Capcane in deschidere (89)



Am deschis o noua serie de articole dedicata “capcanelor” si/sau greselilor care pot avea repercusiuni imediate la inceputul partidei. Ne-am gandit ca un astfel de subiect ar fi interesant pentru toti cei care vor sa evite pierderea meciurilor chiar la startul lor.

Credem ca e mai bine ca acestea sa va fie prezentate ca diagrame in momentele “cheie” ale combinatiilor, dupa cateva zile urmand ca postul sa fie actualizat cu partida intregrala, cu eventualele comentarii aferente (asta daca nu cumva da cineva solutia inainte, cum s-a intamplat cam de fiecare data pana acum).

Astazi va voi prezenta partea de inceput a ultimei mele partide de la editia a IV-a a Memorialului “Hanibal Georgescu”, disputat la Giurgiu, duminica 19.07.2009. As dori sa mentionez ca Gambitul Morra are destule capcane pentru un jucator neavizat, si este utila mai ales la nivel de club, si cu atat mai mult atunci cand timpul de disputare al partidelor este mic.

Astfel de deschideri va pot ajuta sa invingeti adversari mult mai bine cotati (cum a fost si cazul meu in aceasta partida), in special daca acestia nu sunt la curent cu varianta respectiva. Aveti mai jos primele mutari din aceasta partida.

Sicilian Defense: Smith-Morra Gambit (B21)

1.d4 c5 2.d4 cd 3.c3 dc 4.Nxc3 Nc6 5.Nf3 d6 6.Bc4 Nf6 7.e5 de 8.Qxd8 Kxd8 9. Ng5 Kc7 10.Nxf7 Rg8

Albul muta si castiga


ALTE POSTARI RELEVANTE

  • virgil

    1.Ce5 Ce5 2.Ng8 Cg8 3.Nf4 Rd6 4.Cb5 +-

    iulie 21, 2009 - 11:00 am Raspunde
  • vasim

    Auzi rodantero te rog pune pe viitor un link unde sa poti juca partida.
    Eu vreau sa vad si cum se ajunge la pozitia respectiva ca sa imi dau seama unde a fost greseala.
    Vizializarea la incepatori mai bine de 10 mutari e mai greu sa stii.

    iulie 21, 2009 - 1:50 pm Raspunde
  • virgil

    Rectificare: 4.0-0-0 este corect si nu 4.Cb5…

    iulie 21, 2009 - 4:39 pm Raspunde
  • rodantero

    @Virgil
    La Ce5, cred ca negrul continua mai bine cu e6, desi albul mai pastreaza ceva avantaj si asa.
    Albul are totusi o mutare ceva mai buna.
    @Vasim
    Nu pot sa spun daca vom pune si link catre partida (mai ales ca ar fi doar o prezentare partiala de pana la mutarea ce se doreste a fi facuta). O sa analizam problema totusi. Cred ca pana atunci mutarile ar putea fi urmarite pe o tabla.

    iulie 21, 2009 - 6:44 pm Raspunde
  • vasim

    Eu zic aici solutia ar fi f4.
    Pionul de la e5 e slab cu idea eventual Ce5 ?
    Am dat o solutie rapid poate nu e cea mai buna e doar o idee de atac cred ca albul ar trebui sa castige un avantaj mai clar poate …

    iulie 22, 2009 - 11:03 am Raspunde
  • Florin_c

    Cb5
    Numele victimei il gasim cumva in titlul turneului ?
    Felicitari Rodantero !

    iulie 22, 2009 - 12:43 pm Raspunde
  • rodantero

    Multumesc!
    11.Cb5 e intr-adevar cea mai buna mutare, dupa care raspunsul 11…Rd7 reprezinta cel mai mic dintre rele. In partida raspunsul a fost insa 11…Rb8. Voi da mai multe detalii despre partida diseara, dupa ce voi ajunge acasa.

    iulie 22, 2009 - 12:53 pm Raspunde
  • Florin_c

    Da Rd7 este cea mai putin rea. Rb8 se pierde material, iar la Rb6 urmeaza un adevarat spectacol.

    iulie 22, 2009 - 1:06 pm Raspunde
  • virgil

    1.Cb5!
    1…Rd7 2.Ne3,3.000 +-; 2…Re8 3.Cc7 +-; 2…Ca5 3.000 Rc6/Re8 4.Cd8/Cc7#; 2…e6 3.000 Re7/Re8/Cd4 4.Nc5 Cc7/4.Cc7/Nc5/4.Ce5 +-;
    1…Rb6 2.Ne3 Ra5(2…Ra6 3.Cc7+-; 2…Rb8 3.Ce5! Ce5 4.Nf4 Cd7 5.Ng8 +-

    iulie 22, 2009 - 1:18 pm Raspunde
  • virgil

    Nu e corect sa se accepte solutii care indica doar prima mutare. Asa faceam si eu inainte, pana cand,intr-o buna zi, a intervenit(iritat)Iulian si mi-a spus ca ceea ce faceam eu este o bataie de joc si ca daca as fi fost la un concurs de dezlegari nu obtineam niciun punct… Adevarul e ca eu nu imi bateam joc de nimeni, dar am realizat ca pe fond observatia lui este corecta si din acel moment am hotarat sa vin si cu argumente nu numai cu cate o mutare seaca din care nimeni nu intelege nimic. Mutarea lui Florin este buna si binevenita, numai ca de data asta raspunsul lui Daniel nu a fost cel pe care il dadea de obicei in astfel de situatii…Inainte vreme, Daniel spunea cam asa: “ai inceput bine rezolvarea,dar care este continuarea ?” sau: “prima mutare este buna, dar ce raspunzi la cutare mutare a adversarului?” Atunci cand e vorba de aplicat anumite reguli la formularea raspunsurilor este bine sa fim consecventi cu noi insine pana la capat…

    iulie 22, 2009 - 1:40 pm Raspunde
  • Florin_c

    Scuze Virgil, m-am gandit sa las placerea expunerii variantelor lui Rodantero.Ai foarte mare dreptate.

    iulie 22, 2009 - 1:51 pm Raspunde
  • Florin_c

    Si totusi cred ca in varianta 1.Cb5 Rd7 continuarea pentru alb este 2.Cg5 Cb4;3.0-0.Cc2;4.Ne3.
    La continuarea ta 1.Cb5 Rd7;2.Ne3 e6;3.0-0-0 Re7 nu vad avantajul mare al albului.
    Subscriu la celelalte rezolvari pentru 1.Cb5 Rb8;2.Ce5 Ce5;3.Nf4 Cd7;4.Ng8 si 1.Cb5 Rb6;2.Ne3 Ra5;3.a3 e6;4.b4

    iulie 22, 2009 - 2:23 pm Raspunde
  • Florin_c

    Parerea mea de amator. Daca am gresit imi cer iertare.

    iulie 22, 2009 - 2:25 pm Raspunde
  • virgil

    Florin: Observatia mea era destinata mai mult lui Daniel si aproape deloc tie. Prin pacatul tau am trecut si eu si tocmai de aceea tratez cu intelegere totala astfel de atitudini…Din comentariul tau rezulta clar ca aveai rezolvarea completa in minte, dar ai preferat sa ne prezinti doar o aschiuta din ea. Te asigur ca rezolvarile trunchiate nu-i procura nicio placere lui Daniel. El este multumit doar atunci cand i se comunica solutia completa si el nu mai are nimic de adaugat decat confirmarea corectitudini rezolvarii si eventualele felicitari.
    Observ ca ai vocatie pentru rezolvari de probleme si de aceea imi permit sa te indemn sa-ti iei inima in dinti si sa ataci cat mai multe dintre problemele afisate pe blog. Mult succes in sah si, de asemenea, in viata!

    iulie 22, 2009 - 2:29 pm Raspunde
  • virgil

    Florin: Nu te grabi sa dai verdicte…De unde stii ca eu nu as fi la fel de amator ca si tine? De unde stii ca albul nu castiga partida dupa 2.Ne3? Am facut acel comentariu in fereastra dintre 2 fraze scrise la un proiect…Tocmai de asta nu am pretentia ca ceea ce scriu ca rezolvare pe blog este si totdeauna fara greseala…Mai ales ca eu nu umblu niciodata cu softul dupa mine…Dealtfel, nu am soft pe nicaieri si de aceea imi tocesc doar mintea la rezolvari de diagrame…Am avansat mutarea 3.000 intr-un anumit context pe care il aveam eu in vedere…Daca tu muti 2…e6, atunci inseamna ca ai schimbat contextul initial si in acest caz imi rezerv dreptul de a schimba si eu linia de joc…
    Deci: 1.Cb5 Rd7 2.Ne3 e6 3.Cg5, cu avantaj pozitional clar pentru alb, care se va converti foarte repede si in avantaj material. Pe mine nu ma intereseaza sa gasesc linia cea mai buna de joc pentru alb, ci sa gasesc o directie de joc oarecare care sa satisfaca cerintele de rezolvare a problemei. Directia perfecta de joc o gaseste de cele mai multe ori softul si arareori omul…

    iulie 22, 2009 - 3:19 pm Raspunde
  • virgil

    Sincer sa fiu, mi-as putea permite sa raman fidel si variantei initiale, jucand exact mutarile anuntate prima data: 1.Cb5 Rd7 2.Ne3 e6 3.000 Ne7 4.Cg5

    iulie 22, 2009 - 3:42 pm Raspunde
  • virgil

    Din comentariile mele nu trebuie sa se inteleaga ca as banui pe cineva anume de folosirea softului…A fost o remarca cu caracter general si nu am particularizat nimic.
    La comentariul 16.corect este 3…Re7. Consider ca dupa 1…Rd7, albul va trebui sa munceasca mult pentru materializarea avantajului pozitional.

    iulie 22, 2009 - 4:09 pm Raspunde
  • rodantero

    @ Florin C:
    Dupa cum spuneam a fost ultimul meu meci in turneu (Bujor-Georgescu), unde am reusit sa castig, dupa ce mi-am pastrat avantajul de o piesa pana in finalul partidei, care a continuat cu
    11.Cb5+ Rb8 12.Cxe5! e6 13.Nf4! (se ameninta mat la prima) Nb4+ 14.Rf1 Nd6 (evita matul, dar pierde o piesa) 15.Cxd6 +-. Mi-am pastrat avantajul de o piesa pana in final, lucru care a fost decisiv in asigurarea victoriei.
    @Virgil
    Eu insist pentru rezolvarea cat mai completa a problemelor numai atunci cand castigul nu e asigurat, sau mi se pare ca o anume varianta e mai frumoasa, sau avantajul rezultat e mult mai mare.
    Dupa cum am zis, si varianta ta asigura un plus pentru alb (mai mic, insa, decat in varianta propusa de Florin), dupa care avantajul e ceva mai mare, de exemplu:
    11.Cb5!+ Rd7 12.Cg5 Cb4 13.0-0 Nbd5 14.Td1 e6 15.Cxe6! Rxe6 16.Cc7+, urmat de 17.Cxa8 +-

    iulie 22, 2009 - 6:21 pm Raspunde
  • virgil

    Daniel, imi pare rau dar nu pot fi de acord cu tine…Dupa 1.Cb5 – mutare pe care am avansat-o si eu, dar cu argumente – victoria nu era nici pe departe asa de sigura pentru alb asa cum afirmi tu…Corect era sa-ti recunosti greseala sau inconsecventa in raport cu comentariile corecte pe care le faci de obicei…Rezolvarea mea,la care faci referire in ultimul comentariu, nu este si solutia pe care am pus eu baza, dovada in acest sens fiind comentariile ulterioare ale mele in care avansam si alte solutii pentru problema, dintre care ultima primeaza.

    iulie 22, 2009 - 7:15 pm Raspunde
  • virgil

    In plus, in comentariul meu prinsesem si varianta care s-a jucat in partida(chiar inaintea lui Florin), adica ceea ce era mai important pentru clarificarea pozitiei…Si cu toate acestea, am parte de un comentariu defavorabil…Sper ca nu e vorba de vreo lucratura…

    iulie 22, 2009 - 7:33 pm Raspunde
  • virgil

    Florin nu a facut altceva decat sa confirme variantele mele bune si sa conteste una singura, ceea ce mi se pare mult prea putin pentru a i se acorda lui tot creditul.

    iulie 22, 2009 - 7:37 pm Raspunde
  • rodantero

    Stiam eu c-o sa-ti dai seama de “lucratura” 🙂 . Lasand gluma la o parte, nu vad la ce greseala sau inconsecventa faci referire (nu ca nu as fi capabil de asa ceva 🙂 ), si nici nu vad unde vrei sa duci discutia. Daca mai fac greseli nu o fac cu intentii “dusmanoase”, dar nici nu am de gand sa incerc sa te conving de contrariu; fiecare are dreptul la (cel putin) o opinie.

    iulie 22, 2009 - 7:41 pm Raspunde
  • virgil

    Am crezut ca am fost suficient de convingator prin ceea ce am spus, numai ca ultimul tau comentariu nu conduce la aceasta concluzie, asa ca trebuie sa reiau totul de la inceput…
    1.Florin a propus ca rezolvare 1.Cb5 fatra niciun fel de argumente; dupa parerea mea, 1.Cb5 nu clarifica pozitia si trebuiau adaugate mutari suplimentare…Tu ai fost de acord sa admiti ca fiind corecta o solutie exprimata printrt-o singura mutare, ceea ce nu este in regula si nu rimeaza deloc cu felul cum procedezi de obicei si nu rimeaza nici cu punctul de vedere al lui Iulian. 2.Fara sa am habar ca Florin a propus deja 1.Cb5, am propus si eu aceeasi mutare, dar venind si cu argumente in spate; printre variantele prezentate de mine se regasea si aceea jucata de tine in partida cu Georgescu, ceea ce trebuia luat in considerare atunci cand ai formulat raspunsul la comentarii..
    3.Ulterior intervine si Florin cu un comentariu prin care accepta ca bune toate variantele mele cu exceptia uneia(care la o analiza corecta era si ea castigatoare).
    Dupa derularea acestor faze vii tu si concluzionezi: Florin – foarte bine, Virgil – gresit?!?
    Cum as putea spune ca ai fost de buna credinta?

    iulie 22, 2009 - 8:09 pm Raspunde
  • rodantero

    Daca tot vrei sa despici firul in patru, poate-mi indici si mie unde am zis eu ca varianta ta este gresita.
    Eu nu cred ca ar trebui sa incercam sa cream ierarhii (pentru asta exista competitii, pentru cei care vor sa fie mereu pe locul intai). Suntem doar niste pasionati de sah care incercam (cu mai mult sau mai putin succes) sa rezolvam probleme care ne pun la incercare capacitatile de calcul, cunostiintele si creativitatea.
    Cum ziceam, poti sa crezi ce vrei, dar eu nu mai am de gand sa continuu acest dialog care nu duce nicaieri.

    iulie 22, 2009 - 8:24 pm Raspunde
  • virgil

    Eu nu am cerut ierarhii si nici locul 1 pentru mine…Am vrut de la tine un lucru extrem de simplu si de bun-simt si anume sa faci o judecata de valoare corecta pe un caz concret…Daca nici acum, in al 12-lea ceas nu esti dispus sa recunosti ca ai gresit, atunci chiar ca nu mai e nimic de discutat intre noi…

    iulie 22, 2009 - 9:00 pm Raspunde
  • virgil

    Ceea ce s-a intamplat mai inainte nu ma impiedica sa te felicit pentru rezultatul foarte bun pe care l-ai inregistrat la concursul de sah de la Giurgiu. Sa luam cezarului ceea ce nu i se cuvine, dar sa-i dam ceea ce merita din plin! Bravo,tie!

    iulie 22, 2009 - 9:35 pm Raspunde
  • rodantero

    Multumesc. Cu ceva noroc am iesit pe locul 4. Mult mai bine decat speram eu.

    iulie 22, 2009 - 9:41 pm Raspunde
  • virgil

    Nu cred ca a fost vorba de noroc…Mai degraba as crede ca ai o cota sahista(valoare intrinseca) peste 2000 de puncte Elo(nu stiu cat peste)care isi spune cuvantul ori de cate ori crezi in ea si te mobilizezi corespunzator. Foarte frumos finalul prematur castigat cu Georgescu…

    iulie 22, 2009 - 9:55 pm Raspunde

Dă-i un răspuns lui virgil Anulează răspunsul

Adresa dvs de email nu va fi publicata.