Propunere legislativa la Senat

tb_240_335204_0806_chess_pub

Datorita interesului manifestat de voi dupa publicarea interviului cu fosta campioana mondiala Antoaneta Stefanova, am cautat in arhivele ziarelor si am gasit un articol interesant si sper sa va placa ce urmeaza. Nu am sa dau aici numele sau partidul din care fac parte acesti parlamentari, fiindca acest lucru , in contextul acestei legi, nu are importanta ….

Sase parlamentari au depus, la Senat, o propunere legislativa de introducere a disciplinei “sah” in programa elevilor.

Proiectul prevede ca, incepand cu anul scolar 2009-2010, sa se introduca in programa de invatamant preuniversitar disciplina “sah”, cu o ora pe saptamana.

Proiectul de lege mai prevede ca Ministerul Educatiei sa organizeze, in fiecare unitate de invatamant preuniversitar, un club de sah pentru care asigura dotarea necesara. Anual, unitatile de invatamant preuniversitar organizeaza campionate de sah pe categorii de varsta.

In municipiul Bucuresti, Ministerul Educatiei va finanta, in perioada 2009-2011, “Casa Sahului”.
In Rusia, China, SUA, Cehia, Anglia, Spania, Argentina si Venezuela sahul este disciplina obligatorie in scoli.

14 Comentarii

  • Strategos

    Sunt pe deplin de acord (exista o asemenea adeziune la proiect, la nivelul societatii romanesti?!)!!!
    In argumentare, precizez ca unul dintre doctoratele pe care le urmez in prezent se datoreaza faptului ca gandirea strategica, specifica temei, se interfereza cu… sahul (nu uitati sa destati clasicul e4 sau e5, miscari previzibile,…, preferand in schimb cavaleria: Cc3 sau Cf3)!!!

    noiembrie 18, 2008 - 11:25 pm Raspunde
  • nicu valahu

    Daca am avea vointa de a valorifica legea(lege ce ne ofera posibilitatea de a le cere acestor domni parlamentari pe care, totusi, NOI ii mandatam sa ne reprezinte in forul legislativ pentru a rezolva problemele natiei) sa cerem acest lucru in fiecare colegiu de care apartinem, eu cred ca s-ar putea rezolva si aceasta problema a sahului.Chiar acum cand scriu aceste randuri,m-am hotarat sa ma duc sa ma intalnesc cu cei din colegiul meu( nu stiu pe nimeni pana acum, si nici nu as fi vrut;chiar vroiam sa-mi anulez votul!).Promit ca voi discuta serios cu toti, iar cel ce imi va Garanta ca va reusi ca proiectul sa devina lege, si nu numai, dar sa se si aplice, va avea Votul meu.
    Asta e doar inceputul.De restul probemei, trebuie sa ne implicam si noi.Degeaba o sa avem lege, daca nu o sa aiba cine sa o sustina practic.Exemplul sahului din Giurgiu promovat de Iulian, (sau cel din fotbalul ialomitean din Urziceni), nu trebuie sa fie vazut ca un unicat sau ca o exceptie de la regula, ci un precursor al celor ce vor veni.
    Sa auzim numai de bine.

    noiembrie 19, 2008 - 9:42 am Raspunde
  • ceausescuiulian

    Este cea mai frumoasa si mai interesanta solutie pe care am auzit-o vreodata despre sah,si te felicit pentru ea. Esti un om deosebit, si asta nu o spun numai eu. Ar trebui sa facem front comun pentru a incerca sa nu le dam votul numai pentru muzica frumoasa ce se aude din masina electorala. Si nu numai ca ar promite ca face asta ca sa castige cateva voturi. Si mai departe trebuie presati ca sa nu uite ce au promis,pentru ca au memoria destul de scurta, oamenii politici romani. Macar asta sta in puterea noastra sa schimbam viitorul poporului nostru.

    noiembrie 19, 2008 - 10:42 am Raspunde
  • Deschapelles

    Salut,

    Mi se pare hilar: sa fortezi sahul la scoala ca ora de curs. Si nici nu vreau sa ma gandesc ce fel de profesori de sport sau de cultura civica vor preda acest curs in lipsa unui profesionist adevarat. Deci, alti bani aruncati dejaba…

    Plus ca aceasta gogorita politica vine exact inainte de alegeri 🙂

    noiembrie 19, 2008 - 12:38 pm Raspunde
  • CostinBeiu

    Acesta propunere de lege nu este de acum, ea este din luna iunie 2008. nu stiu in ce stadiu se afla in parlament, dar cred ca va trece. ar fi pacat sa nu treaca. nu e vorba de a forta mana copiilor de a juca sah, ci de a le insufla dorinta de a juca. daca se va promova si cu ajutorul marilor jucatori, care sa fie inviati in scoli sa le vorbeasca de frumusetea jocului acestor copii, eu cred ca rezultatul va fi pozitiv.

    noiembrie 19, 2008 - 2:58 pm Raspunde
  • Deschapelles

    Un exemplu simplu: un elev de liceu se duce la un concurs national, castiga un loc fruntas si primeste niste bani de la primarie. Profesorul sau de la club nu a primit nimic, in schimb a primit profesorul lui de sport, care l-a insotit acolo, si care L-A INVATAT sa zica ca el l-a invatat cat de cat sah pe elevul respectiv. Nu cred ca vor fi multi elevi care vor invata mare lucru.

    Sincer, cred ca o sa fie atins de oamenii mici si lacomi omniprezenti in economia de tranzitie si instabilitate financiara si politica, ca sa ma exprim ca un amic ziarist.

    In continuare nu sunt de acord cu sahul in scoala ca ora obligatorie.

    Si mi-aduc aminte cum ca Iulian a zis de sahul din URSS. As putea sa citez exact dintr-o carte de sah foarte buna, dar nu am cartea la mine asa ca o sa adaptez cum pot. Vorba rusilor era ca sunt superiori in trei domenii:”balet, circ si sah”, in comparatie cu vestul. Initial, sahul a fost una din armele propagandiste, prin care URSS isi arata suprematia intr-un domeniu asa de cultivat si intelectual. Mai mult decat atat , Spassky avea un salariu de la stat pentru ca era foarte bun la sah, echivalent cu al unui inginer (parca, nu tin minte exact). Adolescent fiind, isi ajuta familia cu banii aceia. Ce o sa se intample cand jucatorii talentati sub 18 ani care termina liceul si vor fi nevoiti sa se angajeze ca sa faca rost de bani de mancare si haine?

    Sunt DE ACORD cu cluburi scolare infiintate in cadrul scolilor si conduse de persoane autorizate din domeniul acestui sport. Si as vrea ca Statul sa ofere un salariu, cum era pe vremuri, juniorilor cu rezultate nationale si internationale pentru a-i motiva sa continue.

    E posibil sa existe indemnizatii, dar una e sa iei 200 de milioane pentru o medalie la europenele de juniori, si alta e sa ai un salariu stabil care cumulativ se va strange intr-o suma mai mare si care te va lasa sa iti petreci orele zilei studiind sahul in loc sa lucrezi intr-un call center sau la un magazin de calculatoare.

    p.s. Dieter s-a lasat de scoala. Cu sau fara sah in scoli el totusi a razbit 🙂

    Oricum, nu vreau sa conving pe nimeni, asta e doar parerea mea, si probabil nu o sa mai comentez pe marginea ei. SUnt probabil pesimist si simt ca nu o sa se aleaga mare lucru de aceasta “intreprindere”.

    noiembrie 19, 2008 - 3:57 pm Raspunde
  • ceausescuiulian

    Povestile si gogoritele politice nu tin de cald.La dat cu parerea sunt foarte multi experti, insa in practica nu mai gasesti nici unul.Dupa Deschapelle, sahul va ajunge in scolile noastre prin 4010. Mai ales ca noi suntem cel mai cuminte si ascultator popor, si mai ales ca sahul este ultima prioritate pentru toti cei care nu stiu ce este si ce efecte are sahul.Cum vrem sa afle toti copiii ce este sahul, cand noi nici macar nu le expunem asta?Este mai bine ca alte materii impuse sa fie promovate in scoli, cu rezultate de 1-2% la elevi. Si ma refer aici stiti bine la ce. La tot felul de materii imposibile catre care se indreapta mai putin de 2% din elevi. Am spus despre orice materie optionala sau impusa in toti acesti ani de dupa revolutie.Acum dupa atatia ani in care nu am reusit sa am nici macar o sala pentru sah, nici nu vreau sa ma mai gandesc la sahul in scoli. Si nici nu mai sunt voluntar in ceea ce va urma, pentru ca sahul va fi implementat, politic sau nepolitic in scoli. Pentru propaganda sau nu parerea mea este ca cel mai important lucru ar ramane ca el exista in scoli si toti elevii vor avea sanse egale. Cat priveste problema cu jucatorul antrenat la club de antrenor, iar recompensa vine catre profesorul de sport care l-a insotit la competitie este o realitate. Mi s-a intamplat chiar mie,doi elevi antrenati de mine au obtinut locurile 8 si 9 la Olimpiada nationala de sah. Si altii au primit recompensa baneasca, pentru ca imi spuneau copiiiastfel citez:”Cine te-a antrenat pe tine?Eu m-am chinuit sa merg cu tine la competitie, am stat cu tine acolo, am avut grija de tine, la scoala ti-am dat sahul sa joci si sa te antrenezi. Eu sunt cel care merita sa primeasca felicitari si laude!” …precum si prima, de care copiii nu au stiut pana acum de ea!!!Am aflat eu intamplator, si am facut legatura cu toate cele spuse mai sus. Va dati seama cum m-am simtit de bine, stiind asta. Asadar dragi elevi, sa stiti ca sahul este ceva frumos, dupa care nu o sa tanjiti niciodata pentru ca nu are rost sa stiti mai mult decat sa mutati piesele. Important este sa stiti sa jucati sah nu sa il aprofundati. Ce rost are “sa arunci banii pe sah”??? Cand s-au aruncat atatia bani pe toate lucrurile imposibile, nu poti sa te risti sa platesti alti bani pentru sah. Aici se reduce toata problema:la bani.Pentru ca este mai usor sa dizolvi ceva din fasa, decat sa il lasi sa ii vezi efectele. Daca toate tarile care au introdus sahul in scoala au avut rezultate de la bune la foarte bune si pe planul dezvoltarii abilitatilor elevilor.Usurinta de a lua decizii si de a invata mai bine si mai usor alte obiecte, si mai ales de al disciplina si educa pe tanarul in formare sunt probleme care la noi nu CONTEAZA. Noi le stim pe toate si nu facem nimic. Asta este cel mai grav lucru, pentru ca sunt foarte putini care fac ceva pentru sah. Si asta mai ales voluntar.

    noiembrie 19, 2008 - 6:28 pm Raspunde
  • rodan

    Imi permit sa pun niste link-uri catre studii facute in strainatate despre influenta sahului in dezvoltarea intelectuala, si nu numai, a copiilor care au invatat sahul in scoala. Cred ca acestea conteaza mai mult decat parerile personale care nu au acoperire in realitate.

    http://www.quadcitychess.com/benefits_of_chess.html

    http://www.chesshouse.com/why_study_chess_a/108.htm

    http://www.vivacityinc.com/chess/BenefitsOfChess.pdf

    http://www.okschess.org/starting/benefits/nyc.pdf

    noiembrie 19, 2008 - 9:26 pm Raspunde
  • octavpelin

    Sunt de acord ,ca in programa de invatamant,sa se introduca disciplina SAH.

    noiembrie 20, 2008 - 2:31 am Raspunde
  • sorin

    http://www.academicchess.org/about/forkids.shtml

    http://www.main.nc.us/bcsc/Chess_in_Education.htm

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chess_as_mental_training

    http://math.about.com/od/reference/a/chess.htm

    http://www.fqechecs.qc.ca/index.php?typ=actu&categorie=1&id=311

    http://www.fqechecs.qc.ca/index.php?typ=actu&categorie=1&id=312

    De altfel, din toate legendele despre aparitia jocului de sah razbate caracterul educativ al acestuia.
    Nu e dificil sa se ajunga la concluzia ca Romania ar avea de castigat prin introducerea disciplinei sah in programa: amatori si profesionisti, elevi si instructori, investitori si muncitori…

    noiembrie 20, 2008 - 11:05 pm Raspunde
  • sorin

    http://www.academicchess.org/about/forkids.shtml

    http://www.main.nc.us/bcsc/Chess_in_Education.htm

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chess_as_mental_training

    http://math.about.com/od/reference/a/chess.htm

    http://www.fqechecs.qc.ca/index.php?typ=actu&categorie=1&id=311

    http://www.fqechecs.qc.ca/index.php?typ=actu&categorie=1&id=312

    De altfel, din toate legendele despre aparitia jocului de sah razbate caracterul educativ al acestuia.
    Nu e dificil sa se ajunga la concluzia ca Romania ar avea de castigat prin introducerea disciplinei sah in programa: amatori si profesionisti, elevi si instructori, investitori si muncitori.

    Cred ca trebuie sa scriu ceva despre “profesionismul” unui instructor de la un club important, care invata copiii ca jucatorul cu albele are voie sa faca doua mutari in deschidere, ca unii amatori.

    noiembrie 20, 2008 - 11:22 pm Raspunde
  • ceausescuiulian

    Multumesc Daniel si multumesc Sorin pentru ploaia de linkuri pentru introducerea sahului in scoala. Sunteti niste oameni speciali si abia astept replicile dumneavoastra despre ceea ce ati spus. Despre instructorul ambidextru, care joaca cu 2 maini! Cred ca asta mergea pe prima pagina la un ziar de scandal:)

    noiembrie 20, 2008 - 11:43 pm Raspunde
  • sorin

    Speciali sau nu, ne-ar consuma prea mult timp transcrierea tradusa a pagini intregi. Daca este necesar, n-as refuza sa si traduc.
    Imi pare rau, dar nu inteleg de ce si cum as replica la ceea ce am spus. Mai degraba as detalia oarecum. Astfel, nu cred ca scopul acestei legi potentiale este formarea de campioni mondiali la sah; aceasta e treaba cluburilor mai mult sau mai putin private, reprezentate de FRS. Sigur ca, largindu-se baza de selectie, se sprijina si sportul de performanta. De ce se studiaza muzica, desen, baschet?! De ce nu sah?! Este deja demonstrat faptul ca sahului i se poate atribui un rol in educatie. Scriam ca si instructorii, profesionistii, investitorii si muncitorii ar avea de castigat. Instructorii ar avea mai mult de lucru si ar trebui sa progreseze, profesionistii ar avea un public mai numeros, prin urmare si sponsorii ar ciuli urechile, investitorii ar …investi in producerea de materiale pentru sah iar o parte din someri ar avea de lucru. Chiar si pensionarii s-ar implica. Sunt doar cateva exemple, nicidecum o analiza exhaustiva a acestui proiect.
    Despre instructorul respectiv am scris deoarece cred ca nedreptatim foarte multi oameni prin generalizari fortate. Si eu am auzit un pusti ca asa a invatat la club: jucatorul cu albele are voie sa faca doua mutari la inceputul partidei.

    noiembrie 21, 2008 - 7:49 pm Raspunde
  • ceausescuiulian

    Sorin: Si eu si mai multi care am scris pro introducerea sahului in scoala am argumentat si inca mai sunt multe de spus despre efectele benefice ale sahului asupra naturii umane.Si daca la bunul plac al mai marilor MEC sau a altor persoane influente care au avut ceva de castigat din asta. Daca stam sa ne uitam la paleta materiilor impuse sau optionale in programa anului scolar, cred ca ne minunam si noi ce poate “crea” aceasta “mare dorinta” de a instrui pe tineri cu te miri ce cusaturi populare, sporturi exotice la noi si multe altele pe care nu le mai rostesc acum.Eu cred ca va fi o emulatie cum nu a mai fost la noi in tara, in cazul in care sahul va intra in scoala pe usa din fata.Si asta i-ar activa si pe parintii sau bunicii tanarului elev, care ar fi ajutat ca de obicei la intelegerea si efectuarea temelor la materia sah.Eu asa sper ca se va intampla, pentru ca poporul roman este prin excelenta iubitor de tot ceea ce emana inteligenta si gimnastica mentala. Asta ar fi poate un pas pentru a relansa o parte din ceea ce este latent in noi in aceasta tranzitie catre societatea capitalista.

    noiembrie 21, 2008 - 8:42 pm Raspunde

Dă-i un răspuns lui Deschapelles Anulează răspunsul

Adresa dvs de email nu va fi publicata.