O problema pe zi (10.10.09)


Voi incerca sa preiau, pana la intoarcerea titularului de drept, si aceasta rubrica, in care voi prezenta cate cinci probleme, o data pe saptamana.

Problema 1         

V. Platov – “Deutsche Schachzeitung” – 1906

Albul muta si castiga


 

Problema 2

F. Vrabec – Schakend Nederland 1995 – A II-a mentiune de onoare

Albul muta si castiga


 

Problema 3

A.A. Troitzky – Eskilstuna Kuriren – 1917

Albul muta si castiga


 

Problema 4

A. Ornstein – Schakend Nederland 1995- A III-a mentiune de onoare

Albul muta si castiga


 

Problema 5

V. Halberstadt – Magyar Sakkvilag 1936 – Premiul al III-lea

Albul muta si castiga

ALTE POSTARI RELEVANTE

16 Comentarii

  • virgil

    d1:
    1.Ne5 Rg6 2.c7 Rh5(2…Rg5 3.c8D Nf5 4.Df5 Rf5 5.Nc3 +-)3.Nf4(3.c8D?? Nf5!! Df5 =)Nf5 4.Rg2 +-; 4…Rg4 5.g6! +-;

    octombrie 10, 2009 - 7:42 pm Raspunde
  • dan_bujor

    E posibil sa castige si varianta ta, dar la mutarea a treia albul are ceva mai bun (care evita patul).

    octombrie 10, 2009 - 8:52 pm Raspunde
  • virgil

    Probabil ca ai in vedere mutarea 3.Nf6, fiindca 3.g6 Nf5 4.Rg2 Rg6 nu castiga…

    octombrie 10, 2009 - 9:23 pm Raspunde
  • dan_bujor

    Nu asta aveam in vedere…si e o idee sugerata de subvarianta pe care ai dat-o (cea care duce la pat).

    octombrie 10, 2009 - 9:31 pm Raspunde
  • virgil

    Aveai in vedere 3.c8N! +-

    octombrie 10, 2009 - 10:40 pm Raspunde
  • dan_bujor

    Exact.

    octombrie 11, 2009 - 8:07 am Raspunde
  • virgil

    Problema 2:
    1.Rc1!
    1…Rb6 2.Rd2,cu variantele: 2…Rb5/Rb7/Rc7 3.Rc3 +-; 2…Ra6/Ra5 3.Re2 +-;
    1…Ra6/Ra5 2.Rc2, cu variantele: 2…Rb5 3.Rc3 +-; 2…Rb6 3.Rd2 +-; 2…Ra5/Ra6 3.Rd1 Rb6 4.Rd2 +-(4…Ra6/Ra5/Ra7 5.Re2 +-; 4…Rb5/Rb7 5.Rc3 +-;).

    octombrie 13, 2009 - 6:59 pm Raspunde
  • virgil

    Problema 5:
    1.Tb3!
    1…Rd4/Rd2 2.Td3 Rd3 3.d7! +-; 1…Rc4/Rc2 2.Td3 Te8 3.d7! Td8 4.Td1/Td6 +-

    octombrie 13, 2009 - 7:13 pm Raspunde
  • dan_bujor

    P2
    Trebuie sa spun ca problema 2 este una destul de dificila, cu o solutie lunga (de fapt cu 2 solutii, pentru ca, de la mutarea a patra se ramifica in 2).
    1.Rc1 Ra6 2.Rc2 Ra5 sunt primele mutari ale variantei principale.
    E interesant ca de-a lungul ei se repeta situatiile de opozitie “rectangulara”, cum se intampla dupa mutarea a doua a albului.
    Eu nu intalnisem acest termen pana nu am citit (recent) excelenta carte a lui Jeremy Silman, “How to reasses your chess”, editia a III-a, unde genul acesta de opozitie se obtine prin mutarea regelui intr-un dreptunghi (poate fi si un patrat 🙂 ) cu colturi de aceeasi culoare care are in colturi opuse cei doi regi.
    Ca sa se inteleaga mai bine, la mutarea a doua albul ocupa coltul c2 al dreptunghiului a2-c2-c6-a6 (toate colturile dreptunghiului au culoare alba), obtinand astfel opozitia “rectangulara”.

    P5
    Nici aceasta nu este o problema prea usoara.
    Rezolvarea nu este insa cea buna, din cauza unei aparari care ti-a scapat
    1.Tb3+ Rc4 2.Td3 Rxd3 3.d7, si negrul scapa cu 3…Th2+ 4.Rg1 Th8 -+
    Trebuie cautata o alta prima mutare care sa duca la finalul dorit.

    octombrie 13, 2009 - 8:03 pm Raspunde
  • virgil

    d2:
    Nu stiu ce vezi tu in neregula la rezolvarea mea…Hai sa mergem pe firul variantei princiale, asa cum o etichetezi tu…
    1.Rc1 Ra6 2.Rc2 Ra5(pana aici totul este asa cum analizat eu)3.Rd1(aceasta este tot o mutare propusa de mine pe care o mentin ca atare,cu variantele: 3…Rb5 4.Re2 +-; 3…Rb6 4.Rd2 +-; 3…Ra6 4.Re2 +-; 3…Rb4 4.d6 +- Eu nu vad cum nu ar putea castiga albul in aceste variante…

    octombrie 13, 2009 - 10:50 pm Raspunde
  • dan_bujor

    Daca am dat primele doua mutari este pentru ca le-am luat din variantele propuse de tine. E posibil ca si solutia ta sa fie corecta, dar cred ca trebuie dusa putin mai departe. Ce joci dupa 1.Rc1 Ra6 2.Rc2 Ra5 3.Rd1 Ra6?

    octombrie 14, 2009 - 6:49 am Raspunde
  • virgil

    d2:
    Dupa 1.Rc1 Ra6 2.Rc2 Ra5 3.Rd1 Ra6, joc 4.Re2 cum am spus si in comentariul precedent…
    Continuarea ar putea fi urmatoarea:
    4…Rb6 5.Rf2 Rc7 6.g4! fg4 7.Rg3 Rd6 8.Rg4 Rd5 9.Rf4 c4 10.bc4 Rc4 11.Re4 Rc5 12.Re5 Rc6 13.Re6 Rc7 14.Re7 Rc6 15.e4 +-

    octombrie 14, 2009 - 11:31 am Raspunde
  • virgil

    d4:
    Prima mutare ar putea fi 1.a6!
    1…e6 2.Nd4 +-;
    1…Ng5 2.Rd1 +-;

    octombrie 14, 2009 - 6:59 pm Raspunde
  • dan_bujor

    Solutia ta la P2 pare sa fie OK.
    Solutiile principale date de problemist erau:
    1.Rc1 Ra6 2.Rc2 Ra5 3.Rd1 Rb6 4.Rd2
    a)4…Ra6 5.Re2 Rb7 6.Rf2 Rc7 7.g4 fxg4 8.Rd3 Rd6 9.Rxg4 Rxd5 10.Rf5
    b)4…Rxc7 5.Rc3 Rd7 6.b4 Rd6 7.b5 Rxd5 8.Rb3

    La P4, prima serie de mutari este buna (din linia a doua, care este si linia principala), dar mutarea a doua a albului nu e cea mai buna. Autorul a dat aceasta linie ca o solutie “falsa”:
    1.a6 Ng5 2.Rd1? d3 3.Nd4 b4 4.Ca4 Cc3 5.Cxc3 bxc3 6.Nxc3 Ne3 remiza.
    Trebuie sa precizez ca si aceasta problema are o solutie “lunga”.

    octombrie 14, 2009 - 8:17 pm Raspunde
  • un

    p3 1.Cg4+ Rd5 2.Cd8 Df8 3.e4+ Rd4 4.Ce6 + +-
    1……..Rd4 2.Cd8 urmat de 3. Cc6+ si 4. e4

    octombrie 10, 2012 - 2:29 pm Raspunde
  • dan bujor

    Corect.

    octombrie 10, 2012 - 8:16 pm Raspunde

Dă-i un răspuns lui virgil Anulează răspunsul

Adresa dvs de email nu va fi publicata.