Proiect pentru dezvoltarea sahului juvenil romanesc

de Marius Ceteras

mariusceteras

In luna noiembrie a anului 2007 am propus Federatiei Romane de Sah un proiect care viza dezvoltarea sahului juvenil romanesc. Deoarece au trecut 14 luni de atunci si nu s-a demarat nimic, sperantele ca acest proiect sa mai fie pus in practica sunt minime. Vi-l prezint totusi, poate cineva se incumeta sa-l imbunatesca si sa incerce sa-i convinga pe cei de la federatie sa il adopte.

Ideea mea, cam revolutionara ce-i drept, este sa realizam o biblioteca virtuala cu lectii de sah in format video care sa fie apoi distribuite gratuit tuturor cluburilor din Romania, ridicand astfel nivelul de joc al copiilor, in special al celor din orase mai izolate sau care nu au antrenori buni, si marind astfel baza de selectie. In faza finala biblioteca ar urma sa contina circa 200 de lectii video avand o durata a circa 90 de minute si acoperind nivelurile de joc de categoriile a III-a, a II-a si I-a, adica pentru juniori care stiu sa mute piesele si sa dea mat, de exemplu bazele strategiei (coloane deschise, structuri de pioni, spatiu, initiativa etc.), finaluri elementare, atacul la rege etc. Desigur nu trebuie pregatite toate lectiile odata, se poate incepe esalonat cu 40-60 de lectii, apoi alte 40-60 etc.

Argumente in favoarea proiectului:

1) Juniorii din ziua de azi sunt mai comozi si in general acumuleaza cunostinte generale de la TV sau internet, nu mai sunt ca pe vremea noastra obisnuiti sa citeasca carti. Si atunci de ce sa nu le oferim ceea ce vor sa vada?

2) Nu avem un numar mare de antrenori de valoare, iar cei pe care ii avem nu prea scriu materiale. O lectie video este mult mai simplu de realizat decat in articol scris, deoarece este mai simplu de explicat verbal o anumita pozitiei. Din punct de vedere tehnic este banal sa realizezi o lectie video, oricine poate invata in maxim 10 minute si nu ai nevoie decat de ChessBase si un program de captare de imagini. Practic dificultatea principala a realizarii lectiei ramane alegerea unor exemple adecvate care sa fie prezentate si explicarea exemplelor pe intelesul copiilor.

3) Un material electronic in romana este mult mai usor de asimilat de un copil decat unul in engleza. Degeaba aducem antrenori rusi sa le predea copiilor, cand mai mult timp se pierde cu traducerea. Nu mai bine dam banii unor antrenori romani de top, care tin la cartea lor de vizita si nu-si permit sa faca niste lectii la mishto, decat unor rusi care vin, isi iau banii si pleaca fara a-i interesa prea tare ce au lasat in urma?

4) Faptul ca suntem vorbitorii unei limbi de circulatie redusa internationala devine un avantaj. Singurii care ar putea beneficia indirect de proiectul FRS sunt juniorii din Moldova.

5) Pirateria electronica nu va deranja pe nimeni, scopul fiind ca lectiile sa ajunga la cat  mai multi copii.

6) Sute de copii, care in acest moment au antrenori slabi si foarte slabi, de la care uneori invata mai mult prostii, au o sansa de a invata sahul in mod corect.

7) Pentru antrenorii de club munca devine mai usoara. Cine vrea merge cu un videoproiector si prezinta lectia, eventual intrerupand filmul video in anumite momente si punandu-i pe elevi sa gandeasca, altii pot sa-si prezinte propriile lectii si sa le ofere elevilor lectiile video ca material suplimentar de studiat acasa. Mai mult, unii antrenori vor avea chiar ei de invatat din lectiile respective. De ce sa mai vina la stagii de pregatire pentru antrenori in care sa se chinuie sa ia notite, cand poate foarte bine sa invete cum sa predea ascultandu-i pe cei mai buni antrenori romani?

8) Daca majoritatea copiilor din Romania vor invatat sahul dupa o programa comuna, comunicarea cu ei devine mai usoara in momentul in care sunt chemati la stagii de pregatire centralizata.

9) Cand am prezentat proiectul am fost intrebat de ce cred ca antrenorii de top ar accepta sa lucreze in cadrul proiectului. I-am raspuns ca eu cred ca e si in interesul lor. Logica mea e simpla, cu cat vor fi mai multi juniori buni, care stiu deja ceva sah, cu atat numarul de potentiali elevi ai antrenorilor de top va creste. Acestia nu vor mai fi nevoiti sa piarda timpul acoperind goluri in pregatirea elevilor, ci vor putea sa lucreze cu ei de la un nivel de pregatire acceptabil. In plus niciun antrenor roman de top nu s-ar incumeta la un astfel de proiect in particular, de unul singur, fiindca din punct de vedere comercial ar fi un esec garantat. Dupa luni de munca la realizarea lectiilor va vinde 10-15 DVD-uri, dupa care acestea vor ajunge prin multiplicare la alti 100 de sahisti si asa mai departe.

10) Din punct de vedere al federatiei, proiectul mai poate avea un avantaj, contribuind la o apropiere fireasca intre conducerea federatiei si antrenorii si jucatorii de top.

Dupa parerea mea singurii care ar putea fi afectati indirect de proiect ar fi cei de la cluburile mari de juniori, care au antrenori in acest moment. Practic decalajul dintre ei si celelalte cluburi mai mici s-ar reduce si nu le-am mai fi asa usor sa ia o caruta de medalii.

Ce are nevoie proiectul pentru a reusi:

1) Finantare. Antrenorii si jucatorii de top care vor realiza materialele video trebuie platiti suficient de bine incat sa fie multumiti si sa realizeze lectii de calitate.

2) O foarte buna coordonare. In principiu coordonatorul proiectului va trebui sa realizeze tematica si sa o imparta celor care vor realiza lectiile impreuna cu un format aproximativ al lectiei. Apoi fiecare dintre autori va trimite coordonatorului un fisier chessbase cu exemplele pe care doreste sa le prezinte in fiecare lectie, astfel incat coordonatorul sa poate sugere eventuale modificari (de exemplu evitarea unor suprapuneri de exemple in lectii ale unor autori diferiti). N-ar fi rau nici daca autorii ar trimite unele structuri propuse ale lectiei, de exemplu “in lectia …. se urmareste ca elevul sa asimileze urmatoarele cunostinte: …..”

Munca coordonatorului este destul de dificila si ii va lua timp. Dupa parerea mea cel mai potrivit pentru acest rol este antrenorul federal, care este salariat si are timp pentru asa ceva.

3) Cooptarea celor mai buni antrenori romani pentru a realiza lectiile. Dupa parerea mea lectiile ar trebui scrise de un numar redus de persoane: Mihai Ghinda, Valentin Stoica, Mircea Pavlov, Mihail Marin, Doru Rogozenko, eventual inca maxim 2-3 antrenori. Suplimentar ar putea fi realizate materiale video in care jucatorii de top sa-si explice propriile partide. Cred ca orice junior din Romania ar privi cu interes partide comentate de Dieter Nisipeanu, Corina Peptan sau partidele lui Cristi Chirila de la Campionatul Mondial de juniori din 2007.

4) O buna comunicare intre autori si coordonatorul proiectului. Probabil aici e partea cea mai dificila a proiectului, dar sper ca autorii sa inteleaga si accepte rolul coordonatorului, chiar daca acesta va fi un antrenor mai putin experimentat. ­čÖé

5) Sprijinul antrenorilor de club in sensul  ca acestia vor trebui sa  ajute  la distribuirea materialelor spre elevi si nu sa le tina ascunse de acestia.

Dupa parerea mea proiectul poate avea un impact puternic asupra sahului juvenil romanesc. Astept si parerea dumneavoastra despre acest proiect si eventuale idei suplimentare.

Va trimit mai jos doua link-uri despre cum arata o prezentare video si cum se realizeaza din punct de vedere tehnic .(este banal, se invata in 5 minute)

http://www.youtube.com/watch?v=3lG83-HN4Zk

Marius Ceteras

1 Comentariu

  • rodan

    Excelenta idee! Proiectul mi se pare bine gandit si punerea lui in practica ar putea insemna un mare pas inainte pentru sahul romanesc. Eu cred ca un pas cel putin la fel de important ar fi introducerea studierii sahului in scoala (chiar si ca obiect de studiu facultativ).

    ianuarie 7, 2009 - 9:46 am Raspunde

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.