Cum să vă îmbunătăţiţi jocul de mijloc (Partea 4 – Atacuri duble)

Traducerea de Daniel Bujor

Articole de Mark Weeks

Aici puteti gasi al treilea articol al seriei – Planuri

Tactica apare atunci când o mutare face două lucruri.

Tactic_fork

Procedeele tactice de bază (furculite, atacuri prin descoperire, atacuri prin raze x, etc) unde o mutare face două lucruri în acelaşi timp, sunt exemple de atac dublu.

În acest articol ne vom uita putin mai adânc la atacurile duble. Ghidul nostru va fi Chess Tactics for Advanced Players (Tactici sahiste pentru jucatorii avansati) de Yuri Averbakh.

Averbakh a fost un MM din era sovietica care a participat la numeroase campionate ale URSS incepand cu cel de-al 16-lea, în 1948. El a câştigat titlul în 1954 şi a fost pe primul loc, la egalitate, in 1956. El este mai cunoscut pentru lucrările sale de finaluri decât pentru cele legate de jocurile de mijloc, dar asta numai pentru că a scris mult mai multe despre finaluri. Împreună cu celelalte realizari ale sale, el este un istoric de reputaţie al şahului.

Dacă nu te consideri un jucator avansat, nu fi intimidat de titlul cărţii. Exista destul material pentru jucatorii intermediari şi o doză sănătoasă pentru incepatori. După ce va veţi croi drumul printre multele exemple şi exerciţii, puterea voastra de joc va fi cu cel puţin o clasă mai puternică decât înainte.

Cartea are două părţi: atacul dublu şi combinatiile. Averbakh introduce o terminologie specială pentru clasificarea poziţiilor tactice şi arată cum o combinaţie se bazează pe aceleaşi elemente găsite în atacul dubla. Aşa cum spune Averbakh:

„Dacă privim termenul de “atac dublu” într-un sens mai larg decât s-a făcut până acum de teoreticieni, şi anume, nu doar ca un atac bifurcat, ci ca pe o combinaţie de atacuri şi ameninţări, vom observa că atacul dublu, într-o formă sau alta, este baza celor mai complicate operaţii tactice.”
Această discuţie teoretică poate fi destinata jucătorilor avansati, dar exemplele ilustrative sunt pentru toată lumea. Am ales unele dintre cele cateva sute de exemple bine alese pentru a ilustra acest articol.

Elementele de bază

 
Sa facem o rapidă trecere in revista a atacului dublu în forma sa cea mai simpla. Poziţia următoare arată ca una de remiza, dar albul are un câştig forţat bazat pe o furculiţă.

1
Albul la mutare

Dupa 1.g8Q+ Kxg8 2.Bd5+, albul câştigă turnul negrului. Nebunul extra şi pionul g vor fi suficiente pentru a câştiga jocul cu uşurinţă.

Următoarea poziţie este mai puţin evidentă. Negrul are o piesă mai putin şi este ameninţat cu mat în două mutări.

2

Negrul la mutare

Sacrificiul de regina 1…Qd3+ pregateste un sah prin descoperire cu 2.Kxd3 Bxc6+. Dupa recuperarea damei, negrul va avea o poziţie bună.

Reţineţi că ambele poziţii au o trăsătură comună: o mutare introductivă a pregătit atacul dublu. În prima poziţie mutarea a fost 1.g8Q+; în a doua a fost 1…Qd3+.

Elemente de bază multiple

 
Elemente tactice de bază separate apar de multe ori simultan. Luaţi în considerare poziţia următoare.

3

Albul la mutare

După 15.Rc7?, negrul dă şah-mat, cu 15…Re1+ 16.Kh2 Rh1+. Daca 17.Nxh1, atunci 17…Qxg2 da mat imediat, în timp ce daca 17.Kxh1, atunci 17…Qh3+ este posibil; pionul g este legat de către nebun şi matul urmează următoarea la urmatorea mutare.

S-ar putea să nu fie evident, dar poziţia din diagrama este o combinatie de elemente de bază separată. Calul, legat de regina, nu apără vreo altă piesă, aşa cum este, de obicei, în cazul legarilor; ea apara pătratul slab g2, care este sub atac dublu al damei negre si al nebunului.

Poziţia următoare este dintr-un joc între doi campioni mondiali.

4
Negrul la mutare

Negrul a trecut cu vederea faptul că, după 1…Ba5?, secventa forţată 2.b4 Bxb4 3.Nc2 câştigă o piesă. De aceasta data atacul dublu este un atac asupra a două piese executat de două piese diferite.

De observat că în ambele exemple mutările introductive (15… Re1+ 16.Kh2 Rh1+ si 2.b4) au fost posibile din cauza unor gafe. În al doilea exemplu, gafa a fost făcută de (pe atunci) campionul mondial Euwe, altfel cunoscut pentru marea lui abilitate tactica.

Nu numai in jocul de mijloc

 
Cu toate că atacul dublu este, de obicei, discutat în contextul jocului de mijloc, el poate fi prezent în orice fază a jocului. Este responsabil, de obicei, pentru capcanele din deschidere.

Iată un exemplu de capcană, în Apararea Philidor. Dupa 1.e4 e5 2.Nf3 d6 3.d4 Nd7 4.Bc4 Be7? 5.dxe5 dxe5?? 6.Qd5, apare poziţia următoare.

5
Negrul la mutare

Negrul nu are cum sa protejeze pătratul slab de la f7, care este atacat de bateria damă-nebun. Singura apărare posibilă, 6…Nh6, eşueaza in fata continuarii 7.Bxh6, care reînnoieste atacul la f7.

Următoarea poziţie de final este câştigata de o secvenţă de atacuri duble.

6
Albul la mutare

Mutarea 1.Rc8 ameninţă să promoveze pionul. De asemenea, ameninţă, ca după 1…Rxa7, sa câştige turnul negru cu 2.Kb6+, un sah prin descoperire.

Atacul dublu asupra unei legaturi

 
Averbakh oferă multe exemple de atac dublu, împreună cu o legatura. El spune:

„Situaţiile în care o piesă este subiectul unui [dublu] atac şi în care aceasta este legata sunt deosebit de periculoase pentru jucatorul care este în defensivă.”

Iată două dintre exemplele sale.

7
Negrul la mutare

După 1…Ra2+ 2.Re2 (2.Kg1 Ra1 castigă cu o legare diferită) 2…Qe3, turnul alb este legat
– de către turnul negru in apararea regelui alb şi
– de către dama neagra in apararea reginei albe.
Pierderile materiale majore sunt inevitabile. Această temă, care apare frecvent, este întotdeauna un mod plăcut de a câştiga un joc.

Poziţia următoare, unde pionii albi avansează ameninţand calul legat, ilustrează, de asemenea, o temă vazuta frecvent.

8
Albul la mutare

Dupa ce 1.g4 g5 2.h4 gxh4 (2… Kg6 3.h5+ Kg7 4.fxg5 hxg5 5.h6+ duce la mat) 3.g5, calul este condamnat.

Alte atacuri duble

Sunt atât de multe tipuri de atacuri duble incat o clasificare cuprinzătoare nu poate fi posibila. În diagrama de mai jos, poziţia rea a pieselor negre permite o finalizare rapidă.

9
Albul la mutare

1.Kb3 ataca turnul şi ameninţă matul, 2.Rc1+. Aceasta ilustrează cea mai simplă formă de atac asupra unei piese combinat cu o ameninţare de mat.

Poziţia următoare ne arată o poziţie tipica pentru jocul de mijloc.

10
Albul la mutare

1.Qb3 ataca pionul d pentru a doua oară, si, în acelasi timp, il si leaga pe acesta în apararea regelui negru. Daca negrul pareaza prima ameninţare cu 1…Rad8, atunci 2.Nxf5 Rxf5 3.Rxe4 recuperează pionul.

***
Exemplele anterioare arată doar câteva dintre multele tipuri de atacuri duble. Avem o pagină suplimentară cu PGN-uri (fără adnotări!) de opt jocuri complete, “în care atacul dublu fie a decis jocul, fie a fost laitmotivul”.

Mai jos gasiti link-ul cu exemplele de jocuri prezentate de Averbakh.

PGN game scores

Pentru a închide această introducere cu un alt citat din Averbakh: “Nu este nici o exagerare să spunem că un atac dublu, sau cel puţin ameninţarea unuia apare aproape în fiecare joc.” Nicio exagerare, într-adevăr!

Sursa http://www.mark-weeks.com/aboutcom/aa03d05.htm

ALTE POSTARI RELEVANTE

0 Comentarii

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.