Strategia jocului de mijloc : Provocarea Slabiciunilor

eu16

Continuam seria de articole pe diverse teme ale jocului de mijloc cu un nou subiect interesant, si anume cum sa provocam slabiciuni in pozitia advervarului.

Yudovich,Mikhail – Levenfish,Grigory

Leningrad, 1935

1

Structura de pionii confera Albului avantaj de spatiu pe flancul regelui. Acest tip de centru blocat (Albul d4-e5, Negrul d5-e6), este potrivit pentru un atac al Albului pe flancul regelui, in timp ce Negrul cauta contrajoc pe flancul damei. Sa evaluam cum sunt plasate figurile. Toate figurile Albului sunt ori bine pozitionate ori au o perspectiva buna. Calul din f3, Nebunul din d2 si Dama din d1 (dupa ce calul muta din f3) sunt gata de operatiuni impotriva regelui negrului. Negrul a intarziat cu ‘contrajocul obisnuit’ pe coloana c si impotriva pionului d4. Singura sa figura bine plasata este nebunul din e7, care previna sacrificiul distrugator la h7 si participa la aparare pe flanul regelui. Nebunul din b7 si calul din b6 sunt departe de scena principala a operatiunilor (flancul regelui), si de asemenea nu au nici o perspectiva de a se alatura curand in lupta. Negrul ar trebui sa efectueze mai mult decat cateva mutari (tempouri) pentru a imbunatati potentialul acestor doua figuri, asa ca putem spune ca acestea sunt figuri rele pe termen lung. Campul natural pentru cal este c6, de unde ar putea presa baza lantului de pioni al Albului- pionul d4. Cum ar trebui sa continue Albul? Inainte sa inceapa activitatile pe flancul regelui, Albul ar trebui sa-si imbunatateasca singura sa figura inactiva, nebunul din f1, si sa o plaseze pe diagonala pentru un eventual atac direct impotriva regelui negru Acesta este un bun moment ca sa impartasesc cu dvs sfatul primit de la antrenorul meu: Cand nu stii ce sa joci si nu poti sa faci un plan de joc satisfacator – incepe prin a-ti muta piesele pe pozitii mai bune, cea mai prost plasata piesa mutand prima.” Acest sfat folositor nu este valabil neaparat in pozitia data, deoarece Albul are un plan clar de atac la regele advers, dar este bine sa-l aveti in minte in general vorbind. Bd3 intra in aceasta categorie, Albul imbunatatind pozitia celei mai proaste piese. 22.Bd3 Rfc8 Negrul nu se grabeste sa organizeze contrajoc pe flancul damei. 23.Ng5!

23a

Dupa ce toate figurile sunt plasate ideal, Albul lanseaza un atac. Pentru cel care se apara, cel mai bun setup al pionilor din fata regelui este mentinerea lor pe campurile f7,g7si h7. Acest tip de structura de pioni amana primul ‘contact’ dintre pioni si/sau figuri. Imagineaza-ti ca la h6 se afla un pion negru- daca Albul incepe sa impinga pionii, el are nevoie de 3 mutari (g4, h4, h5) pentru a stabili contactul si sa deschide regele Negrului. Asta ca sa nu mentionam posibilitatea sacrificiilor de nebun la h6. Cu prezenta asezare de pioni, Albul are nevoie de cel putin 5 mutari. Intarzierea-i poate oferi celui care este in aparare timpul de care avea nevoie pentru a aduce mai multe forte in aparare, daca este nevoie. Ideea principala din spatele mutarii Ng5 este provocarea slabirii pionilor. Ca un bonus mutarea elibereaza calea damei, astfel incat dama poate ajunge la g4 sau h5. Acum la 23…h6 Albul joaca 24. Nh3! cu ideea Qh5 sau cu ideea Qg4, Nf4-h5 cu Bxh6 amenintandu-se in orice moment. Un alt motiv important de atac care este bine sa-l tineti minte este 23…h6 24.Nh7! cu ideea Qh5, Bh6 sau Qg4, Nf6. Este bine sa jucati Nh7 atunci cand turnul Negrului este pe f8, pentru a castiga un tempo. De asemenea pozitia pionului g al Albului este de importanta cruciala, in aceasta pozitie pionul dn g3 impiedicand o manevra devastatoare de turn pe linia a 3-a. Desigur, totul depinde de pozitia data, trebuie sa calculati cu atentie toate variantele. La 23…Bxg5 24.Bxg5 cu Qh5 la prima, Albul are atac distrugator. 23…g6 24.Qf3! Bxg5 Cu Qf3 albul a castigat un tempo atacand pionul din f7. Negrul are o alegere dificila de facut, la Bf8 sau Rf8 ar urma h4-h5. Dupa schimb, campurile negre din jurul regelui Negrului vor fi extrem de slabite. 25.Bxg5 Rxc2 26.Qf6!

26a

O frumoasa mutare intermediara! Singura mutare care pareaza matul este Qd8 26…Qd8 27.Qxd8+ Rxd8 28.Bxd8 Rd2

28b

Atarnau atat turnul din d2 cat si calul din b6. 29.Bxb5 Na8 [29…Nc8 30.Rc1 cu ideea Rc7] 30.Rc1 Rxd4 31.Bc6

31a

si Negrul a cedat deoarece pierde calul din a8. 1–0

Puteti vedea pozitia aici!

(Sursa Chess Strategy)

2 Comentarii

  • rodantero

    Foarte bun articolul.

    iulie 4, 2009 - 9:55 am Raspunde
  • virgil

    O analiza a partidelor facuta cu un profesionalism desavarsit. Comentariul inteligibil si complet confera acestui articol valente instructive deosebite de care pot profita toti sahistii preocupati de cresterea nivelului lor de pregatire.

    iulie 4, 2009 - 11:30 am Raspunde

Lasa un Comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata.