IM Catalin Ardelean, prietenul blogului nostru, revine cu un nou serial cel putin de interesant la fel ca si precedentul cu” Gandirea Sistematica“. Acest serial se refera la strategia jocului de mijloc, mai precis despre “Imbunatatirea pozitiei figurilor” . Multi dintre sahisti au probleme in pozitii complicate, cand nu stiu ce au de facut si ce plan sa aleaga. Incertitudinea si indecizia de cateva mutari sau de o singura mutare poate costa punctul pus in joc, si munca noastra de creatie de cateva ore se poate prabusi in doar cateva mutari slabe. Serialul lui Catalin se va desfasura pe parcursul a 9 episoade cu pozitii foarte interesante si instructive totodata. Tin sa ii multumesc mult pentru promptitudinea cu care ne ajuta si ne pregateste materiale din ce in ce mai interesante.
(1) Imbunatatirea pozitiei figurilor
[Catalin,Ardelean]
In partidele de sah se intampla de multe ori sa consideram ca una din parti are mare avantaj, desi numarul de piese de pe tabla este egal. Carui fapt se datoreaza aceasta apreciere, de altfel una corecta? Evident se explica prin diferenta de activitate a figurilor. Deseori, in momentele de maxima confruntare a pieselor pe esichier, una din parti are mai multe piese “iesite din joc”. Cum putem evita astfel de situatii? Simplu,respectand principiul imbunatatirii figurilor (conform rusilor enuntat pentru prima data de Makogonov ) care arata ca: “in pozitii echilibrate,cand nici una din parti nu are amenintari imediate,este necesar sa reasezam piesele plasate cel mai rau,pe un camp corespunzator,sau daca acest lucru nu este posibil,sa incercam sa le schimbam”. Desigur sunt multiple situatiile cand avem mai multe figuri in afara jocului.E nevoie de aplicarea succesiva a acestui principiu,incepand cu piesele mai puternice. Stiu ca ceea ce am aratat mai sus pare ceva absolut banal,toti invatam,de la primii pasi pe taramul acestui joc magic,ca trebuie sa ne “asezam figurile pe centrul tablei, sa fie mai puternice”. Ceea ce nu ne impiedica insa,ca in momentele de relativa “acalmie” pe tabla,sa uitam de aplicarea acestui principiu.Iar ulterior acest lucru devine deja greu/imposibil de realizat. In exemplele ce urmeaza voi incerca sa evidentiez felul in care acest principiu a fost aplicat, ceea ce a adus numeroase beneficii
(2) Exemplul 1
[Catalin,Ardelean]
In pofida materialului egal, pozitia albului pare preferabila. Daca am face o comparatie intre figurile omoloage (dama cu dama,turn cu turn, figuri usoare cu figuri usoare), am observa ca piesele albului sunt asezate mai bine.Ceea ce iese in evidenta este faptul ca in dispozitivul albului, calul din c3 nu este angrenat in joc. Deci, trebuie sa-i gasim un alt loc, sau daca asa ceva nu este posibil, sa incercam sa-l schimbam. Problema insa e usor de rezolvat,l ocul ideal al calului e la h5 ( de aici ataca cea mai activa figura a negrului, Bf6,care apara slabiciunea f6 si controleaza campurile negre de pe diagonala mare). Traseul de urmat pentru cal: c3-e2-g3-h5
1.Ne2 c4 Aici e un moment pe care il consider destul de instructiv. Negrul anticipeaza planul advers si incearca sa “agite apele”,sa-si creeze un anumit contrajoc.In plus il pune pe alb in fata unei decizii:acest cal, in afara de traseul initial stabilit (g3-h5),are acum si o posibilitate suplimentara ,sa ajunga la e6,via d4. Pe e6,pare sa stea foarte frumos,pe un camp central,slab pentru tabara adversa.Totusi,se naste o intrebare,ce rol va avea acest cal? Dupa Nd4 ar fi urmat c:b3 Q:b3-Qc4 Ne6-Rfc8 si cel care a reusit sa-si imbunatateasca mai mult pozitia e mai degraba negrul.calul din e6 controleaza doar campuri neocupate: c5, c7, d8, f8, g7, g5 ,plus f4,unde sta o piesa proprie.Asadar, calul sta mai bine la h5, dincolo de amplasament, o piesa trebuie sa aiba un anumit rol 2.Ng3 cxb3 3.Qxb3 Qc4 4.Nh5 Qxb3 5.axb3 Nbc8 6.Nxf6 exf6
Albul isi va imbunatati succesiv,pozitia celor 2 turnuri. Iata cum acest principiu,aplicat corespunzator, poate asigura avantajul, fara a fi nevoie de lucruri deosebit de sofisticate 7.Re6 se ameninta ¥a7 si ¦d6 7…b6 8.Rc1 Rb7 9.Rc6
daca nu se poate pe liniile 7 sau 8,albul se multumeste si cu un loc “caldut” pentru turn pe linia 6-a 9…Rd7 10.Bd4 evident, acest nebun sta cel mai bine in centru, la d4,de unde , preseaza la f6, dar si impiedica din fasa orice tentativa de contrajoc a negrului pe flancul damei 10…Kg7 11.g3 Kg6 12.Kg2
urmeaza regele sa intre in joc 12…h5 Pare putin hazardata aceasta decizie, care slabeste si mai mult pozitia.Insa ce putea muta negrul? In afara de rege,celelalte figuri nu pot muta,fara a permite pagube si mai mari .Albul se apropia incet cu regele,spre h5,limitand si mutarile omologului advers 13.Kh3 h4 14.gxh4
[Evident ca la acest nivel,astfel de trucuri nu pot functiona,chiar si intr-o partida de sah rapid.Negrul era perfect constient de acest lucru,insa a incercat un mod mai deosebit de a pune capat acestei partide 14.Kxh4?? Rh8+] 14…Ne4 15.Bxe4 fxe4 16.Bxf6 Kh7 1-0
Korchnoi,V-Spassky,B/St Petersburg RUS 1999/Opening Master Line
3 Comentarii
Intodeauna avem de invatat!
februarie 25, 2009 - 1:25 amFoarte interesanta explicatia. E m-am gandit ca pozitia ideala pentru cal ar fi campul e5, recunosc insa ca e mai bine ce s-a prezentat in acest exemplu. De asemenea am vazut la Capablanca (si la cativa “urmasi” ai acestuia) cel putin o partida in care a “inchis” piese ale adversarilor in afara jocului pentru mult timp (sau chiar pentru toata partida) inrautatind astfel pozitionarea piesei respective si tinand-o departe de “actiune”.
februarie 25, 2009 - 9:33 amTrebuie sa recunosc ca multe se mai intampla in spatele mutarilor pieselor de sah, [spionaj, lupte de guerrila, contraspionaj, fumigene, mine-antipersonal, piratii somalezi, atentate sinucigase, deturnari de piese, un adevarat razboi :)]
februarie 25, 2009 - 11:23 amUna peste alta, este un articol extraordinar de binevenit si instructiv. Felicitari Catalin !!