Cum putem sa scapam de criza de timp?

Cine nu a fost in criza de timp in timpul unei partide de sah? Cine nu a simtit ca ii fuge pamantul de sub picioare cand a privit ceasul de controlul timpului? In diferite perioade ale carierei, aproape toti sahistii au problema crizei de timp. Nu cred ca exista sahist de performanta, sau jucator de concurs, care sa nu se confrunte cu aceasta problema a lipsei de timp, care s-a mai si accentuat din ce in ce mai mult prin reducerea drastica a timpului unei partide. Ma raportez aici la ceea ce se intampla in anii ’90, cand partidele aveau o durata destul de mare, fata de timpul impus acum la concursuri. De curand am putut vedea la cel mai inalt nivel aceasta problema prezenta. Ma refer la  meciul candidatilor la titlul mondial, Topalov-Kamsky 4,5 -2,5 , unde diferenta dintre cei doi a fost facuta pe undeva de criza de timp a americanului. Poate ca a fost cel mai relevant si mai bun exemplu pentru subiectul pe care il veti citi mai jos. Partidele decisive care au facut dealtfel diferenta de scor, au fost cele decise de criza de timp a lui Kamsky. Si ca in orice criza, financiara sau de timp, se astepta rasuflarea de usurare dupa terminarea ei, cand totul se termina cu bine.

Un mare maestru incearca sa aduca lumina in problema crizei de timp

Gestionarea timpului de gandire este o problema dificila pentru jucatori de toate nivelurile si varstele. A juca sah prea lent e la fel de rau ca a juca prea repede, si adesea mai dificil de ‘vindecat’.

Marele maestru american, Joel Benjamin 2583 ne prezinta cateva solutii la o problema foarte spinoasa,  pe care o au cam toti sahistii in diverse perioade ale turneelor

Prima parte a problemei sta in timpul de gandire petrecut cu ‘evaluarea’. Nu sunt sigur ce include acest termen, depinde de jucator. A decide daca stai bine sau rau poate fi folositor, dar nu ar trebui sa dureze prea mult, si nu e nevoie sa o faceti la fiecare mutare. Banuiesc ca in ‘evaluare’ intra si construirea unui plan de joc, dar si aici am acelasi comentariu de facut. Daca va petreceti cateva minute la o mutare construind un plan de joc, cel mai probabil nu mai aveti timp de pierdut si la mutarea urmatoare pentru aceleasi idei. Cea mai mare parte a timpului, ideile initiale vor fi bune in continuare. Daca au loc schimbari semnificative in pozitie, s-ar putea sa fie nevoie sa va faceti planuri noi de joc, dar asta nu se va intampla la fiecare mutare.

Criza de timp si steagul este sus

Cu totii va doriti ca procesul de gandire sa fie cat mai eficient posibil. Ar trebui sa arata cam asa:

1)Examinati mutarea adversarului ca sa vedeti in ce mod afecteaza pozitia (ameninta ceva, previne planurile dvs?)

2)Cautati ‘mutari candidat’. Acest proces nu trebuie sa fie exhaustiv si nu ar trebui sa dureze mai mult de un minut. Pentru cele mai multe mutari sunt de ajuns intre doua si patru mutari-candidat. Analizati acele mutari care vi se par cele mai bune, si incercati sa nu ‘sariti’ inapoi si inainte prea mult. Nu cred ca e nevoie sa va mai petreceti mult timp (chiar deloc!) la cea de-a 4-a mutare-candidat, daca prima optiune vi s-a parut cu adevarat buna dupa un pic de analiza.

3) Luati decizia si faceti o verificare finala, ca sa fiti siguri, inainte de a efectua mutarea.

Intr-o partida cu timp lent (sa zicem 40 mutari in 2 ore) este in regula sa ganditi mai mult ocazional. Dar ar trebui sa faceti asta doar daca este o pozitie critica, sau daca alegerea dintre doua optiuni duce la pozitii foarte diferite.

Cea mai mare parte a timpului incercati sa aveti inceredere in intuitia si instinctul dumneavoastra.

Asta, cred eu, este cu adevarat problema. Alegerea unei mutari nu necesita chiar atat de mult timp. Probabil trebuie sa aveti incredere mai mare in propria judecata, si sa nu incercati de fiecare data sa ‘gasiti mutarea perfecta’. Folosirea excesiva a timpului de gandire este cel mai des efectul neincrederii in luarea deciziilor. Folositi o combinatie de instinct si calcul sumar (calcul amanuntit doar daca pozitia o cere cu adevarat) si mutarile dvs vor fi probabil bune. De fapt, probabil ca mutarile vor fi mai bune mai tarziu in partida…deoarece veti avea de fapt mai mult timp ramas pentru gandire!

(traducere dupa articolul GM Joel on Time Management – de pe siteul web USCF)

ALTE POSTARI RELEVANTE

0 Comentarii

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.