Maestrul Fide Marius Ceteras 2434 ne propune pentru astazi 2 probleme cat se poate de instructive si interesante pentru lucrul cititorilor nostrii. Va urez succes in incercarea de a rezolva cat mai bine cele 2 provocari pentru voi si multumim mult maestrului pentru propunerile facute si il mai asteptam cu subiecte in continuare in colaborarea frumoasa pe care o avem cu el.
Albul muta si castiga
Albul muta si castiga
13 Comentarii
La Diagrama 1 eu propun 1.Cf4 cu amenintarea 2.Ne6+ mat 1-0
ianuarie 2, 2009 - 5:25 pm1.Cf4 Dg4 (nu sepoate lua dama cacie pat) 2.Cd5 (2…Rxd5 3.Nxg4) cu ideea 3.Cb6# sau 3.Ce3#
ianuarie 2, 2009 - 6:45 pmLa apararea Dg4 ce raspunzi ? Apare o situatie de pat care nu stiu cum poate fi rezolvata pana la urma. E destul de complicat.
ianuarie 2, 2009 - 7:07 pmStudiul 2
ianuarie 2, 2009 - 7:24 pmO situatie interesanta apare dupa:
1.Nh3, h1D
2.Td7+, Rc4
3.Td1, Dh2 si dama este prizoniera, dar nu stiu cum ar putea castiga albul in situatia data.
Va apropiati cu raspunsurile de solutiile corecte 🙂
ianuarie 2, 2009 - 7:43 pmFoarte frumoasa solutia lui Adrian (si a Gabrielei pentru ca ea a facut prima mutare).
ianuarie 2, 2009 - 8:19 pm1.Nf4!! Dg4!! 2.Cd5!! De6!! (elimina cele doua amenintari de mat ale albului, in plus, nu poate fi luata din cauza amenintarii de pat) 3.Nf5!! +- .In caz ca negrul joaca 3…Dxh6 (de unde poate de asemenea sa acopere cele doua campuri de unde albul poate da matul urmeaza 4.Ne4 si negrul va trebui sa lase unul liber (inapoierea pe campul de la e6 nu mai e eficienta pentru ca nebunul opreste dama sa acopere campul e3).
Rezolvarea la primul studiu (A.Kakovin, 1959) este corecta, dati inainte cu studiul al doilea compus de Kasparian.
ianuarie 2, 2009 - 8:36 pmCredem ca singura sansa de castig este varianta indicata de Petrosian 75; dupa fortarea intrarii damei albe in “colivie”(Dh2) intra in rol regele alb care va conduce, cu sprijinul turnului de pe linia 1 si mai tarziu a nebunului, regele negru spre “esafod”. Turnul nu va parasi linia 1 decat in momentul cand regele negru va ajunge in pozitie iminenta de mat; la fel si nebunul din h3; noi nu putem da toate variantele posibile de castig din cauza numarului lor foarte mare, dar ele exista cu certitudine.
ianuarie 2, 2009 - 10:22 pmPoate aveti dreptate, totusi, eu nu vad (deocamdata?) cum va reusi albul, doar cu regele, si eventual, cu miscarea turnului pe linia 1, sa aduca regele negru in pozitie de mat. O sa incerc sa ma uit maine dimineata la pozitie (asta daca nu da cineva solutia pana atunci 🙂 ). Tin sa-i multumesc maestrului Ceteras pentru aceste frumoase (si deosebite) probleme.
ianuarie 2, 2009 - 11:39 pmCred ca “tanara generatie” & Petrosian75 au dreptate, eu am incercat ceva, nu stiu daca rezista la analiza…
1.Nh3 h1D 2.Td7+ Rc4 3.Td1 Dh2 4.Rb2!
a)4…Rc5 5.Rb3! Rb6 6.Rb4 Rc7 7.Rb5 Rb7 8.Tc1! (albul va ocupa coloana c cu turnul numai cu “tempo”, adica cand negrul e cu regele pe coloana b, si trebuie sa castige opozitia) 8…Rb8 9.Rb6 Ra8 10.Tc8# (am prezentat varianta care duce la mat, negrul poate sacrifica dama pe percurs, ca sa scape de mat, numai ca albul va castiga oricum).
b)4…Rb4 5.Tc1! Ra4! (5…Rb5 si varianta va continua ca mai sus) 6.Rc3! Ra5 (6…Rb5 7.Rb3) 7.Rc4 Ra6 8.Rc5 Ra7 9.Rc6 Ra8 10.Rc7 Ra7 11.Ta1#
Mai e posibila o varianta dupa
ianuarie 3, 2009 - 11:49 am1.Nh3 h1D 2.Td7+ negrul poate juca 2…Re3, cu continuarea 3.Td1 Dh2 la care nu vad (deocamdata? “) ) castigul.
Felicitari. In mare cam asta e solutia. Intr-o prima faza albul izoleaza dama neagra la h2 prin 1.Nh3 h1d 2.Td7 si Td1. Aici exista urmatoarele posibilitati:
a) 2…Rc4 3.Td1 Dh2 4.Rb2. Albul reuseste sa impinga regele negru la mantinela folosind doar regele sau, de exemplu varianta indicata de Rodan sau 4…Rc5 5.Rc3 Rb5 6.Rd4! Rc6 (6…Rb4 7.Tc1) 7.Rc4 Rb6 8.Rd5! etc
b) 2…Re3 3.Td1 Dh2 4.Te1+! Daca acum negrul joaca 4…Rd4, atunci castigul se obtine la fel ca in varianta a) jucand 5.Rd2 si impingand regele negru spre a8. Daca negrul joaca 4…Rf4 atunci ideea e ca si la punctul a), dar aici e ceva mai simplu pentru alb deoarece ajuta si nebunul din h3 care controleaza cateva camburi, de exemplu 5.Rd3 Rg5 6.Tf1 Rh4 7.Re3 Rg5 8.Rf3 Rf6 (regele negru nu mai poate stationa mult la h4 deoarece este facut mat dupa 8…Rh4 9.Rf4 Rh5 10.Rf5 Rh4 11.Te1) 8.Rf4 cu mat in cateva mutari.
In fine, dupa 4.Te1! negrul poate juca 4…Rf2 incercand sa intinda albului cursa 5.Rd2? Dh1! dupa care se obtine patul fie prin 6.Txh1 fie prin 6.Te2 Rg1! 7.Te8 Rh2 8.Te1 Df1! 9.Txf1
Cam complicata pozitia, e drept, dar destul de interesanta. Iar computerele nu inteleg nimic daca le pui sa o rezolve. 🙂
Ca sa va reveniti, va propun un studiu mai putin plictisitor:
ianuarie 3, 2009 - 12:28 pmAlb: Rg6, Nb2, Cc1, g4, h7
Negru: Rg1, Tb8, Nd1, h6
Albul muta si castiga. Nu neglijati resursele defensive ale negrului 🙂
Cred ca s-ar putea continua cu
ianuarie 3, 2009 - 12:30 pm4.Te1+! (nu 4.Tf1 Re2) 4…Rf4 (4…Rf2? Rd2! si negrul nu mai poate muta decat dama in “gura lupului”;4…Rd4 5.Rd2 cred ca intra intr-o varianta similara cu cele prezentate mai inainte)
5.Rd3 Rg5 6.Re4
a)6…Rf6 7.Rf4 Rg6 8.Rg4 Rf6 9.Rh5 Rg7 10.Tf1 Rh7 11.Rg5 Rg7 12.Tc1! Rg8 13.Rg6 Rf8 14.Te1 si negrul va trebui sa sacrifice dama pentru a scapa de mat, fara ca asta sa-l salveze
b)6…Rg6 7.Rf4 Rf6 8.Td1 Rg6 9.Rg4 Rf6 10.Te1 Rg6 11.Tf1 Rh6 12.Rf5 Rh5 (12…Rg7 intra in varianta de mai sus) 13.Tc1! Rh6 14.Rf6 Rh7 (14…Rh5 15.Tc8!) 15.Tc7+ Rh6 16.Tc8 Rh7 17.Nf5+ Rh6 18.Tf8+
c)6…Rh6 7.Rf4 cu continuari similare cu cele de la punctele a si b
d)6…Rh5 7.Rf5 cu continuare similara cu cea de la punctul b
e)6…Rh4 7.Rf4 Rh5 8.Te6! +-
Sper ca nu am gresit ceva in acest frumos (si dificil, cel putin pentru mine) studiu.
Se pare ca am intrat in “capcana” de pat cu ambele picioare (la continuarea 2…Re3 3.Td1 Dh2 4.Te1+! Rf2 nu mi-am dat seama singur, am vazut in comentariul maestrului, dar cred ca in loc de 5.Rd2? albul poate juca 5.Rd1! care ofera un camp de refugiu regelui negru in caz ca se sacrifica dama, iar la 5…Dg1 6.Txg1 Rxg1, si albul castiga).
ianuarie 3, 2009 - 12:39 pm