avut-o la dispozitie negrul impotriva amenintarilor anterioare ale lui Suttles. 18.Rf1 Bxd4 19.Ne4! Bxb2 20.Qh5+- f6 [20…Bxa1 21.Nxg5+-] 21.Bxb2 Nxb2 22.Nxg5!!
Aceata resursa a fost gasita de Suttles probabil in momentul in care a jucat 19.Ne4 22…fxg5 23.Rxf8+ Qxf8 After [23…Kxf8 24.Qh6+ Ke7 25.Qg7+ Kd6 26.Qxb2 Negrul va continua sa piarda material +-] 24.Qxg5+ Qg7TM Unica 25.Qxg7+ Kxg7 26.Bxa8 a5 27.Rb1 Nc4 28.Be4 Kf6 29.Bxh7 Ke5 30.Re1+ Kd5 31.Rxe6 Kxe6 32.Bg8+
1-0
“Suttles in anii ’60 si ’70 a fost pentru sah ceea ce a fost Frank Zappa pentru muzica rock. Uneori un pic ‘urat’ alteori ciudat sau dificil de inteles pentru unii…dar plin de talent si influential” – forumist
Campos Lopez,Mario (2200) – Suttles,Duncan (2470) [B07]
San Antonio, 1972
1.e4 g6 2.d4 d6 3.Nf3 Bg7 4.c3 Nf6 5.Nbd2 0-0 6.Be2 Nbd7 7.0-0 e5 8.Re1 b6 9.dxe5 dxe5!?
Mutarea ‘corecta’ e 9…Nxe5, cu schimbul unei perechi de cai. Negrul ar avea pozitie egala, dar Suttles in mod deliberat pastreaza caii pe tabla, pentru a-si oferi sanse mai multe de a obtine avantaj. 10.a4 Bb7 11.Qc2 a5 12.b3 O deschidere destul de linistita, standard. Albul intentioneaza sa-si plaseze nebunul pe diagonala a3-f8. 12…Nc5 13.Bc4 Ne8!?
Cu ideea Nd6, de unde calul va controla c4 si e4 si blocheaza de asemenea coloana d. Albul reactioneaza violent. 14.b4?! O interesanta alternativa ar fi fost 14.Ba3 intentionand 15.Bxc5, dubland negrului pionii c. O greseala in principiu, deoarece albul schimba un pion ce controla campuri in centru pe un pion marginal. In schimb, albul obtine o oarecare initiativa. Ca de obicei, Suttles e dispus sa sufere un pic in schimbul unor avantaje structurale. 14…axb4 15.cxb4 Nd7 16.Ba3 Aparent albul are initiativa, dar negrul va raspunde energic. 16…Nd6 17.Bb3? [17.b5! Nxc4 18.Qxc4 (18.Bxf8?? Nxd2) 18…Re8 si albul are o mica initiativa, dar negrul a ramas cu perechea de nebuni] 17…b5!
I se ofera albului un pion liber aparat, dar era mai important sa se blocheze diagonala a3-f8. 18.a5 [18.axb5 Nxb5 e ok pentru negru] 18…Nb8! Pionii liberi trebuiesc blocati- a zis Nimzovici. Si ce piesa ar fi mai buna pentru blocada daca nu calul? 19.Rac1 [19.Re2 cu ideea Nf3-e1-d3-c5 pentru a schimba calul a6.] 19…Na6
Desi puritanii sahului ar sustine ca un cal nu are ce cauta la marginea tablei – de unde controleaza putine campuri -, iata ce face acest cal in a6: blocheaza pionul a5, apara pionul c7, controleaza campul c5 si ataca basa lantului de pioni de la b4. 20.Qd3 Albul nu prea stie ce sa faca, in timp ce negrul pregateste spargeri de pioni pe ambele flancuri. 20…Rc8 21.h3 Qe7 22.Nh2 Kh8 Elibereaza pionul f7. 23.f4?! Rfd8! 24.Qe2 exf4 25.e5 Nf5 26.Ndf3 [26.Qxb5 c6 27.Qe2 Nd4 28.Qf2 Nb5 -/ -/+] 26…c6 27.Ng4 Ng3 28.Qf2 Rd3 29.Rb1 c5!
Pozitia albului se prabuseste repede 30.Bc1 Bxf3 31.gxf3 Nxb4 32.Nf6 Rd4 33.Bxf4 Nf5!
34.Rbd1 Rxf4 35.Rd7 Bxf6 36.Rxe7 Bxe7 Negrul a obtinut o tura si doua figuri pentru dama. 37.Re4 c4 38.Qb2 Rxf3 39.Bd1 Bc5+
0-1
0 Comentarii