Triumf sud-american la Open Iasi 2014: GM Alexander Fier la turneul de blitz si GM Axel Bachmann la turneul open!

 Festivalul International de Sah
“OPEN IASI”, editia I
Iasi, 10.05. – 18. 05. 2014

Bachmann Axel 2Marele Maestru paraguayan Axel Bachmann si-a trecut in cont castigarea primei editii a unui open ce va deveni in viitor un turneu emblematic al sahului international. 

Foto: Gabriel Obada

GM Fier AlexandrMarele Maestru brazilian Alexandr Fier, castigator al turneului de blitz

Foto: Gabriel Obada

SITE OFICIAL aici

PARTIDE LIVE aici

Clasament Final Open Iasi 2014

Programul rundelor Open:

20140510_OLY_0448Foto: Gabriel Obada

Runda 9 :  18 mai , ora 09.00

Perechi runda 9 Turneu A

Perechi runda 9 Turneu B

Runda 8 :  17 mai , ora 16.00

Rwzultate runda 8 Turneu A

Rezultate runda 8 Turneu B

Runda 7 :  16 mai , ora 16.00

Rezultate runda 7 Turneu A

Rezultate runda 7 Turneu B

Runda 6 :  15 mai , ora 16.00

Rezultate runda 6 Turneu A

Rezultate runda 6 Turneu B

Runda 5 :  14 mai , ora 16.00

Rezultate runda 5 Turneu A

Rezultate runda 5 Turneu B

Runda 4 :  13 mai , ora 16.00

Rezultate runda 4 Turneu A

Rezultate runda 4 Turneu B

Runda 3 :  12 mai , ora 16.00

Rezultate runda 3 Turneu A

Rezultate runda 3 Turneu B

Runda 2 :  11 mai , ora 16.00

tvr-3

Duminica 11 mai, Blitz  Live la TVR3 !

( 12.00 – 13.00 si 13.30 – 14.30)

alexander-fier-15217GM Alexander Fier, castigatorul turneului de blitz

( foto: chessdom.com)

Clasament final turneu blitz aici

Rezultate runda 2 Turneu A

Rezultate runda 2 Turneu B

Runda 1 :  10 mai , ora 16.00

Interesant debutul primei editii a Openului Iasi. Doar doua remize consemnate in prima runda la turneul A, remize insa ce pot fi considerate ca “mici” surprize realizate de catre Riza Salim si Andreea Nastase in compania MM  Igor Kovalenko  si respectiv MF Daianu Cristian. Cred ca se intampla foarte rar ca in  prima runda la o competitie internationala sa se regaseasca acest numar infim de remize, asa cum tot la fel rar gasesti jucatori care nu se prezinta la ora stabilita, la masa de joc. Cum in prospect nu am gasit nici-o referire la toleranta de intarziere, gandul ma poarta inspre lipsa de respect fata de partenerul de joc.

Despre turneul B, ce sa zic?… Sunt curios doar, daca cineva va reusi sa il impiedice pe acest pusti  moldovean, Ivan Schitco, sa castige.

Rezulate runda 1 Turneu A

Rezultate runda 1 Turneu B

,,,,,,,,

  • Dan RAT

    EXCELENTA propaganda adusa sahului astazi pe TVR 3 ! Jos palaria pt ce au reusit sa faca (in toti acesti ani) celor de la IASI, chiar daca uneori sa spunem ca nu sunt pe aceeasi lungime de unda cu sahistii din RO.
    Cu o asemenea propaganda adusa sahului,pur si simplu m-am simtit fericit sa vad o asemenea transmisie in RO.
    Nu imi imaginam asa ceva cu putin timp in urma.

    mai 11, 2014 - 8:16 pm Raspunde
  • Gabriel Obada

    Fotografii de la IASI OPEN 2014 (toate turneele) in link-ul de mai jos:
    https://plus.google.com/photos/114420140437575890378/albums/6012264977656700113
    PS1: Pe parcursul turneului voi mai adauga fotografii in album
    PS2: In pagina mea de Google+ se gasesc albume foto si de la alte competitii sahiste.

    mai 11, 2014 - 10:58 pm Raspunde
  • Alexandru Manea

    Frumos, idilic si modern de altfel turneul de blitz. Felicitari tuturor actorilor implicati in organizare.

    mai 11, 2014 - 11:16 pm Raspunde
  • Gigi

    In SAH Moldovenii ‘s ”fruncea!”

    mai 12, 2014 - 11:19 am Raspunde
  • mess

    Excelente fotografii, , domnule Obada, adevarata arta fotografica sportiva !!! Sunt chiar demne de un campionat mondial !!! Felicitari !

    mai 14, 2014 - 6:28 am Raspunde
  • Gabriel Obada

    Am adaugat in albumul foto 165 de fotografii din runda 5, ambele turnee.

    mai 15, 2014 - 11:25 pm Raspunde
  • Heto

    Organizare buna a evenimentului. Poate ar trebui mediatizata putin si problema jucatorului eliminat din competitie pentru folosirea softului, lumea sahista nu ar trebui sa accepte asa ceva si masurile ar trebui sa mearga pana la suspendare pe viata in asemenea cazuri.

    mai 19, 2014 - 12:53 pm Raspunde
  • nicu valahu

    Imi cer scuze Heto, dar dupa impresionanta transmisie la TVR3 a turneului de blitz, am ramas fara cuvinte. Ceva s-a intamplat atunci, o schimbare destul de profunda, si nici pana astazi nu am reusit sa lamuresc ce anume. A fost minunat sa vezi ca mai exista profesionisti in aceasta tara, mai ales in sportul pe care il indragim. A fost placut sa vezi ca toti acei participanti la spectacol erau oameni care intelegeau perfect semnificatia evenimentului.
    Si totusi…
    Mi-am facut notite dupa fiecare runda a openului, pe care vroiam sa le postez zilnic. Nu erau de o calitate buna, dar puteau fi privite lejer, ca simple si umile pareri ale unui iubitor al sahului. Printre multe lucruri frumoase care s-au intamplat la acest turneu, am observat ca si dumneavoastra, dar in sens pozitiv, demascarea trisorului olandez Vermeulen Wesley, caci despre el este vorba.
    Poate colegii mei vor scrie despre acest aspect neplacut din sahul international, dar ati sesizat si faptul ca mai avem profesionisti in sahul romanesc?
    p.s.
    Off the record!
    Ma dor degetele de cat am scris despre mitocanii din federatie. Astia nu sunt tot trisori, atunci cand atribuie Cupa Romaniei la sah rapid pe echipe, fara licitatie, fara macar o hotarare de CD, si doar cu … (va las pe dumneavoastra sa aflati, dupa calculul urmator : 23 mai – 7 mai = ?) zile ?
    Merge suspendarea pe viata si in acest caz? Mai trebuie sa readuc aminte acum si alte cazuri neclarificate inca?
    Stiti care este culmea? Daca aceasta competitie se va tine, si se va tine, clubul din care fac si eu parte, va participa. Asta inseamna ca sunt complice, nu-i asa?…
    Cer de pe acum trisorilor din federatie sa ma suspende imediat pe viata, alaturi de ei, din frumoasa poveste a sahului ce tocmai se infiripa. N-o sa fie mare paguba. Dupa cum v-am mai zis: MAI EXISTA PROFESIONISTI IN SAHUL ROMANESC!

    mai 19, 2014 - 11:03 pm Raspunde
  • Gabriel Obada

    Am completat albumul foto cu imagini de la ultima runda si festivitatea de premiere.

    mai 20, 2014 - 9:51 pm Raspunde
  • Ingineru Vasilica

    Deci,pe langa ”jucatori”,”voyajori” si ”inconstienti” s-a mai strecurat si un ”hot” la turneul de la Iasi ! Interesant 🙂

    mai 20, 2014 - 11:14 pm Raspunde
  • vasim

    Lupulescu din ce categorie face parte ?
    Nu inteleg de ce nu leaga si el 2-3 turnee bune.
    O sa piarda acum cred ca vreo 30 puncte ELO dupa ultimele 2 turnee “reusite”.
    Noroc ca Parligras si-a revenit, sper sa o tina tot asa!

    mai 21, 2014 - 12:46 pm Raspunde
  • Ingineru Vasilica

    Lupulescu,in ciuda unui turneu mai slab,ramane si va ramane ”jucator”!

    mai 22, 2014 - 1:23 pm Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    ”OLANDEZUL FURATOR”
    Cred ca pe viitor, pentru a se evita situatiile nefericite in care astfel de ”neicanimeni” triseaza ar trebui ca nu numai domnii de la federatie sa aplice sanctiuni mai severe pentru ei(exclusi pe o perioada mare de timp,ca si huliganii de pe stadioane, din salile de sah-oricum nu au nici o treaba cu acest nobil joc),dar cred ca ar trebui sa primeasca si ceva de ordin penal,un stagiu pe la Balta Alba poate,pentru ca in fond tot un furt este” si statul pe vine cu celularul in brate”.
    Si,nu ca un mic repros pentru organizatori,care au facut o treaba frumoasa la Iasi ori pentru Comisia de arbitri,ci ca o mica observatie pentru ca lucrurile sa se indrepte intr-un fel si astfel de turnee frumoase sa nu mai fie patate de astfel de indivizi,nu mi se pare normal ca un jucator,care a facut eforturi sa ajunga sa joace un turneu frumos,un Mare Maestru,care a dedicat o viata pentru a ajunge la acel nivel,sa fie nevoit ”sa faca politie” dupa adversar,prinzandu-l in ”flagrant” pe la toaleta,in loc sa fie lasat linistit sa-si vada de partida lui. Atunci cand un individ ti-a furat portofelul din buzunar ori ti-a spart casa datoria ta este sa anunti politia si datoria ei e sa-l prinda.Asa si aici,mi se pare jenant ca dupa ce am anuntat arbitrul ca adversarul e suspect de triserie sa fim nevoiti tot noi sa-l si prindem. Faptul ca acest individ-”olandez furator” a trisat pana in runda a 6-a mi se pare o lacuna mare in sistemul de organizare si de arbitraj al sahului romanesc.

    mai 23, 2014 - 11:29 pm Raspunde
  • Niki

    Stagiu penal in cartierul bucurestean Balta Alba, in statiunea buzoiana Balta Alba sau la parohia Balta Alba?
    Daca nu sunteti hotarat, propun Poarta Alba., sa-i ia banii lu’ Jiji, daca e bun scamator. 🙂

    mai 24, 2014 - 10:03 am Raspunde
  • Gabi

    Olandezul tot isi rodea unghiile in timpul partidelor, probabil asa se joaca sah la Utrecht. D-aia l-a apucat pantecarita 🙂 La toaleta cauta remedii naturiste impotriva murdariei inghitite de sub unghii. A gasit pe nenea Fritz sau tanti Rybka doar din intamplare.

    mai 24, 2014 - 12:00 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Arbitrii nu pot sa ghiceasca ce se ascunde sub pielea si imaginea de nevinovat, a unui anumit jucator. Aici este o lacuna de sistem. Din punctul meu de vedere, ar fi trebuit sa se stie in fisa jucatorului respectiv, ca sufera de aceasta “boala”. Vermeulen a fost prins in campionatul olandez de sah pe internet (1. ei au asa ceva in Olanda; 2.iata ca nu e de gluma cu cei care triseaza pe internet, deci o fac oriunde), trisand cu ceva ani in urma. Eu cred ca oricum, aceste lucruri trebuiesc trecute in fisa sa FIDE si ca orice om de buna credinta i-as da 1 an de suspendare din toate competitiile la prima, 5 ani la a doua si pe viata la a treia abatere similara. Cred ca i-am dat mai multe sanse decat merita. Dimpotriva, la tabla i-as da pe viata chiar la a doua abatere consecutiva (mereu am fost de ideea ca oricine merita o a doua sansa). Acum va explic si dificultatea arbitrilor. Dvs. ati citit despre cazul compatriotului nostru Mirzea (sper sa nu gresesc numele)? A sfarsit prin a avea el insusi probleme cu oamenii legii, desi descoperise un caz de cheating (nu era arbitrul competitiei, dar si daca ar fi fost nu se schimba nimic). Sigur, se pare ca a fortat intrarea pe usa, ceea ce in cazul lui Vermeulen a fost mai simplu, pentru ca nu incuiase sau nu exista incuietoare din ceea ce am citit la olandezi scris. Este un vid de legislatie, iar cei care fac in asa fel, sa prinda in flagrant adversarul, o fac pe pielea lor si sub impulsul logic al nervilor, cand te vezi furat. Un arbitru nu va face asa ceva, stiind ca risca legea. Numai cu un mandat legal poti perchezitiona o persoana. Dvs. stiti ca si la aeroport puteti refuza controlul (este o inspectie preventiva, nu perchezitie)? Dar perchezitia oricum va veni la aeroport. Chiar daca refuzati. Veti fi acompaniat frumusel intr-un loc comod si se vor realiza formalitatile. Pierdeti zborul si nu evitati perchezitia. La sah lucrurile sunt diverse. Pentru a realiza flagrantul, trebuie sa abuzati. De ce ar abuza un arbitru? Si daca respectivul nu face nimic rau? Nu este simplu deloc pentru ei, credeti-ma! Apoi putem vorbi de chestii complicate la infinit. Ce fac? Il observ si apoi? Il vad ca merge des la baie. Unde il reclam? Cine este autorizat sa intre peste el? Cum fac sa fie legal? Daca timpii se lungesc, dispare flagrantul. Se debaraseaza pur si simplu de telefon. Apoi se supune perchezitiei. Foarte dificil si nu suntem pregatiti inca. Se pot preveni insa, multe chestii. De ce avea smartphone cu el? Trebuiau interzise din start in sala si toate incaperile care fac parte din spatiul de joc (din cate stiu baia ar intra la acest capitol, ca si sala pentru fumatori sau relaxare). Daca ar fi stiut ei primii realizatori de programe pentru calculul mutarilor de sah, in ce ne vor baga… poate ar fi renuntat din dragoste pentru acest joc. Din punctul meu de vedere, o sa vedeti, ca datorita conjuncturii internationale actuale, organizatorii vor sfarsi prin a asuma o persoana abilitata in securitate si siguranta (de fapt cred ca o fac deja) si mai mult de atat, vor fi ei insasi nevoiti sa faca astfel de cursuri, poate chiar si arbitrii. Acestea sunt timpurile in care traim domnilor si neglijarea acestor aspecte poate fi dramatica. Este unanim recunoscut si legile UE merg in aceasta directie, ca lucratorii unui post public trebuiesc instruiti in acest sens. Acum o sa-mi dati ca sunt nebun, dar vorbim peste cativa ani. In plus stiu ce vorbesc, pentru ca sunt una dintre acele persoane instruite. Poate aici va veni umplut acel vid de procedura. Poate aceste persoane, vor fi autorizate sa faca un control adecvat si arbitrii vor apela la ele. Oricum, sa nu iei decizii scurt si taios, cum a fost cazul lui Ivanov, este inadmisibil din partea FIDE. Acum se lucreaza la acest capitol privind cheatingul in sah si curand vor fi elemente noi. Sa vedem cat de eficiente. Prevenirea si informarea justa este unica strada de urmat.

    mai 24, 2014 - 12:35 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Am gresit numele si imi cer scuze. Se trateaza de Gabriel Mirza, care juca anul trecut un turneu cu bune sanse sa castige premiul de 400 euro. Daca am inteles bine, totul s-a petrecut in Irlanda. Adversarul sau in jurul a 16 ani, s-a dus la baie de vreo 20 de ori. Atunci l-a urmarit si l-a gasit consultand pozitia pe un android cu engine. A incercat sa prinda androidul dar nu a reusit si atunci a chemat responsabilii din organizare (pentru a avea martori) si a fortat usa. Imediat cum a pus mana pe respectivul a fost impiedicat de ceilalti sa-si continue actiunea si antrenorul baiatului a chemat oamenii de ordine. Compatriotul nostru a fost interogat si ulterior i s-a comunicat ca s-a constatat trisatul, i-a fost acordat punctul, dar….ambii au fost exclusi din concurs. Gabriel pentru exces de reactie! Ce sa spunem… Iata cate capcane pot fi in aceste situatii. Apoi s-a ales si cu o plangere la autoritati. Daca nu ma insel cazul a fost prezentat si pe Chessbase. Pot gresi desigur, diverse amanunte, dar in mare situatia este cam asa. Concluzia mea ar fi, ca arbitrii si organizatorii pot fara doar si poate, sa decida oricand eliminarea unui trisor. Au insa nevoie de dovezi si acestea sunt greu de obtinut fara o mana forte. In multe situatii depinde doar de jucatorul furat si acesta este la limita pericolului de incalcare a legii. Nu se poate merge asa inainte. Sper ca anumite persoane sa capete aceasta autoritate pentru a putea interveni adecvat. Totusi acum ceva timp in urma. am atras atentia ca nu ar strica o atentie sporita din partea arbitrilor, asupra acestui fenomen. Ideea ca la noi nu se intampla, este paguboasa. Uite ca se intampla. Sunt ferm convins ca au existat cazuri nedepistate.

    mai 24, 2014 - 3:20 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Fleacuri, plevușca, mici găinari fără anvergura.
    Peste 1-2-3 ani ne vom pomeni cu micro implanturi auriculare, imposibil de detectat si atunci sa te ții înșelătorii. Se va juca in incinte sterile fără obiecte de metal sau componente electronice, cu certificate pt pace-maker sau tije pt fracturi, fără audienta si cu cinci mutari decalate pe internet.

    mai 24, 2014 - 3:39 pm Raspunde
  • Gabi

    Marian, interesante punctarile, dar si exemplarele (sa nu le zic altfel).
    Domnule Ghinda, ati zis-o perfect.
    Odata cu evolutia asta tehnologica (vai de noi!), mi-e ca o sa apara si jucatori gen Papillon care isi vor ascunde cip ciripurile in partile moi (din spate 🙂
    Sahul probabil este sportul (jocul) care se preteaza cel mai bine la gainarii electronice de ultima generatie.
    Norocul este ca in lumea sahului imensa majoritate a jucatorilor sunt inca oameni integri, cel putin din acest punct de vedere.
    Iar copiii iubitori de sah adevarat sunt o minunatie!

    mai 24, 2014 - 4:21 pm Raspunde
  • Gabi

    La multi ani si pe aceasta cale, Marian! Sper ca nu te superi.
    Si la multi sahisti gainari prinsi pe net cu rata-n gura!
    Sau cat mai putini, nu stiu cum o fi mai bine.

    mai 24, 2014 - 4:28 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Domnule Ghinda, a devenit un obicei sa interveniti dupa mine, observ. Probabil eu exagerez si am un stil care incearca sa previna. Pe vremea activitatii dvs. de jucator, metodele erau altele si mai mult de atat, daca cineva ii sugera ceva adversarului dvs., ei bine, nu se stie daca era capabil sa va bata nici acel/acei cineva. Cu aceste programe, lucrurile sunt dure si devin si mai negre de atat. Sunt prea puternice si functioneaza pe dispozitive din ce in ce mai mici. Gainarii or fi, dar nu mai se stie cine cu cine joaca. Apoi as vrea sa vad, daca se intampla sa fie trisat un elev de-al dvs., pe ce pozitie abordati tema? Se va ajunge acolo unde scrieti dvs., pentru ca asta meritam. Se utilizeaza prea mult creier pentru inselaciuni, din pacate. Ce nu era in regula in comentariile mele, de fapt?

    mai 24, 2014 - 4:28 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Multumesc de urari! Nu ma supar, nu am de ce. Fiecare expune opinia sa. Mie mi se pare grav, ca nu se poate opri eficient cheatingul. Gravitatea cu care abordez eu anumite subiecte, declanseaza imediate reactii. Poate exagerez, poate nu. O sa vedem…Totusi subiectul a devenit important pentru FIDE. Acest lucru imi arata, ca am destula dreptate si ei isi dau seama ca pot ajunge intr-o situatie de nestapanit.

    mai 24, 2014 - 4:36 pm Raspunde
  • Gabi

    Ma bag si eu in seama.
    Marian, comentariul tau a fost la fix, iar domnul Ghinda a subliniat ca viitorul poate fi sumbru daca nu se vor lua masuri “antiseptice” drastice impotriva acestor exemplare (microorganisme) daunatoare sahului.
    Aviari de doi lei 🙂

    mai 24, 2014 - 4:57 pm Raspunde
  • cid64

    Poate ar fi utila o regula care sa interzica parasirea mesei,indiferent daca esti sau adversarul este la mutare.Ce parere aveti ? La campionatul national de juniori,la proba dezlegari,copii nu au voie sa paraseasca sala,daca o fac inseamna ca au terminat si au predat foaia cu rezolvarile.Ce ar fi daca s-ar aplica regula asta si la partidele la tabla ? Eventual cu una maxim 2 pauze.

    mai 25, 2014 - 10:53 am Raspunde
  • Anuta Laurentiu

    @ cid64 : Noroc ca regulile sunt in general elaborate de oameni cu simtul realitatii. In privinta la ceea ce se aplica la proba dezlegari – copii , vorbiti in totala necunostiinta de cauza. Ceea ce spuneti nu este adevarat. Ca se recomanda sa nu se mearga la toaleta este una, dar in cazuri de forta majora, copilul poate merge insotit. Ceea ce trebuie inteles ( este valabil in toate domeniile ) este ca nu trebuie priviti oamenii normali ca potentiali infractori si tratati ca atare, ci pedepsite exemplar lichelele. Daca tu nu te duci cu zilele la toaleta, nu inseamna ca regulile sa te favorizeze pe tine. Poate unii sufera cu prostata, stimate ” cid64″. Propuneti baterea in cuie a unui jucator la masa de joc pe tot parcursul partidei ? De ce ? Va avantajeaza ? Poate unii sunt stimulati sa gandeasca mai bine dupa ce se scoala de la masa de joc si fac cativa pasi prin sala de joc. Nu trebuie sa generalizati propriile necesitati sau dorinte la ceilalti.

    mai 25, 2014 - 1:53 pm Raspunde
  • cid64

    Nu am spus ca trebuie sa fii batut in cuie la masa.Sa te scoli,sa faci cativa pasi prin sala e una,dar sa pleci de la masa si sa lipsesti cu zecile de minute sau sa pleci din 5 in 5 minute e cu totul altceva.Ideea este ca in felul acesta trisatul este impiedicat total,tot timpul esti in vazul arbitrilor.Multi juniori si parinti,se plang ca adversarul primeste indicatii de la un alt jucator (parinte,antrenor,prieten cu forta de joc superioara),la niveluri superioare sunt acuzati cei care ies prea des afara.Olandezul de la care a pornit discutia,nu a recunoscut niciodata ca a trisat,a sustinut ca iese des afara din cauza ca fumeaza (putea sa spuna ca sufera cu prostata)si ca pe mobil,da,avea o pozitie de sah,dar nu avea nici o legatura cu pozitia din partida cu Nevednicii.Era o pozitie ramasa de la o analiza de a lui anterioara…Cu regula asta-Nu parasiti sala de joc-s-ar reduce considerabil acuzele fondate sau nu.

    mai 25, 2014 - 2:16 pm Raspunde
  • Anuta Laurentiu

    Pentru ca veni vorba de trisat si de masurile ce trebuiesc luate, dar mai ales de cele ce nu s-au luat, ar trebui sa spunem ca nu s-a discutat aproape de loc de “obiceiul nesanatos” al unora din jucatorii nostri de calibru de a “schimba impresii sahiste” cu directie la propriile partide.
    “Folclorul sahist autohton” este plin de “susotelile” prietenilor “de top” la competitiile nationale. Cine sa-i vada ? Cine sa-i sanctioneze pe “marii jucatori” ? Dar despre asta…liniste!!! Ma intreb, asa, retoric, daca in locul lui Nevednicii, adversarul olandezului ar fi fost un “amarastean”, daca s-ar fi facut atata taraboi si s-ar fi luat acea masura. Asa ca …vrem dreptate ! Dar nu pentru catei !
    Imi aduc aminte de un concurs de anul trecut in care un maestru se ducea la toaleta fix dupa fiecare mutare ( de vreo 15-18 ori ) si dupa ce arbitrul i-a retinut telefonul nu s-a mai dus de loc. S-a intamplat ceva ? Nu! Dar jucau amarasteni… asa ca …

    mai 25, 2014 - 3:03 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Dle Tudorache,
    Corectează-ma, te rog, dacă greșesc:
    – In momentul in care cineva, nu contează numele, scrie ceva pe un thread, propune o tema pentru discuții. Daca aceasta tema este interesanta, atunci unul sau mai multi cititori pot interveni cu opiniile proprii, convergente sau divergente, fara ca acest lucru sa constituie o abatere de la conduita pe blog. In acest context, mesajul nr.22 este bizar
    Tudorache M dixit:
    “Domnule Ghinda, a devenit un obicei sa interveniti dupa mine, observ.
    Imi este foarte greu, te rog sa înțelegi aceasta limita omeneasca a mea, sa intervin ÎNAINTEA apariției mesajului dumitale; pur si simplu nu-ti pot ghici gândurile. Dar, o sa ma străduiesc pe viitor, poate imi voi face o noua cariera, in divinație.
    Daca, pe de alta parte, dumneata ceri un regim special, in care nimeni sa nu te contrazică, te rog ca sa ne anunți si voi evita sa discut temele propuse de dumneata.
    Probabil dacă, in loc sa te repezi la tastatura si sa-mi trimiți un răspuns pripit, ti-ai fi dat osteneala sa citești ceva mai atent mesajul meu # 19, ai fi inteles, asa cum a inteles Gabi, sensul exact al spuselor mele; am fost de aceiași parte a baricadei, iti întărisem, printr-o hiperbola, spusele si îngrijorarea referitoare la cheating.
    Pe viitor, poate vei reflecta mai mult înainte de a raspunde si poate vei citi mai atent mesajele mele……

    mai 25, 2014 - 8:10 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    @ Cid64 # 25
    Este o propunere revoluționară, bine si intens gândita, care denota un strâns contact cu realitatea atmosferei de concurs; merita sa fie înaintată la FIDE si pus copyright pe ea.
    Eventual sa lipim jucătorii cu UHU de scaune…..

    mai 25, 2014 - 8:19 pm Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Mi s-a intamplat si mie odata la Predeal acum cativa ani sa am parte de o intamplare hilara si neplacuta in acelasi timp ca un anume individ in stare de ebrietate a pus o Tura in priza pe b4 si dupa ce i-am luat-o mi-a zis ca el a pus Tura cu un camp mai incolo pe b5 si eu sunt cel care a trisat !
    Anuntand arbitrul de atunci ,pe domnul Chirila pe care il consider un om onest pentru a stabili de partea cui e adevarul,am fost neplacut surprins cum ceilalti jucatori se stransesera ”ca la urs” in jurul mesei si radeau fara a face nimic in a ajuta arbitrul pentru a depasi acest neplacut incident.Nu pot sa nu salut si admir pozitia ”verticala” a Marelui Maestru Ciprian Nanu,care desi nu ma cunostea decat din vedere a fost singurul care a incercat sa ajute arbitrul sa stabileasca adevarul. Arbitrul insa,din pacate pentru a restabili linistea cat mai repede s-a grabit si a dat eronat dreptate adversarului meu lasandu-i Tura la b5. Am amintit acest nefericit caz,nu pentru a denigra pe cineva ori pentru a-i stirbi din autoritate,toata lumea greseste si nici ca ar fi o frustrare,am reusit in cele din urma sa castig respectiva partida ,ci pentru a semnala doua lucruri:1) faptul ca arbitrii din dorinta de ”a nu deranja prea tare”, din dorinta ”de a se face cat mai repede liniste” nu prea se baga tot timpul si 2) cred ca nu numai arbitrii sunt de vina daca unul sau altul triseaza,cred ca o parte din vina o avem si noi,neimplicandu-ne.Il lasam doar pe cel care este ”furat” sa se ”bata” singur,noi la fel ca in autobuz cand se fura un portofel ne intoarcem cu spatele. 🙁
    Revenind la cele spuse anterior aici,cred ca ar trebui evitate extremele. Nici interzicerea ridicarii de la masa si plecarea la toaleta ”cu escorta” nu poate fi o solutie. Nu este nici sanatos din punct de vedere medical sa stai 5,6,7 ore cat poate dura o partida. Si nici nu-i poti interzice unuia sa mearga dupa fiecare mutare la toaleta(cum a fost si celebrul caz Kramnik) poate chiar respectivul ”catel” ori ”dulau”are vre-o problema medicala. Problema poate fi resolvata simplu daca organizatorii,impreuna cu arbitrii si jucatorii sunt ceva mai atenti la persoanele suspecte.Fiindca marea majoritate a sahistilor sunt oameni de caracter,sah nu invata si joaca oricine. Se mai strecoara insa,ca in orice domenii si anumite ”rebuturi” care umbresc oarecum din frumusetea acestui joc. . O posibila masura concreta si eficienta pentru a se evita astfel de evenimente nefericite ar fi aceea ca FIDE ori federatia romana daca nu, sa dea o directiva -nu ca tampenia cu sunatul telefonului in sala,ci de a se interzice intrarea in sala de joc cu telefon sau alte aparate electronice. Sa fie un loc,pazit de cineva(spun asta pentru a nu ramane fara telefoane la sfarsitul partidei :)-rezolvam o problema si dam de alta-) unde fiecare(jucator ori Spectator) isi lasa telefonul,la fel cum ne lasam la teatru paltonul si umbrela la garderoba. Cel prins ”cu mata in sac” de catre arbitru trebuie descalificat si sanctionat sever de catre federatia proprie si internationala pentru a nu mai repeta si a fi un exemplu si pentru altii.
    Doi la mana! Ar trebui interzis si ca jucatorul pe timpul cand se plimba sa discute cu cineva. E adevarat ca,dupa cum sublinia domnul Anuta si dupa cum mi-a spus un cunoscut mare maestru roman si dupa… cate am observat si eu in Romania,in Franta si prin alte parti se practica aceste ”susoteli” la o tigara ,in timpul jocului. Atunci cand joci si vezi si poate si auzi ca adversarul tau vorbeste cu altul intr-o alta limba pe care nu o intelegi,chiar daca discutia lor nu are nimic de a face cu partida ta si nu au nici o treaba cu triseria,incepi sa-ti faci probleme fara sa vrei,in loc sa stai linistit si sa te gandesti la partida ta.De aceea cred ca o masura de interzicere a vorbirii cu alte persoane in timpul jocului ar fi o buna solutie. Nu cred ca ”ar muri nimeni”daca timp de 5 ore nu ar vorbi cu cineva,sper sa nu supar cumva doamnele 🙂 …

    mai 25, 2014 - 8:37 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Domnule Ghinda, introducerea la com. nr.19, mi s-a parut ca minimalizeaza importanta comentariului meu. Cum am avut opinii pro si contra la Campionatul National, unde v-am lasat ultimul cuvant si deci am demonstrat deja ca nu detin adevarul absolut si nu tin neaparat sa nu fiu contrazis, ca pot sa accept si alte opinii cum este normal, cred ca exagerati in com.29. Mai cred, ca acea introducere (care imi suna ca un citat totusi), ati folosit-o si cu alte ocazii si de asemenea am ramas contrariat, continutul comentariului dvs. fiind de alta perceptie. Au fost doua dati in care ati postat comentarii dupa mine si le-am perceput contrare (se pare ca aici m-am inselat, la capitolul trisat). Atata tot. Nu inseamna ca trebuie sa dati cu ghiocul pentru a scrie inainte mea. Nu am regim special, nu am pretentia sa nu fiu contrazis si nu are rost sa ma intepati cu obisnuitele dvs. fraze de tenta ironica. Am intrebat doar, ce era in neregula cu comentariile mele?
    Referitor la comentariul lui Claudiu, spun si eu, ca sunt cu adevarat deranjante si iritante, susotelile chiar nevinovate fiind, creaza disconfort. Eu am fost inconjurat de prieteni la concursuri, destui, dar evit prea multe discutii cu ei si pentru ca incerc sa nu pierd concentrarea. Dupa partida, discutam cat vor ei. Apoi am cateva cazuri, chiar imprumut termenul folosit de domnul Ghinda, de gainarii (poate trisat era prea mult spus), in genul cazului prezentat de Claudiu, pe care o sa le pun cand ma intorc de la lucru. Va doresc o zi buna care sa prefateze o saptamana asemanatoare!

    mai 26, 2014 - 7:22 am Raspunde
  • Bogdan Sava

    Am citit comentariile de mai sus. Aspectul caderii de a verifica jucatori sahisti este foarte interesant si probabil complicat, incat sa nu se poata ajunge la o dezlegare destul de solida legal, imi pare.
    Mentionand initial justa expunere a lacunelor minitorizarii de catre arbitru-arbitri asupra unei mase de oameni precum si a interventiilor acestora incarcate si de considerente de eliminare a zgomotelor divergentelor, ma refer in principal totusi la chestiunea limitarii conversatiilor intre sahisti pe timpul partidelor. Fara a putea dovedi cetitorilor la simpla postare sustin ca ma feresc mereu de a comenta partide in curs cu sahistii care ma abordeaza. Vizavi de sustinerea domnului Claudiu Prunescu care largeste tema discutiilor intre participanti pe timpul unei runde consider ca sustinerea dansului este decenta, argumentata. Ma preocupa intr-o masura totusi limitarea optiunilor sportivilor (eventual si a observatorilor neparticipanti) din timpul rundei. Fara a nega strangularea posibilitatii de obtinere a informatiilor neavenite asupra partidelor in curs, trebuie examinat foarte riguros daca nu cumva remediul este excesiv, limitand libertatea personala de a comunica, la momente considerate potrivite de participantii la runda. Fara sa pot proba, mentionez ca in timpul rundelor nu am dispozitia si energia sa ma angajez in discutii, ba ma limitez si la scurte saluturi din cap, atunci cand salut (unele dintre cele zarite) cunostinte in timpul rundelor. Si acele saluturi sunt semne de comunicare, care mie imi par pozitive autorestrangeri pentru un climat de tacere. Dar in contexte ele sunt semne (de comunicare).
    Pozitia mea pe tema eventualei interziceri de comunicare pe timpul rundelor este ca unor sportivi (in unele momente ori in toate) li s-ar parea suficient de excesiva incat sa nu participe la unele manifestari sportive (nu ma iau referinta si nici nu ma identific atat de reticent). Indemn cetitorii interesati de aceasta pozitie sa reciteasca comentariile 31, 18, 17, 14 care-s relevante pentru dificultatea trasarii liniilor/regulilor. Monitorizarea eficienta/exhaustiva a oamenilor pentru a nu comite ilegalitati mari atat de daunatoare sistemului de referinta solicita resurse multe si limiteaza libertatea personala. Un argument in plus al pozitiei mele este critica procedurii de comunicare a unei reguli a regulamentului Openului Iasi-interzicerea remizelor convenite intr-o etapa de joc. Comunicarea regulii a survenit dupa inscrierea participantilor, ducand la asimetrie intre participanti si organizator, care au un contract “social” (conceptul lui Rousseau pentru relatia intre terte parti care isi cedeaza din libertate, fara act). Daca regula ar fi majoritar/predominant utilizata atunci anuntarea postfactum nu ar mai fi atat de criticabila, fiind previzibila utilizarea ei fara informare prealabila.

    mai 26, 2014 - 7:48 am Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Dle Tudorache,
    Ironia este o parte intrinseca a felului meu de a fi, atât in viata, cat si in fata tastaturii. Asa vorbesc, predau, comunic si scriu. Oamenii inteligenți o gusta de cele mai multe ori, ceilalti o accepta ca atare.
    Atunci cand devin sarcastic, este cu totul o alta poveste. Ori, cu d-ta nu am fost niciodata sarcastic, nu te-am muscat vreodata. Cel mult am mârâit invitational, ca un dulau mai mare, la o joaca nevinovata, la o confruntare de idei. Daca nu-ti face placere, pot renunta oricand sa mai raspund mesajelor dumitale. Just say it!

    mai 26, 2014 - 11:22 am Raspunde
  • Tudorache M

    Domnule Ghinda, am inteles. Imi cer scuze scuze daca nu am perceput corect comentariul dvs. Scrisul este destul de periculos. Uneori cititorul, in ciuda semnelor corecte din fraza, interpreteaza gresit sensul. Sau de-a dreptul nu inteleg fraza respectiva. Asta este…
    Schimband registrul, revin cu ce am promis. Pe bara din dreapta, la “Categorii” se poate gasi si “Arbitrajul si problemele sale”. Nu departe de faza relatata de Claudiu, am avut si eu o aventura oarecum in aceeasi problema. Trebuie insa sa specific, adversarul meu era un luptator si ulterior in ciuda celor intamplate am devenit prieteni. Articolul meu este acesta:
    http://iulianceausescu.wordpress.com/2009/09/28/probleme-de-arbitraj-made-in-italia/#more-43286
    Acum urmatoarea relatare, o spun cu mana pe inima ca este o gainarie si mi s-a intamplat in doua randuri. Prima data la un turneu de blitz. Se trateaza de momentul depasirii timpului de gandire din partea adversarului. A depasit, am chemat arbitrul imediat si am oprit ceasul. Din pacate era mecanic si avea parghia micuta din spate, de blocare a butoanelor, lipsa. Am pus in echilibru butoanele. pana sa vina arbitrul si uitandu-ma dupa el, adversarul meu FARA SA FACA MUTARE, a apasat butonul sau. Am apucat ceasul, dar steguletul s-a dus… Arbitrul, in opinia mea, banuiesc a vazut. Insa a venit cu aceeasi propunere impaciutoare relatata si de Claudiu. Cei aflati in jurul nostru, au vazut tot si totusi niciunul nu a vrut sa spuna. S-a dat remiza si gata. Am inghitit-o si mi-am spus: Marine, sa te inveti minte! Uita-te la ceas inainte daca are tot ( mai esti si arbitru…) si cum cade steagul (pe timpul celor mecanice). Am ajuns la digitale. Aaaa, credeti ca e altfel? Practic, de la al doilea episod care vi-l relatez, am incetat sa ma mai duc la turneele de sah rapid (mergeam in fiecare week-end). Eram in forma buna si lovisem cativa jucatori FM sau M, eram os dur si pentru IM. Unul dintre ei, era FM Lantini. Il batusem o saptamana sau chiar doua inainte si abia ma astepta. Numai ca si acum, desi era cu albele, pe tabla pozitia sa era fara speranta. A tot gandit pana a depasit timpul, dar a jucat destul de tare si eu la randul meu, nu stateam grozav cu timpul. Acum, cu o mana aveam intentia sa apas butonul STOP/PAUSA si am chemat din nou arbitrul. Gianluca Mircoli (ambele faze sunt petrecute la Roma), a vazut sau nu (era puhoi peste noi lumea), vine inspre tabla noastra. Dar…blestem nu alta. Cand eu duceam mana spre buton, adversarul si de aceasta data FARA SA EFECTUEZE MUTARE, apasa butonul sau. Al naibii STOP de l-am mai nimerit eu! S-a dus si de data asta. Erau ambele cu -0:00 (sau cam asa ceva). A iesit un scandal. El spunea ca din inertie si viteza nu si-a dat seama si nu stie care a depasit primul. Eu am strigat clar (Tempo, arbitro! in italiana) si chiar Lantini m-a privit un moment. Arbitrul nu si nu, ca el vede la ambii depasit si da remiza. L-am intrebat de ce nu a creat spatiu in jurul mesei in primul rand si apoi dat fiind ca era ultima partida ramasa, de ce nu a stat langa noi? La final am incercat sa il conving sa verifice mutarile inregistrate pe ceas, pentru ca trebuiau sa fie egale ca numar cu butonul sau jos (pentru ca nu a efectuat mutare si avea alb). Doar un prieten de-al meu a spus adevarul (Iacint Bolog). Ceilalti, poate mai mult de 10 persoane, au tacut. Solidari cu compatriotul lor. Mircoli a pus remiza. Eu i-am spus ca nu mai joc si nu am mai calcat pe la Academia de Sah din Roma, de atunci. Ma gandeam uneori, iata o alta posibilitate de a trisa. Oare ce trebuia sa fac? Procedura o cunosc. Apasati stop si chemati arbitrul. Dar in plus ce fac? Confisc ceasul? Clar ca nu e corect. Misiunea arbitrilor e dificila, dar flerul si verticalitatea trebuiesc sa-i insoteasca mereu. Par antipatici, dar cand cer sa va indepartati de alte mese, au dreptate. In plus daca ati vazut si taceti, sunteti complici cu respectivul. In toate situatiile prezentate, nepasarea nu ajuta. Jucatorul ramane singur sa se apere cum poate.

    mai 26, 2014 - 3:09 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Olandezii au publicat minuta (procesul verbal, cum vreti sa-i spuneti) despre cazul Vermeulen, pe site-ul http://schaaksite.nl
    Acolo intr-un comentariu, este si adresa pentru a descarca documentul:
    https://www.facebook.com/download/226555527554803/Open%20Iasi%20minutes.PDF
    Undeva mai jos dupa varianta in engleza, se afla si cea in limba romana.

    mai 27, 2014 - 2:46 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Mulțumesc, dle Tudorache.
    Merita suspendat 5 ani din turnee. Bleah!

    mai 27, 2014 - 3:47 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Domnule Ghinda, merg pe propunerea dvs.! Dar ati observat la final ceva? Datorita atitudinii cooperante a jucatorului si practic a recunosterii vinovatiei, FR Sah va analiza daca sa trimita sau nu un raport la FIDE. Ramane de vazut…Eram foarte contrariat de ce la noi nu se publica nimic. Cred ca nu vor trimite nimic la FIDE.

    mai 27, 2014 - 4:58 pm Raspunde
  • Gabi

    Ca sa vezi! Sa inteleg ca daca refuzam sa joc cu Vermeulen in runda a treia, scapam turneul de el mai repede. Habar n-am avut.
    Macar asa ma faceam si eu mai “vizibil”, cu jalnicele orbiri sahiste nicio sansa 🙂
    Culmea e ca in timpul discutiilor la o tigara (nu la toaleta, nu sunt genul lui :), olandezul mi-a zis ca era castigator cu Jianu in finalul ala.
    Cel putin asa i-a soptit robotelul. Acum nu am inteles cand, in timpul sau dupa partida.

    mai 27, 2014 - 5:12 pm Raspunde
  • Gabi

    De fapt, am tradus grabit. Eliminarea olandezului a avut in vedere si eventualul refuz al potentialilor adversari de a juca cu el dupa runda V, nu dupa a doua.

    mai 27, 2014 - 5:39 pm Raspunde
  • Danilov Vladimir

    Federatia Romana de sah a sesizat astazi comisia anti-cheating si cea de etica de la FIDE. Totodata a anuntat si Federatia Olandeza. Imediat dupa Iasi Open a urmat vizita delegatiei FIDE in Bucuresti si Cupa Romaniei, asa ca nu am avut prea mult timp la dispozitie. Documentul a trebuit tradus si trecut prin Consiliul Director. Asteptam decizia Federatiei Olandeze si decizia FIDE, ambele fiind cunoscute pentru pozitia transanta in ceea ce priveste trisatul.

    mai 27, 2014 - 10:14 pm Raspunde
  • Dan RAT

    Pe cand acelasi tratament si unui jucator roman ? De apreciat pozitia FRSAH (in premiera) dar sper sa fie un semnal si pt jucatorii romani.

    mai 28, 2014 - 6:04 am Raspunde
  • Tudorache M

    Desigur este un bun semnal. Verticalitatea in aceasta dificila chestiune este esentiala. Citind minuta si cautand si alte surse, dar mai ales, eu unul fiind la curent cu acest fenomen ( ma refer strict la tabla) in sensul ca am urmarit cu atentie desfasurarea altor evenimente similare si datele importante petrecute in acele ocazii, pot sa spun ca la Iasi au actionat ideal, chiar daca se pot gasi voci care sa sustina o oarecare intarziere privind numarul rundelor. Dar momentul ivit, le-a furnizat toate probele si modul lor de actionare, a facut jucatorul sa nu declanseze un scandal care putea sa compromita viitorul unui turneu cu multe lucruri pozitive. Din partea mea bravo lor si bravo marelui maestru Nevednichy, pentru ca drumul de la curaj la penibil este legat de un fir de par. Analizand acum la rece, datele aratau fara doar si poate, ca olandezul trisa si era chestiune doar de prins in flagrant. Dar la cald, in toiul luptei, fara luciditate iese ceva ce nu va puteti imagina. Temerile mele au fost nejustificate si Federatia noastra a abordat calea justa. Aici nu se punea problema daca sa fie inaintat la FIDE raportul sau nu, chiar avand cooperarea jucatorului. Aceasta cooperare ii va folosi doar la durata suspendarii. Poate ii vor da un an (nu stiu la ce stadiu a ramas scandalul cu trisatul pe net, intr-o competitie oficiala a federatiei lor), poate mai mult. Dar repet, aceste lucruri, cu mult regret pentru unii dintre ei (exista si tipologie de individ, care se simte nedreptatit si mai mult de atat, devine ofensiv si plin de trufie), TREBUIESC CONSEMNATE IN FISA FIDE. Pe aceasta cale, consider ca nu ar fi rau si rog pe domnul Secretar General sa prezinte aceasta propunere la FIDE. Eu as fi de ideea ca la prima abatere sa se dea o pedeapsa nu foarte lunga. Dar cand vei cauta jucatorul respectiv in baza FIDE, sa se vada clar acest neplacut moment si organizatorii vor fi deja in garda. Reversul medaliei, este ca respectivul poate risca sa nu fie primit in anumite competitii. Dar a cui este vina? “Fiecare doarme cum isi asterne”.

    mai 28, 2014 - 8:20 am Raspunde
  • Tudorache M

    Am uitat sa specific. Daca se va trece in fisa personala si cum fiecare merita o a doua sansa, sa existe o perioada de observatie a respectivului, sa spunem un 5 ani dupa efectuarea suspendarii. daca totul este OK, sa se stearga neplacuta avertizare din profilul sau FIDE. Eu inca nu am intalnit un trisor pe net, care sa se potoleasca. Dar la tabla este altceva. Mai am inca o farama de speranta. Lucrurile sunt mult mai serioase si nu radeti, poate ca respectivul trebuie sa fie indrumat spre o terapie care sa-i schimbe mentalitatea si increderea in sine si fortele sale. Merg prea departe? Ia sa urmariti in viitor ce va spun. Traiesc intr-un mediu unde va cruciti pentru ce se face terapie si nimeni nu se rusineaza. Rezultatele ma surprind si pe mine prin eficienta. Timpurile se schimba si noi care am trait alte mentalitati, greu intelegem.

    mai 28, 2014 - 8:34 am Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Excelenta ideea cu mențiunea “cheater” in fisa personala FIDE a fiecărui jucător. Va ramane cu eticheta de trișor, lipita pe frunte, toată viata si, la fel ca in cazinouri, va avea accesul restrâns sau interzis.
    Remarcabila si salutara atitudinea principiala si reacția rapida a FRSah. Daca Federația tot este pornita pe drumul corectitudinii si fairplay-ului, atunci desemnarea unui oficial la locurile de fumat in turneele oficiale ale FRSah, supravegherea discreta a a locurilor comune si pedepsirea rapida si fara mila a 2-3 culpabili, indiferent de Eloul lor, va eradica acest flagel al trișatului.
    Cele mai sensibile si expuse zone sunt Finalele masculine si cele pe echipe (Ligile A & B si mai ales Superliga), ca si finalele de juniori, unde se “sufla” si se fac semne in nestire, cu o indecenta si nesimțire greu de crezut. Am văzut la zeci de (Olimpiade, Europene) Superligi, căpitani si antrenori, trecând neregulamentar PRIN FATA JUCATORILOR PROPRII si făcându-le semne sau prin spatele jucătorilor, suflându-le mutari, prefăcându-se ca vorbesc cu alt jucător prieten despre starea vremii sau femei si strecurând “inocent” in ureche jucătorului la mutare un “vezi ca Tg3 castiga”.
    Arbitrii știu, i-am sesizat de zeci de ori si răspund inocent ca “nu au ce face” pentru ca “NU pot pace politie la locul de fumat sau in holul toaletei” sau “mi-e jena sa-i spun marelui maestru X sa nu mai vorbească cu Y”.
    Domnilor din conducerea Federației, ce credeți, a venit oare momentul sa faceți curățenie in grajdurile lui Augias? Sunt necesari numai 2-3 oficiali (sau camere de luat vederi) si câteva avertismente urmate de câteva partide pierdute……De asemeni pedepsirea severa, pe termen lung, a antrenorilor si oficialilor care sufla, indiferent de numele si titlurile pe care le poarta.
    Eu știu (se știu) destui trișori, împodobiți cu pene false de păun, obținute tot prin trișat, care sufla de parca ar fi musonul din India, cate sase luni pe an. Unul, plecat demultisor in Hexagon avea si coduri cu pixul, secvențe pentru piese si campuri…..Altul, care sufla pana si unor jucătoare “prietene” din echipele adverse…..

    mai 28, 2014 - 9:19 am Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Este salutara implicarea federatiei,desi ”putin cam mult cam tardiva”. Dar cum spune romanul,obisnuit cu ”magariile” si cu raul,bine e si mai tarziu decat niciodata .Doar,doar de-or schimba ceva!
    Nu cred ca Marele Maestru Nevednichy trebuie considerat acum ca un erou si luat ca exemplu pozitiv, pentru ca nu cred ca intr-un stat european ,cum se pretinde si vrea sa fie Romania,ar trebuie sa ne facem singuri dreptate. Intr-un stat civilizat trebuie sa primeze ”FORTA DREPTULUI si nu (de exemplu ca la Turneul de la Iasi) DREPTUL FORTEI ! Pe viitor ,nu trebuie sa se ajunga aici,ca jucatorul sa fie nevoit ,in disperare de cauza,pentru ca organizatorii ”nu vad” ori ”nu vor sa vada”, sa-l prinda in flagrant pe gainar.La ce sunt bune atunci REGULILE ?!
    Reiterez ideea ca acest caz nefericit a scos la iveala lacune mari din sistemul de organizare si arbitraj,nu numai din sahul romanesc ,ci si de pretutindeni in lume.
    Revenind la Tuneul in discutie ,cred ca deja din runda a doua cand Marele Maestru Jianu a semnalat faptul la arbitru ca adversarul sau este suspectat de triserie, organizatorii impreuna cu arbitrii ar fi trebuit sa se ”(AUTO)SESIZEZE”(era sa zic TREZEASCA!) si ”sa-l ia in vizor” pe individ ,ar fi trebuit sa faca ceva nu neaparat pentru a-l prinde in flagrant,ci pentru a preveni ca astfel de evenimente reprobabile sa se intample.
    Reindroduc ideea ca pana cand ”acolo sus” nu se iau niste decizii radicale in privinta interzicerii aparatelor electronice in incinta salii de joc si,de ce nu,interzicerea ”susotelilor la o tigara” astfel de cazuri de triserie se vor gasi tot timpul,din nefericire. Sunt putin pesimist ca lucrurile se vor shimba repede in bine 🙁
    Si…daca tot ”ne-am dat la barfa” 🙂 poate ca ar trebui facut ceva si impotriva altui tip de triserie-mai subtil- acela in care un jucator ”urca” sau ”coboara” la elo,”cumparand” ori ”vanzand” puncte.Si aceasta ”practica se practica” desi pare a ramane nevazuta.
    Asteptam ca ”MELCUL” mioritic sa-si schimbe ”cadenta” nu chiar in cea a unui ”GHEPARD” :(, ci macar in cea a unei ”BROASTE TESTOASE !” 🙂

    mai 28, 2014 - 10:01 am Raspunde
  • Gabi

    Da, numai sa nu cadem din lac in put. Sa nu se porneasca vreo vanatoare de vrajitoare sahiste.
    Atmosfera la turneele open trebuie sa fie destinsa, de ce nu, chiar prieteneasca.
    Daca se inaspresc mai mult decat trebuie regulile, aceasta se va restrange si asupra jucatorilor onesti (marea majoritate). Sunt multi fumatori inraiti, altii or juca cu Prostamolul dupa ei. Sa nu inceapa sa cante: Vine militia, imi ia toata marfa 🙂

    mai 28, 2014 - 12:12 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Hehe! Acum le vrem pe toate! Dar nu este rau deloc. Intai de toate, Claudiu, desigur nu se trateaza de erou. Dar as vrea sa te vad pe tine in locul lui Nevednichy, ferm convins ca ala triseaza si actionand. Am mai explicat ca nu e usor pentru organizatori si arbitrii evenimentului. Ia fii atent la acest scenariu: daca Vermeulen reactioneaza, se opune si face taraboi. Mai mult, trece la atac si considera ca i-a fost violat dreptul la intimitate. Totul poate lua amploare. Este necesara interventia organelor de ordine. Turneul vine perturbat si poate chiar intrerupt. Vermeulen trece la atac in mass-media si iese ceva care aduce daune imense turneului si ireparabile pentru o buna bucata de timp. Mai punem si ultima varianta nefericita, cand dai buzna in WC peste ala si el chiar sta pe tron sau nu are telefonul, sau pur si simplu a tras apa dupa smartphone (oare se duce? :-))? Imi permit sa-ti spun prieteneste ca nu ai idee de portitele legii (din pacate), pe care de altfel le-am mai precizat. Este greu pt. organizator sa sara imediat anumite etape. Eu cum vad partida cu Jianu, cred ca a trisat si s-a vazut clar clasa lui Jianu in ultima parte a partidei cand inculpatul probabil a fost constrans sa stea pe scaunel. Poate nu au gasit momentul propice si poate daca il avertizau, un trisor ramanea nepedepsit. Cred cu tarie, ca organizatorii au avut acolo sus, pe cineva care i-a protejat, in actualul vid de legislatie. Cred cu tarie in subiectul deschis, de fapt confirmat raspicat de domnul Ghinda (este un adevar fara niciun fel de drept la replica si stim cu totii. Da, domnilor se susotesc de fapt analize in multe cazuri. Sunt idei care unora scapa si altora nu. Primesc poate o idee decisiva de la interlocutor.), dezbatut si de Claudiu si de multi altii. Un pic de curatenie nu ar strica si Federatia ar castiga multa incredere, punand punct unor subiecte tolerate de mult timp (de cand ma stiu). Totul trebuie gandit bine, pentru a nu devia pe panta unor injustitii.

    mai 28, 2014 - 12:28 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Claudiu, imediat as fi sarit sa sustin prevenirea de care spui. Eu unul, da, as interzice intrarea cu orice dispozitiv capabil sa ruleze program sau stocheze date despre partide, teorie etc. Sunt curios daca ar fi toata lumea de acord. Iti vor veni cu zeci de argumente si unele dintre aceste argumente, in interiorul tau vor crea nesiguranta. Oare are dreptate x ? Chiar si consemnarea lor la arbitri ar fi un subiect fierbinte, sa nu mai vorbim de siguranta pastrarii lor, sa nu mai vorbim ca si lasatul in camera pentru zilele noastre ( la ce preturi si performante), este un risc potential mare. Imagineaza-ti Open Iasi, cu toti participantii consemnand telefonul…Si cata responsabilitate pe respectivul custode.Mahh….greu. Chiar nu stiu. Probabil cel mai simplu, va fi sa aruncam pe jucatori grija. Sa se administreze fiecare cum poate si sa nu vina la sala cu telefonul sau tablet etc. Desi uneori pot fi cazuri care necesita acest telefon in mod urgent. Standardizarea si crearea unor reguli (bune sau mai putin bune, ulterior imbunatatite), directii si proceduri, este unica strada de urmat. Cand toti vor respecta acest regulament, peste tot, va fi mai usor si pentru organizatori. Si FIDE lucreaza la acest lucru. Sper sa se aprobe cat mai repede ceva si sa fie eficient.

    mai 28, 2014 - 12:48 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Fiecare hotel are la recepție un loc pentru depus valori unde se pot lăsa jucărioarele, iar jucătorii care stau in gazde sau la prieteni isi pot lăsa acasă liniștiți smart-phone-ul. De ani de zile, jucătorii mei își lasă cuminți laptopurile, notebook urile, smarphone-urile, tabletele si e-read-urile la hotel si nu le-a furat nimeni.
    Este evident ca trebuie interzisa intrarea in sala de joc cu aceste dispozitive care conțin soft șahist sau chiar simple cititoare de fișiere text. *doc sau *pdf. pe care pot fi citite variantele din repertoriu sau chiar cărți întregi. Este relativ simplu; cine este găsit in posesia unui astfel de dispozitiv electronic pierde partida pe loc. La recidiva: eliminare si suspendarea 5 ani.
    Rămâne neclar dacă organizatorii si /sau FRSah se vor implica in stopatul trișatului primitiv, prin semne sau viu grai. Acesta nu lasă urme si nu are nevoie de gadget-uri electronice; de aceea este este mult mai periculos si are o arie mult mai mare de răspândire. Ajunge o șoaptă, un plan murmurat in drum spre toaleta, o privire semnificativa sau clănțănitul unui pix.

    mai 28, 2014 - 9:52 pm Raspunde
  • Gabi

    Da.
    Se pot vedea undeva partidele de la openul Iasi? In special cele care au fost live. Pe sahlive nu mai apar, iar de pe site-ul FRS nu se pot descarca cu reader. Multumesc.

    mai 29, 2014 - 6:29 am Raspunde
  • Tudorache M

    Nu pe sahlive.ro au fost partidele Gabriel. Ci pe site-ul AJS Iasi, care il trec aici cu legatura directa la partide: http://ajsiasi.ro/concursuri/partide-live/. Dar sunt numai primele 15 mese ale fiecarei runde si nu se pot descarca, ci doar vedea. In plus ai nevoie in computer de Adobe Flash Player (sau cam asa ceva, playerul care citeste flash-uri) dar in general il au toti in computer windows. Spre exemplu, pe iPad aceasta transmisie nu o poti vedea. Eu unul am incercat si cu Puffin Browser si… nimic. Din pacate erau doar primele 5 runde pe site frsah.ro si sper sa ma insel, dar cred ca asa a ramas (mai verific astazi). Le-am deschis cu Fritz14 si ChessBase Reader 2013. Se pare ca merg. Stiu problema lor, pentru ca pot vedea in interiorul unui file pgn ce e scris. Partidele transmise live au timpii dar in mod ciudat apar de doua ori o serie de mutari. Odata simplu pgn si a doua cu timpii. De aici, unele vizualizatoare nu le pot deschide. Daca tot nu reusesti sa le vezi, arunca o privire aici: http://clubm.altervista.org/transmisii/transmisii.html. Este o linie cu Open Iasi. Dai click in dreapta pe steluta si acolo le-am pus eu pe un vizualizator care in mod normal merge pe orice dispozitiv. Trebuie sa permiti deschiderea ferestrelor pop-up, daca ai cumva interzisa aceasta optiune la browser. Sau incerci cu Mozilla pentru ca stiu bine ca functioneaza. Cred ca majoritatea ar dori sa vada partida cu pricina. Insa colectia de partide a ramas la runda 5 si sper ca nu gresesc, partida nu a fost live.

    mai 29, 2014 - 8:10 am Raspunde
  • Gabi

    Am vrut sa zic partide live pe site-ul ajsiasi. La mine nu se descarca toate rundele, ultima oara doar 7 si 9 parca. Probabil ca sunt partidele vechi de nu le mai descarca pe toate.
    Ma interesau partidele olandezului cu Jianu si Nevednichi.

    mai 29, 2014 - 12:01 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Cu Jianu o gasesti la adresa data de mine (Scrie Jianu la Search si apesi de doua ori, pentru ca da partidele lui in ordinea rundelor si a fost R2). Cu Nevednichy nu stiu cum sa o gasim si tare as vrea sa o vad…

    mai 29, 2014 - 1:19 pm Raspunde
  • Gabi

    Am vazut-o pe cea cu Jianu la tine si inca vreo cateva din turneu. Ca lumea. Am observat ca unele partide se incheie cu precizarea “indescifrabil”. Ca de obicei, descifrarea hieroglifelor de pe fise este imposibila cateodata.
    Ce-ar fi sa se introduca o sanctiune si pentru scrisul ilizibil? 🙂

    mai 29, 2014 - 5:22 pm Raspunde
  • Tudorache M

    🙂 Am spus eu ca acum vrem tot. Dar stiu ca esti figura Gabriel! Le bagi si tu…ca lumea. Am uitat sa precizez ca poti copia toata partea scrisa din dreapta (pgn-ul) si se poate lipi pe orice vizualizator ca apoi sa o salvezi.

    mai 29, 2014 - 8:30 pm Raspunde
  • Tudorache M

    Referitor la ultima simpatica idee a lui Gabi, cred ca o sa prindem si noi timpurile cand nu se va mai nota partida (sau se va nota si fisele vor ramane la fiecare jucator), datorita faptului ca tablele digitale care transmit mutarile vor avea un cost undeva spre cel al ceasurilor digitale. Organizatorii vor avea doar astfel de table si se va rezolva si acest capitol. In clipa de fata o astfel tabla (numai tabla) se invarte pe la 500 euro, apoi cu toate cele se trece de 700.

    mai 30, 2014 - 7:32 am Raspunde
  • Anuta Laurentiu

    Stimati sahisti,
    pe aceasta cale, va anunt cu tristete ca cel ce a fost prietenul nostru al tuturor, EMIL-GEORGE PESSI nu mai este printre noi. Se pare ca sahistii trecuti in nefiinta asteptau cu nerabdare materiale sahiste si l-au chemat la ei mai repede decat “Nea Pessi” isi programase.
    Sa-i rezervam fiecare dintre noi un gand bun si sa-l pastram in amintire cat vom trai. Am inteles ca va fi inmormantat la Giurgiu.
    Informatiile le am de la Dl.dr. Tacu Victor.

    mai 30, 2014 - 10:06 am Raspunde
  • nelu

    O veste foarte trista….
    Plecarea dintre noi a maestrului Pessi este o mare pierdere pentru cei interesati de literatura sahista…
    Sa-i fie tarana usoara!

    mai 30, 2014 - 11:37 am Raspunde
  • Mihai Ghinda

    Scrisul ilizibil are un dezavantaj major: nu pot fi reclamate nici cel 50 de mutari de la ultimul schimb sau mutare de pion, nici repetările de pozitii, nici……..

    mai 30, 2014 - 12:36 pm Raspunde
  • Calin Dragomirescu

    Dumnezeu sa il odihneasca in pace pe maestrul Pessi. A fost un jucator original, cu idei interesante si foarte pasionat de sah.

    mai 30, 2014 - 1:32 pm Raspunde
  • Alexandru Manea

    Sa traiesti COANE in inimile prietenilor. Idilic de altfel pentru folclorul sahist “Si acum il introducem in lupta pe Bil ucigasul” – Undeva la inceput de anii 90 l am auzit fervent si voios la o analiza. Mi-a ramas in suflet. Probabil o sa joace cat de curand un blitz cu un alt sahist plecat mult prea devreme Victor Butunoi pe alte taramuri.

    mai 30, 2014 - 2:38 pm Raspunde
  • Mihai Ghinda

    A iubit șahul mai mult decât orice altceva, practic noi i-am ținut loc de familie. Dupa cum il cunoaștem, acum si-a întins mesele la poarta raiului si il ademenește pe sfantul Petru cu ultimul volum din Dvoretsky……
    Drum bun, Emile! Ne-ai fost drag…… te vom păstra in sufletele noastre!

    mai 30, 2014 - 2:55 pm Raspunde
  • Stefan Axinte

    Un episod de prin 2008… La hotel Lotru jos la demisol chiar langa cartile Conului Pessi juca grupa de fete 8 si 10 ani. Arbitrii erau nea Nicu Doroftei si Haralambie Candea (cred). Bunica Ioanei Andrada Hrib si conu sporovaiau atat cat tinea runda iar Ioana care atunci era o papusica de fata ( acum este o papusica de domnisoara !),datorita conjuncturii ,a devenit una dintre febletile maestrului. De fiecare data cand o intalnea ii oferea o revista Gambit sau un breloc ceva. Si chiar dupa ceva ani ,cand Andrada a avut o pauza ma intreba de ea si ii trimitea salutari insotite de o revista…un suflet mare !
    – cativa copii de-ai mei pe la Trofeul Litoralului ,acu ceva ani scosesera o butada : ,, Conu Pessi care vinde piese ! ,, si erau asa de mandri de ei..
    -nu o sa uit discutiile savuroase si spumoase pe care le aveam cu conu si cu domnul Baratosi …O desfatare nu alta !…
    -anul trecut la mondialele de amatori am facut ochii cat cepele cand am vazut la domnia sa Positional Play si Strategic Play a lui Aagard. Mi le-a pus imediat in brate si mi-a spus : o sa platesti cand poti, ia-le !…
    -O sa ne lipsesti coane..ai schimbat raiul cartilor de sah cu un alt rai…dar si ingerii mai trebuie sa invete ceva sah,nu-i asa ? Sa nu-i bati prea tare … adio dar ramii in inimile noastre Coane Pessi !

    mai 31, 2014 - 5:16 am Raspunde
  • Tudorache M

    Domnule Axinte, asta am vrut sa spun si eu, sau o particica din ceea ce ati relatat. In timpuri cand la noi bibliografia sahista se limita la cateva carti, Conu’ Pessi avea pe masa cam de toate. Eu care jucam mult pe la corespondenta (in timpuri cand programele de calcul sahist pareau ceva inutil sau nu erau inca pe piata), eram foarte interesat de enciclopedii sau monografii de deschideri (iata de ce sunt un jucator slab, dar acesta e un alt capitol). Asa este, am luat direct sau la inceput prin cineva de incredere, fara sa platesc si am trimis ulterior banii. Apoi era si un jucator deosebit si intelegea aceasta nevoie. Are locul sau in sahul romanesc, un om care a lasat amprenta sa pe viata sahista pentru eternitate. Cu siguranta ramane in inimile si amintirile noastre!

    mai 31, 2014 - 8:17 am Raspunde
  • Gabi

    Dumnezeu sa-l odihneasca.
    In perioada mea de sahist participant la turnee organizate (ultimii 5 ani), una din bucurii a fost sa-l cunosc si sa-l vad pe Conu’ Pessi etalandu-si cartile si celelalte materiale sahiste. Asta facea intr-un fel parte din ritualul turneelor.
    Chiar m-am mirat de lipsa lui la Iasi, probabil isi pregatea deja intrarea in final si iesirea de pe tabla de joc a vietii.
    Brelocul pe care-l port la chei nu mai este de acum o simpla figura de sah, s-a transformat intr-un adevarat suvenir.

    mai 31, 2014 - 3:43 pm Raspunde
  • Claudiu Prunescu

    Prin anii 1994 in Cismigiu am auzit pentru prima data ca exista ”cineva” care joaca cu cei de acolo fara Regina! Acest lucru m-a uimit si tot asteptam cu nerabdare sa-l cunosc pe acest domn misterios. Dupa multe zile de asteptari,spre sera,dupa o zi calduroasa de vara a aparut si Domnul Pessi. M-a impresionat extraordinarul sau talent tactic,capacitatea de a juca la castig orice pozitie,combativitatea lui. Remiza nu exista pentru el,el iubea sahul cu posibilitatile lui infinite…
    In afara tablei de sah Domnul Pessi a fost un om cu suflet mare.Gata sa ajute pe oricine atunci cand i se cerea ajutorul. Trebuie apreciat caracterul sau integru,ca organizator de turnee ar fi avut posibilitatea sa-si prefabrice un titlu de Maestru Internationa,el insa nu a facut-o.
    Din familia mare a sahului a mai plecat dintre noi un OM Conu’ Pessi caruia ii doresc si eu ”calatorie placuta” in”lumea de dincolo”. Dumnezeu sa aiba grija de el si sa-l odihneasca in pace!

    iunie 2, 2014 - 10:55 am Raspunde
  • gelu

    N-ati putea scrie mai rar pe blog? As putea intra o data pe an. Densitatea articolelor de aici ma copleseste.

    iunie 4, 2014 - 11:26 pm Raspunde
  • Niki

    Corect! A ajuns site-ul FRSah sa fie mai bogat in informatie de actualitate decat blogul.

    iunie 5, 2014 - 11:46 am Raspunde
    • nicu valahu

      Pavel, pardon gelu, ai dreptate. O sa postam mai rar o vreme.
      Niki, ramai acelasi personaj fascinant, cu multe idei originale.

      iunie 5, 2014 - 6:37 pm Raspunde
  • Niki

    Bine ca nu sunt eu administratorul blogului, ca puneam ideile in practica. As fi vaduvit cititorii de argumentatia dvs incisiva. “Fiecare are dreptul la dezamagire”. Octavian Paler dixit.

    iunie 5, 2014 - 10:54 pm Raspunde

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.