Iata care sunt ideile tipice in finaluri de nebuni de culori diferite:
1) Puterea pionilor legati;
2) Pionii trecuti distantati;
3) Slabiciunile pionilor;
4) Activitatea regelui;
5) Regula diagonalei
Vom vedea pe rand aceste idei tipice in exemplele urmatoare:
Smyslov,Vassily – Stein,Leonid [D90]
URS-ch37 Moscow (4), 10.09.1969
37.Bd4!
Acum Albul ramane practic cu doi pioni in plus pe flancul damei, intrucat Negrul nu mai are cum sa obtina pion trecut pe flancul damei. 37…a6 38.Kf4 Ke6 39.Kg5 Kf7 40.Kf4 Ke6 41.Bb6 Bb3 42.g4 hxg4
43.Kxg4! Bd1 44.Kf4 Kf7 45.Bd4 Kf8 46.Ke3 Kf7 47.Be5 Ke6 48.Bg3 Kf6
Negrul ingreuneaza sarcina Albului prin faptul ca ataca pionul din f3. 49.Bf4 Ke6
50.h5!! gxh5 51.Bg3
Planul Albului este foarte simplu acum: f3-f4-f5, Kf4, Bh4 etc. In ciuda materialului egal Negrul este fara aparare impotriva avansarii pionului Albului; sacrificiul de nebun (precum in pozitia teoretica #3) nu ar merge desigur, deoarece Albul mai are pioni pe flancul damei. 1–0
VA URMA
(SURSA: CHESSBLOGGER )
0 Comentarii